קשים להשגה: קרב המוחות בין איביץ' לבלבול הוא מראה לעונה שלמה

ולדימיר איביץ', מרקו בלבול
ולדימיר איביץ', מרקו בלבול | דני מרון

השיטה שהשתנתה עקב ההפסד, סדרות החינוך והדיסטנס עלולים לגרום לכם לחשוב שמדובר במאמנים עם אסכולה דומה, אבל כשצוללים פנימה מבינים: איביץ' ובלבול שונים בתכלית

(גודל טקסט)

המשחק האחרון בין מכבי תל אביב למכבי חיפה, הוביל את מרקו בלבול, לראשונה העונה, לעשות חושבים לגבי הדרך שלו. אחרי ההפסד ההוא, מספרים גורמים במערכת, בלבול ספג לא מעט ביקורת מבפנים, בעיקר בשל ההחלטה שלו לספסל את ארנסט מאבוקה וצ'ארון שרי, למרות ואולי בגלל המערך בו שיחק. מאז, מכבי חיפה שינתה סגנון משחק ושני המאמנים, שעלו עם שלושה בלמים בסיבוב הקודם – נמצאים במקום אחר. "לכולם ברור שזה לא קרב בין שתי הקבוצות או בין הקהלים, אלא גם קרב מוחות בין בלבול לאיביץ'", הגדיר זאת היטב אחד משחקני מכבי חיפה השבוע. כפי שתראו מיד, שני המאמנים, שצפויים לשחק גם הפעם עם שיטה דומה, עדיין שונים בתכליתם ובמהותם. כפי שתראו מיד, המצ'אפ הזה הופך להיות מעניין עוד יותר בזכות אלה שעומדים על הקווים של שתי הקבוצות.

בלבול נגד איביץ' – מתחילים.

זאת לא השיטה, אלא השחקנים

נתחיל מהשורה התחתונה: ולדימיר איביץ' הוא מאמן עם סגנון הגנתי. מכאן, אפשר לקחת את השיטה שבה הוא משחק ולהבין איך היא משפיעה על כל הרבדים במכבי תל אביב: החל מסדרת החינוך שהוא מעביר לחלק מהשחקנים ועד להחלטות שהוא מקבל סביב הצוות שעובד איתו.

רבים תהו לאחרונה למה איביץ' מתעלם מאלירן עטר. איביץ' חושב שעטר שחקן מצוין, אבל הוא לא משתף אותו מסיבה אחרת לגמרי: הוא לא מאמין שהסגנון של עטר מתאים למכבי תל אביב. לא מדובר בעבירת משמעת, גם לא בבעיות אחרות מחוץ למגרש. איביץ' רוצה שחקני קו שחושבים הגנה והוא מעדיף פחות כשרון ויותר יעילות. זו הסיבה, אומרים מקורבים למועדון, שבגללה הוא החליט לערוך סדרת חינוך ליונתן כהן. "הדבר הראשון שהוא דורש משחקני הקו ושחקני החלק ההתקפי, הוא קודם כל הגנה. תסתכל על יחס השערים שלנו, ששערי החובה הם הדבר החשוב ביותר עבורו, ותבין לבד באיזה סגנון הוא מעדיף לשחק", הסביר לנו אחד השחקנים שדווקא זוכה להערכה רבה מהמאמן שלו. "מבחינתו שחקן כמו עטר, שהוא בין הכישרונות הכי גדולים שיש לנו, לא יכול לבצע את מה ששחקן אחר יכול לבצע – הגנה". אותו שחקן נתן לנו כדוגמא את הקישור שפתח מול נס ציונה, למשל. "גלזר, גולסה וריקן הם לא שחקנים בעלי אופי התקפי, בלשון המעטה", הסביר לנו. "הוא מעדיף לשמור על השיטה שלו על פני לשים שחקן יצירתי כמו מיכה. שוב, הכל מתחיל ונגמר בתרומה למשחק ההגנה אצלו. הכישרון חשוב, הנאמנות לשיטה יותר".


הנאמנות לשיטה חשובה מכישרון. אלירן עטר (דני מרון)

כהן, מספר לנו איש מקצוע המקורב למערכת, הוצא מהסגל בדיוק בגלל הסיבה הזאת. לדברי איביץ', כהן חשב רק על השער ולא עשה מספיק הגנה. הסרבי כעס על כך והחליט לזעזע אותו מתוך תקווה שישתנה ויבין מה חלקו במערך. שלא תבינו לא נכון, המאמן מקבל הערכה גדולה על העובדה שמכבי תל אביב הפכה לקבוצה כל כך חזקה הגנתית. יחד עם זאת, יש בקרב השחקנים מי שחושב שיש פחות מקום לשחקנים יצירתיים בשיטה הזאת, מה שאיביץ' מוכיח כל שבוע מחדש.

בלבול שונה ממנו בתפיסת העולם. עד המשחק מול מכבי תל אביב, מספר גורם במכבי חיפה, בלבול סירב לוותר על ה-3:5:2, שהאמין בו מאוד. הסיבה לשינוי היא ביקורת שספג המאמן מכל עבר – על פי גורם במועדון גם מהבעלים יעקב שחר – לגבי האופן שבו הוא מוותר על שחקני מפתח. "שחר לא מתערב לבלבול, אבל הוא חווה את דעתו אצל כל מאמן שאימן אצלו. יש להם עוד מחלוקות. אם בלבול יחשוב אחרת זה בסדר, אבל הבעיה היא לא בשיטה, אלא באופן שבו הוא שיבץ שחקני מפתח". במכבי חיפה היה מי שתהה מדוע בסיבוב הקודם בלבול בחר להתעלם בכוונה ממאבוקה ומשרי, אותם סיפסל, כשהראשון אף לא שותף במשחק. "בלבול התהפך אחרי המשחק נגד מכבי תל אביב", מספר פרשן הכדורגל החיפני איציק אהרונוביץ'. "הוא מאמן הרבה יותר שמרני, ולכן הוא שיחק עם שלושה בלמים עד המשחק ההוא. אבל אז משהו קרה. הוא הבין שזה ההפסד הכי גדול של מכבי חיפה העונה. איביץ' עלה נגדו עם שלושה בלמים וניצח אותו טקטית". בשונה מאיביץ', בלבול דורש הגנה אבל מגביל פחות את שחקני הקו שלו. דולב חזיזה נדרש לעשות עבודת הגנה, אבל מרגיש חופשי לעשות פעולות בחלק הקדמי ומוסט לאמצע כשהוא מרגיש צורך לבצע פעולה אישית.

"את ההבדלים בין השלישייה במרכז הקישור שלהם לא עושה השיטה, אלא השחקנים", אומר אלי כהן "השריף", שאימן בעבר את הירוקים. "ההבדל הגדול בין המאמנים הוא האופי של השחקנים שיציבו במרכז השדה. בבית"ר של זוהר, אבוקסיס ופישונט ובהמשך גם שאלוי, יכולתי למקם שחקן כמו זוהר מאחורי החלוץ בשלישייה הזאת. רוצה לומר: ריקן הוא גולר, הוא צריך לשחק. גולסה לא גולר אבל יודע לאיים על השער והוא חשוב לאיביץ', גם גלזר צריך להיות בשלישייה הזאת. הגנתי מדי? ממש לא, הכל תלוי בהוראות שהם נותנים לשחקנים שלהם. מי שלא רדף אחרי מגן, לא משחק אצל איביץ'. אצל בלבול התמונה שונה כשנטע לביא לא משחק. שרי חייב להיות שם, עם פוקס יש לי קצת בעיה. אבל שוב, הכל תלוי בשחקנים, לא בשיטה".


הכל תלוי בשחקנים, לא בשיטה. צ'רון שרי (מאור אלקסלסי)

אובר דיסטנס או פתיחות יתר?

לקראת סיום העונה הראשונה, כשהבין הרבה לפני סיומה שהאליפות מונת לו בכיס, מספר לנו שחקן במכבי תל אביב, איביץ' שבר סוג של דיסטנס עם השחקנים. מהמאמן הקשוח שקיבלו, הוא החל להתלוצץ איתם באימונים. "אבל בסוף הוא הרגיש שזה עמד בעוכריו", סיפר לנו אותו מקורב. "הקבוצה הודחה בבושת פנים מאירופה, פתיחת העונה הייתה צולעת, ואז הוא הבין שהוא צריך להקשיח איתם את העמדות".

ואכן, בתחילת העונה קיבלנו איביץ' אחר. שחקנים התלוננו, שלא לייחוס, כי איביץ' רודה בהם וכי היחס שנתן להם בסוף העונה הקודמת השתנה. כך למשל, אותו שחקן עימו שוחחנו קודם סיפר כי איביץ' נע בספקטרום שבין הקשיחות הבלתי מתפשרת שלו, שבאה לידי ביטוי בביקורת כלפי שחקנים בתקשורת, לבין פתיחות. "הוא כל הזמן נע בתוך הקו הזה. פעם בתקופה מסוימת הוא מגלה פתיחות ואז נאטם. וזה לא חלילה כביקורת. הוא מאמן מצוין, זה פשוט האופי שלו. הוא לקח אליפות ב-31 הפרש, מותר לו לעשות מה שהוא רוצה", אמר לנו שחקן אחר בקבוצה.

איביץ' נוהג לשוחח עם שחקנים מדי פעם, ולטענתם הוא שומר יותר על מרחק מאשר מתקרב אליהם. בשיחות עם אנשי מקצוע, עולה כי אחד מהדברים שגרמו לו להחזיר את מכבי תל אביב לטופ, זו התחרות הפתוחה על ההרכב. בעונה שעברה הוא החליט לשמור את הקלפים קרוב לחזה והסביר לשחקנים כי רק מי שיהיה טוב באימונים ישחק. הוא נתן לאלי דסה ומאור קנדיל לחלוק דקות ביניהם ואת הבאנקרים הגדולים באמת, שחקנים כמו פרץ ומיכה, הוא שמר בהרכב בגלל ששמרו על יציבות לאורך זמן.


"הוא לקח אליפות ב-31 הפרש, מותר לו לעשות כרצונו" (דני מרון)

השיחות של בלבול עם השחקנים יכולות מעט להטעות. שחקנים רבים טוענים כי בלבול נוהג לערוך אתם שיחות רקע, כדי להבין מה מצבם, אבל קשה ללמוד מהן מה הוא מתכנן לעשות. "כשהוא מזהה התרופפות, הוא יכול למחוק אותך", אמר שחקן ששיחק אצל בלבול. "הוא מאוד חביב, אבל יש לו את הגבולות שלו. סיפור שועה הוא דוגמא טובה לכך".

מבחינתו של בלבול, סיפור ירדן שועה היה צריך להסתיים אחרת: השעיה ארוכה, כולל בילוי ארוך ביציע, עד להשאלה לחצי עונה. מבחינתה של המערכת, ויעקב שחר, סיפור שועה צריך להיגמר בדיוק במקום בו הוא נמצא כעת: לטפל בו בכפפות של משי, כדי שלא יילך לאיבוד. אבל להחלטה סביב שועה יש גם אלמנט כלכלי. שחר לא רוצה להפסיד את הכסף שהשקיע בו, ולכן הבהיר לבלבול שייתן לו עוד הזדמנות. "בלבול לא דוגל בשיטה הזאת, אבל היו לו שתי ברירות: ללכת עם המערכת, או לדפוק פוטנציאל מכירה של לפחות שלושה מיליון יורו. הילד בן 20, והוא הבין שצריך לתת לו עוד הזדמנות. במקרה אחר, עמית זנטי למשל, המערכת בחרה להחמיר כי היא לא קנתה אותו בסכומים כאלה והיא לא חשבה שיש לו את אותו פוטנציאל", אמר לנו מקורב להנהלת הקבוצה השבוע.

שחצן או "אובר חוכם"?

"ההתנהלות של איביץ' הובילה את הפרשנים להגדיר אותו כשחצן", סיפר לנו השבוע מקורב למועדון. אבל העניין הוא אחר לגמרי: האליפות, טוען אותו מקורב, היא זאת שהובילה לשינוי הגישה. ברגע שמכבי תל אביב זכתה באליפות, איביץ' היה בטוח שהוא עולה לשלב הבתים באירופה. עם סובביו הוא דיבר על כך שהוא מאמין בקבוצה שלו וש"אפשר ללכת עד הסוף" – כלומר עד שלב הבתים. איביץ' טעה. הוא שאב את העובדה הזאת מאליפות בהפרש עצום, אבל ברגע שהמשחקים התחילו, הוא הבין שהליגה הישראלית היא לא מדד.


מבחינתו של בלבול, סיפור שועה היה צריך להסתיים אחרת (דני מרון)

כמו שהזכרנו קודם, הדבר הוביל את הסרבי לשינוי מהותי בתפיסה שלו כלפי השחקנים, אבל עובדים לשעבר במועדון מספרים כי ההתנהלות שלו חצתה קווים גם בנוגע לקביעת הצוות שיעבוד איתו. "כשאתה מדבר על מהפכה, חייב להזכיר את ההתנהלות שלו בקטע הרפואי, כי הוא עשה מהפכה שלמה", סיפר אחד מעובדי המועדון לשעבר. "איביץ' החליט להזיז את הפזיותרפיסט נמרוד מהאלר הצידה וגולדווירט שהייתה נאמנה לו עזבה בעקבותיו בגלל חילוקי דעות. כמעט כל הצוות הפיזיולוגי פוטר או התפטר". לטענת חלק מאנשי הצוות, הדבר נבע מיחסים עכורים עם המאמן. הסרבי החליט ללכת עם הקטע הזה עד הסוף והבהיר שרק הוא יקבע את הצוות שיעבוד סביבו. המועדון, כמובן, הלך איתו.

בלבול מרוצה מהצוות שעובד סביבו, אבל כשמדברים על האופי שלו עם מקורביו הם מעידים על דפוס עבודה זהה: מאמן עם הרבה ידע, עם הרבה כדורגל, שלעתים טועה כשהוא מנסה להתחכם. "הסיפור עם מאבוקה ושרי נגד מכבי תל אביב הוא דוגמא טובה לכך", סיפר לנו השבוע גורם במועדון. "מצד אחד, הוא שומר על יציבות והמאזן שלו הוא הטוב ביותר בשנים האחרונות, כפי שקרה שהגיע בקדנציה הקודמת, אבל מצד שני הוא מנסה לפעמים לצאת מהקופסה וזה עולה ביוקר".

"אני קורא לזה אובר-חוכם", אומר אהרונוביץ'. "מרקו לא אמיץ בכלל. מצד אחד, עד עכשיו הוא לא קיבל קבוצה בתום העונה והכין אותה, אלא תמיד אימן בקבוצות אנדרדוג. כאן הוא קיבל הזדמנויות אחרי חצי שנה נהדרת והכין קבוצה שעל פניה לא נראה שהיא מיוחדת במינה, אבל הוא גרם לה בדרך ובשקט שלו להפוך למועמדת לאליפות. זו הצלחה גדולה בשבילו, כי לפני שש שנים זה לא קרה ברמות האלה".

בניגוד לאיביץ', שמכוון לרוטציה רחבה, בלבול מעדיף לשמור על הרכב כמעט קבוע. בתחילת העונה הוא שמר על יציבות והוא פחות מאמין בתחרות אמיתית כמו איביץ'. חלק מהשחקנים העידו כי "הוא לא נתן תחושה של תחרות, היא הייתה רק באימונים. מאז מכבי תל אביב, הוא עושה שינויים קטנים בהרכב, מה שהוא שינה זה בעיקר שיטה. הוא מאמין מאוד בשחקנים מסוימים".

בשורה התחתונה, שחקנים בשתי הקבוצות הודו כי המשחק הערב יושפע בעיקר מהאומץ של בלבול. "עד כמה הוא יהיה מוכן ללכת עד הסוף עם איביץ', להמר ולהעז תוך כדי משחק כדי להכתיב את הקצב. המשחק הקודם הוכיח לו במה הוא טעה. אם הוא ינסה לחשוב בראש של איביץ', הוא יפסיד. כדי לנצח את מכבי תל אביב השנה, הוא יהיה חייב לחשוב מחוץ לקופסה. וזה, מסתבר, הופך להיות המבחן הגדול ביותר של בלבול העונה.

מבחן אומץ. מרקו בלבול (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי