"מכבי ת"א לא הצליחה למלא את החלל שהותיר": בהולנד ניתחו את ערן זהבי

ערן זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

בתקשורת המקומית ערכו כתבת פרופיל נרחבת על חלוצה החדש של פ.ס.וו. ג'ורדי קרויף: "הוא לא צריך הרבה מצבים כדי להבקיע". פטר בוס: "הוא לא 9, אני סקרן לראות איך ישתמשו בו". וגם: הסיפורים על אופיו המיוחד

(גודל טקסט)

הולנד בטירוף ערן זהבי. אחרי שכוכב נבחרת ישראל חתם בפ.ס.וו איינדהובן, במדינה עדיין מנסים להבין מי הוא האיש הלא כל כך מוכר הזה (להם כמובן) שכובש במספרים לא הגיוניים ומקבל משכורת שבמועדון לא רגילים לשלם.

על כן, באתר Voetbal, אחד המובילים בהולנד, הקדישו לזהבי כתבת פרופיל מעמיקה, בה ניתחו את החלוץ מקצועית וגייסו שני אנשים שמכירים אותו היטב ומוכרים גם לנו – ג'ורדי קרויף, שהחזיר אותו מפאלרמו למכבי תל אביב, ופטר בוס, מאמן לברקוזן כיום והצהובים בעבר.

"ערן זהבי לא הכי מיומן מבחינה טכנית על שטח קטן, אבל הוא יודע להיכנס בין הקווים כדי לשחק על מסירות פשוטות. הוא אומן בבריחה משמירה ויש לו רגל ימין קטלנית", ניתחו בהולנד והוסיפו: "בהשוואה לשחקני ההתקפה של פ.ס.וו בעונה הקודמת, מדהים כמה הסטטיסטיקה של זהבי יוצאת דופן. אפילו דוניל מאלן לא מתקרב למספרים שלו".

לא מתקרב למספרים של זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

"הוא שבר את כל השיאים בסין", סיפר ג'ורדי קרויף. "יש בליגה הזו הרבה חלוצים בכירים, אבל ערן השאיר את כולם מאחור. זו לא הפתעה מבחינתי, אני מכיר אותו טוב מאוד. הוא שחקן שתמיד כובש שערים. רק באיטליה הוא לא הצליח להבקיע, אבל זו הייתה תקופה אחרת, ב-2011. הוא היה צעיר ושיחק בעיקר כקשר התקפי. אצלנו, במכבי תל אביב, הוא התגלה כ'מספר 9' אמיתי וכבש 30-40 שערים בכל המסגרות כמעט בכל עונה. התגעגענו אליו מאוד כשעזב לסין ומעולם לא הצלחנו למלא את החלל שהשאיר. אל תטעו, זהבי לא הראה את הדברים האלה רק בליגה הישראלית או הסינית, אלא גם במוקדמות ליגת האלופות ובנבחרת ישראל".

קרויף נשאל בנוגע לגילו של זהבי והאם זה לא הימור להחתים שחקן בגיל כזה. "ערן עובד קשה. הוא מקצוען למופת ויודע לשמור טוב מאוד על הגוף שלו", ענה הספרדי. "אני מבין שלאנשים בהולנד יש ספק בנושא הזה, אבל אין בזה היגיון. כשקלאס יאן הונטלאר חזר לאייאקס בגיל הזה לא הגיבו כך. הליגה ההולנדית היא ליגה התקפית שיש בה מרחבים, וזהבי הוא שחקן שיש לו תחושה כל כך טובה איפה לעמוד והוא יודע לבעוט טוב מאוד. זה שילוב מושלם. הוא לא צריך הרבה הזדמנויות כדי להבקיע, פשוט יש לו את זה. גם אם הוא לא משחק טוב או לא בכושר, הכדורים שלו ייכנסו. הוא כובש תמיד ובכל מקום, והוא יעשה את זה גם בהולנד".

"ערן תמיד רוצה להצליח ותמיד רוצה יותר. כך אני מכיר אותו", המשיך קרויף. "הוא היה יכול להישאר בסין, הוא הרוויח שם פי שלושה, אבל הוא רוצה להוכיח את עצמו באירופה. הוא עדיין רעב ושאפתן להפתיע. הוא ווינר אמיתי ומאוד לא אוהב להפסיד".

ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף | Gettyimages

פטר בוס, שאימן את הכוכב בסוף עונת 2015/16 במכבי ת"א, סיפר: "יש לי בלברקוזן שני שחקנים שמשחקים בנבחרת אוסטריה ופגשו את ישראל. אמרתי להם לפקוח עין על זהבי ובכל זאת הוא כבש שלושער, כולל שני שערים מטורפים. הוא מכונת שערים. הוא תמיד בתנועה ויודע איפה לעמוד. הוא לא מהיר, אבל יש לו תזמון מצוין מתי להתחיל את הריצה שלו. זהבי יכבוש שערים בכל מקום אם רק ישחק ויראו את האיכות שלו. אם הוא ישחק את כל המשחקים העונה, אני מעריך שהוא יבקיע לפחות 25 שערים".

בוס דיבר גם על הרצון להביא את זהבי לאייאקס, אותה אימן לאחר שעזב את מכבי ת"א: "גם הוא רצה להצטרף, אבל היה לנו את ארקדיוש מיליק באותה תקופה וגם לא חשבתי שהוא חלוץ 9. במכבי ת"א השתמשתי בו הרבה כקיצוני שמאל שנכנס כל הזמן למרכז או כחלוץ שני. הוא תמיד היה תחנת הסיום של ההתקפה, לא התחנה הראשונה. שמתי אותו הרבה פעמים באגף כדי להימנע מאיבודי כדור. לא חשבנו שהוא יתאים לסגנון המשחק של אייאקס, אז לא הלכנו עליו לבסוף".

מאמן דורטמונד לשעבר מנבא שהסגנון של רוג'ר שמידט, מאמן פ.ס.וו, יתאים היטב לזהבי: "הכדורגל של שמידט ישיר ומהיר יותר משלי. הוא גם יכול לדעת עליו יותר, כי הוא ראה אותו בעבודה שלו בסין בארבע השנים האחרונות ואני לא. השאלה הגדולה היא באיזה עמדה הוא ישחק, כי הוא לא חלוץ מרכזי, הוא לא יכול לשחק מימין והוא לא קשר. אני סקרן לראות איך ישתמשו בו באיינדהובן".

פטר בוס | Mario Hommes/DeFodi Images via Getty Images

בוס גם שיתף סיפור אישי שלו עם זהבי, שחשף מעט על אופיו המיוחד: "מכיוון שהוא היה הקפטן שלי, הזמנתי אותו פעם לכוס קפה בבית שלי. שאלתי אותו 'איך אני מצליח לחבר את הקבוצה הזו?', והוא ענה 'כל השחקנים שירתו שלוש שנים בצבא. שם אומרים לנו ימין-שמאל, ואם אתה לא מקשיב אתה מת. אתה צריך להגיד לנו מה לעשות במגרש. שלח אותנו לאיזה כיוון שאתה רוצה. תגיד לנו מה לעשות ואנחנו נעשה'".

עוד סיפר המאמן על האופי של החלוץ: "איך שהגעתי היה לנו משחק גביע נגד הפועל ראשון לציון מהליגה השנייה. קיבלנו כרטיס אדום קצת לפני המחצית, ואז התגלה מיהו ערן. הוא ירד מעמדת החלוץ לקישור והוביל את המערכה. הוא כל הזמן עלה וירד, לא הפסיק במשך 90 דקות. אני הייתי חדש וככה למדתי להכיר את המנהיג שבו. הוא לא מוריד את הראש בכלל ומוביל את כולם. הוא מקצוען שתמיד עובד עוד עבור עצמו. הוא באמת משקיע בעצמו".

רוג'ר שמידט, ערן זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי