בריטני גריינר חוזרת הביתה, אבל העסקה שנויה במחלוקת: בארה"ב מנתחים וחושפים

play
בריטני גריינר | רויטרס
תיקתקנו: סיכום היו בספורט, 9.12 06:09

למה ארה"ב השאירה מאחור את פול ווילאן אבל התעקשה על הכדורסלנית, למה פוטין נלחם על "סוחר המוות" ומרגיש ש"הוא ניצח", ואיך ג'ו ביידן הצדיק את המהלך שקומם עליו רבים

(גודל טקסט)

הכדורסלנית בריטני גריינר שוחררה מהכלא ברוסיה, כשהלילה (בין חמישי לשישי) אף פורסם סרטון שלה עולה על המטוס בדרכה למולדתה, ובארה"ב ממשיכים לדון בהחלטה שקיבל הבית הלבן לעסקה השנויה במחלוקת, שבמסגרתה ארה"ב שחררה מהכלא את ויקטור בוט, מי שכונה "סוחר המוות".

עוד בנושא
מיהו "סוחר המוות" מעסקת חילופי השבויים של ארה"ב עם רוסיה?
לברון ג'יימס: "במקום גריינר הייתי חושב 'האם אני בכלל רוצה לחזור?'"
"בריטני גריינר מקבלת יחס מועדף כי היא מיליונרית שחורה ולסבית"

כמעט עשרה חודשים לאחר שגריינר נעצרה בנמל תעופה במוסקבה עם שאריות מריחואנה בתיק, נראו אתמול רגעי שמחה והקלה בחדר הסגול בבית הלבן כאשר הנשיא ג'ו ביידן בישר לה שהיא "חוזרת הביתה". זה היה בסיומו של משא ומתן ממושך ומתסכל והחלטה כואבת אחת שהותירה אמריקאי עצור אחר מאוכזב ותוהה מה עלול להיות גורלו: במסגרת המשא ומתן ניסו האמריקאים לשחרר את איש חיל הים לשעבר פול ווילאן, שעצור ברוסיה בחשד לריגול, אך ללא הצלחה.

ב-CNN ניתחו את העסקה וטענו: "בשיחות עם כל הערוצים הממשלתיים, גורמים רוסיים היו ברורים עם עמיתיהם האמריקאים: הם ישחררו את גריינר – ורק את גריינר – בתמורה לסוחר הנשק המורשע … 'בגלל הפרופיל הגבוה ביותר של הנושא, לא היה ספק שהתנאי הזה נקבע על ידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעצמו', אמר פקיד אמריקאי… למרות ניסיונותיו של ביידן לקשר את המקרה של גריינר לזה של פול ווילאן, חייל מארינס אמריקאי לשעבר שנעצר באשמת ריגול ב-2018 ונידון ל-16 שנות מאסר שנתיים מאוחר יותר, התברר לאחרונה שפוטין לא יזוז מעמדתו… 'הבחירה הייתה להחזיר את בריטני גרינר הביתה ברגע זה, או לא להחזיר אף אחד הביתה כרגע', אמר בכיר בממשל.

"בזמן שהחורף מתקרב במושבת העונשין שבה הוחזקה גריינר, ביידן עמד בפני החלטה נשיאותית מיוחדת. קבלת הפנים של גריינר הביתה תגשים הבטחה ותסיים את הסיוט שעברו עליה ומשפחתה. אבל כל ניצחון יועב על ידי חוסר היכולת להבטיח את חירותו של ווילאן ויוסיף מכה בלתי נמנעת עם שחרורו של אחד מסוחרי הנשק הכי פעילים ביותר בעשורים האחרונים…. המצב הסתבך עוד יותר כאשר בכירים באכיפת החוק זעמו על האפשרות לשחרר דמות ידועה כל כך לשמצה, שלקח שנים ללכוד, ואף חששו מהתקדים ששחרורו של בוט ייצור, ולכן הם העלו התנגדויות נחרצות. אבל ביידן לקח החלטה, וסגר את העסקה".

לדברי הנשיא, "העובדה היא שהיא איבדה חודשים מחייה, וחוותה טראומה מיותרת. עכשיו היא ראויה לספייס שלה, לפרטיות ולזמן עם אהוביה כדי להחלים ולהחלים מהזמן שלה במעצר שלא כדין", אמר. ההחלטה שלו התקבלה אחרי לחץ ציבורי כבד מאוד והתגייסות של קהילת הספורט ולא מעט סלבריטאים עבור גריינר. הבית הלבן הצהיר שהיא סובלת מ"נסיבות בלתי נסבלות" במהלך מעצרה, והייתה דאגה לגבי בריאותה ורווחתה של גריינר, שהיא שחורה ולסבית, במדינה שלא ידועה בסובלנותה. עם זאת, במקביל גם משפחתו של ווילאן החלה לייצר לחץ, שלא הועיל.

בוט הורשע ב-2011 באשמת קשירת קשר להרוג אזרחים אמריקאים, אבל לביידן הובהר שהוא כבר לא מהווה סכנה על הציבור האמריקאי ולא יחזור לעסוק בסחר בנשק. הרוסים איימו לפוצץ את העסקה, וטענו שהם מוכנים רק לאחד על אחד. ווילאן ממשיך לחכות. "אני עדיין לא יודע למה אני בכלא, אני מאוכזב", אמר ווילאן.

על פי ניתוח ב-CNN, "פוטין מסכים להסכם דיפלומטי תקשורתי עם ארה"ב, כדי להחזיר דמות בעלת חשיבות גדולה ומורכבת לאליטה של ​​רוסיה, לקהילת המודיעין ולגאווה הלאומית. זה אדם בעל חשיבות מיתולוגית לאליטה הרוסית. הוא לא מישהו שמוסקבה הייתה רוצה 'להשאיר מאחור'… רבים מאמינים שכאשר בוט שירת באפריקה, היו לו קשרים הדוקים עם חברי האליטה הרוסית המקורבים כעת לפוטין. האם זו הסיבה שארה"ב השקיעה כל כך הרבה זמן וכסף כדי לעצור אותו?".

כך או כך, בכלי התקשורת ברוסיה מכתירים את המהלך כ"ניצחון" של פוטין, וברשת RT המקושרת לשלטון נכתב במאמר דעה ש"העסקה היא הוכחה שרוסיה תנצח בסופו של דבר, והעובדה היא שארה"ב החליטה להשאיר בכלא הרוסי את המרגל שלה". חברת פרלמנט לגלגה על "ההתקפלות" האמריקאית: "רוסיה לא שוכחת את בניה,בעוד אמריקה משאירה אותם מאחור".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי