מרואן קבהא: "היינו מתמודדים עם ב"ש ומכבי ת"א על האליפות"

מרואן קבהא
מרואן קבהא | צילום: האתר הרשמי של מאריבור

בגיל 26 ובשיא הצלחתו בסלובניה, הקשר לא מוטרד מכך שהוא לא בסגל הנבחרת ("לא סופרים אותי וזה נותן מוטיבציה"), לא מהחוזה שיסתיים (הפועל ב"ש התעניינה") ובעיקר חולם על ליגת האלופות. ראיון מיוחד

(גודל טקסט)

 הוא הליגיונר היחיד שהניח בעונה שעברה את כתר האליפות על ראשו, וביום רביעי בסיבוב השני של ליגת האלופות שיחק את מלוא 90 הדקות. אחרי ניצחון החוץ של קבוצתו, הוא בדרך לסיבוב הבא.

אף אחד כמעט לא מדבר עליו. אם תרצו, בשפת הרחוב, אף אחד לא סופר אותו. אתמול בשיחה טלפונית לסלובניה לא שמענו אפילו פרור אחד של מרמור מצדו. כמעט הכל הוא מקבל באהבה ויש לו מבט אופטימי שיום אחד יעריכו את שתי העונות המוצלחות שהיו לו מעבר לים, עם שני תארים, רגע לפני שהוא פותח עונה שלישית.

מדובר כמובן במרואן קבהא, קשר אלופת סלובניה מאריבור שאת קריירת המשחק שלו כאן בארץ עשה במדי מכבי פתח תקווה. כשסיים חוזה בגיל 24 וקיבל הצעות מקבוצות אחרות בליגת העל, אף אחת מהן לא התלהבה לשלם לפ"ת את דמי ההשבחה. אז בהמלצת הסוכן שלו דודו דהאן הוא ארז את מיטלטליו ויצא לכבוש את אירופה שלב אחרי שלב.


קבהא בעת הצגתו בסלובניה. "הדבר הנכון בשבילי" (מאריבור)

"אני חושב שהדבר הכי נכון בשבילי היה להגיע לליגה הסלובנית וממנה לשאוף לעשות קפיצת מדרגה. היו לי שיחות עם גנט הבלגית שהייתה אז בדרך לאליפות היסטורית. הם אפילו הגיעו לארץ כדי לראות אותי והתרשמו לטובה, אבל אני החלטתי שצריך לעשות את הכל בשלבים. לאט לאט. ללכת ישר לליגה טובה יותר, ואולי לא לשחק באופן קבוע, היה שיקול מוטעה. אני שמח על הבחירה שלי ובסוף העונה כשאסיים את שלוש השנים שלי כאן, אהיה מחושל יותר כדי להגיע לליגה אחרת", אמר קבהא בשיחה עם "מעריב-השבוע", דקות אחרי שסיים את אימון הבוקר.

"למה דווקא סלובניה? זאת ההצעה שהייתה. ולא עניין אותי שום דבר מלבד הרצון הגדול לשחק. לא עניין אותי הכסף בכלל וחתמתי על החוזה תוך חמש דקות", הוא מספר, "כשבאתי לא הכרתי שום כלום במדינה הזו. הדבר היחיד שידעתי הוא שסינטיהו סלליך משחק בקבוצה. הסתכלתי על הכל כאל יציאה לאירופה וזה בעצם היה החלום הגדול שלי ושל אבא שלי, ששיחק שנים רבות בליגות הנמוכות".

בשבת החלו משחקי הליגה בסלובניה ומאריבור פתחה את העונה עם ניצחון 0:1. האימון אתמול היה הראשון לקראת המשחק מחרתיים מול זרינסקי הבוסנית בסיבוב השני של ליגת האלופות, כשלמאריבור יתרון 1:2 מהמשחק הראשון. מעבר לפינה כבר מחכה יריבה נוחה כדי להגיע לשלב הפלייאוף בליגת האלופות: ויקינגור מאיי פארו או אף.אייץ' מאיסלנד.


קבהא ומאריבור. קרובים לשלב בתים אירופי (האתר הרשמי)

"אנחנו רוצים להיות בליגת האלופות. אנחנו מדברים על זה כל הזמן. זוהי כמובן גם שאיפה אישית שאני מקווה להגשים, אבל אם לא נצליח וניפול הישר לשלב הבתים של הליגה האירופית – זה גם טוב. זה יגשים בשבילי עוד חלום. כבר שיחקתי במוקדמות ליגת האלופות בעונה הראשונה שלי, אבל הודחנו מיד במשחק הראשון על ידי אסטנה. בשנה שעברה שיחקנו במוקדמות הליגה האירופית והיה חסר לנו שער אחד כדי להגיע לשלב הבתים".

כמו כל ישראלי בניכר, גם מרואן קבהא מקווה שאיכשהו תזמן יום אחד ההגרלה יריבה ישראלית למאריבור שלו. "ברור שזה עובר בראש. ברור שזה יכול להיות כיף גדול להגיע לארץ כשחקן עם קבוצה יריבה וגם על הדרך לבקר את המשפחה. זה יהיה נחמד מאוד כי אחרי הכל אתה יודע שאין, אין על הארץ שלנו".

כבר התאמן בקריית שלום ובסופו של דבר שוחרר
הוא נולד לפני 26 שנה בעין אל סהלה, כפר קטן ליד קציר שבוואדי ערה המונה 1,500 תושבים וכולם בני אותה משפחה. התחיל לשחק במכבי ברקאי שהייתה שלוחה של מכבי ת"א. אחר כך הגיע לאימונים בקרית שלום לצדם של דור מיכה, מושיקו לוגסי, ציון צמח ועומר ורד, "אבל היו יותר מדי שחקנים והם שחררו אותי", הוא נזכר, "הייתה לי הצעה מרעננה שעוד לא שיחקה אז בליגת העל, ואבא שלי החליט שאם אני עובר, אז רק לקבוצה בליגה הראשונה. וכך הגעתי לנוער של מכבי פ"ת".

קבהא נשוי ואב לתינוקת בת עשרה חודשים שמטריפה לו את החושים. גר במרכז העיר, בבניין דירות בן ארבע קומות סמוך לאצטדיון, נוהג בג'יפ מסוג ניסאן קאשקאי ונשמע מאושר עד גג העולם. "יש כאן חיים שקטים ושלווים. מדינה יפה עם מזג אוויר מעולה בכל ימות השנה. לא אגזים אם אומר שזוהי אחת המדינות היפות באירופה. יש המון מה לעשות בה והמון ישראלים באים לבקר. אני מרוכז כל כולי בכדורגל, ואם יש לי איזה יום חופשי, אני מנצל אותו כדי לטייל. בשעה וחצי אני חוצה את הגבול לקרואטיה ומגיע לזאגרב, וינה האוסטרית לא רחוקה, אפילו איטליה והונגריה זה לא סיפור גדול. אנשים נחמדים פה".

והכדורגל?
"הליגה כאן מאוד טובה. יש קצב גבוה למשחקים. יש המון כישרונות צעירים והמצליחים שבהם נמכרים לקבוצות באיטליה, גרמניה, טורקיה. אל תזלזל בליגה הסלובנית. אם מאריבור הייתה משחקת בליגה הישראלית, היינו מתמודדים על האליפות יחד עם הפועל ב"ש ומכבי ת"א".


"היינו מתמודדים עם ב"ש ומכבי ת"א על האליפות" (דני מרון)

לא מציק לך שאתה שחקן הרכב ראשון ובכל זאת לא מוזכר כבעל סיכוי לזימון לנבחרת?
"להגיד לך שזה לא עולה לי בראש? זה בטח עולה. אבל אסור בשום פנים ואופן שהמחשבות האלה יובילו לכיוונים לא טובים ויפגעו בי מקצועית. אני מנסה להתנתק. לא יושב בבית וחושב איך זה שאני לא מוזמן, אלא יושב בבית וחושב איך אני צריך לשפר את עצמי כדי להיות מוזמן. אני חושב שאי הזימון, או כמו שקראת לזה 'לא סופרים אותך', פשוט נותן לי מוטיבציה להוכיח שאני כן ראוי. אני רוצה לעלות שלבים בליגת האלופות ואז ברור שהחשיבה לגביי תהיה שונה. הייתי בנבחרת הצעירה, ואפילו הייתי שחקן משמעותי בנבחרת, אבל לצערי נפצעתי אחרי המשחק הראשון באליפות אירופה שנערכה בארץ".

לקבהא 14 הופעות בנבחרת הצעירה. הוא שיתף שם פעולה עם ליגיונרים כמו טאלב טווטחה, אדי גוטליב (שעדיין לא נחשב רשמית לליגיונר), מואנס דאבור, עומרי אלטמן, ניר ביטון, סיראז' נאסר ושחקני ליגת העל בהם בוריס קליימן, אלי דסה, סארי פלח, פיראס מוגרבי, ציון צמח, אופיר דוידזאדה, אלון תורג'מן, אריק ינקו, אייל גולסה, עומרי בן הרוש, אופיר קריאף, מוחמד כליבאת וישראל זגורי. "כולנו שיחקנו תחת גיא לוזון בנבחרת הצעירה. עם חלק מהשחקנים אני שומר על קשר. אתה יודע הרי שאי אפשר עם כולם, אבל אני מעודכן טוב מאוד במה שקורה בכדורגל הישראלי ועוקב אחרי המשחקים".

במשך שנתיים לא קיבלת אף הצעה מקבוצה ישראלית לחזור לשחק בארץ?
"דווקא כן. הייתה התעניינות מצד הפועל ב"ש עוד בינואר, אבל מאריבור דרשו עליי הרבה כסף. היו לי גם הצעות מאירופה. אני חושב שאני נמצא במקום הכי טוב בשבילי נכון לעכשיו. בסוף השנה אני מסיים חוזה, ולמרות שהמועדון שלנו נמצא בקשיים כלכליים גדולים אני יודע שהוא לא יוותר עליי בקלות רבה כל כך".

הזכרת קודם את סלליך, מה קורה איתו?
"הוא כבר לא בקבוצה והוא מאוד חסר לי. היינו כאן כמו משפחה. הוא סיים חוזה ועזב. עדיין לא מצא קבוצה חדשה. מחזיק לו אצבעות שימצא. בינתיים הגיע אלינו סאני אומוריגי, ששיחק בחצי העונה שעברה בהפועל כפ"ס. משחק אצלנו גם מרקו שולר שהיה פעם בהפועל ת"א. ויש לנו את הברזילאי מרקוס טבארס. אני מקווה שכולנו ביחד נעשה הצלחות באירופה, ואז גם ישמעו עליי יותר".


"סלליך מאוד חסר לי. היינו כאן משפחה" (האתר הרשמי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי