זהבי בראיון: "מכבי ת"א לא באמת זזו. המטרה עם פ.ס.וו היא אליפות"

ערן זהבי ערן זהבי | Prestige/Soccrates/Getty Images
ערן זהבי ערן זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images
ערן זהבי ערן זהבי | ANP Sport via Getty Images
ערן זהבי ערן זהבי | Prestige/Soccrates/Getty Images
ערן זהבי ערן זהבי | Prestige/Soccrates/Getty Images
ערן זהבי ערן זהבי | פ.ס.וו איינדהובן, רשמי
דוניל מאלן, ערן זהבי דוניל מאלן, ערן זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

רגע אחרי שעזב את את גוואנגז'ו ר.פ וערך בכורה מוצלחת בהולנד, החלוץ התראיין לפודקאסט "הפודיום" וסיפר על השיחות עם הצהובים, הבחירה באיינדהובן, החיזור של פנרבחצ'ה והסיום המכוער לרומן עם גוואנגז'ו

(גודל טקסט)

ערן זהבי רשם תוך שלושה ימים שתי הופעות ראשונות בפ.ס.וו איינדהובן ובהחלט סיפק את הסחורה. הוא כבש במשחקו הראשון וגם בישל לאחר מכן כדי להוביל את קבוצתו החדשה לשלב הבתים של הליגה האירופית עם 0:2 בנורבגיה על רוזנבורג ואתמול (ראשון) בישל את שער היתרון בדרך לניצחון 0:2 על סיטארד.

ועוד לפני הבכורה בליגה ההולנדית, בסוף השבוע התפנה ערן זהבי לראיון מיוחד בהולנד לפודקאסט "הפודיום" של אורן יוסיפוביץ' וסיפר בין השאר על השיחות הקיץ עם פנרבחצ'ה ומכבי תל אביב, איך ולמה נגמר הרומן עם גוואנגז'ו ר.פ בתום ארבע שנים, על הופעת הבכורה המוצלחת בנורבגיה, השימוש ברשתות החברתיות במהלך הקיץ וגם על כך שבגיל 33 הוא מרגיש בשיאו.

האזינו לפרק

סיום הדרך בגוואנגז'ו ר.פ אחרי ארבע שנים

"הייתה לי תקופה מאוד לחוצה ומאוד מאתגרת מאז משחקי הנבחרת נגד סקוטלנד וסלובקיה, משם הדברים התחילו להתנהל כמו שהם התנהלו והבנתי שלסין אני לא חוזר. הבנתי ששני הצדדים רוצים להיפרד ושגם הסינים עושים מהלכים בשביל לסיים את ההתקשרות עם הפגיעה הכלכלית הכי נמוכה שיכולה להיות. אני כמובן עושה את החישובים שלי – להיפגע כמה שפחות. התנהלתי איתם בהכי מקצוענות שיכולה להיות. ראיתי בכל האתרים שהסינים שלחו את השחרור וכל זה. זה לא נכון, הסינים לא שלחו את השחרור. רחוק מזה. לא הייתה פה מחווה של רצון טוב. הם הערימו קשיים, לא נתנו לי את האישור ונכנסו איתי לקטע אישי בכך שניסו להשהות את השחרור שלי. בסוף מי ששחררה אותי זו פיפ"א, והיא גם זו שתחליט מי צודק בעקבות הדברים שהיו ביננו כמו מכתבים ועורכי דין".

ערן זהבי
ערן זהבי | Prestige/Soccrates/Getty Images

הפתיע שכך בגוואנגז'ו התנהגו?

"לפני שנתיים אמרתי לרונן קצב 'שביפה זה לא ייגמר' ושאנחנו נגיע לפיפ"א איתם. יכול להיות שלא נגיע לפיפ"א אבל עובדתית, יפה זה לא נגמר. אם שמתם לב אני כן נתתי הודעת פרידה לסינים על כל מה שעברתי בארבע שנים האלה, מהצד שלהם לא היה כלום. אפילו להפך. אני חושב שהם היו צריכים לכבד את כל מה שעשיתי שם, כי שנים החזקתי את המועדון הזה עם הראש מעל המים והבאתי אותו להישגים שאף אחד לא עשה שם ואף אחד גם לא יעשה שם. מה שעשיתי שם זה היה על גבול הבלתי אפשרי. הייתי יוצא למשחקים ואחרי המשחק כשהיינו יושבים במסעדה הייתי אומר לעצמי 'אני לא מאמין איך נתתי היום צמד'. כאלה דברים היו קורים לי. אני יודע שזה נשמע שחצני אבל לפעמים גם צריך להגיד את האמת. הייתי צריך לזכות שם בהרבה יותר כבוד. באיזשהו מקום חבל לי שזה הגיע לשם אבל אני יודע שבסוף בסוף בסוף בכדורגל אין סנטימנטים לאף אחד. אני גם לא לוקח את זה אישי. זה ביזנס. מי שלוקח את זה אישי הוא פשוט לא מחובר למציאות של הכדורגל".

בתקציר: הבכורה של זהבי בליגה ההולנדית

הייתה מחשבה להישאר בסין?

"מאוקטובר שעבר התחילו דיבורים על חוזה חדש, אבל לא ראיתי את עצמי עוזב את סין כל כך מהר. בסוף הסכומים מפתים, אתה בן 33 ואתה אומר 'או שתבוא קבוצה גדולה שאני אהיה שם משמעותי או שאני נשאר'. ובאמת התחלנו לעשות מו"מ, וכל פעם כשהגענו לאיזשהו סיכום זה התפוצץ ואז חודש נתק. היה לי מענק מאוד מאוד גדול שהם לא שילמו בזמן וכשדרשתי אותו הם לא כל כך התייחסו לזה. אחרי ששלחתי להם שני מכתבים מעורך דין אפילו עשיתי אקט מאוד משמעותי ולא הגעתי לאימונים. היה לי סעיף בחוזה שאומר שאם הם לא משלמים לי תוך 30 יום מרגע המענק אני פשוט יכול להפר חוזה. רציתי לעזוב וביוני היו לי הצעות מקבוצות אחרות ואמרתי 'טוב, אני רואה שאין פה ליגה, עוד כמה חודשים אני שחקן חופשי, או שנמצא פתרון או שאני עוזב'. הרגשתי שזה כבר לא זה, שמנסים למשוך אותי. אני לא יודע מה היה האינטרס שם. אחרי שלא הגעתי לאימון בגלל שלא שילמו את המענק אמרתי להם שעד שאני לא נפגש ישירות עם הבעלים אני לא מגיע לאימונים. ברגע שהם הבינו שאני יכול להפר את החוזה אז הם סידרו לי פגישה ישירות עם הבעלים.

ערן זהבי | אתר הליגה הסינית

"יצאתי מהבית ואמרתי לאשתי ולשדו שיש לי פגישה עם הבעלים לגביי חוזה חדש. לחצתי איתו יד על חוזה חדש. הוא הציע לי חוזה של 4 שנים, עד גיל 37. אמרתי לו 'תקשיב, אני לא חותם לארבע שנים מסיבה אחת פשוטה. אני לא רוצה שאתה תשלם לי כסף עד גיל 37 כי אני לא יודע מה יהיה בגיל 37. אם אני ארצה ללכת עוד שנה או עוד שנתיים? אין לך מה לשלם לי עד גיל 37 ואני גם לא רוצה לשחק עד גיל 37'.

סיכמנו על חוזה לשלוש שנים, לחצנו ידיים וחזרתי הביתה. כשהגעתי הביתה אמרתי לאשתי ולשדו שסגרתי חוזה חדש, אבל שלא יהיה חוזה חדש. אני יודע לקרוא אנשים מאוד מאוד טוב וראיתי שזה לא היה אמיתי. זה היה בשביל לתת לי הרגשה טוב וכדי שאני אתן את כל כולי בשנה שנשארה לי. נתתי להם כמה ימים והחוזים הגיעו ואיתם הסעיפים והשטויות. הבנתי שחוזה לא יהיו פה והתחלתי לחשוב קדימה".

למה לא חזרת למכבי תל אביב?

"קודם כל, שום דבר לא יוכל לפגוע ביחסים שלי עם מכבי תל אביב. יש ביננו יחסי כבוד מאוד מאוד גדולים, גם ביני לבין המועדון וגם ביני לבין הקהל. אני יכול להגיד שהמעבר קצת נפל בין הכיסאות והייתה גם קצת חוסר אמונה וידיעה מה באמת הולך לקרות, איך לנהל את זה ומה צריך לעשות. מכבי תל אביב ידעו את הסיטואציה, הם גם שאלו את רונן (קצב) את הסיטואציה והסבירו להם בדיוק מה היא. אני חושב שהם לא האמינו מה אפשר לעשות וגם לא בדיוק ידעו. באותו הזמן ההצעות מקבוצות אחרות התחילו לזרום ומכבי לא באמת זזו. היה לנו בראש שזה יכול לקרות. בישראל בדיוק התחילה עונה חדשה, גם אמרנו שיחזור קהל למגרשים. הייתה אופציה כזאת. היינו 4.5 שנים בסין, באנו לישראל, קהל, משפחה וילדים. איפשהו החזרה לישראל תמיד יושבת בראש, אבל מכבי לא זזו כל כך".

דוניל מאלן, ערן זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

הבחירה בפ.ס.וו איינדהובן

"אני בא לחתום על החוזה בפ.ס.וו ופתאום המנכ"ל עוצר אותי ואומר: 'אני חייב לשאול אותך, למה אתה עושה את זה? למה הולך לחתום פה ועוזב את מה שיש לך בסין?'. זה הראה לי שיש פה אנשים לא מכירים אותי ואת האופי שלי. אמרתי לו 'ברגע כשאני לא נהנה, כשאין לי מה להשיג וכשאין לי מטרות מבחינתי אני לא אוכל להביא את מי שאני ואת היכולות שלי'. אחר כך גם אמרתי לו משהו מצחיק 'ברגע שאני לא אהנה פה אתה גם לא תראה אותי' ואז התחלנו לחתום על החוזה".

"הבנתי שיש פה הרבה מאוד שחקנים צעירים ומוכשרים. היכולות הפיזיולוגיות שלהם הן הרבה יותר גבוהות. אמנם אני מאוד מאוד שומר על עצמי ואני בקצב ומרגיש טוב, אבל אני לא בא להתחרות איתם בזה. להפך, אני בא לעשות אותם יותר טובים. אני לא בא לקחת את המקום של מאלן, אני בא לעשות את מאלן יותר טוב. אני רוצה שמאלן יהיה יותר טוב איתי ממה שהוא בלעדיי. אני מאמין שביחד איתי הוא יכול לעשות דברים יותר טובים. עכשיו כשיש לו תחרות ומישהו שמבקיע שערים זה גם ידחוף אותו קדימה, ואם יהיה מישהו שייתן לו גם כדורים ויפרגן לו או ימשוך את ההגנה זה ישפר אותו. אני לא יכול ללמד אותו כדורגל שיהיה ברור, הוא מוכשר ברמות על. הוא שחקן מצויין גם בלעדיי. הוא לא צריך אותי. אבל בסוף בסוף יש ניסיון ויש עוד הרבה דברים מעבר שאני חושב שאני כן יכול לעזור לו בזה. יכול להיות שפתאום פ.ס.וו ימכרו עוד ועוד שחקנים, אבל אני חושב שהמיקס הזה בין שחקנים צעירים ושחקנים מנוסים הוא מאוד מאוד חשוב".

עד כמה היית קרוב לפנרבחצ'ה?

"הייתה התעניינות מאוד מאוד גדולה מפרנבחצ'ה, אפילו הייתה שיחת וידאו עם רוברטו קרלוס והמנהל המקצועי שלהם. היה איזה שבוע של שיחות ושיחות ושיחות עד שאמרתי 'חבר'ה, הצעה כתובה אני רוצה, יש לכם?' לא קיבלתי תשובה. היו לי שתי הצעות מקבוצות טורקיות אחרות, אחת מהן זו בשיקטאש שאחרי חמש דקות של שיחת וידאו כבר הייתה לי הצעה כתובה"

ערן זהבי מגיע לחצי מיליון לייקים
ערן זהבי מגיע לחצי מיליון לייקים | אינסטגרם, צילום מסך

ומה היה הסיפור עם 433?

"כל שחקני הכדורגל מגיבים להם ועושים איתם בדיחות באינסטגרם. זה נהוג שהם מגיבים וכל אחד מגיב להם. הגבתי להם סתם בצחוק שאם יהיו 500 אלף לייקים, אז אני עובר. מי חשב על הדבר הזה בכלל? אם הייתה הצעה לא הייתי עושה את זה לעולם. העניין פה הוא היה בתמימות, ופתאום כשזה הפך לגודל מטורף וששברתי את השיא באינסטגרם ו-433 דחפו את זה וקידמו את זה. פתאום עלו לי 200 אלף עוקבים ואז ירדו לי 100 אלף עוקבים זה מראה כמה הכל חרטא, כמה הכל שקר. בסוף יחסי הציבור שלנו כשחקני כדורגל זה להתעסק בעיקר – מה אנחנו עושים על המגרש. זה לא משנה אם יש לך אלף עוקבים, 100 אלף עוקבים או 300 אלף עוקבים. תתעסקו בעיקר".

יכולתו וכושרו בגיל 33

"פיטר בוס אמר עליי שאני לא הכי מהיר, ואני לא הכי חזק, אבל להבקיע שערים אני אבקיע. יש לי גם יכולות, אבל אני חושב שמה שהכי חזק אצלי זו האינטיליגנציית משחק. הבנת המשחק. היכולת שלי לזהות מהי היכולת של כל שחקן ומה הוא יכול לעשות, למשל ברגע שראיתי את מאלן עם הכדור אז ידעתי שיש לו יכולת למסור את הכדור הזה כי ראיתי אותו באימונים וזה הספיק לי. אבל יכול להיות שאם זה היה חלוץ אחר הייתי בא כדי לקבל כדור לרגל ולא הייתי נכנס לרחבה כי אולי הוא לא היה מרים, ואז הייתי סתם נכנס לרחבה.

"אתה צריך לדעת את היכולות של השחקנים שמשחקים לידך ולשחק בהתאם לזה. עם דור מיכה ידעתי שאני צריך לזוז לעומק כי הוא יכול למצוא אותי כשאני מול שוער. אני אעשה את התנועה, אני 'אגרה את העין שלו' כי אני יודע שיש לו את היכולת לעשות את זה. אני יודע שדסה אוהב מאוד להכניס את הכדור בין ההגנה לשוער. הייתי יודע שמיטרוביץ' יכול לתת לי צ'יפ מבלי להסתכל על הכדור בין לבין. למשל כשנוסא איגיבור היה עם הכדור לעולם לא רצתי לעומק כי זה בזבוז אנרגיה מטורף. אתה צריך לדעת את היכולות של השחקנים לידך, ופה הקבוצה היא מאוד אינטיליגנטית. יש הרבה הכנסות של כדורים לרחבה".

הופעת הבכורה בפ.ס.וו בנורבגיה נגד רוזנבורג

"אגיד עכשיו משהו וזה יישמע קצת מצחיק, אבל גם שחקן בגיל שלי צריך ביטחון. לא שיחקתי כמעט חודש (מאז המשחק של הנבחרת), ויום לפני המשחק נגד רוזנבורג המאמן בא אליי באימון המסכם ואמר לי: 'ערן, אני יודע שלא שיחקת שלושה שבועות, איך אתה מרגיש?'

"עשיתי שבוע אימונים מטורף. לא חשבתי שאני אשחק כי השחרור לא הגיע, אז הכנתי את עצמי ליום ראשון. ביום שלישי עשיתי אימון מטורף עם אקסטרות, ובכל שאר הימים נשארתי אחרי האימונים כי בסוף הם משחקים ואני צריך להשלים כדי לחזור להיות מי שאני. בגלל השבוע הזה הייתי תפוס ברגליים. ואז הוא המשיך 'אני צריך אותך על המגרש מחר. אני צריך את הניסיון שלך, אני יודע מה אתה מסוגל לעשות, אני רוצה שתפתח בהרכב ואם אתה עייף – בדקה 60-70 אני מוציא אותך'. אמרתי לו שלא ידאג. הגיע היום של המשחק, אכלנו ארוחת צהריים ואז הוא קרא לי. שאל אותי איך אני מרגיש, עניתי שבסדר גמור. ואז הוא אמר 'תקשיב, אני לא רוצה ממך כלום. אני רוצה שתהיה ערן זהבי'. זה הרגיע אותי ונתן לי להיות מאוד מפוקס".

ערן זהבי
ערן זהבי | Prestige/Soccrates/Getty Images

"אחרי שירדנו מהמגרש אחרי החימום לפני המשחק נגד רוזנבורג היו איזה שבע דקות עד שקראו לנו לעלות למגרש. היינו בחדר הלבשה וראיתי כל כך הרבה מתח באוויר. עכשיו מי שמכיר אותי יודע שלפני משחקים אני לא מתעסק באחרים, אני לא מתעסק בקבוצה, אני מתעסק ומתרכז דברים שלי. היה כל כך הרבה לחץ בחדר הלבשה, ואז אמרתי לעצמי 'עזוב את עצמך' והתחלתי לדבר. עכשיו זה משחק ראשון שלי, והתחלתי להגיד 'חבר'ה, יש לנו פה הזדמנות, זה הפלייאוף, אין מקום לטעויות, כל אחד צריך לקחת אחריות, לרצות את הכדור, לעודד את מי שעושה טעות, רוצו אחד בשביל השני'. בהתחלה היה שקט, אז המשכתי לדבר, ואחר כך עשיתי דו-שיח עם שחקנים ופתאום גם הם קיבלו את הביטחון והתחילו לעודד אחד את השני ובאמת המתח קצת הופג. הרגשתי שיש לי השפעה טובה ומפה צריך למנף את זה למקומות טובים. זה מה שאני אוהב לעשות, לקחת את הכוח והמנהיגות שלי ולמנף את זה למקומות טובים".

כיצד הגיבו בקבוצה למשחק הבכורה?
"אחרי המשחק החברים בקבוצה אמרו לי 'אתה צריך לשיר היום'. עושים לי קבלת פנים כאילו אני טירון. אמרתי להם 'חבר'ה חבר'ה אני בן 33, איפה אתם הולכים'. לא וויתרו. הייתי צריך לתת נאום ולשיר שיר. שרתי להם עומר אדם והם נפלו מצחוק. אני מרגיש שאני הרבה יותר טוב ממה שהייתי בגיל 25 או 27 והמטרה העונה היא אליפות. אני באתי לפה כדי לזכות באליפות".

View this post on Instagram

צפו בכתבה של @davidovitchsharon

A post shared by ספורט1 (@sport1sport2) on

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי