קרן השתלמות: הכירו את ז'אן סילבן באבין

לואיס סוארס, ז'אן סילבן באבין
לואיס סוארס, ז'אן סילבן באבין | Gettyimages

צמח בליגות חובבניות ועלה עד שפגש את פאקו חמס ואת פינוקיו של חיחון. מנהיג, חזק ו"אי אפשר לקחת לו כדור באוויר", אבל איטי וחסר ניסיון במאבקי צמרת. על הבלם החדש שמלמד על שובו של ג'ורדי המכביסט

(גודל טקסט)

מערכת היחסים העכורה בין ספורטינג חיחון לבלמה ז'אן סילבן באבין הגיעה לפני שבוע וחצי לפיצוץ. "הוא ביקש לשפר את חוזהו ולא הסכמנו", הצהיר המנהל הספורטיבי מיגל טורסיה במסיבת עיתונאים. "לכן החלטנו להכריז שהוא ברשימת ההעברות". לא שגרתי לראות בעל תפקיד יוצא באופן פומבי נגד שחקן. התגובה לא איחרה להגיע וגם היא לא הייתה שגרתית. "לטורסיה אין אומץ להגיד את האמת. הוא משקר יותר משהוא נושמים. נמאס לי לשמוע ולקרוא את הלכלוכים". הדובר: לא השחקן, לא הסוכן ואפילו לא ההורים, אלא חברתו של באבין, שאף כינתה את טורסיה בפוסט שכתבה באינסטגרם: "פינוקיו".

שני הצדדים שמחו מאוד להיפטר אחד מהשני. חיחון חסכה את השכר הגבוה, והשחקן, שלא מצא קבוצה בספרד במהלך חלון ההעברות, ישחק בגיל 30 במועדון הגדול בחייו. הסיפור שלו הוא סיפור יוצא דופן על התמדה. הוא התקדם ממקומות נמוכים מבחינה מקצועית עד לשלוש עונות רצופות בלה ליגה, שהסתיימו בקול צורם. הוא לא טעם מאבקי אליפות, לא שיחק במפעלים אירופיים ובכל זאת, יש מי שמשוכנע שהצהובים ניצלו סיטואציה ועשו עסקה טובה. הכירו את הרכש החדש של מכבי תל אביב.

באבין, שיחגוג באוקטובר 31, נולד בפרבר דרומית לפאריס. הוא שיחק במחלקת הנוער ובקבוצת המילואים של שאטורו, אבל התקשה עם המעבר לבוגרים בגלל "פציעות וחוסר מזל". השחקן עצמו הודה בעבר שסבל מבעיות משקל: "לא הקדשתי תשומת לב לגופי ולמה שאני אוכל". 22 הופעות היו לו בליגה הצרפתית השנייה ואחרי עונת השאלה במארטיג החובבנית, הוא החליט לוותר על הצעות מהליגות הנמוכות בצרפת ונדד לדרום ספרד עד ללוסנה האנדלוסית, ששיחקה אז בליגה השלישית.


לא טעם מאבקי אליפות. באבין מול גריזמן (Gettyimages)

ההתחלה הייתה קשה. "היה קשה להתאקלם. השחקנים חצי מקצוענים, אין קהל ויש עיכובים במשכורות. אתה חייב להיות יציב מנטאלית", סיפר. באבין לא הסתדר עם מאמנו ומיעט לשחק בחודשים הראשונים. אחרי חצי שנה, המאמן פוטר ואחד השחקנים מונה כמחליפו. באבין החל לשחק ולייצר עניין. אפילו הסתובבו שמועות לא לגמרי נכונות שיגיע לריאל מדריד קסטייה או לראיו וייקאנו. בסופו של דבר, היעד אכן היה מדריד. בקיץ 2010, חתם באבין באלקורקון ועלה לליגה השנייה.

"אחלה בלם", נזכר מיד דודו ביטון ששיחק תקופה קצרה עם באבין באלקורקון. "אישיות טובה, מנהיג אמיתי וגבר שנותן הכל בשביל הקבוצה וגם כובש שערים". 150 הופעות ליגה רשם באבין בקבוצה המשפחתית הקטנה מפרברי מדריד. הקליק היה מיידי. הבלם אף שימש כקפטן והוביל מנהג: ארוחה קבוצתית אחת לשבוע. יחד איתו, פעמיים הגיעה הקבוצה לפלייאוף העלייה, אך לא השלימה את המשימה. ב-2012 סירבה אלקורקון למכור את הצרפתי לגרנאדה, אז הוא המתין שנתיים לסיום חוזהו ושב לדרום ספרד. בגיל 27, נחת באבין לראשונה בחייו בקבוצה מליגה בכירה.

עבורו, אחרי שבילה בקבוצות חובבים ובמגרשים הזויים, המחשבה על לשחק מול מסי ורונאלדו העבירה בו צמרמורת. "הגשמתי חלום", אמר בהתרגשות. חואקין קפארוס לא בנה עליו להרכב בגרנאדה, אבל פציעות במחנה האימונים הקפיצו את באבין ל-11 והיכולת השאירה אותו שם. "הוא מקצוען, מחויב והתחבר נהדר לשחקנים ולעיר", נזכר העיתונאי חוסה סחודו. רק שאחרי שנתיים טובות, הגיע פאקו חמס.


"לא הקדשתי תשומת לב לגופי ולמה שאני אוכל" (מכבי ת"א – האתר הרשמי)

התקשורת כינתה אותם שחקני "הרשימה השחורה של חמס". המאמן החדש סימן כמה שחקנים שהיו בסגל, החליט שהוא לא רוצה אותם ונפטר מהם אחד אחרי השני. "הכריחו אותו ללכת", מסביר סחודו. "הוא היה עצוב מאוד וכעס על חמס". החוזה הותר ובאבין מצא במהרה קבוצה בלה ליגה, כשחתם בחיחון לשלוש שנים. שתי פציעות גרמו לו להחמיץ קרוב לחודשיים והקבוצה אשתקד ירדה ליגה. ב-19 במרץ כבש באבין את השער היחיד שלו בעונה שעברה לרשת גרנאדה ולמעשה חרץ את גורלה. ב"אס" בדקו את הישגי האקסים במפגשים הישירים ומצאו: "הרשימה השחורה של חמס הטביעה את גרנאדה".

אחרי הירידה, עבר על באבין קיץ סוער. הוא סירב לקצץ בשכרו והגיש תלונה על כספים שלא קיבל. בתגובה, אסרה עליו חיחון לצאת למשחקי נבחרת מרטיניק בגביע הזהב. באבין יצא בכל זאת וחיחון פתחה נגדו בהליכים משמעתיים על "חוסר ציות". המאמן החדש פאקו הררה טען לא אחת שבאבין חזר כבוי, חסר מוטיבציה ולא נתן 100 אחוז באימונים. המנהל הספורטיבי טורסיה הזמין את הבלם לארוחה וביקש לבטל את ההליך המשמעתי, אך אז התעוררה המחלוקת בעניין החוזה והגיעו אותה מסיבת עיתונאים והפיצוץ.

בקיץ קיוותה חיחון שתימצא קבוצה שתשלם דמי השאלה, אבל קאדיס סירבה וסראגוסה שהייתה בתמונה עד הימים האחרונים הלכה על שחקן אחר. ככל שהחלון התקרב לסגירה, חיחון הבינה שהיא תקועה וחששה שתיאלץ לשלם פיצוי מוסכם של שני מיליון יורו על ביטול החוזה. מבחינתה, באבין היה חייב לעזוב ורצוי לקבוצה שתיקח את מלוא חוזהו. גם השחקן העדיף לעזוב את ספרד "כדי ליהנות משכר כפול", כפי שסיפר לעיתונאים. הקשר עם מכבי ת"א נוצר לפני מספר שבועות ובשלב מסוים גם בית"ר הייתה בתמונה. הצהובים חיכו לרגע האחרון ובסופו של דבר הנחיתו את הצרפתי.


גם בית"ר ירושלים הייתה בתמונה (Gettyimages)

"הוא שחקן מאוד מאוד חזק, מרשים כמה שהוא חזק", מתאר סחודו. "הבעיה שלו היא האיטיות, אבל הוא חכם מספיק כדי למנוע מעצמו ריצה למרחקים ארוכים. אי אפשר לקחת עליו כדור באוויר ולכן הוא גם מבקיע הרבה שערים בנגיחות ממצבים נייחים. הוא לא מאוד גבוה, אבל הניתור שלו עוצמתי. משחק הרגל בסדר, לא מדהים, אבל לא רע. חוץ מזה, הוא בחור טוב, שחקן אהוב ומקצוען". ביטון מאשר: "הוא בלם מאוד פיזי וטכני. מכבי תל אביב עשתה עסקה טובה".

מכבי ת"א חסרה עוצמות ופיזיות וראו את זה במשחקי פתיחת העונה. במשך השנים, מרכז ההגנה של הצהובים לא ידע זעזועים רבים. קרלוס גרסיה, איתן טיבי ובהמשך טל בן חיים איישו אותו בדרך כלל בצורה טובה. אלא שעם העזיבה של גל אלברמן והפגיעה במשחק ההגנה הקולקטיבי, התגלו בקיעים גם במרכז ההגנה. קרויף חיפש תואם קרלוס. בלם פיזי שיוסיף לו מימד של כוח, שליטה במשחק הגובה ושערים במצבים הנייחים. בשבע העונות האחרונות בספרד, אגב, הבקיע באבין 16 שערים.

באבין יאפשר לקרויף רוטציה במרכז ההגנה וגם אופציה לשחק עם שלושה בלמים כפי שכבר אפשר היה לראות ממנו בכמה משחקים. גם התזמון לא צריך להפתיע. קרויף כמו קרויף חיכה לרגע האחרון, לראות מה ייפלט, מי יישאר בלי קבוצה. עד הימים האחרונים בדקו הצהובים מספר מועמדים ואף נכנסו איתם למשא ומתן. בסוף הלכו על קונספט ישן – שחקן עם ניסיון עשיר בליגה הראשונה והשנייה בספרד.


ניסיון על גבול החזירי, שכולו העברת מסר (ערן לוף)

למכבי ת"א יש עוד מקום לזר שאמור להיות קשר אחורי. כלומר, עוד פיזיות, עוד כוח, עוד שחקן שאמור להסיט את הדיון ממכבי הרכה שנחשפה בשבועות האחרונים. אבל אם בלם וקשר אחורי הם בגדר מאסט, הניסיון להחתים את ליאור רפאלוב מלמד על שובו של ג'ורדי המכביסט – זה שחושב לא רק על מה הוא צריך אלא על איך אפשר לפגוע ביריבות. ניסיון על גבול החזירי, שכולו העברת מסר.

מכבי ת"א לא באמת צריכה את רפאלוב כי יש לה את אצילי, עטר, מיכה, שוינפלד, קיארטנסון, יצחקי ואפילו סושיץ' על ארבע עמדות, אבל רק עצם המחשבה על המהלך מלמדת על חזרה למקורות. לצהובים יש סגל מפלצתי ועמוק. אחרי קיץ מלא אי ודאות ויחסית חסר שקט במונחים של מכבי ת"א, יש כאן הצהרה. ג'ורדי קרויף מתכוון לשחק את המשחק. הוא לא ייתן עוד לאחרות להתעצם על חשבונו. אם ב"ש מחתימה שחקן על כל פציעה של שחקן קיים, אם מכבי חיפה מילאה את השורות בכמה שמות מעניינים, מכבי ת"א מתאבדת על אליפות בכל מחיר. וגם היא לא משאירה מקום לטעויות.


מכבי תל אביב מתאבדת על האליפות בכל מחיר (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי