קאנטה של מכבי חיפה? הכירו את ז'אנדו פוקס, שעשוי להתברר כהברקה נדירה

ז'אנדו פוקס
ז'אנדו פוקס | Alex Pantling/Getty Images

הוא הוגדר כאחת ההבטחות הבולטות בליגה הצרפתית השנייה, אך נפל קורבן לקומבינות שסללו את דרכו לישראל. יוכין סבור שאחרי אחרי שנים של החתמת פלופים ידועים מראש, לירוקים יש סיבה אמיתית להתלהב

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

השורה התחתונה פשוטה – יש לאוהדי מכבי חיפה סיבה אמיתית להתלהב. אחרי שנים של כישלונות מחפירים בשוק ההעברות והחתמת פלופים ידועים מראש בסגנון סיידובה סומא ומיכיל קראמר, עשוי הקיץ האחרון להיות מוכתר כהצלחה מסחררת בזכות ניצול הזדמנויות פז. הבאתו של צ'ארון שרי, פליימייקר מוכח ברמה גבוהה, היא הברקה. כעת, ייתכן שהירוקים עשויים להשלים עסקה טובה אפילו יותר בדמותו של ז'אנדו פוקס

מדובר בזר יוצא דופן במונחי ליגת העל – כישרון צעיר בן 21 בלבד ממדינה אירופית בכירה, עם רקורד התנהגותי מושלם ופוטנציאל צמיחה גבוה. לרוב, שחקנים בגילאים אלה מגיעים לישראל ממדינות מתפתחות, אולם הפעם נוחת בכרמל קשר אחורי מצרפת. למעשה, פוקס אף היה חלק אינטגרלי מסגל נבחרת צרפת עד גיל 19 אשר זכתה במדליות הזהב באליפות אירופה ב-2016, לצד קיליאן אמבפה, מרכוס טוראם, לוקא טוזאר ואיסא דיופ. שנה לאחר מכן, הוא פתח בהרכב בשני משחקים בגביע העולם עד גיל 20 והרשים.

פוקס הוגדר כאחת ההבטחות הבולטות בליגה הצרפתית השנייה, ולכן השקיעה ההתאחדות הקמרונית מאמץ משמעותי כדי לשכנעו לייצג את נבחרתה. הקשר, שנולד ביאונדה אך היגר לצרפת עם הוריו כאשר היה תינוק, נענה לחיזוריו של המאמן קלארנס סיידורף, וערך הופעת בכורה במדי האריות הבלתי ניתנים להכנעה במפגש ידידות מול ברזיל בנובמבר האחרון. הוא שובץ כמגן ימני, התמודד בכבוד מול רוברטו פירמינו, גבריאל ז'סוס ואלכס סנדרו, והקמרונים הפסידו 1:0 בלבד. לאור השתלבותו המוצלחת, סומן פוקס כמועמד טבעי לסגל לקראת אליפות אפריקה. הדבר נמנע בשל פציעה, ולכן – כל עוד לא רשם הופעות רשמיות עבור קמרון – עדיין רשאי תיאורטית הקשר לייצג גם את צרפת.

מה מוביל, אם כך, שחקן מסוג זה דווקא לישראל? מדובר בעיקר בשילוב של נסיבות שאין תלונות בפוקס עצמו. הוא נפל קורבן לקומבינות עלומות שנעשו מאחורי גבו, הגיע למקום הלא נכון בעיתוי הלא נכון, וזקוק כעת להיחלץ מהמצוקה כדי לא להחמיץ חודשים מהקריירה לשווא. העובדה כי חלון ההעברות בישראל נסגר מאוחר יותר מאשר באירופה איפשרה למכבי חיפה לקפוץ על המציאה – והשידוך הזה עשוי להועיל לכל הצדדים.


פוקס בבכורה מול נבחרת ברזיל (Gettyimages)

כדי להבין את הרקע, חשוב להתמקד בסושו, אליה הצטרף פוקס ב-2014 כאשר היה בן 16. מדובר במועדון שורשי מצוין עם מסורת עשירה בליגה הבכירה, אשר השתייך במשך עשורים ארוכים לקונצרן הרכב פז'ו, והיה ידוע במחלקת נוער נהדרת שהצמיחה כישרונות לא מעטים, ביניהם יאניק סטופירה, ז'רמי מתיו וז'רמי מנז. פוקס השתלב נהדר בסגל מגובש, וכבר בשנה הראשונה התכבד לזכות בטורניר נוער יוקרתי אחרי ניצחון על ליון הגדולה בגמר.

ואולם, דווקא ב-2014 ירדה סושו לליגה השנייה, נקלעה למשבר, ופז'ו בחרה למכור את המועדון למשקיעים סינים מפוקפקים ב-2015 – בדיוק כאשר עלה פוקס לבוגרים. הקשר האחורי, אשר אף תופקד לעתים תכופות כמגן ימני בתחילת הקריירה, הגדיר את קלוד מאקללה ואת פיליפ לאם כמודלים לחיקוי, ועשה התקדמות מקצועית מהירה. לא לחינם הוא זומן לסגל הנבחרת עד גיל 19 אחרי עונת בכורה מעולה בליגה השנייה, וזכה לשבחים מרובים. אלא שבמקביל, חרף מאמציו על הדשא, שקעה סושו האומללה בחובות ובמעמקי הטבלה. הבעלים הסינים שיעבדו אותה למשקיעים סינים אחרים אשר התבררו כנוכלים גדולים עוד יותר, המצב הכלכלי החמיר בהדרגה, ובאפריל 2018 נחתם שיתוף פעולה מוזר במיוחד.

החוזה העביר מעשית את סושו לניהולו של מועדון הכדורסל באסקוניה, אשר שולט בין היתר גם במועדון הכדורגל אלאבס. פרטי העסקה מעולם לא נחשפו במלואם, אך עיתונאים צרפתים חשדו כי סושו הפכה מעשית לקבוצת לוויין של אלאבס, והאוהדים המתוסכלים החלו בפעולות מחאה, כולל החרמת משחקי בית. ההסכם התפוצץ ברעש גדול והופסק כבר בדצמבר 2018, אך מאחורי הקלעים נסגרו דילים משונים כדי לפצות את המעורבים ולמנוע הליכים משפטיים. בין היתר, התחייבה סושו למכור לאלאבס מספר שחקנים – המיועדים שסומנו היו פוקס והבלם אוליבייה ורדון.

מבחינה אישית, זהר פוקס בתחילת עונת 2018/19, סקאוטים רבים הגיעו כדי לצפות בביצועיו, העיתונאים המקומיים השוו את סגנונו לאנגולו קאנטה, ולפחות שתי קבוצות – קלאב ברוז' והמבורג – הגישו הצעות מעשיות להחתימו. ואולם, בינואר נפוצו הדיווחים כי הוא נמצא בדרכו לאלאבס. הקשר טען אז: "אני לא ממהר לעזוב, ורוצה לסייע לסושו במאבקי התחתית עד לסיום העונה". וכך היה – הוא נשאר, אך נפצע בכף רגלו בפברואר, עבר ניתוח וחזר לפעילות רק במחזור האחרון במאי. פוקס הודיע לצוות האימון של קמרון כי קצב החלמתו יגרום לו להחמיץ את אליפות אפריקה, ובינתיים נכנסו המגעים להעברתו לאלאבס להילוך גבוה.


נכפה עליו לעבור לספרד (Gettyimages)

בפועל, סושו הייתה חייבת למכור מספר רב ככל הניתן של שחקנים כדי להישאר בחיים. הנשיא הסיני ווינג לי הוכרז כפושט רגל והועזב במאי, ההתאחדות איימה להוריד את הקבוצה לליגת החובבים בשל אי סדרים כספיים, וההתחייבות לאלאבס דווקא פעלה לטובת המועדון. העזיבה הייתה צורמת במיוחד מבחינת האוהדים, אשר ידעו כי השחקן עצמו לא אשם במצב, והיא הייתה הזויה בכל המובנים. מעריצי סושו סברו כי המחיר, שעמד על שני מיליון יורו, היה נמוך מדי. מנגד, בתקשורת הבאסקית סברו כי המחיר גבוה מדי ונובע משיקולים זרים. מישהו גזר לא מעט קופונים באמצע, והמעבר נכפה על פוקס – וגם על ורדון.

בימים הראשונים, הקשר כלל לא הצטער. בדיוק להפך – הוא חתם על חוזה לארבע שנים ונשמע אופטימי מאוד בראיונות והתכונן לקפיצת המדרגה הגדולה לליגה הספרדית הבכירה. "אני מאושר. זה אתגר ענק בשבילי, ואני לא יכול לחכות למשחקים מול ליאו מסי ואדן הזאר. אלאבס הביעה בי עניין במשך תקופה ארוכה, והבטיחו לי שאקבל הרבה הזדמנויות בהרכב", הוא הצהיר. ההבטחות לחוד – והמציאות לחוד. נסיבות ההחתמה הרתיעו מאוד את המאמן החדש אסייר גריטאנו, והוא פסל את פוקס ו-ורדון אחרי משחקי הכנה ספורים.

העיתונאי הבאסקי איניגו מיניון מסביר: "המועדון היה אמור למכור חלק משחקני הסגל, אך לא הצליח לעשות זאת, ובקישור המרכזי היו שבעה מועמדים על המשבצת של פוקס. הוא הוגדר מלכתחילה כהשקעה לעתיד, והצטיינותו בשני משחקי הכנה לא שכנעה את המאמן. נטען שהוא לא משחק מהר מספיק כדי להצליח בליגה הספרדית, ושחקנים אחרים מתאימים יותר כרגע. אלאבס ניצלה את המצב בסושו כדי להחתים את השחקנים, אך לא רצתה להשתמש בהם נכון לעכשיו". ורדון הושאל לאויפן הבלגית הנמצאת בבעלות קטארית, אך העסק עם פוקס התברר כמורכב יותר – השחקן דרש למצוא אופציה ראויה, והפציעה ממנה סבל בשלהי העונה שעברה הקשתה על התהליך. בסופו של דבר, הוא נתקע באלאבס עד לסגירת חלון ההעברות באירופה – ואז נכנסה מכבי חיפה לתמונה.

לירוקים היה כוח לא מבוטל במשא ומתן לנוכח הנסיבות, והם אילצו את אלאבס להסכים לאופציית רכישה תמורת 1.2 מיליון יורו בלבד בתום עונת ההשאלה. אם הכוכב ישתלב היטב, המחיר יהיה משתלם במיוחד כי ערכו בשוק יהיה גבוה הרבה יותר. "ז'נדו הוא שחקן חרוץ וממושמע מאוד טקטית שהיה אהוב מאוד בקרב האוהדים. הוא עשה התקדמות מרשימה במשך ארבע שנים בסושו וצבר ניסיון עשיר, גם אם מדובר רק בליגה השנייה. הוא נייד מאוד, מחלץ המון כדורים, מכסה שטחים נרחבים, עוצר התקפות מתפרצות, ואוהב גם לבנות התקפות ולשלוח כדורים חכמים קדימה. מובן שאי אפשר להשוות אותו לקאנטה או למאקללה מבחינת הרמה הנוכחית, אבל הוא מזכיר אותם בסגנון. הוא ממריץ את המשחק כמו מרקו וראטי. אפשר לסמוך עליו, והעובדה כי לא הלך לאיבוד בתקופות קשות מאוד מבחינת המועדון עומדת לזכותו", אומר העיתונאי הצרפתי שמסקר את הקבוצה.

קאנטה בכרמל? ימים יגידו, אבל על הנייר מדובר בבינגו. פוקס עונה בדיוק על הפרופיל של שחקן שחסר בקישור המרכזי של מכבי חיפה, ובהתחשב בעלות ההשאלה הנמוכה מדובר בהזדמנות מקצועית ועסקית נדירה כמעט ללא סיכון. אי אפשר לבקש יותר מכך.


מכבי חיפה לא הייתה יכולה לבקש יותר (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי