העולם שייך להם: חמשת הצעירים שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל

רוי קורין, מרווין פירסמן
רוי קורין, מרווין פירסמן | עדי אבישי

קורין יכול לסמן וי, אספה סיפק הופעה יציבה, אל עביד להט, שלמה שלח מסר להרצוג ודסה מעל כולם למרות ההפסד. בונוס: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הכי צעיר ששיחק השבוע. רום טל דן עם מדור חדש

(גודל טקסט)
המחזור הראשון ביגת העל ננעל אמש (שני) עם 0:0 בין הפועל תל אביב למכבי נתניה באצטדיון בלומפילד המחודש וזה הזמן לסכם את השבוע בישראל בדרך מעט שונה, עם מדור חדש בו נתייחס לחמשת השחקנים עד גיל 21 (שנתון מקסימום: 1998) שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בארץ הקודש. לקינוח: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הצעיר ביותר ששיחק השבוע בליגות הראשונות.


מקום 5 – רוי קורין (קשר), מכבי נתניה (גיל 16)
לראשונה מאז 2015 בפעם שלישית בלבד בעשר השנים האחרונות ששחקן מתחת לגיל 17 עורך הופעה בליגת העל (השניים הנוספים הם אלמוג בוזגלו ועבד ג'בארין). הקשר לא השפיע על המשחק של מכבי נתניה והוחלף כבר בדקה ה-53, אבל ניתן היה לראות המון ביטחון, יכולות וחוצפה חיובית, גם אם לא היה מדויק בחלק נכבד מהמקרים, ולעיתים היה נראה שיש שני 'גבי קניקובסקי' על המרגש. קורין יכול לסמן וי גדול על הופעת הבכורה בליגה הראשונה ואם הצוות המקצועי ימשיך לתת לקשר דקות משחק משמעותיות העונה, הוא עשוי להפוך לשם חם.


מקום 4 – יצחק אספה (מגן ימני), מ.ס. אשדוד (גיל 20)
העונה החולפת של אספה באשדוד הייתה צריכה להיות כזו שתהפוך אותו למועמד לקבוצות הבכירות בישראל, אבל התאונה המדוברת בחודש ספטמבר שיבשה את הכל ובצל המשפט שהתנהל נגדו, חזרתו למגרשים הפכה לדבר לא מובן מאליו. אם נחזור לפן המקצועי, אספה הפך הקיץ לשחקן הרכב קבוע בעמדת המגן הימני, בעיקר בשל פציעתו של טום בן זקן וכבר ממשחקי גביע הטוטו ניתן לראות את תפקידו החשוב במערך של רוני אוואט ומשה אוחיון בשני צידי המגרש. העונה יקווה אספה לשוב לכותרות, הפעם מהסיבות הנכונות. נגד חדרה במחזור הפתיחה הוא סיפק עוד הופעה יציבה והוסיף בישול לשלומי אזולאי.


מקום 3 – רז שלמה (בלם), הפועל תל אביב (גיל 20)
עדיין לא ידוע אם שלמה, שמסרב להאריך את חוזהו, ילבש אדום עד תום העונה אבל בשלב זה הוא אחת מנקודות האור הבודדות בהפועל תל אביב. קשה לקחת דברים טובים מה-0:0 בבלומפילד, וכנראה שגם שלמה "אשם" בכך. הבלם הנהיג את החוליה האחורית של אביטן ועמד בכל משימות מול פאטוס בצ'יראי, גיא מלמד ויונס מלדה. שלמה זומן לשלושת המשחקים האחרונים של הנבחרת הצעירה ולא מן הנמנע שכבר בפגרת הנבחרות הקרובה, יזכה לזימון בכורה מאנדי הרצוג, בשל פציעתם של שרן ייני וחאתם עבד אלחמיד. כשמסתכלים עד האלטרנטיבות האחרות, שחקנה של הפועל תל אביב בהחלט ראוי להיכלל ב-23 לקראת צפון מקדוניה וסלובניה.



אנדי הרצוג, לתשומת ליבך (עדי אבישי)


מקום 2 – איהאב אל עביד (חלוץ), ביתר תל-אביב בת-ים (גיל 19)
ב-29.1.2018 נעשתה היסטוריה כאשר שחקן שנולד במאה ה-21 כבש שער בכורה בליגה המקצועית בישראל, אלא שבאותו משחק לא נכבש רק שער אחד אלא צמד מרהיב של איהאב אל עביד נגד הפועל כפר סבא, חודש וחצי לפני יום הולדתו ה-18. מאז אותו משחק החלוץ הצעיר לא מצא את הרשת אפילו פעם אחת בלאומית, עד יום חמישי האחרון נגד רמת השרון כאשר העלה את קבוצתו ליתרון זמני עם נגיעה אלגנטית ברחבה. בהמשך הוא היה השחקן המסוכן ביותר בהתקפה של ריימונד אוטוולד, אבל לרוע מזלו קבוצתו סיימה רק ב-2:2. אל עביד, לעומת הרבה שחקנים אחרים בקבוצה, לא גדל במכבי תל אביב ולא משחק שם כמושאל, אך קיים סיכוי סביר בהחלט שדווקא הוא ילבש צהוב בשנים הבאות אם ימשיך בקצב ההתקדמות הנוכחי.


מקום 1 – אור דסה (קשר), הפועל רעננה (20)
למרות שהוא השחקן היחיד מהחמישה שסיים את מחזור הבכורה בהפסד, הדומיננטיות של דסה הייתה המשמעותית מכולם. למעשה, אם רעננה הייתה מסיימת את המשחק עם ניצחון על מכבי חיפה, ייתכן שהוא היה נבחר לשחקן המחזור, אבל טיירון שרי שעלה מהספסל גנב לקשר הצעיר את ההצגה והניצחון המטורף בסמי עופ חתום על שמו. עם זאת, ברעננה צריכים להיות מעודדים מהיכולת של דסה שנרכש אחרי עונה וחצי של השאלה ממכבי תל אביב. הקשר כבש את השער הראשון של העונה והיה אחראי גם על היתרון הכפול. במחצית השנייה היכולת שלו מעט ירדה והיה פחות פעיל, כמו שאר קבוצתו, אבל ניתן היה לראות במשחק את מקבץ האיכויות שלו: שליטה טובה בכדור, מהירות אדירה ומשחק מעבר כמעט בלתי ניתן לעצירה ברמות של ליגת העל. במחזור הבא דסה ינסה לשמור על אותה יכולת במטרה לחולל סנסציה נגד בית"ר ירושלים.



כמעט בלתי ניתן לעצירה במונחים של ליגת העל. אור דסה בסמי עופר (מאור אלקסלסי)


חלק ב', אירופה

הכובש המצטיין: אנדרסון ניאנגבו (גיל 19. שני שערים, ושני בישולים).
קבוצה: וולפסברגר (אוסטריה)
שבוע לאחר ששון וייסמן הסעיר את הכדורגל האוסטרי עם רביעייה, הגיע תורו של חברו לחוד התקפת וולפסברגר לככב עם תפוקה דומה ב-2:5 האדיר על אלטאך. החלוץ מחוף השנהב המושאל מליפרינג (קבוצת הבת של רד בול זלצבורג) פתח את העונה בצורה אדירה עם ארבעה שערים ועוד ארבעה בישולים אחרי חמישה משחקי ליגה בלבד וכבר חצה את מאזן הכיבושים שלו מהעונה שעברה בליגת המשנה באוסטריה. אם ימשיך בקצב הזה, הוא צפוי לעבור במסלול ליפרינג-זלצבורג-לייפציג המיועד, ומי יודע, אולי בעוד מספר שנים בדיוק כמו שדמארי יכול להתגאות בכך ששיחק עם נאבי קייטה, גם וייסמן אולי יוכל לספר ששיתף פעולה עם אנדרסון ניאנגבו.


השחקן הצעיר של השבוע: לוקה סבטיצ'נין (גיל 16 ו-95 ימים)
קבוצה: ווזדובאץ' (סרביה)
הקשר שנולד ב-2003 עלה מהספסל בדקה ה-71 כאשר ווזדובאץ' כבר הובילה 0:2 על מלאדוסט לוצ'אני ותוצאת המשחק לא השתנתה עד הסיום. למרות גילו הצעיר, בסרביה זה לא נחשב לעניין של מה בכך, ואם קודם לכן צוין שבעשור האחרון בליגת העל שיחקו רק שלושה שחקנים מתחת לגיל 17, בתקופה המקבילה שיחקו לא פחות מ-44 כאלה בליגה הסרבית כאשר חלק מהמשות הם לוקה יוביץ' מריאל מדריד, אנדריאה זיבקוביץ' מבנפיקה, איבן שאפוניץ' מאתלטיקו מדריד, דושאן ולאחוביץ' שמשחק בפיורנטינה ואיבן איליץ' שנרכש על ידי מנצ'סטר סיטי. כולם שיחקו בגיל צעיר וכל הצדדים הרוויחו: הקבוצות, השחקנים ובעיקר הכדורגל הסרבי. אולי יגיע היום שגם בליגת העל יאמצו את המודל שצפוי לקדם מספר רב של שחקנים ללא הבדל משמעותי בתקציב, אבל נכון לעכשיו זה נראה רק בגדר חלום.


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי