הדרת פני זקן: המבחן של בני בן זקן בבית"ר ירושלים

בן זקן
בן זקן | ערן לוף

שחקנים שעבדו איתו משוכנעים שהוא הדבר הבא. "פסיכולוג" שיודע להתחבר לכל אחד, אבל העימות עם שרצקי יצר לו סטיגמה ממנה התקשה להשתחרר. האם הוא בשל או שעשה את טעות חייו? הדעות חלוקות

(גודל טקסט)

בני בן זקן עוד לא בן 35, זה יקרה בעוד כשבועיים. בני בן זקן לא העביר עונה מלאה כמאמן ראשי באותה קבוצה. למעשה, הוא ניהל 33 משחקי ליגה כמאמן בוגרים, שישה בקריית שמונה ו-27 בקטמון ובעפולה. באוגוסט 2012, בן זקן שיחק בפעם האחרונה בליגת העל, כשנכנס כמחליף ב-2:3 של ק"ש על בית"ר ירושלים. באוקטובר 2017, בן זקן הוא מאמן בית"ר ירושלים.

ההודעה על מינויו גרמה להפתעה גדולה בקרב אנשי כדורגל בישראל לא רק כי המאמן היה תחת חוזה בהפועל עפולה אלא בעיקר בשל העובדה שפתאום לא צריך הרבה גדי לקבל צ'אנס באחד המועדונים המפוארים בישראל. לצד הופתעים, מלי שעבד תחת בן זקן או לצדו נראה כי מדובר בהחתמה ראויה שעוד יכולה להפוך בסוף העונה לבינגו נוספת תוצרת אלי טביב.

בן זקן פרש ממשחק פעיל בסוף עונת 2012/13 כשחקן אסי גלבוע מליגה א'. הוא סבל מפציעה ולמעשה החמיץ משחקים רבים בסיום העונה ובין השאר שימש בן זקן כמאמן נוסף מחוץ לכר הדשא. חבר הנהלת אסי גלבוע, סבח דניאל,  אמר עליו השבוע: "הוא אישיות במלוא מובן המילה. הוא אדם מקצועי שאוהב את העבודה. היה מאוד נערץ על החבר'ה, אבל גם ידע לצעוק מתי שהיה צריך לצעוק. מחוץ למגרש הוא היה אישיות שקטה, אבל מנהיג, אחד כזה שידע להתקשר לשחקן ממורמר אחרי אימון ולעודד אותו. יש לו ידע רב ואין לי ספק שבית"ר הרוויחו אותו".

בן זקן חזר הביתה לק"ש ונצמד לברק בכר. אחרי שנתיים כעוזר/מאמן נוער, הוא נקרא להחליף את בכר שפוטר אחרי שנודע לאיזי שרצקי על כך שסיכם בבאר שבע. שרצקי, איש של כבוד, נהג לימים בבן זקן כמו שנהג בבכר. רק שבמקרה של בן זקן, הוסיף גם מתקפה חזיתית שפגעה קשות בתדמיתו של המאמן הצעיר. בן זקן פוטר במהלך משחק, כשהבעלים העניק ראיון לתחנת רדיו. בהמשך שרצקי עלה להתקפה והוציא את בן זקן כטיפוס מרדן, חסר כבוד עם פה גדול. בן זקן לא שתק, אבל הוא הפסיד במלחמה אבודה מראש. העובדה שאינו רהוט כמו בכר, שמה עליו סטיגה.


קבוצות רבות חשקו בו (בית"ר רשמי)

קבוצות רבות חשקו בו מקצועית במהלך השנתיים האחרונות, אך חששו מעצם העובדה שהמאמן בחר להתנגד להוראה מפורשת של הבעלים. גם אחרי שקיבל את הפועל קטמון והוביל אותה להצלחה, השם לא נוקה לחלוטין. כשישב בקיץ עם האנשים שהיו אמורים לנהל את הפועל עכו, היה במועדון מי שאמר: "הוא לא ייצוגי ומה שקרה עם איזי מטריד". בבני סכנין אמרו דברים דומים.

"עד היום אף אחד לא יודע אם קיבל החלטה נכונה או לא. היו לא מעט ביקורות עליו באותה תקופה, אבל בדיעבד כל מאמן שמכבד את עצמו מבין שבן זקן קיבל החלטה נבונה", אמר אחד ממקורבי המאמן. אגב, כמה זה אירוני שדווקא ביום שסגר בבית"ר, עוד באותו בוקר הוא ערך שיחת פיוס עם שרצקי. הפרשה שהכתימה אותו מאחוריו ועכשיו הוא עומד למבחן אופי בסיטואציה הרבה יותר מורכבת.

מבחינה מקצועית, שחקנים מהללים את בן זקן ויש שוראים בו ממשיך דרכו של בכר. "בן זקן הוא איש מקצוע הכי טוב שעברתי דרכו", אמר שחר בלילטי אקס הפועל קטמון. "הוא המאמן מיוחד שהסתכל בגובה העיניים לשחקנים שלו. הוא היה מאוד אכפתי ומתחשב ובעיקר מבין לא רק בעניין המקצועי אלא גם בעניין המנטאלי. היה עושה לנו הרבה טורנירים באימונים בכדי להעלות את המוראל והתחרותיות וזה תרם המון להצלחות גם במשחקים".


"מסתכל בגובה העיניים", בן זקן (עדי אבישי)


"יידע להסתדר בבית"ר", בן זקן (מאור אלקסלסי)

מנכ"ל הפועל קטמון, אורי שרצקי בטוח כי בן זקן יידע להסתדר בכל המובנים בבית"ר. שרצקי: "בני הוא אחלה מאמן ואני בטוח שיצליח. הוא לקח את הקבוצה שלנו במקום 15 והוביל אותה למקום החמישי. הוא הצליח להשתלט על כל נקודות התורפה ולקח קבוצה מבוהלת ומוכת טראומה והתגבר על זה. בני הוא אדם חכם ומשכיל ובעיקר מאוד מאמין בעצמו. העובדה שהוא לקח את עצמו והעביר למרכז הארץ מתוך ידיעה שהוא בטוח יקבל קבוצה. יש לו אמונה מלאה בעצמו". לגבי השאלה אם בבית"ר התייעצו איתו אמר: "הפתיע אותנו שלא קיבלנו טלפון, אבל אני חושב שבן זקן מגיע מוכן לבית"ר. עברה תקופה מאז אותו מקרה בקריית שמונה ואני חושב שהוא התבגר ויידע להסתדר בהתאם".

ההגעה של בן זקן לקבוצה של טביב ואוחנה נעשתה בצורה מכוערת שגרמה לזעם רב בקרב אנשי הפועל עפולה. מספר ימים לאחר החתימה בעפולה עדיין כועסים, אך מודים כי איבדו איש מקצוע ראוי. כלומר, עיקר השיח סביב בן זקן קשור בהתנהלות שלו מול בעלים ולא מול השחקנים. זה יהיה המבחן שלו בבית"ר. לקבע את מקומו מול אלי טביב ואלי אוחנה, לייצב את עצמו מעל גיל לבנדה ולזכות בכבוד השחקנים שעם כל הכבוד לקטמון ולעפולה, מדובר בשמות גדולים יותר שיבחנו אותו בשבע עיניים ויחפשו נקודות חולשה.

"הוא קפדן בצורה בלתי רגילה", אמר עליו יו"ר הקבוצה דני אסולין והוסיף: "זה נכון שקשה להגיד לא לבית"ר, אבל הדרך הייתה צריכה להיות שונה. עובדה שהוא שלח לי הודעת התנצלות במהלך יום הכיפורים. כאשר הוא הגיע אלינו, הסביר לנו שזה חלום עבורו לאמן את עפולה והחלום נגמר מהר מאוד. מדובר באיש מקצוע מהשורה הראשונה, אחד שיכול גם לקבל עצה. לעולם לא התערבנו לו בהרכב ורק הוא קבע אותו, אבל הוא תמיד שמע לעצות והנימוקים שלנו. אני חושב שלזכותו שהוא לעולם לא פסל את ההנהלה וזה אומר שהוא מבין את חוקי המשחק היום. גם העובדה שהמקצוע שלו זה פסיכולוג עוזרת לו מול השחקנים". 


קפדן אבל פתוח, בן זקן (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי