העולם שייך להם: חמשת הצעירים שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל

זיו מורגן
זיו מורגן | מאור אלקסלסי

מורגן היה נקודת האור בקריית שמונה, זסנו הפגין בגרות יוצאת דופן, אבו פאני הוביל את חדרה במדדים ההגנתיים, דסה חזר לעצמו אחרי הופעה חלשה ובריבו הראה שהוא גדול על הלאומית. המדור של רום טל דן

(גודל טקסט)
מחזור נוסף בליגת העל הסתיים לו אמש (שני) וכמו בכל שבוע נתייחס לחמשת השחקנים עד גיל 21 (שנתון מקסימום: 1998) שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל. ולקינוח: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הצעיר ביותר ששיחק השבוע בליגות הראשונות.


מקום 5 – זיו מורגן (בלם), קריית שמונה (19)

לא קל לדבר על קריית שמונה במונחים מקצועיים. הקבוצה הצפונית בליגה טרם צברה נקודה אחרי ארבעה מחזורים והשבוע מדברים במועדון בעיקר על רצונו של איזי שרצקי לעזוב את הקבוצה, כאשר גם עתידו של המאמן מסאי דגו מוטל בספק. יחד עם זאת, בקריית שמונה ממשיכים להעניק את הקרדיט לשחקנים הצעירים: במשחק נגד בית"ר ירושלים פתחו לא פחות משלושה שחקנים שנולדו במאה ה-21, כשבשאר הליגה שיחקו העונה עוד שמונה כאלו בלבד. לעומת יובל לוין ועדן קארצב שערך בכורה בהרכב, זיו מורגן יכול להיות מרוצה מההופעה שלו. שחקן ההגנה בן ה-19 הוצב כבלם השמאלי במערך של שלושה בלמים והציג משחק יציב בחלק האחורי, הסתדר במשימות ההגנתיות נגד גדי קינדה וליוואי גרסיה והניע את הכדור בביטחון. בחלק ההתקפי הוא לא היה מעורב, ככל הנראה בשל דרישותיו של דגו, אבל זה פרמטר שמורגן יצטרך להשתפר בו. מלבד היותו בלם, במערך של ארבעה שחקני הגנה, מורגן יזוז לעמדת המגן השמאלי שעליה הוא מתחרה עם אמיר בן שמעון וכדי להבטיח את המקום ב-11 הוא יהיה חייב להפגין יותר תעוזה במשחק שלו.


מקום 4 – זוהר זסנו (מגן ימני), מ.ס. אשדוד (17)
"כל מאמן שבא לאשדוד יודע שטום בן זקן צריך לשחק. אם יש מאמן שחושב שהבן של ג'קי לא ישחק, שלא יגיע לאשדוד", כך התבטא יובל נעים עשרה ימים לפני שמונה למאמן מ.ס. אשדוד בנובמבר 2018. בינתיים, הקפטן שקרע את הרצועה הצולבת בחודש ינואר לא חזר למגרשים והקבוצה מעיר הנמל העלתה בארבעת המחזורים הראשונים שלושה מגנים ימניים שונים: יצחק אספה, בנצי מושל ונגד רעננה זוהר זסנו התכבד בהופעת בכורה בליגת העל. לאחר ליאל עבדה ששיחק בחודש ינואר האחרון במדי מכבי פתח תקווה, זסנו הוא יליד 2001 השני בלבד ששיחק בליגת העל והיה קשה להאמין כי מדובר בשחקן נוער. המגן הצעיר נטרל את יוג'ין אנסה שהוצב באגף שלו וניצל את העובדה שהגנאי לא ירד להגנה, עם פריצות רבות קדימה. לא פחות משבעה קרוסים היו לו במשחק, הכי הרבה מכל השחקנים במחזור הנוכחי פרט לשגיב יחזקאל והוא היה מעורב בשער השוויון של רועי גורדנה. כאשר בוחנים את שתי האופציות האחרות בעמדת המגן הימני, נראה שזסנו עדיף עליהן, במיוחד לאור המשחק האחרון של אספה נגד הפועל באר שבע ולכן בהחלט ייתכן שיתפוס את המקום ב-11 של רוני אוואט גם נגד הפועל חיפה.


מקום 3 – מוחמד אבו פאני (קשר), הפועל חדרה (21)
נכון, זה לא היה משחק מושלם עבור מוחמד אבו פאני, ואין ספק שאם משווים את הופעת הבכורה שלו לזאת של רועי זיקרי, אין ספק שהרכש מהפועל תל אביב היה הבולט מבין השניים, אבל שובו של הקשר בן ה-21 מסמל את השלמת הפאזל בחדרה ואפילו מעלה זיכרונות מהקבוצה הסנסציונית של ניסו אביטן. התקפית הוא לא פעיל יתר על המידה ובעיקר עשה פעולות הגנה: אבו פאני הוביל את שחקני חדרה במאבקי אוויר וקרקע מוצלחים, תיקולים, בעיטות והיה שני ליהב גורפינקל בכמות מסירות מוצלחות. השאלה היחידה שעולה לאחר המשחק, היא מדוע מכבי חיפה התעקשה להשאיר אותו עד תום חלון ההעברות.


הזכיר את חדרה של ניסו אביטן. מוחמד אבו פאני (שלומי גבאי)
הזכיר את חדרה של ניסו אביטן. מוחמד אבו פאני (שלומי גבאי)


מקום 2 – אור דסה (קשר), הפועל רעננה (21)
אחרי ארבעה מחזורים אפשר לומר שאין קבוצה בליגת העל שתלויה כל כך ביכולת של שחקן אחד כמו שהפועל רעננה תלויה באור דסה. ב-4:0 נגד הפועל חדרה, הקשר בן ה-21 לא הצליח לעשות שום פעולה חיובית וכך גם נראתה קבוצתו, אבל נגד אשדוד הוא הזכיר את התצוגות המרשימות משני המחזורים הראשונים. עדיין קשה לו להיות פעיל בשלבים רבים של המשחק, אבל כל פעולה שלו נבחנת בפקידה, לדסה יש שני שערים העונה בשלושה ניסיונות בלבד, הוא מחזיק ב-82% אחוזי דיוק במסירה וניסיונות הדריבל שלו עומדים על כ–62 אחוזי הצלחה. מאוד מוקדם לקבוע, אבל דסה הוא אחד המועמדים לפריצת השנה בליגה וכרגע הוא אחד הצעירים האיכותיים בישראל, גם אם התקרית המיותרת בסוף המשחק נגד אשדוד מעט קלקלה לו את ההופעה.


אור דסה. רעננה תלויה בו (עדי אבישי)
אור דסה. רעננה תלויה בו (עדי אבישי)


מקום 1 – תאי בריבו (חלוץ), מכבי פתח תקווה (21)
כמו בלא מעט מועדונים בכירים יחסית בישראל שיורדים לליגה הלאומית, גם מכבי פתח תקווה השאירה כמות נכבדת של שחקנים בסגל במטרה לשוב במהרה לליגה הראשונה וביניהם נמצא תאי בריבו. מלבד לידור כהן, שנמצא בירידה חדה מאז מהעונה שעברה, הישארותו של חלוץ הנבחרת הצעירה הייתה ההישג הגדול ביותר של הלוזונים הקיץ. בעונה שעברה כבש בריבו שבעה שערים בליגת העל, כמות גבוה באופן יחסי לשחקנים בגילו ואם משווים אליו את החלוצים הצעירים בעשור האחרון, רק עוד ארבעה שחקנים עד גיל 21 הגיעו לכמות כזאת של שערים בעונה אחת: דור חוגי (שמשחק גם הוא במכבי פתח תקווה), קני סייף, מואנס דאבור וירדן שועה. במשחק האחרון הוא כבש צמד במשחק נגד בית"ר תל אביב/בת ים שהסתיים בניצחון 0:3 והעלה את מאזנו של שלושה כיבושים. בריבו גדול על הליגה הלאומית ובעונה הבאה הוא יחזור בוודאות לליגת העל, גם אם מכבי פתח תקווה תישאר בליגה השנייה.


גדול על הליגה הלאומית. תאי בריבו (טוויטר)
גדול על הליגה הלאומית. תאי בריבו (טוויטר)


חלק ב', אירופה
הכובש המצטיין: מאורו ג'וניור (גיל 20, שני שערים)
קבוצה: הראקלס (הולנד)


לפני הכל, צריך להתייחס להישגו יוצא הדופן של ארלינג הולאנד בן ה-19, שכבש שלושער בליגת האלופות במדי רד בול זלצבורג נגד גנק והפך לבן העשרה הרביעי בלבד שמבקיע שלושה שערים במשחק אחד במפעל הבכיר של היבשת, אך ההתמקדות כאן היא בגזרת הליגות המקומיות. מאורו ג'וניור נרכש על ידי פ.ס.וו לפני שנתיים מדספטרטיבו ברזיל הקטנה ושיחק בעיקר בקבוצת המילואים. השנה עבר הקשר הברזילאי בהשאלה להראקלס ובמחזור האחרון נגד טוונטה, הוא כיכב עם שער נדיר מרחוק ועוד כיבוש בנגיחה חזקה בדרך ל-2:3 מרשים. צמד שערים זה לא דבר נפוץ לשחקן בעמדה שלו וייתכן שלא יכבוש הרבה יותר השנה, אבל יהיה מעניין לראות את קצב ההתקדמות שלו בהראקלס והאם היכולת תשכנע את מארק ואן בומל להשיב אותו לסגל בפתיחת העונה הבאה.


Nu zo door in de tweede helft

Dessers Mauro Junior#tweherpic.twitter.com/RdPIkE7huI

— Heracles Almelo (@HeraclesAlmelo) 20 בספטמבר 2019


השחקן הצעיר של השבוע: קספר קוזלובסקי (גיל 15 ו-348 ימים)
קבוצה: פוגון שצ'צ'ין (פולין)

קוזלובסקי נחשב לאחד השחקנים הבכירים בעולם שנולדו בשנת 2003. הקשר הפולני עלה בסוף השבוע לשש דקות בלבד נגד גורניק זאבז'ה במשחק שנגמר ב-1:1 והפך לשחקן הצעיר ביותר שמשחק בליגה הבכירה בפולין מאז טומאש לנרט בשנת 2001. אך הסיפור המעניין הוא בנבחרות הצעירות. לקוזלובסקי יש לא פחות מ-14 הופעות בנבחרת פולין עד גיל 17, בה החל לשחק מאז גיל 14, כבש שלושה שערים והוסיף שלושה בישולים. בקיץ האחרון סומן כמועמד לוולנסיה ואם יהפוך העונה לשחקן רוטציה בפוגון שצ'צ'ין, ייתכן שיהיה מבוקש במועדונים בכירים אפילו יותר.


W drugim meczu Turnieju o Puchar Syrenki reprezentacja Polski U17 pokonała rówieśników ze Szwajcarii 4:1. W biało-czerwonych barwach wystąpiło trzech Portowców.
✅Kacper Kozłowski – 57 minut, gol ⚽️
✅Mateusz Łęgowski – 68 minut
✅Filip Balcewicz – 45 minut pic.twitter.com/MY1fHiaihw

— Pogoń Szczecin (@PogonSzczecin) 8 בספטמבר 2019

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי