קינן: "הסגל של מכבי חיפה גדול מידי ואין היררכיה. אף שחקן לא הצליח לבלוט"

דקל קינן
דקל קינן | דני מרון

"שחקן לא יכול לחשוב שאם הוא לא יתן גול, במשחק הבא הוא ביציע", "אין שלד וגם לשחקנים טובים קשה להתחבר". וגם: רפאלוב, אוהדי ב"ש, התקשורת והסיכוי שיחזור לעונת פרישה. לפני המעבר לסינסינטי, הבלם פותח הכל

(גודל טקסט)

רגע לפני סיום הראיון, דקל קינן, בכנות האופיינית שלו, נוגע בנקודה שהכי כואבת לו: "לא חשבתי שאחזור מאנגליה ולא נזכה בתארים. פספוס? על חוסר ההצלחה, אבל מצד שני במשחק הכי חשוב שלנו ב-10 השנים האחרונות – גמר גביע – ניצחנו. ידענו להתעלות וזו הייתה שמחה טהורה. לא מתחרט על כלום, אבל חורה לי שלא זכינו באליפות".

המשחק מול הפועל עכו בשבת היא משחק הפרידה מקינן, רגע לפני שהוא ממריא לסינסינטי במדיה חתם לשנתיים. הקדנציה השנייה של הבלם בקבוצת נעוריו ארכה חמש שנים וחצי, אותן שנים רעות של מכבי חיפה. "זה לא ראיון פרישה", הוא מבקש להבהיר, אבל יש בו נימה מאוד מסכמת ולא מעט ביקורת על כל מה שקרה וקורה במכבי חיפה.

בוא נתחיל ממקרה הפציעה של בוזגלו.
"רגע לא נעים לשמוע את הקללות שהוא ספג. כמובן שאני לא בא לחנך אף אחד, אבל זה היה רגע לא נעים. שחקן שזכה באליפויות איתכם. היה צריך להפגין קצת אנושיות".

קינן
"אוהדי הפועל באר שבע היו צריכים להפגין אנושיות". דקל קינן (דני מרון)

הפתיעה אותך ההתנהגות של אוהדי באר שבע?
"כן, זה הפתיע אותי. אני מסתכל על הנתונים האישיים כאשר שחקן שזכה באליפויות במועדון שלכם וכעת הוא נפצע. אפשר להפגין קצת חמלה".

בשנים האחרונות ובמיוחד העונה מדברים על כישלון. מה לא עובד?
"מבחינת התוצאה אנחנו בעונה לא טובה. יש סיבות רבות, אבל אני רוצה לתת את ה'אני המאמין שלי' ולדעתי בעונות האחרונות ובמיוחד השנה נבחר סגל רחב מדי, גדול מדי ללא שום היררכיה. 20 שחקנים באותו מעמד, כולם חושבים שמגיע להם לשחק וזה לא בריא בשום מקום עבודה ולא בקבוצת כדורגל. אני מאוד בעד תחרות שלא תבינו אותי לא נכון, אבל לשחקן כדורגל חשוב להרגיש גם בתקופה פחות טובה שמאמינים בו. סוארס או בנזמה אם לא ייתנו גול בעשרה משחקים עדיין יהיו החלוצים הבכירים וייתנו מספרים. שחקן כדורגל לא יכול לחשוב שבדקה 70 אם הוא לא יתן גול, במשחק הבא הוא יהיה על הספסל או ביציע. הביקורת היא גם אצלנו השחקנים שאין אף אחד שהצליח לבלוט מעל השאר, אבל אני חושב שהסגל היה צריך להיות קצר יותר".

יצאת לחו"ל עם רפאלוב, חמד, כיאל ומסיללה וחזרת אחרי שנתיים לשנים הרעות. מה מצאת כשחזרת?
"קודם כל אם הייתי יכול להישאר באנגליה, הייתי שמח להישאר. רציתי להמשיך, אבל רישיון העבודה שלי פג וזה היה לא אפשרי מבחינה בירוקרטית. היו לי עוד הצעות גם מהארץ, אבל אני שמח שהנאמנות שלי עמדה למבחן ואני לא מצטער שחזרתי. עצם זה שלא רץ כאן שלד בשנים האחרונות, שהקבוצה לא הצליחה לייצר שלד של שחקנים מנוסים, זאת הסיבה לחוסר ההצלחה. התחלופה הייתה גדולה מדי. ברגע שלא נוצר שלד, גם לשחקנים זרים טובים קשה להתחבר. זה עוד יותר בלט עם השחקנים הצעירים. קל לצעירים להצליח כשיש שלד מנוסה שרץ ביחד".

דקל קינן
"מכבי חיפה בנתה סגל רחב וגדול מידי". קינן במהלך הראיון (דני מרון)

יכול להיות שחוסר ההצלחה נבע מזה שלא הגיע מנהל טכני בקיץ?
"רצו להביא וזאת הייתה החלטה של ההנהלה. במהלך הקריירה השתדלתי להישאר על הדשא וזה מה שאני אוהב – את האימונים והגליצ'ים והטירוף. ניתקתי את עצמי ממה שמסביב. לפי האני מאמין שלי, לא היינו צריכים סגל רחב וזאת הבעיה המרכזית".

אתה סמל ענק. יש לך הרבה ביקורת ובכל זאת איפה החלק שלך בזה?
"אני אמרתי מה שהיה לי למי שהיה צריך לשמוע, בלי שמות".

אולי אחת הסיבות לעזיבה שלך שהתחרות העונה לא הייתה הוגנת?
"נתחיל מזה שכל ההחלטה להביא שחקנים היא ממחשבה של ליצור פה משהו טוב מתוך השקעה. מאמנים שהיו פה אולי רואים את הכדורגל אחרת ממני, אבל אני רואה את זה אחרת ואני מאמין בסגל קצר שצריך לרוץ, בטח כשאנחנו משחקים במסגרת אחת. יש מקומות אחרים שהלכו בדרך אחרת וזה הלך טוב. ואגב, זאת לא הפעם הראשונה שאני יושב על הספסל בקריירה ותמיד נלחמתי על המקום שלי וחזרתי להרכב. אני בטוח שאם הייתי נשאר עכשיו, הייתי חוזר להרכב. אני מאמין בעצמי ובאיכויות שלי. גם במלחמה הזאת הייתי חוזר להרכב. בסיטואציה הנוכחית בשלב זה של הקריירה שלי – ובוא נשים בצד אינסוף יתרונות מבחינת חוויות משפחתיות – המעבר לארה"ב גם מבחינת כדורגל זה צעד נכון. בגלל שהמאמן שלהם הגיע לפה, בדק אותי, דיבר איתי, ראה אותי אינספור פעמים ונתן לי חוזה לשנתיים ובגלל הפרויקט שם ובגלל החלק שמייעדים לי בפרויקט הרגשתי מאוד מוערך".


"אם הייתי נשאר במכבי חיפה, הייתי חוזר להרכב" (דני מרון)

אולי הרגשת פחות מוערך העונה במכבי חיפה?
"אני לא חי במציאות אחרת. ידעתי שלא מייעדים לי להיות שחקן הרכב, אבל זה גם היה נכון לשנים עברו ותמיד בסוף שיחקתי בהרכב. לא תמיד מה שמייעדים בקיץ קורה ולשחקן יש כוח לשנות את התמונה. תמיד הביאו בלמים זרים ורכש טוב ותמיד בסופו של דבר שיחקתי. לא סתם שיחקתי כי אני בחור טוב או כי שחקן בית אלא כי הייתי טוב על המגרש, וכאשר לא הייתי טוב ידעתי לשבת על הספסל. לעולם לא דיברתי על המאמן ותמיד ידעתי לעבוד קשה ולחזור להרכב".

לא דיברת, אבל כמה המצב המקצועי בקבוצה פגע בך באופן אישי? איפה זה תופס אותך בבית המצב הזה של הקבוצה?
"אדבר בשיא הפתיחות. אני מאוד לוקח הפסדים ללב וזה הגיע גם לבית. גם שם היו לפעמים רגעים לא נעימים. אני חי פה בעיר הזאת ואני לא מנותק. ברור שהייתה אכזבה ותמיד יש רצון לתקן ולהמשיך הלאה. מעבר לכישלון הקבוצתי, אתה מסתכל איפה אתה לא בסדר. אתה לא יכול לעצום עיניים ולהגיד: 'אני טוב כל השאר לא'. צריך גם לקחת אחריות. ידעתי להגיד שאני לא טוב ומגיע לי להיות על הספסל – זו לא פחיתות כבוד".

יש טענה שההתעסקות התקשורתית במכבי חיפה מוגזמת ומוקצנת. אחרי כל משחק מסכמים עונה.
"שחקן כדורגל בעידן המודרני צריך לדעת להתמודד עם ביקורת, גם אם בחלק מהמקרים היא ארסית ומלאת רוע וזה קיים אצלנו יותר מבמקומות אחרים. יש היום ברשתות החברתיות במה לכל אחד שרוצה לכתוב. שחקן כדורגל צריך להתנתק מרעשי הרקע ומהמסביב ולא לתת להם להשפיע במגרש. לפעמים בתקשורת שוכחים שיש בן אדם מעבר לכתוב ויש ביקורות שהן לא מקצועיות ואינטרנסטיות. זה לא תירוץ, אבל אני כשחקן מנוסה נתקלתי לא פעם ולא פעמיים בשחקנים שזה כן השפיע עליהם. המועדון עשה צעד מבורך בכך שאסר על אנשי תקשורת להגיע למתחם וניסה לנתק אותנו מרעשי רקע. אני כן מסכים שההתעסקות בתקשורת לאחרונה היא קצת מוגזמת. התקשורת לא גורמת לנו להיראות רע על המגרש. צריכה להיות יותר פתיחות".


המועדון אסר על אנשי תקשורת להגיע למתחם. "צעד מבורך" (אודי ציטיאט)

ממשיך איתך לסינסינטי. הקבוצה אמורה לקבל זיכיון לשחק ב-MLS. הייתה לכך השפעה בהחלטה להגיע לשם?
"כאשר קיבלתי החלטה, הם היו 1 מ-16 מועמדות ועכשיו אחת משלוש. אני מקווה שזה יקרה, אבל גם אם הייתי יודע שהקבוצה תישאר בליגה שנייה, הייתי חותם".

חשבת שתהיה לך עוד חוויה לשחק בחו"ל?
"זו לא ההצעה הראשונה שקיבלתי מארה"ב. בתזמון הקודם חשבתי שזה לא יהיה נכון. בשלב הזה של הקריירה, זה צעד נכון כי הפרויקט נחמד. אני מגיע כשחקן מוערך וזה אתגר גדול. כן, רציתי לצאת שוב. כן, זה בער בי לחוות משהו אחרון".

מבחינת הקריירה, זו תחנה אחרונה?
"אני לא חושב שאני אפרוש אחרי השנתיים האלה. אני לא רואה את עצמי פורש עוד שנתיים. עונת פרישה? יעקב שחר אמר לי שהדלת פה פתוחה בפניי, אבל אני לא חושב מה יקרה כי אני יודע שאתה מתכנן תכניות ואז מגיע מאמן חדש ולא רוצה אותך. זה מה שקרה לי באנגליה וזה מה שקרה כאן ללא מעט שחקנים. אתם חושבים שחיים של שחקן כדורגל זה זוהר ופרסום. תחשוב על שחקן זר שמגיע למדינה זרה, שם את הילדים שלו בגן ופתאום אחרי חודשיים מגיע מאמן חדש ולא רוצה אותך. אלו דברים שקורים. אף אחד לא עושה דווקא באופן אישי. אני לא יכול לחשוב מה יקרה אחרי שנתיים, אבל הרצון הוא לא לפרוש אחרי שנתיים".


"פרישה במכבי חיפה? שחר אמר שהדלת פתוחה, אבל אני לא חושב שזה יקרה" (דני מרון)

היה רצון לנסוע ולצאת מישראל גם כי נמאס לך קצת מהמדינה?
"יש בזה משהו. מפריע לי לא מעט חוסר תרבות הספורט פה. אבל אני לא רוצה לחנך אלא לחוות משהו אחר".

ומעבר לזה, אין פה מעורבות של ספורטאים בעניינים חברתיים. מפחדים להעביר ביקורת.
"כאשר משהו הפריע לי, דיברתי עליו. דיברתי נגד הגזענות. פרגנתי לאורי קוקייה על הצעד שהוא עשה. אני מתנדב בעמותת 'אתגרים' פעם בשבוע. הצד החברתי מאוד חשוב לי, אבל ההחלטות שלי הן כרגע החלטות מקצועיות שקשורות בכדורגל. יש פה דברים שמפריעים לי. יש דברים שמפריעים לי בתור אזרח, אבל זאת לא הסיבה לעזיבה שלי".

אתה עוזב את המועדון כאחד משחקני בית האחרונים כאשר אין היום שחקני בית במכבי חיפה. מפריע לך?
"המועדון צריך לבנות את נטע לביא כקפטן הבא. מעבר ליכולות המקצועיות שלו, אני חושב שיש לו אז יש לו את האישיות כדי להוביל את מכבי חיפה להישגים. הוא יודע מה זה מכבי חיפה. הוא ספג את הערכים של מכבי חיפה, בשבילו מכבי חיפה היא מעבר לקבוצת כדורגל. יש כאן מספר צעירים שיכולים להשתלב בקבוצה הבוגרת כמו מוחמד עוואד ויונתן לוי ועוד מושאלים. אלו שחקנים שמבחינת יכולות צריכים להיות שייכים למכבי חיפה. אני לא חושב ששחקן צריך לשחק בגלל שהוא זר או שחקן בית או מנוסה. מי שטוב שישחק, אבל כאשר אני רואה את המכלול שלהם כשחקנים, יש להם את היכולות לשחק במכבי חיפה".


צריך להיות הקפטן הבא של מכבי חיפה. נטע לביא (ערן לוף)

.היית רוצה לראות את רפאלוב חוזר מבלגיה?
"בטוח שיהיה לו ביקוש, אבל הייתי שמח לראות אותו חוזר למכבי חיפה".

לסיום מילה על הקהל. יש לא מעט ביקורות נגדו.
"הקהל חשוב שיידע שאנחנו מעריכים את התמיכה שלו במיוחד ברגעים פחות טובים. אני כשחקן מנוסה מצליח להתעלם מרעשי רקע, אבל הקהל צריך להבין לפעמים כשהוא שורק בוז, יש לזה השפעה על שחקנים. זה לא נעים".


לשריקות בוז יש השפעה. אוהדי מכבי חיפה (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי