מאור בוזגלו מדבר על הכל: "אחזור לטופ בעונה הבאה. חד משמעית"

מאור בוזגלו
מאור בוזגלו | ערן לוף

החלק השלישי של הראיון הבלעדי עם כוכב בית"ר ירושלים: "הרגע המשמעותי בקריירה? כשעזבתי את ליון". היחסים עם אביו: "לא יודע כלום על חיי האישיים". נבחרת ישראל: "מאמנים לא נתנו הזדמנות אמיתית וכנה"

קבוצות: ליון
(גודל טקסט)

כשמאור בוזגלו מדבר, הוא בדרך כלל מדבר מהלב. לא בכל יום צומח בכדורגל הישראלי כוכב במעמדו. בגיל 15 הוא כבר ישן בחדר עם קרים בנזמה וחאת'ם בן ארפה. סומן כ'דבר הגדול הבא' של הכדורגל האירופי, אך אז החוק הצרפתי עשה את ההבדל בין קריירה בטופ של הכדורגל הישראלי לקריירה אירופית מוצלחת.

בחלק השלישי של הראיון הבלעדי, כוכב בית"ר ירושלים חושף לראשונה את כל הפרטים על הדברים שהשתבשו בדרך, ההתמודדות עם הפציעות הטראומתיות, תחושת האכזבה והפספוס מנבחרת ישראל והיחסים עם האבא שמצליח בכל קיץ להרגיז את כולם. לקריאת החלק השני של הראיון לחצו כאן.


מאור בוזגלו מול המצלמה (דני מרון)

איך אתה מסכם את העונה הזאת מבחינה אישית?
"אחלק את העונה הזאת לכמה פרקים. בואו לא נשכח שהגעתי לבית"ר ירושלים כשהיא הייתה במקום האחרון, אחרי הרבה מאוד טלטלות. בעלים חדש, החלפת מאמן, שחקנים באו והלכו. הגעתי קצת אחרי שהתחילה הליגה, לא יצא לי לעשות מחנה אימון. עבר הרבה מהרגע שחתמתי ועד שהתחלתי לשחק במחזור השישי. אני חושב שהגעתי לקבוצה לא מאוזנת עם ציפיות מאוד מאוד גבוהות, אבל שבקבוצה אחרת לא בטוח שהייתי מקבל דקות משחק כמו שקיבלתי פה. אני חושב שתרמתי המון מבחינת שערים, תרמתי הרבה יותר דקות ממה שציפיתי".

ומה הפרק הבא?
"אני חושב שמהרגע שחזרתי מפציעה, עד המשחק נגד באר שבע, היו לי חודשיים וחצי פנטסטיים ונכנסתי לכושר נפלא, שיחקתי 90 דקות שזה בכלל לא מובן מאליו בשבילי. שחקנים שהיו עוברים את כל מה שעברתי היו נשענים על הביטוח ופורשים".

איך בחור צעיר מתמודד עם שלוש פציעות קשות? איפה היו רגעי הקושי?
"אתה מחזיר אותי קצת אחורה. אני היום במקום אחר לגמרי. אני יכול להגיד לך שאת הפציעה של אחי לקחתי הרבה יותר קשה מאת שלי. וברוך השם הוא חוזר עכשיו לסגל. עד שלא תעבור משהו מסוים, לא תדע כמה כוח יש לך. יש לי סרטון מהיום שהוא נפצע, הוא מקבל את הבשורה ובדאון מוחלט, ואני פתאום נהפכתי להיות מנטור. ואני מחזק אותו ואומר לו 'דמיין לעצמך כבר שאתה אחרי הניתוח. אתה מתחיל ללכת, מתחיל לרוץ, אתה נוגע בכדור'. הוא התחיל לדמיין שהוא חוזר לשחק, ובום, עברו 7-8 חודשים והוא כבר חוזר למגרש. הזמן עף. יש צלקות, אבל אתה שוכח. הפחד לחזור למגרש הוא עצום, אני ראיתי אותו נפצע ביום שהתחלתי להתאמן בבית"ר. זה בכלל נתן לי פחד פסיכולוגי מטורף לעלות למגרש. זה סוג של מלחמה עם עצמך, אחרי הפציעות ופתאום אחיך קורע את הצולבת במשחק כדורגל. פתאום הדבר שאתה הכי אוהב הוא נראה לך הדבר שהכי קשה לעשות. שינוי הכיוון, הפסים, מגרש רטוב, לרדת לגליצ'ים. רק אם אתה עושה את הדברים האלה אתה מתמודד עם זה".


בוזגלו במדי בית"ר ירושלים. עונה טובה מבחינה אישית (דני מרון)

אז מה נתן לך את הדרייב הזה בעצם?
"קודם כל העובדה שאף אחד לא האמין שאני אחזור לשחק כדורגל. לא האנשים, לא רופאים. מאז הפציעה כל הרחשים היו: 'זהו, הוא גמר', 'הוא סוס מת', 'הוא לא יכול לחזור'. זה הדברים שנתנו לי דרייב מאוד גדול. מבחינתי זה היה קאמבק אדיר".

אתה רק בן 31 וזה עוד לא ראיון סיכום קריירה. אמרת בראיון לשרון דוידוביץ' בפברואר 2018 שתחזור לטופ. אז אני שואל אותך, אתה חושב שתוכל לנפק עוד עונת שיא?
"אני אספר לך סיפור מצחיק. כשהייתי בעונה האחרונה שלי בהפועל באר שבע, זאת הייתה העונה הכי טובה שלי מבחינה מקצועית. הייתי מלך הבישולים, היה את הקמפיין המטורף באירופה ובאמת קיבלתי הצעות מכל עבר. באותה תקופה סיפרו שסירבתי להצעה של אלונה, משהו שלא היה ולא נברא, ולמרות זאת מבחינה מקצועית הייתי בטופ. ואז הייתה לי אפשרות לחתום באחת הקבוצות הגדולות בטורקיה. ואני, בגלל שהייתי טוטאלי, אמרתי אני אחכה לסוף העונה, אני רוצה לקחת אליפות ואז אני אחשוב על העתיד שלי. ואז קרעתי את הצולבת, ונגמר לי החלום".

כמה אחוזים ממך ראינו השנה?
"אני חושב שהייתה לי עונה טובה, למרות שלקבוצה הייתה עונה רעה. אני מצפה מעצמי ליותר ואני יודע שהקבוצה מצפה מעצמה ליותר. אני חושב שסך הכל ראיתם 35% מהיכולת שלי העונה. גם בבית"ר לא ציפו ממני לכל כך הרבה השנה, הם לא ידעו איזה מאור הם יקבלו. מעבר ליכולת. כדורגל היום זה לא רק לשחק, יש עוד המון פרמטרים שאתה צריך לעמוד בהם. ה-GPS, הסטטיסטיקות. אתה לא יכול לבלף. זה לא הכדורגל של 20 שנה אחורה. אחרי שנתיים שהייתי בחוץ, השנה הזאת בבית"ר הייתה שנת חזרה מדהימה. ככה אני מגדיר אותה. בתחילת שנה הבאה, אחרי שאני אסיים את ההכנה בריא וחזק בעזרת השם, אני לא חושב שיש למישהו ספק לגבי היכולת שלי בעונה הבאה. אני אחזור לטופ. חד משמעית".


בוזגלו עם וארן (דני מרון)

איך אתה מסכם את הקריירה שלך עד כה?
"אני חושב שאם תשאל כל שחקן כדורגל איך הוא מסכם את הקריירה, הוא תמיד יהיה מאוכזב כי הוא תמיד יצפה ליותר. אני מאוד גאה במה שהשגתי עד היום".

אתה מרגיש שמיצית את הפוטנציאל שלך?
"לאור כל מה שעברתי, לא יודע. אני תמיד חושב על עצמי בצורה אחרת, אבל בסך הכל אני מאוד מסופק ממה שהשגתי".

אם לא הפציעות, איפה לדעתך היית היום?
"אם לא הפציעות? זה מצחיק. מאיפה אני יודע. הקריירה האירופית שלי נגנזה בגלל הפציעה בבלגיה".

להוציא את הפציעות, היית רוצה שהדברים יהיו אחרת?
קודם כל, 95% מהצלחה זאת קבלת החלטות. אתה אומר לי להוציא את הפציעות, אי אפשר לעשות את זה. אם אני מסתכל על דבר אחד שהייתי רוצה שיהיה אחרת, זה רק שההורים שלי לא יכלו להגיע איתי לליון. זה הרגע הכי משמעותי בקריירה שלי. זה היה ההבדל בין קריירה בינלאומית או להגיע לטופ של הכדורגל הישראלי".


הוריו של מאור. מצטער שלא היו לצידו בליון (ערן לוף)

למה זה השתבש?
הייתי בן 15, באקדמיה של ליון שנתיים, סומנתי כדבר הגדול הבא. אבל בגלל החוק הצרפתי הייתי מחויב שאחד ההורים יגור איתי. באותו זמן היה צו עיכוב יציאה מהארץ, במצב הכלכלי של ההורים שלי זה לא היה אפשרי. הפספוס השני זה נבחרת ישראל. אני חושב שפספסו אותי. קשה מאוד להצליח בארץ".

מי היה איתך באקדמיה בליון?
"חאת'ם בן ארפה, וקרים בנזמה שהיה איתי בחדר שנתיים".

אתה חושב שיכולת להיות במקומם?
"אין ספק. אבל זה לא דרך נכונה להסתכל על הדברים. ככה הייתי רוצה שזה יקרה".


בוזגלו. מרוצה מכמות הדקות בבית"ר (דני מרון)

הקשר עם אבא שלך תמיד היה משמעותי לאורך כל הקריירה שלך. תוכל לספר לנו קצת עליכם?
"אבא שלי לא יודע כלום על החיים האישיים שלי. אני לא טיפוס שמשתף, אבל בחיים המקצועיים אני יודע שהוא ידאג לי עד סוף החיים שלו, אז אני הולך איתו עד הסוף".

כמה הוא משפיע על תהליך קבלת ההחלטות?
"קודם כל צריך לגלות שאבא שלי עשה שינוי מטורף. גם הסדרה גרמה לזה. אבא שלי לא נלחם סתם בכולם. הוא עושה את זה בהמון דאגה וניסיון. בכל זאת אבא שלי לא אבא רגיל, הוא היה שחקן נבחרת, היה מקצוען, שיחק בקבוצות ולקח אליפויות, גביעים. יש לו משפט שהוא תמיד מעביר לי: 'כשפרשתי, רציתי למכור את הגביע כדי לקנות קוטג'. לא נתנו לי'. זה משפט שמאוד הולך איתי. הוא תמיד שם בשבילי ועם כל הקושי, ולפעמים יש ויכוחים וזה קיים, אבל כיום גילו בן אדם אחר, עם הרבה רגשות והרבה עוצמה. גם היום בבחירת קבוצה הוא פורט לי הכל, את היתרונות והחסרונות ומקבלים החלטה".


יעקב בוזגלו. "אבא עשה שינוי מטורף" (דני מרון)

בוא נדבר על הנבחרת. 23 הופעות, שער אחד. למה תחושת הפספוס?
"קודם כל בכל הנבחרות הצעירות הייתי מלך השערים של כל הזמנים. אני לא יודע אם אנשים יודעים את זה. הייתי אחד מעשרת השחקנים המבטיחים באירופה עד גיל 21. אני חושב שהייתי בתקופה לא טובה מבחינת ההתפתחות של הנבחרת. מאמנים שלא נתנו הזדמנות בצורה אובייקטיבית, אמיתית וכנה לשחקנים שהיו בכושר. גם אם ניקח את תקופת ההצלחה שלי בהפועל באר שבע, גם שם לא קיבלתי הזדמנות. למרות שזומנתי, זומנתי כנער פוסטר. שמו אותי על כל השלטי חוצות, בלי להיות על הדשא בכלל".

אתה מרגיש שזה עוד יכול לקרות? אתה חושב שזה רלוונטי?
"מבחינתי נבחרת ישראל זה תמיד רלוונטי".

איך אתה מעריך את הסיכויים של הנבחרת להעפיל ליורו?
"קודם כל במתכונת של היום, אני מרגיש שינוי מבחינת אהבת העם. כולם חזרו לאהוד את הנבחרת וזה היה דבר שמתבקש. בתקופה שלי היה קשה לראות את זה שאף אחד לא מתעניין בנו. לא הזדהו איתנו. היום משהו באנרגיה מרגיש שאפשר לעשות את זה. הקהל מגיע ותומך, מייצר אווירה חמה וזה מדביק את השחקנים".


בוזגלו במדי בית"ר מול מכבי חיפה (ערן לוף)

מה אתה חושב ההשפעה של הצוות הזר?
"הרבה מאוד. בלי להכיר אותם בכלל, אבל אני חושב שהרבה מאוד. הם הביאו משהו אחר, העבירו מסרים בצורה נכונה, הציבו מטרות בצורה טובה לשחקנים. הם החדירו אמונה, ומה לעשות שכדורגל זה 99% ביטחון. מגיע מאמן אחר, מדבר אל שחקן בצורה כזאת או אחרת ושחקן מתפוצץ. כדורגל זה קבוצתיות. תוציא את מסי וכריסטיאנו שיכולים להחזיק קבוצה לבד, אבל בכדורגל המודרני זה לא קרה. לא משנה מי תהיה".

בתור אחד שעבר קצת באירופה, מה הייתה מייעץ כדי לשפר את הכדורגל בארץ?
"האמת שיש לי תכנית שלמה לגבי זה. אבל זה ליום אחר. אני חושב שהכל מתחיל בגילאים הצעירים. אני חושב שמביאים מאמנים צעירים שבקושי שורדים את החודש לאמן ילדים בני 6 ו-7 בסכומים שלא מכבדים את המקצוע. אז מאמן לא יעשה יותר מדי. אני לא מאשים אף אחד, דבר גורר לדבר. אני חושב שאי אפשר להצביע על דבר אחד. מעמד המאמן בשפל. זה דבר שהוא לא מתקבל על הדעת. מתמקדים בדברים לא נכונים כמו תקרת שכר, אבל למה לא לעשות שכר מינימום לשחקנים? איך אפשר להיות כדורגלן ולעבוד בעוד שלוש עבודות?".


בוזגלו במדי מכבי חיפה (ערן לוף)

יש לך איזה תכניות ליום שאחרי הפרישה?
"קשה לי מאוד לראות את עצמי במערכת. בטח שלא לאמן. אבל מאוד רוצה להתעסק עם ילדים, חינוך, להביא ערכים מנטאליים. לבנות מערכת. ואני די בדרך לזה. יש כמה פרוייקטים שהולכים לקום פה בארץ".

להיות בעלים של קבוצה?
"לא מדבר אליי כרגע. החיים הם דינמיים, אני לא אומר בחיים לא".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי