בא בזמן: הכירו את מקס גרצ'קין, הרכש החדש של בית"ר ירושלים

מקסים גרצ'קין
מקסים גרצ'קין | דני מרון

הרגע בו הבין שצפרירים קטנה עליו, הבכי לאחר שגילה שהוא מצטרף למכבי ת"א, ההשתלבות באחת הקבוצות המוכשרות שנראו בקריית שלום, המידע שמנע ממנו להמריא לקייב וההסכם שסלל את דרכו לבירה. פרופיל

(גודל טקסט)

למרות שקרע רשתות במדי צפרירים חולון בגיל 15, מקסים גרצ'קין, שחקן הרכש החדש של בית"ר ירושלים, הרגיש שהוא דורך במקום. המגן, שעלה לארץ בגיל שלוש מאוקראינה, הבין אחרי חמש שנים במחלקה שהוא יכול וצריך לקבל במה גדולה יותר. מי שחשב כמוהו, לשמחתו, היה אנטולי זלצר, מאמן וסקאוט בקבוצת הילדים של מכבי תל אביב, שזיהה את הפוטנציאל והסב את תשומת ליבם של אנשי המועדון הצהוב שמיהרו לפתוח במגעים על מנת לצרפו.

גרצ'קין עבר למכבי תל אביב תמורת 10,000 שקלים חדשים ו-20,000 נוספים בתנאי שיגיע לקבוצה הבוגרת של המועדון. את המשא ומתן ניהל אז אריאל אברם, שהיה מנכ"ל מחלקת הנוער של הצהובים והצליח להחתים את השחקן לאחר סבב שיחות מול גיגי חלובה, יושב ראש צפרירים חולון באותה תקפה. "המגעים לא היו פשוטים, אבל זיהינו את הפוטנציאל", נזכר אברם. "זלצר דיווח לי על שיש ילד שלא מפסיק להבקיע בצפרירים ומיד התחלנו לעקוב אחריו".

לצד גרצ'קין, שהחל לשחק כדורגל בגיל 10, צמח שחקן מוכר נוסף במחלקת הנוער של צפרירים, שי קונסטנטין שתפס מקום של קבע העונה במדי מחזיקת הגביע בני יהודה ולאחרונה אף הוזכר כמועמד להצטרף לבית"ר ירושלים. אחרי המעבר לקריית שלום, גרצ'קין היה חלק מאחת הקבוצות המוכשרות של הצהובים ממנה יצאו שמות כמו דור פרץ, שחר פיבן, יונתן כהן, דן גלזר, מתן חוזז, מאוויס צ'יבוטה, שחר פיבן ואחרים.

"לא אשכח את השיחה הראשונה שלי ושל מקסים", משחזר אברם. "אחרי שהכל נסגר, בירכתי אותו ואמרתי לו שהוא מצטרף למכבי תל אביב. הוא החל לבכות ליד אמא שלו וסינן שהוא לא מאמין שזה באמת קורה. התגובה שלו גמרה אותי, אבל מהר מאוד הבנתי מאיזה חומר היליד הזה עשוי והיה לי ברור שצירפנו שחקן שמבין כמה גדול המקום אליו הוא הגיע".


השתלב בצורה חלקה במחלקת הנוער. מקס גרצ'קין (מכבי תל אביב)

גרצ'קין השתלב בצורה חלקה במחלקת הנוער של מכבי ת"א, אך לא בלט כמו שאר חבריו לקבוצה. בקריית שלום מספרים על ילד צנוע ומקצוען, שעובד קשה ותמיד מוסיף אימונים בחדר הכושר על חשבון זמנו הפנוי. מעבר למהירות, הטכניקה וקריאת המשחק, מה שתפס את העין של אנשי המקצועי הייתה העובדה שמקס בורך באינטליגנציה שמאפשרת לו לשחק במספר עמדות.

"מקסים לא נופל מאף שחקן בשנתון שלו ובתפקיד שלו", מסביר אברם ומתייחס לכך ששמו של גרצ'קין קצת פחות מוכר מחבריו לאותה קבוצת נוער מוכשרת של מכבי תל אביב. "יש כאלה שלוקח להם קצת יותר זמן להתבשל, כל אחד והקצב שלו, אבל מקס יכול להתפתח להיות אחד המגנים הטובים בליגת העל. אני חושב שבית"ר לקחה אותו בדיוק בזמן, רגע לפני שהוא הופך להיות שחקן מאוד דומיננטי".

גרצ'קין כאמור היה חלק מקבוצת הנערים והנוער ובעונת 2015 הוא שיחק בתור חריג גיל תחת זיו אריה, בקבוצה שהשתתפה בשלב הבתים של ליגת האלופות הודות לערן זהבי שסחף את הקבוצה הבוגרת של מכבי תל אביב לצ'מפיונס ליג. מקסים שיחק מול צ'לסי ופורטו, אך לצערו החמיץ את הנסיעה למולדתו, אוקראינה, למפגש נגד דינמו קייב, לאחר שראשי הצהובים קיבלו מידע לפיו הגעתו עלולה לסכן אותו בגיוס לצבא המקומי.


גרצ'קין לאחר שער הבכורה נגד מכבי חיפה. עשה קפיצת מדרגה בחדרה (דני מרון)

בינואר 2011 פנה ליאור זדה, מאמן רמת השרון מהלאומית, לחברו זיו אריה והבטיח להעניק לגרצ'קין דקות משחק משמעותית. במכבי ת"א הסכימו להשאיל את המגן, שהמשיך משם לבית"ר תל אביב/רמלה אותה אימן עמיר תורג'מן ובה שיחקו מרבית חבריו מקבוצת הנוער של המועדון. בניגוד לצ'יבוטה, חוזז ויונתן כהן, שהצטיינו גם שם, גרצ'קין הביישן התקשה לעשות את קפיצת המדרגה וכל איבוד של חולצת ההרכב הוביל לכך שהוא הוריד את הראש. זו גם הסיבה, כך מספרים במכבי ת"א, שהוא לא נלקח בתחילת העונה בחשבון לקבוצה הבוגרת.

מנכ"ל המועדון בן מנספורד ועוזרו ברק יצחקי עקבו אחרי השחקנים המושאלים של מכבי תל אביב, פחות התרשמו מגרצ'קין וכך למעשה נסללה דרכו להשאלה נוספת, הפעם בהפועל חדרה, בה הציג יכולת טובה ופרץ לראשונה. לפני מספר ימים, כאמור, הגיע המגן לסיכום עם הצהובים על התרת חוזהו. כחלק מההסכם ויתר המועדון על דמי ההשבחה של שחקן בתמורה לאחוזים ממכירה עתידית.

כעת יצטרך גרצ'קין להיאבק על מקומו בקבוצה עמוסת הציפיות שבונים משה חוגג ויוסי בניון כאשר בבית"ר יררושלים מתכוונים לצרף מגן שמאלי זר שיתחרה איתו על העמדה. אולם מקסים יודע שאם מגמת השיפור תמשיך, הוא עשוי לתפוס את חולצת ההרכב באחת הקבוצות המסקרנות ביותר שנבנו בבית וגן בשנים האחרונות.


קפיצת מדרגה. מקס גרצ'קין (בית"ר ירושלים)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי