איביץ' בלי אירופה, בלי גביע הטוטו ועכשיו גם בלי גביע – והכל באשמתו

ולדימיר איביץ'
ולדימיר איביץ' | דני מרון

אחרי שנה וחצי סוף סוף איביץ' תפס קצת חוצפה ישראלית, אחרת אין דרך להסביר את ההרכב איתו עלה אתמול. וגם: הניצחון חתום על שמו של ניר ברקוביץ' ולמה כמעט אין סינדרלות? עמיקם מנתח

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

1. זו הייתה אחת מההפתעות הגדולות ביותר שראינו. כזו שנכנסת בקלילות לרשימת עשר ההפתעות הגדולות בגביע המדינה מאז ומעולם. אום אל פאחם, עיר שנויה במחלוקת בציבור הישראלי, כזו שמסמלת קו אדום ביחסים המורכבים בין יהודים לערבים בישראל, הציבה רגל אמש בציבוריות הישראלית ושילחה משם את תפארת המיינסטרים. באומץ, בנחישות, באמונה, בסטייל, ובצדק מוחלט. לחזור מ-2:0 לניצחון 2:3 נגד קבוצה שספגה שער ליגה ראשון רק בשבוע שעבר, רק הופך את ההפתעה הזו לאם כל הסנסציות.

הניצחון הזה שייך בגדול לניר ברקוביץ'. אמרו שהוא מאמן בזכות אחיו, בראשון לציון התקשו האוהדים לסבול את התנהגותו, יש לו חוצפה יותר מלכל בן משפחה שלו, אבל הוא חתיכת מאמן. ניהול המשחק שלו אתמול היה למופת, בית ספר לכדורגל. אפילו את תוספת הזמן הוא ניהל כמו ענק. מגיע לו פעם אחת להיות בזכות עצמו. ניר ברקוביץ', מרגבה.

2. כמה שחצנות יכולה להיות לוולדימיר איביץ' כדי לזלזל בצורה כזו בקבוצת צמרת מליגה לאומית במשחק חוץ, אחרי שהודח בקיץ מול קלוז' וסודובה בגביע אירופה. מחמשת שחקני ההגנה והשוער הקבועים, הוא העלה רק את אנריק סבוריט. הוא החזיר לשער את השוער המפוחד מיוון, שבשער הראשון לא טרח לצאת לרחבת החמש שהייתה נקייה מאדם; הוא נתן דקות בכורה העונה לשרן ייני דווקא במשחק האינטנסיבי והיצרי הזה, והחזיר מהאוב את מאור קנדיל ושחר פיבן.

שחקני הפועל אום אל פאחם. הציבו רגל בציבוריות הישראלית (דני מרון)
שחקני הפועל אום אל פאחם. הציבו רגל בציבוריות הישראלית (דני מרון)

אפשר לתת מנוחה לשחקני התקפה, קישור התקפי, אבל לפרק את כל הרכב ההגנה והקישור האחורי? איביץ' כל כך מזלזל בכדורגל הישראלי, שעוד לפני סוף 2019 הוא בלי שלב בתים באירופה, בלי גביע הטוטו וגם בלי גביע המדינה.

3. גביע הוא תמונת נגטיב של הליגה. בגביע, קבוצות באות לנצח, משחקות פתוח, רק מחפפות בהגנה, מחפשות הכרעה מהרגע הראשון. זו הסיבה שכמות השערים שהובקעה בסיבוב ח' כפולה ומכופלת מכמות השערים העצובה שמובקעת במשחקי הליגה עד כה.

מ.ס אשדוד לא נמצאת בלופ הזה. הקבוצה הזו מסיימת משחקים בתוצאות תיקו רבות שערים, הרבה בגלל הגנה אומללה והתקפה מבריקה. זה כמעט הספיק לה אתמול לתיקו אסטרונומי, אבל בגביע יש עוד אלמנט: הוא לא צפוי. מי היה מאמין שהשחקן הכי לוהט על המגרש, המוסר הכי טוב בליגה – שלומי אזולאי – יבעט פנדל לא מוצלח במשחק שאם היה כובש בו צמד ומבשל צמד, ואולי מנצח בהארכה קבוצה חסרת ביטחון עם עשרה שחקנים, היה מסמן את המשחק כגדול בקריירה שלו. כמה חבל שמה שהיה אתמול בי"א לא יחזור בליגה.

שלומי אזולאי.
שלומי אזולאי. "כמעט הפך את המשחק לגדול בקריירה שלו (לירון מולדובן)

4. נדמה כי הטשטוש בהבדל בין הליגות, ברמות השכר או ברוסטרים, גורם לטשטוש מעמד הסינדרלה במפעל הגביע. אם פעם כל קבוצה שהייתה מדיחה קבוצה מליגה גבוהה יותר נחשבה לסינדרלה, היום צריך לבדוק טוב מה ההגדרה.

הניצחונות של הפועל אשדוד על הפועל פ"ת ושל מכבי פ"ת על קריית שמונה לא נחשבים להפתעות. לא מדובר רק אפס הבדלים בשכר השחקנים והמאמנים – במקרה של אשדוד ופ"ת לא ברור למי יש יותר – או בהבדל בין כמות השחקנים הטובים – מדובר בעיקר בווייב. גם הפועל אשדוד וגם מכבי פ"ת היו דומיננטיות יותר, שיחקו כדורגל טוב יותר, ובאו לנצח. לא העמידו אוטובוס ברחבה, ואז מתפרצת ועקיצה – אלה הן קבוצות ראויות שניצחו כי הן היו חשות תחושת כישלון אם לא.

5. בעולם, קבוצות בכירות מחזיקות סגל של 30 שחקנים וארבעה שוערים, כי הן משחקות בכמה מפעלים, וצריכות לשחק לפעמים בהפרשים מאוד קטנים משחק אחרי משחק. כדי למנוע מרמור ולשמור על שוערי משנה רעננים למקרה ותבוא פציעה או הרחקה, הצוות המקצועי נותן להם לשחק במשחקי הגביע השונים.

שטקוס. ככה נראה השוער הראשון של הפועל באר שבע (לירון מולדובן)
שטקוס. ככה נראה השוער הראשון של הפועל באר שבע (לירון מולדובן)

בישראל התאהבו ברעיון, אבל בניגוד לאירופה, בישראל אין גם שוערים ראשונים מספיק טובים, אז תארו לעצמכם איך נראים שוערי המשנה. לא צריך גם לתאר, ובלי להעליב אף אחד, ראינו את זה בשידור ישיר אתמול. שטקוס, אגב, הוא השוער הראשון של הפועל ב"ש.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי