הישרדות, העונה החמישית: על חידת בן שהר בהפועל באר שבע

בן שהר חוגג
בן שהר חוגג | דני מרון

האסלביינק לא מוסר לו מספיק, בכר מנחית לו חלוצים על הראש, אבל הוא מצליח לרסק את כל התחזיות ומגיב במספרים. מקבוצות הוואטסאפ הסודית ועד ההסבר הפשוט של גוטמן – על מלך השערים ששורד בנגב למרות הכל

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)
בקבוצת הוואטסאפ "אוהדי באר שבע", שמפגישה את אוהדי הקבוצה ואוהדים בכלל לשיחות כדורגל, חברים גם שלושה הורים לכדורגלנים בליגת העל: יעקב בוזגלו, לאה שועה ובתיה סהר. החברות בקבוצה לא מסמלת בהכרח את אהדתם לקבוצה (גם עוזר מאמן נבחרת ישראל, אלון חזן, חבר ופעיל בה מאוד), אבל היא מסמלת עידן שבו המעורבות של ההורים בקריירה של הילדים באה לידי ביטוי גם בקבוצות השונות וברשתות החברתיות. יש מי שאומר, שהמסרים של ההורים עברו לא פעם לבעלי הקבוצות על ידי חלק מהאוהדים שחברים בה.


כמו במשפחת בוזגלו ושועה, גם בתיה סהר, באופן טבעי, לוקחת ללב כשהילד לא משחק. לפעמים הדבר עולה לטונים גבוהים בשיחות איתו. בבאר שבע סיפרו השבוע שזה יכול להגיע גם למצב של נתק שנמשך מספר ימים. אבל לבתיה ממש לא משנה מה קרה בשבוע שחלף. בסוף השבוע תמצאו אותה תמיד ביציע בטרנר, מבקרת כל מהלך של הילד, עוקבת אחר כל מסירה. אחד מיושבי תא הכבוד סיפר השבוע ששהר מקבלת מדי פעם נתונים און ליין מחברת סקאוטינג לטלפון הנייד שלה. כך היא יודעת בדיוק כמה כדורים הילד קיבל לרגל ובאיזה אזור של המגרש. אז נכון, השילוב ההורי בוזגלו-שהר כבר לא קיים ביציע האדום מאז ספטמבר 2017, אבל הוא מתרחש כמעט בכל פלטפורמה אפשרית – מפגשים, שיחות וואטסאפ, החלפת דעות. לכתבה הזאת, תתפלאו, שהר סירבה להתראיין. "בשביל כתבה על בן שהר לא צריך לראיין אותי. אפשר פשוט להסתכל על המספרים", היא הסבירה. אז יאללה, מתחילים.


קאריו, פקהארט ולוסיו כמשל

נתחיל מהסוף. חמישה שערים יש לו, לבן של בתיה סהר. שניים מהם מכדור חוזר, אחד בפנדל, את הרביעי בישל לו ז'וסוואה ואת החמישי נייג'ל האסלביינק. נכון לעכשיו, הוא מלך השערים של ליגת העל לצד האסלביינק, וניקיטה רוקאביצה הסיפור הזה חשוב כדי להבין את הרקע למה שנספר לכם בשלב מאוחר יותר. אם תרצו, שהר של העונה הנוכחית הוא סיפור מראה לקריירה כולה – פוטנציאל עצום, אחד הכישרונות הכי גדולים בכדורגל הישראלי, אבל משהו תמיד חסר שם. תמיד חסרה הנגיעה כדי להפוך לחלוץ הכי גדול בישראל, להיות הרבה מעל כולם. המספרים האלה, סביר להניח, ילוו אתכם גם בהמשך העונה. הוא תמיד יהיה בטופ, תמיד מוביל בקבוצות שלו, אבל משהו תמיד יפריע כדי לממש את הפוטנציאל עד הסוף. תמיד יצטרך להוכיח את עצמו מחדש כפי שאמר בעצמו.



משהו תמיד יפריע כדי לממש את הפוטנציאל עד הסוף (דני מרון)


שהר לא צריך את הכתבה הזאת כדי לקבל חותמת על הקריירה שלו. בכל אחת משלוש העונות האחרונות הוא רשם מאזן דו ספרתי של שערים בבאר שבע וסיים כמלך השערים שלה. מאז שהגיע, הוא כבש 48 שערים בארבע עונות, שלוש וחצי ליתר דיוק, אם סופרים היעדרות ארוכה בעונה הראשונה באדום. תוסיפו חמישה העונה, וקיבלתם חלוץ בקנה מידה גדול, אולי הקרוב ביותר לחברות בקבוצת הוואטסאפ "מדד הרעב של ערן זהבי".


אבל איך יכול להיות, אנחנו שואלים, ששהר עדיין לא מרוצה, כך לפי שחקנים בקבוצה, מההספק שלו? בואו נתחיל עם העובדות, ולפי העובדות הפועל באר שבע,
באופן תמוה משהו, לא ממש סומכת עליו. בכל עונה הביא בכר חלוץ שבשלב כלשהו הועדף על פניו. חוסה אנחל קאריו של העונה התברר כנפילה גדולה ושוחרר במהירות, ושנה אחר שנה הוא מנצח את תמאש פקהארט, לוסיו, מלמד וגדיר. אם תרצו, גם ההחתמה החדשה והנוצצת, פאוליניו, גורמת להרמת גבות אצל שחקנים בקבוצה. "הוא החלוץ הכי טוב שלנו כבר ארבע שנים, אבל זה ברור שלא ממש סומכים עליו", אישר אחד מחבריו בקבוצה השבוע. "ביחס לדקות משחק, הוא החלוץ הכי טוב בארץ. לא ברור למה זה אף פעם לא בן ושאר החלוצים. הוא תמיד משחק ובסוף גם הופך לגורם המשמעותי באליפות או במאבק שלנו, אבל תמיד יש כוכבית".


תמסור האסלביינק, תמסור

לדברי שחקנים בקבוצה, שהר מרגיש שלא תמיד מוסרים לו מספיק. מהמשוואה הזאת אפשר להוציא את חברו הטוב, מליקסון, אולי השחקן ששהר הכי מרגיש בטוח לצדו כשהוא על המגרש. הטענה המרכזית היא שאופציות המסירה בחלק ההתקפי, לא תמיד תואמות את מדד היעילות של בכר – מאמן שלאורך כל הקריירה שלו ראה רק את המטרה מול העיניים, והזיז בכוח את כל מי שמנסה להפריע לו. אז מדוע הוא לא סומך על שהר, שאלנו. גורם בקבוצה אמר השבוע ש"בניגוד למה שחושבים, ברק כן מחזיק ממנו, אחרת הוא לא היה מחזיק כאן כל כך הרבה שנים. אבל התפיסה שלו אומרת דבר נוסף: בן פורח כשיש לידו חלוץ שמאיים עליו. זה תמיד גורם לו להוציא יותר מעצמו". אלא שבניגוד לדעה הזאת, חבריו לקבוצה דווקא מאמינים ש"התפיסה הזאת מכבה אותו".



"זה ברור שלא ממש סומכים על בן" (דני מרון)


כדי להבין מה מקור הבעיה של שהר, נעביר לרגע את הכדור לאגף השני. שם יושב האסלביינק, האחיין של, שמשפחת ברקת שילמה עליו, כולל עמלות סוכנים – יותר ממיליון וחצי יורו. ההולנדי אוטוטו בן 29, את עונת השיא שלו הוא רשם במדי אקסלסיור לפני שלוש שנים. אז הוא כבש עשרה שערים, וזאת הפעם היחידה שבה הוא כבש מאזן דו ספרתי בקריירה. העונה, כך אומרים בבאר שבע עוד מתקופת ההכנה, הוא הולך כנראה לשבור את שיא השערים האישי. ששה שערים בלבד במדי קריית שמונה הביאו אותו כל הדרך לכיס של ברקת, ששה שערים הוא כבש בעונה שעברה, אחד פחות ממה שכבש בשבעה משחקים בלבד העונה.


למה זה כל כך חשוב? כי השניים האלה, שהר והאסלביינק, לא ממש מסתדרים עד עכשיו. שחקנים בהפועל באר שבע איתם דיברנו השבוע על תופעת שהר, דאגו להשמיע בפנינו שההולנדי לא ממש מפרגן לו. זה ניכר בעיקר באימונים, אבל לטענתם גם במשחקים. אז איך, שאלנו, האסלביינק מבשל לו שער נגד הפועל תל אביב? די להסתכל בהילוך החוזר, הם אומרים לנו, כדי להבין שההולנדי בכלל ניסה למסור למרין. נכון או לא, העובדות מדברות בעד עצמן – שהר, מלך השערים של הליגה, הוחלף 16 (!) פעמים בעונה שעברה ושלוש פעמים העונה. האסלביינק הוחלף 11 פעמים בסך הכל בשתי העונות יחד. אם תרצו, שהר הוא החילוף הראשון של בכר, למרות המספרים – השחקן שהכי קל להוריד לספסל.


כעת, אומרים בבאר שבע, יש מי שמנסה לעבוד כדי שהשילוב בין השניים יצליח. "אחרי הכתבה הזאת, בטוח שנייג'ל יבשל לו יותר", סיכם גורם בקבוצה, ספק בציניות. "בכר כמו בכר לא ישנה את הדרך שלו. עד סוף העונה אתה תקבל מבן את אותם מספרים, את אותן דקות בממוצע, בהבדל אחד – הוא יהיה חילוף ראשון כי פאוליניו יצטרך לשחק".


"ככה זה אצל בן, כל חלון אותו סיפור", סיכם שחקן בקבוצה. "הוא יישאר הציר המרכזי שלנו, רק החלוצים סביבו מתחלפים".




לא ממש מסתדרים. שהר והאסלביינק (דני מרון)


מה גוטמן עשה?

בדיוק בגלל סימני השאלה סביבו, שהר קיבל לידיו בסוף העונה שעברה נתונים שפרסמה חברת סקאוטינג ישראלית. הנתונים האלה אומדים את היכולת של החלוצים הטובים בליגה. הפלט שהגיע לידיו, מספרים בבאר שבע, השווה בינו (15 שערי ליגה בעונה שעברה) לבין פאטוס בצ'יראי (13). 156 דקות צריך שהר כדי לכבוש, 184 צריך בצ'יראי. העונה, הפתיחה שלהם מדברת בעד עצמה. עם מאזן כזה, אומרים שחקנים בבאר שבע, הוא עשוי לשבור את שיא השערים מהעונה הבלתי נשכחת בהפועל תל אביב – 16 שערים אצל אלי גוטמן. 


"אז ביטחון, זה העניין?", שאלנו את מאמן הנבחרת לשעבר. "בן שהר זה אחד החלוצים הכי טובים שהיו בישראל", ענה גוטמן. "השחקן הזה צריך לקבל שקט נפשי וביטחון מהמאמן שלו. בן משלב מהירות ועוצמות ברמה אירופאית. בזמנו, עשיתי הכל כדי להביא אותו להפועל. זה היה מהלך שעזר לי להעפיל לליגת האלופות. יש לו אישיות טובה, הוא טוב בחדר ההלבשה. אני מאוד מחזיק ממנו".


הזכרת את עניין הביטחון. כמה עבדת איתו בהפועל על העניין הזה?

"נתתי לו שקט וביטחון, הרבה אימונים אישיים מול השער. עשיתי לו אקסטרות. זה אחד הדברים שאתה צריך לשפר בכדורגל שלנו. ברגע שנותנים לבן את המפתחות, הוא יודע להחזיר. אתה יודע כמה חסר בכדורגל שחקנים כאלה?".


 "אחד החלוצים הטובים שהיו בישראל" (אודי ציטיאט)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי