הפיו פיו שינה כיוון: מה עומד מאחורי המשבר של זהבי בהולנד?

ערן זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

אחרי שבע שנים מוצלחות, הכוכב הישראלי נתקל במצב שזר לו. במדינה זרה, מוקף בכוכבים צעירים ומותקף ע"י התקשורת המקומית, האם זהבי שוב ינצח? לפני פאוק (21:50 בספורט3) אסף כהן מנתח

(גודל טקסט)

יותר משבע שנים שהכל הלך לערן זהבי – בדיוק כפי שערן זהבי רצה. מאז חזר לישראל ונחת במכבי ת"א, ההצלחה המקצועית, הכלכלית והמספרים הפכו אותו לסיפור הצלחה ישראלי שלא נראה כאן זמן רב. אבל יש לא מעט דברים שמשתנים ב2020. ואולי גם אצל ערן זהבי. אפילו אצל ערן זהבי.

אחרי כל שנות הפרגון וההערצה הוא נתקל במצב שזר לו. ביקורת על התפקוד שלו, מצד חברים לקבוצה והתקשורת, תוצאות לא מספיק טובות ואחריות על משחק לא טוב של הקבוצה. זהבי עצמו לא נראה חד וקטלני כמו שהכרנו אותו בשנים האחרונות. יכולות להיות סיבות רבות: הוא מתאושש ממחלת הקורונה, עייפות בשל טיסות בלתי פוסקות ומשחקים רבים, זמן התאקלמות במקום חדש. הכל נכון. אבל כשזהבי חתם בפסוו הוא ידע, הוא מגיע כשלקבוצה מטרה ברורה וזה לנשל את אייאקס מהמקום הראשון. בליגה ההולנדית אין זמן: כל איבוד נקודות עולה ביוקר כי הגדולות ממעטות להפסיד. פער נוצר מהר וקשה להשלימו.

מתקפה מאורגנת

קשה להאמין שלא שמעתם על הביקורות הרבות. דיבורים על חוסר פרגון בין שחקני ההתקפה נשמעו כבר כמה שבועות. אחרי התיקו המאכזב מול טוונטה, במהלכו זהבי גם החמיץ פנדל, אמר קודי גאפקו, שחקן התקפה נוסף של פ.ס.וו: "אנחנו חייבים לפרגן יותר אחד לשני כדי להבקיע שערים". הוא לא ציין שמות ודיבר בכלליות אך כמה שעות אחר כך, בעיתון המקומי של איינדהובן, כבר ידעו להצביע על האשם: זהבי לא מוסר לחברים שלו. אמנם היו מקרים שגם הם לא מסרו לו, אך תלו את עיקר האשמה בחלוץ הישראלי. היו גם דיווחים על כך שההולנדים כבר מחפשים מחליף לישראלי, אך שמידט שם סוף לשמועות מהר מאוד.

ולא רק בתקשורת העירונית תקפו. בטלחראף האמסטרדמי דנו בחוסר הפרגון מצד זהבי. השיא הגיע בערב, בתכנית הדיבורים בה משתתף אחד מהפרשנים המובילים בהולנד יוהאן דרקסן. דרקסן מחפש תמיד את הפרובוקציה ואין מחסום לפיו. לפני כחצי שנה החליטו שחקני הנבחרת להחרימו ולא להשתתף בתכניתו בגלל אמירות גזעניות נגד שחורים. על זהבי אמר דרקסן: "אני מסתכל על המשחק ורואה את הישראלי הזה הולך, מגיע לשנה כי הוא חבר של המאמן. והכשרון הכי גדול בהולנד, איהאטרן, יושב על הספסל כי הוא לא בכושר. בישראלי הזה לא צריך להשקיע. הוא בא רגע לאסוף כמה גרושים וממשיך למזרח התיכון או לאן שלא ילך. אולי למקום אחר כי מבחינה פוליטית זה בלתי אפשרי. אבל ממנו אתה לא מקבל כלום, זה חבר של המאמן". ביקורת שנשמעת אפילו מעט גזענית, בוודאי לא מקצועית.

השותפות עם גצה

אך כדי להבין את הביקורת צריך להבין את הסיטואציה אליה הגיע זהבי. פ.ס.וו זכתה ביותר תארים מאייאקס במילניום הנוכחי אך החלה לדעוך בשנתיים האחרונות. בתקופה הזו צמחו שחקנים צעירים והם ראו עצמם מובילים את הקבוצה העונה: גאקפו ואיהאטרן הם שחקני בית מוכשרים, דוניאל מאלן שחזר להולנד מארסנל ומוביל את ההתקפה, נוני מדואקה ואחרים. על הראש שלהם הגיע זהבי, בכסף גדול, כשחקן של מאמן. ואחריו הגיע גם מריו גצה, עוד שם גדול. החברה הצעירים מגובשים והולכים ביחד כבר תקופה ופתיחת העונה הלא טובה גוררת ביקורת. הם מאוחדים, משתפים פעולה גם מול התקשורת, והאצבעות מופנות כרגע כלפי זהבי. בשלב זה רק זהבי חוטף וגצה לא. אבל גצה וזהבי נמצאים באותו מקום: הוותיקים, אלה שחוסמים את דרכם של הצעירים. גצה מקבל הרבה כבוד מהתקשורת בהולנד, כיאה לאלוף עולם, שם גדול ומוכר במדינה. אבל אם חוסר ההצלחה תימשך, ההתקפה לא תפגע, הביקורות יופנו גם כלפיו. הוא כרגע שותפו החשוב ביותר של זהבי, הם נמצאים בצד אחד.

איינדהובן החליפה מאמן, רוג'ר שמידט הגיע ומנסה להטמיע שיטת משחק חדשה בקבוצה. עם שני חלוצים ושני שחקני כנף, לזהבי, מאלן וגצה יש מקום בטוח בהרכב כשכשירים. נשארים גאקפו, איהטארן ומדואקה ממורמרים. לשחקנים לוקח זמן להתחבר לשיטה והקבוצה בינתיים משחקת כדורגל לא טוב. מול טוונטה הייתה מחצית ראשונה לא רעה, אך בשנייה היא איבדה שליטה על המשחק. ברגעים כאלה מצפים מזהבי וגצה לקחת את הקבוצה על הכתפיים: גצה היה פצוע ולא בסגל. זהבי לא הצליח במשימה ולבסוף הוחלף לפני הדקה ה-70. מאלן נשאר על הדשא.

מריו גצה. השותף החשוב ביותר של זהבי | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

21:50 בספורט3: זהבי ואיינדהובן נגד פאוק

זהבי לא בכושר הרגיל שלו, גם הוא יודע את זה. דברים פשוטים שעד לא מזמן היה עושה בקלות ובמהירות לוקחים לו יותר זמן. החדות נפגעה. שני פנדלים מוחמצים (נבחרת ומול טוונטה) לא מוסיפים ביטחון. תוסיפו לזה ליגה שמקדשת שחקנים צעירים, בוודאי מקומיים, ותבינו מדוע המבקרים ששים לחבוט בשחקן המבוגר ובמאמן הזר. זהבי מקבל משכורת גבוהה (לצד מענק חתימה גבוה) בליגה שלא רגילה להחתמות של שחקנים מבוגרים שלא שיחקו בליגה בעבר. מאלן ואיהטארן אמורים להיות שחקנים משמעותיים בנבחרת ולהכניס הרבה כסף לקופת המועדון. זהבי צריך להביא תוצאות עכשיו, ואם זה לא מגיע, היד קלה על ההדק. אחרי הרבה מאד זמן, הפיו-פיו שינה כיוון והוא מכוון אליו.

הטונים גבוהים והקולות נשמעים, אבל כמו שהם באים ככה הם גם יכולים להיעלם. לפ.ס.וו יש רצף של תשעה משחקים בפחות מחודש. שלושה באירופה, חמישה בליגה ואחד בגביע. היא צריכה לנצח, אבל היא צריכה גם לשחק כדורגל חיובי. בהולנד לא מסתפקים רק בתוצאות, בטח כשמדובר בקבוצות הגדולות, ובוודאי אחרי הרף הגבוה שאיאקס הציבה בשנתיים האחרונות. ביום חמישי פסוו מארחת את פאוק, משחק שהיא חייבת לנצח כדי להשאיר לעצמה סיכוי אמיתי בליגה האירופית. בראשון היא מול ספרטה רוטרדאם. אם לא תנצח את שני המשחקים האלה תהיה אנדרלמוסיה שלמה, שתעבור מזהבי בעיקר לכיוונו של שמידט. אם ינצחו יהיה שקט יחסי. אמנם כל מהלך התקפי נבחן עכשיו בזכוכית מגדלת: האם זהבי מסר? האם מאלן הרים את הראש? אלה דברים לא בריאים, לא מקצועיים ולא מתאימים למועדון בסדר הגודל הזה. רק ניצחונות וגולים יעלימו את הביקורת.

משה פרימו ביקר את ערן זהבי, שחשף את ההודעה הדרמטית הבאה
לצד מסי, רונאלדו, לבנדובסקי ואמבפה: הישג אדיר לזהבי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי