העולם שייך להם: חמשת הצעירים שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל

יונס מלדה, טימותי אוואני
יונס מלדה, טימותי אוואני | דני מרון

השף מרעננה שמשפיע משמעותית על שאר השחקנים, המפציץ מהפועל קטמון שהופך ל"אגדה", נקודת האור של נתניה וגם הקשר שהרשים בהופעת הבכורה בהרכב. המדור של רום טל דן

(גודל טקסט)

מחזור נוסף בליגת העל הסתיים לו וכמו בכל שבוע נתייחס לחמשת השחקנים עד גיל 21 (שנתון מקסימום: 1998) שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל. ולקינוח: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הצעיר ביותר ששיחק השבוע בליגות הראשונות.

מקום 5 – אור דסה (קשר), הפועל רעננה (21)
במשחק נגד עירוני קריית שמונה רשם הקשר את בישולו השלישי העונה והיפה שביניהם לעידן שמש, ועלה לראש טבלת המבשלים בליגה (יחד עם עוד ארבעה שחקנים נוספים). אולם, לעומת משחקים אחרים מתחילת העונה, הקשר היה רחוק מלהציג את יכולתו הקבועה והמוכרת. היה הרבה פחות חד, איבד הרבה כדורים והתקשה להתמודד מול שחקני ההגנה של הקבוצה הצפונית. דסה הפך העונה לברומטר של רעננה, משמע ליכולת שלו יש השפעה ישירה לשאר השחקנים – אם הוא יהיה לא טוב גם רעננה תתקשה להציג יכולת טובה, לכן הקשר ייאלץ לשמור על יציבות כדי לעזור לקבוצתו לצאת מהתחתית, אחרת יהיה לה מאוד קשה לעמוד במשימה.

מקום 4 – עומר לקאו (קשר), קריית שמונה (21)
לקריית שמונה יש כיום את אחת מחוליות הקישור הצעירות ומהסקרנות בליגה – סיאלס דה סילבה הברזילאי משתלב במהרה בקבוצה הצפונית בעמדת הקשר האחורי ומעט מעליו מוצבים עדן קארצב, שנחשב לאחד הכישרונות הגדולים בישראל והשחקן "הוותיק" שבחבורה עומר לקאו. הקשר בן ה-21 עדיין לא התרגל לסיטואציה החדשה בה הוא כבר לא קשר משלים לצידם של שחקנים בכירים כמו וובה בראון, ואלון אחמדי, אופיר קריאף ואפונסו טיירה, ולכן הוא לא מעורב כמו שהוא אמור להיות, אבל כאשר הוא כן לוקח אחריות ניתן להבין לאיזה רמות הוא יכול להגיע.


עומר לקאו (ערן לוף)

זה לא רק הבישול לעידן נחמיאס, אלא גם המצבים הנייחים והכניסות לעומק, עם או בלי הכדור. מאמנו החדש של לקאו, קובי רפואה, הצליח במכבי פתח תקווה, מועדון שמזכיר את קריית שמונה בלא מעט פרמטרים, לשדרג שחקנים צעירים כמו דור אלו, גידי קאניוק וגיא מלמד. אחת המשימות שלו מעבר לצבירת הנקודות, היא לפתח את השחקנים הצעירים בקבוצה כאשר לקאו עשוי להיות האקזיט הבא של איזי כבר בקיץ הנוכחי.

מקום 3 – וויליאם אגאדה (חלוץ), הפועל קטמון (20)
בשקט בשקט אגאדה כבש כבר בחודש אוקטובר את שערו העשירי, זאת לאחר שרק במשחק אחד בתשעת המחזורים האחרונים הוא לא מצא את הרשת. במחזור האחרון קטע לאום אל פאחם רצף של שישה ניצחונות רצופים עם שער בדקה ה-72. אם מחשיבים את כל הליגות בישראל, רק שלושה שחקנים כבשו יותר מהחלוץ בן ה-20, שחר בן ארי ואברהם מלכה מליגה ב' שכבשו 11 שערים ומעל כולם מופיע בר שם טוב ממועדון ספורט טירת כרמל בליגה ג' עם 14 גולים. גם אם מדובר בתחרות בלתי אפשרית מול שחקנים מליגות חובבניות, מדובר בהישג לא מבוטל עבור שחקן כה צעיר ויהיה מעניין אם ימשיך לכבוש בכמות כזאת גם במחזורים הבאים.


וויליאם אגאדה חוגג. הסקורר של של קטמון (אודי ציטיאט)

מקום 2 – יונס מלדה (חלוץ), מכבי נתניה (19)
זה התחיל מושלם, בדקה ה-23 יונס מלדה רשם את בישול המחזור לרועי קהת, שקינח עם שער יתרון אדיר למכבי נתניה, אבל בדיוק כמו שבוע שעבר, ההופעה של החלוץ נשכחה בעקבות הפסד נוסף בתשעה שחקנים. עם חוליית קישור מבולבלת וחלוץ מרכזי פאטוס בצ'יראי שפשוט לא הגיע לעונה, מלדה נראה כמו השחקן היחיד שמנסה לעשות משהו חיובי. לעתים זה עלול להצטייר כאנוכיות בשל מספר לא מועט של איבודי כדור, אבל כעת הוא הפך לשחקן היחיד שמצליח להוביל התקפות בנתניה. לצערו של מלדה, היכולת שלו, טובה ככל שתהיה, לא תספיק לחניכיו של סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה אם שאר השחקנים ימשיכו להציג את היכולת המאכזבת מתחילת העונה.


מקום 1 – סמואל אלאבי (קשר), מ.ס. אשדוד (19)

קשה להאמין שנגד מכבי נתניה אלאבי ערך את הופעת הבכורה שלו בהרכב בליגת העל. חוץ משלומי אזולאי, הקשר הגנאי היה המצטיין של אשדוד בשני האזורים על המגרש עם יכולת כדרור והבנת משחק ברמה גבוה מאוד. אלאבי הוא הקשר השלישי בשתי העונות האחרונות שמגיע מגאנה ויחד עם עמנואל בואטנג ולאונדרו אוואסו מדובר בהצלחה כבירה. הליגה הראשונה בגאנה לא מתקיים באופן סדיר כבר למעלה משנה ובקרוב היא אמורה לשוב – לכן יש לקבוצות בישראל חלון הזדמנויות אולי חד פעמי לצרף כישרונות צעירים שכנראה לא היו מגיעים לפה. אלאבי הוא גניבה של אשדוד בדיוק כמו אוואסו בשנה שעברה ואם ימשיך ביכולת הזאת באופן קבוע, הוא יהפוך במהרה לאחד הקשרים הבכירים בישראל.

סמואל אלאבי. תזכרו את השם (דני מרון)

חלק ב', אירופה
הכובש המצטיין: כריסטיאן פוליסיק (גיל 21, שלושה שערים)
קבוצה: צ'לסי (אנגליה)
לעומת שבועות קודמים הפעם אין צורך להציג את הכובש המצטיין, כריסטיאן פוליסיק שהגיע למעשה כשחקן הרכש היחיד של צ'לסי הקיץ וכמחליפו של אדן הזאר, נבלע בקבוצת הצעירים המלהיבה של פרנק למפארד ואף דיברו על אפשרות השאלה בינואר, אבל נגד ברנלי טרף שוב את הקלפים מחדש והשלים שלושער מושלם (שער בימין, בשמאל ובנגיחה) ראשון בצ'לסי מאז דידיה דרוגבה ב-2010. התחרות על חולצת ההרכב לא קלה בכלל ויהיה קשה להזיז את וויליאן או את קאלום האדסון-אודיו מה-11, אבל אין ספק שמגיעה לו הזדמנות נוספת לאחר ההופעה בלתי נשכחת בטרף מור.


השחקן הצעיר של השבוע:
מאתיה לאמבוליץ' (גיל 16 ו-232 ימים)
קבוצה: זטה (מונטנגרו)
בגיל 16 בלבד, מאתיה לאמבוליץ' ערך את הופעתו ה-15 בליגה המונטנגרית כאשר נכנס בדקה ה-73 בהפסד של 3:1 לאיסקרה דאנילוגראד. בנוסף לכך, הספיק לצבור שתי הופעות במוקדמות הליגה האירופית מול סגנית אלופת הונגריה וידי. למרות שעדיין לא כבש או בישל בקבוצה הבוגרת, לקשר הצעיר יש הישג מיוחד כאשר הפך כבר בעונה שעברה לשחקן הצעיר ביותר ששיחק בליגה המקומית וחלף על פני שמות מעניינים כמו איליה ווקוטיץ' מבנפיקה ולזאר צארביץ' אשר משחק בקבוצת המילואים של ברצלונה, ייתכן שבדיוק כמוהם גם לאמבוליץ' יעבור למועדון בכיר יותר באירופה, בזכות כמות הדקות שמקבל בזטה, בגיל כה צעיר.


כריסטיאן פוליסיק. שלושער גדול (OLI SCARFF/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי