גיא מלמד בראיון מיוחד: "לא ראיתי הרבה חלוצים שסיפקו מספרים כמוני בליגה"

גיא מלמד
גיא מלמד. תחנה ראשונה מעבר לים | אריאל שלום

אחרי שחתם בסט. ג'ונסטון, החלוץ נפרד בראיון מיוחד לספורט1: החודשים הקשים בנתניה ("ציפיתי שיתייחסו יותר בכבוד"), המעבר לסקוטלנד ("רוצה להישאר לפחות חמש שנים") והפועל ב"ש ("להגיד שלא הצלחתי זה לא נכון")

(גודל טקסט)

החודשים האחרונים היו לא פשוטים עבור גיא מלמד. מאחד השחקנים המשמעותיים במכבי נתניה, ראה את עצמו החלוץ נדרש לקצץ 50% משכרו, מסרב, יוצא מהתכניות המקצועיות של המועדון ולבסוף כלל לא מורשה להתאמן עם הקבוצה. לבסוף, הגיע המפלט בדמות הצעה מסט. ג'ונסטון הסקוטית, וכעת, בראיון ראשון לספורט1 לאחר החתימה באי הבריטי, הוא מספר על התקופה האחרונה בנתניה, החתימה באירופה שלא התממשה לפני מספר שנים, התקופה בהפועל באר שבע וחוסר ההערכה בארץ.

"האמת שהכל היה מהר מאוד" מתייחס מלמד למו"מ עם קבוצתו החדשה. "נשארתי בקשר מהתקופה שלי במכבי פתח תקווה עם סוכן אנגלי שייצג בעבר את דני עמוס, והוא זה שהכיר לי אותו בזמנו. ביום רביעי שמעתי על ההצעה וכבר ביום שבת לפנות בוקר טסתי. עוד לפני שהחלטתי לטוס, שוחחתי עם המאמן קאלום דווידסון והוא אמר לי שהוא צריך חלוץ, שהוא ראה קלטת שלי והתלהב".

"לא הרבה יודעים אבל לפני שלוש עונות הייתי אמור לשחק כבר באירופה", חשף מלמד. "ניהלתי מגעים מתקדמים עם אוסטריה וינה אחרי העונה במכבי פ"ת ואפילו טסתי למדינה, אבל לצערי דברים לא הסתדרו ברגע האחרון".

ספר על הימים הראשונים בסקוטלנד.
"האמת שבעיקרון אני בבידוד, אבל הספקתי לבקר באצטדיון ולהיפגש עם המנכ"לית ועם המאמן כדי לחתום. הסבירו לי שבונים עליי ושמחים שבאתי. דיברתי עם חאתם עבד אלחמיד (שיחק איתו יחד בהפועל באר שבע, ת.ח) והוא איחל לי בהצלחה וברוך הבא. בינתיים קיבלתי אופניים מיוחדות לחדר שלי במלון כדי לשמור על כושר עד שאצא מהבידוד".

בוא נחזור לנתניה. מאחד השחקנים המוערכים הפכת לאחד שמתאמן בצד. אתה כועס על ההתנהלות?
"לא. הקבוצה נקלעה למצב כלכלי קשה עם כל הקורונה והבנתי שצריכים להיות קיצוצים. כמשתכר בכיר הדרכים שלי ושל נתניה היו צריכות להיפרד. אם נפגעתי שהתאמנתי בצד? כן. ציפיתי ממכבי נתניה שיתייחסו אליי יותר בכבוד כי תופעת המנודים היא תופעה שצריכה להיעלם מהעולם, אבל זה הכדורגל. יש צדדים פחות נעימים לצערי ובמיוחד בכדורגל הישראלי".

הבנת את הכעס שלהם כלפיך שסירבת לקיצוץ?
"אני יכול להבין את זה, הייתה עונה מאוד קשה כלכלית והבעלים אייל סגל נפגע ממנה ברמה האישית, אבל ידעתי שנמצא את הדרך להסתדר, אז ציפיתי שלא ינדו אותי. אני ומכבי נתניה ידענו פחות או יותר שלא נמשיך ובינתיים חשבתי שיכלו לכבד אותי יותר".

אייל סגל
אייל סגל | דני מרון

עוד לפני שלא הורשת להתאמן, היה שלב שכן חזרת לעניינים ושיחקת בגביע הטוטו.
"היה שלב שכן חזרתי לתכניות אחרי שהייתה לי שיחה עם המאמן ריימונד אטוולד. הוא אמר לי שזה לא תלוי בו ושזה ביני ובין ההנהלה, ושהוא כן מעריך אותי".

אחרי עונה נהדרת לפני שנתיים, בשנה שעברה אפשר להגיד שנכשלתם. מה לא עבד?
"מה לא עבד? הכול. הייתה קריסה מערכתית שלדעתי נבעה מכל הציפיות בגלל ההשקעה שביצעו במועדון. אני חושב שהעזיבה של עלי מוחמד השפיעה מאוד כי היא הוציאה אותנו מאיזון. גם העזיבה של ברנקו ורגוץ' הייתה מכה קשה. פשוט נכנסנו לכדור שלג שלא הצלחנו לעצור. מצד שני, האווירה דווקא הייתה טובה ובסך הכל הקבוצה לא הייתה במאבקי תחתית. קשה לי באמת להסביר מה לא עבד".

לצד החתימה בסקוטלנד, הקיץ של מלמד לווה בלא מעט שמועות. הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים הוזכרו בהקשרו כמי שמעוניינות לצרפו, אך המגעים לא התקדמו ורק פחות משבוע לסגירת חלון ההעברות נסתם אי הוודאות עם עזיבתו לסקוטלנד.

היה חשש שלא תשחק העונה? זה עבר בראש?
"זה היה קיץ מלחיץ. במיוחד השבועות האחרונים. זה היה קיץ של אי ודאות, קיץ לא נעים שאתה מתחיל בקבוצה שלא בונה עליך וגם השוק היה מאוד תקוע בגלל הקורונה. קבוצות פחדו להכניס את היד לכיס, אבל בתוך תוכי האמנתי עד הרגע האחרון שתגיע הצעה טובה. ויתרתי על הצעה מרוסיה (מאוראל, כפי שפורסם לראשונה בספורט1 בשלב מוקדם יותר) כי לא הייתי שלם וחיפשתי מקום באירופה שכן ארגיש בו שלם. אבל בסוף הופתעתי מכמות ההצעות שהגיעו בשנייה האחרונה. הייתה הצעה מפורטוגל בהרבה כסף וגם התעניינות מפולין. בסופו של דבר, ההצעה מסקוטלנד הייתה בול מה שחיפשתי".

גיא מלמד
גיא מלמד | מאור אלקסלסי

לא רצית להישאר בישראל? 
"האמת שהעדפתי לצאת לחו"ל ולנסות למקסם את עצמי שם ולראות כמה רחוק אני יכול להגיע. היו כמה קבוצות שהתעניינו כאמור, כמו בית"ר והפועל ת"א, אבל אף אחת לא באמת סיפקה הצעה שהתעלתה על ההזדמנות לצאת לאירופה".

כמה המציאות של השחקן הישראלי בתקופת הקורונה השפיעה? ראינו הרבה שחקנים שיוצאים לשחק מעבר לים.
"זה שיחק תפקיד גדול. ראיתי את הלך הרוח בישראל ועצירת הכדורגל, ושהמצב באירופה שונה. זה אבסורד, כי התחושה בחו"ל היא שאם יהיו יותר משחקים יותר אנשים ישמרו על ההנחיות, כי הם אותם אנשים יישארו בבית ויצפו בהם. זה שאין משחקים, זה הופך את החיים ליותר משעממים ואנשים רוצים לצאת. פה צריך לפחד שהבעלים יוציאו את השחקנים לחל"ת".

בשקט בשקט, מלמד כאילו נעלם מתחת לרדאר כאן בישראל. בארבע העונות האחרונות, הוא הצליח למצוא את הרשת 31 פעמים במסגרת הליגה (תשע במדי מכבי פ"ת, 4 במדי ב"ש, 10 בעונתו הראשונה בנתניה ו-8 בעונתו האחרונה) – וזו הסיבה שהוא מרשה לעצמו להיפתח ולשתף בתחושות שלו.

ציפית שאחרי העונות האחרונות קבוצה גדולה תחתים אותך? אתה מרגיש מוערך בישראל?
"האמת שכן ציפיתי, אבל למזלי יצא לי ללכת למקום לא פחות מכובד. אם אני מרגיש מוערך בארץ? שאלה טובה. אני חושב שלא מספיק. אני שחקן שתמיד באיזור של הדו-ספרתי מבחינת כיבושים ומספק דברים שהם מעבר לגולים כמו יצירת מצבים וזה משהו שכל קבוצה בארץ צריכה מחלוץ. חוץ מניקיטה רוקאביצה לא ראיתי הרבה חלוצים בליגה הישראלית שסיפקו מספרים קבועים כאלה כמוני".

ניקיטה רוקאביצה | מאור אלקסלסי

מה תענה לאלו שיגידו שכשכן שיחקת בקבוצה גדולה כמו ב"ש, לא לקחת את ההזדמנות?
"האמת שקודם כל הגעתי לב"ש אחרי פציעת בקע לא פשוטה שגרמה לי לחזור לכושר מלא רק בינואר. הקבוצה כבר רצה עם כוכבים כמו טוני וואקמה ומאור מליקסון אז לא היה פשוט לככב שם. מצד שני, למרות שלא קיבלתי המון דקות משחק, כן סיימתי עם ארבעה שערים בליגה, למרות שלא פתחתי בכל כך הרבה משחקים. להגיד שלא הצלחתי שם זה לא נכון. גם במחנה האימונים של העונה השנייה אמרו לי שבנו עליי ואפילו הבקעתי במחזור הראשון. הוכחה נוספת היא שהייתה לי הצעה מוונלו ההולנדית וב"ש סירבה לשחרר אותי, אבל הלחץ להביא את דיא סבע הכריע את העתיד שלי. נתניה התעקשו שאהיה חלק מהעסקה וחשבתי שזו הזדמנות טובה להוביל במועדון גדול אחר".

מה המטרות בסקוטלנד, לאן אפשר להתקדם?
"להיות באי הבריטי זה סוג של בועה. יש פה הרבה העברות בתוך האיזור הזה, לדוגמה לליגה האנגלית, וקשה מאוד מצד שני להיכנס לבועה הזאת. ברגע שנכנסתי אליה, המטרה שלי היא לא לצאת מהאיזור הזה, אלא לתת פה לפחות 5-6 שנים. התקדמות? קודם כל להצליח עם הקבוצה שלי שהאמינה בי ואחרי זה אלוהים גדול".

רואה בזה קידום?
"מאוד. מי שנמצא פה יודע שזה מקום מאוד מכובד והכדורגל פה הוא כמו תרבות. אתה יכול לראות פה נשים מבוגרות בנות 80 שמגיעות למשחקים. יצא לי לראות את המשחק האחרון של סט. ג'ונסטון מול סלטיק. הייתה רמה מאוד גבוהה, כדורגל בריטי פיזי וטקטי קלאסי".

גיא מלמד
גיא מלמד במדי הפועל ב"ש | אודי ציטיאט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי