אין לו תחליף: מכבי פ"ת מלקקת את פצעי עזיבת אליסון דוס סנטוס

אליסון דוס סנטוס
אליסון דוס סנטוס | ערן לוף

הוא הגיע בטעות, אפילו שקלו לחתוך אותו, אבל אחרי המלחמה העיקשת, במכבי פ"ת נותרו פגועים, המומים וחבולים מהבריחה למכבי חיפה. וגם: גילויים חדשים במעבר המתוקשר. בשבת (18:00, ספורט4): מפגש טעון עם האקסית

(גודל טקסט)

אליסון דוס סנטוס חובב בירה. עד כמה הוא אוהב בירה יעיד הסיפור הבא. בסיום המשחק בפלייאוף העליון מול הפועל באר שבע בטרנר, עצר אוטובוס הקבוצה בחנות "ילו" באחת מתחנות הדלק. שעת סיום המשחק הייתה סמוכה לשעה 23:00, אחריה אסור לקנות משקאות אלכוהוליים ודוס סנטוס היה לחוץ להגיע לחנות ברגע האחרון. בשעה 22:53 אסף את הבירה וביקש מהקופאית לשלם. השוטר שהיה במקום התערב ואמר: קודם תשתה ואז תשלם. הנוכחים צחקו. דוס סנטוס, מספרים בפתח תקווה, תמיד ידע לשמור על מצב רוח טוב. בשבת (18:00, ספורט4) הברזילאי יגיע עם מכבי חיפה לפגוש חברים ישנים. הכל יהיה שם, חוץ ממצב רוח טוב.

הוא בכלל הגיע למכבי פ"ת בטעות. לאחר עונת הבכורה המוצלחת של רן בן שמעון שהסתיימה עם מקום בפלייאוף העליון, המלאבסים חיפשו קשר אחורי וסוכן השחקנים בוריס נורמן המליץ להם על הקשר הברזילאי טקו. אלא שלצד הרצון לצרף את טקו, אמר להם נורמן: "יש עוד שחקן ברזילאי צעיר. קוראים לו אליסון דוס סנטוס. קחו אותו, טפחו אותו ואתם לא תצטערו". בן שמעון ועומר גולן השתכנעו והסכימו שינחת למבחנים. במשחק האימון הראשון שלו, מול מכבי נתניה, פ"ת הפסידה אמנם, אך דוס סנטוס גילה מאפיינים של שחקן כישרוני שעתידו עוד לפניו ובפ"ת השתכנעו. דוס סנטוס חתם על חוזה לעונה אחת עם אופציה לעונה נוספת.

העונה הראשונה לא הייתה קלה. דוס סנטוס לא ממש ידע עברית ורק לאחר חודשיים בקבוצה, הצטרף אליו הספרדי אייטור מונרוי והצליח לתקשר איתו ולהקל עליו את הקליטה במועדון. בפ"ת מספרים כי בחודשים הראשונים דוס סנטוס התקשה להבין את הוראות הצוות המקצועי ואפילו הם התקשו לתקשר איתו. ובכלל, בתחילת הדרך או יותר נכון עד היום בפ"ת טוענים כי למרות בעיות בהנעת הכדור וטעויות שלעתים נגרמות, הברזילאי מחפה על כך במהירות יוצאת דופן, המאפשרת לו לתקן את הטעויות.


התקשה בתחילת הדרך אבל הפך לבאנקר (אריאל שלום)

"בתחילת הדרך, הרבה בגלל אליסון שיחקנו במערך של שלושה בלמים עם עומר דנינו וקסאבייה תומא, כי ידענו שאליסון יהיה סותם חורים מצוין, אך מצד שני הוא עדיין לא מספיק בשל להיות מצוות עם עוד בלם אחד בלבד" מספרים בצוות המקצועי. למעשה, העובדה שבליגת העל כמעט אין בלמים מהירים גרמה לצוות המקצועי להתעקש על דוס סנטוס למרות הפתיחה המאכזבת והקולות שנשמעו שקראו לשחררו כבר לאחר מספר מחזורים.

ב-16 בינואר במשחק ביתי מול הפועל באר שבע, דוס סנטוס נחבל ברגלו ומירר בבכי, כאשר לרבים זכורה בראש התמונה של הברזילאי מפונה במיטת בית חולים כשהוא נראה שבור. רק כשהגיע מחליפו של רן בן שמעון, דני גולן, לקבוצה בצוות המקצועי הרגישו הרבה יותר ביטחון והוא הפך להיות מצוות עם בלם אחד נוסף, כאשר בקבוצה החלו להבין: יש לנו כאן פוטנציאל גדול מאוד, גם מראד מגמאדוב,עוזר המאמן ואולי גדול הבלמים בתולדות המועדון, המליץ על השארתו.

כשהגיע קובי רפואה לקבוצה, הוא התרשם מדוס סנטוס ולרבים בקבוצה זכורה השיחה שלו עם רפואה: "אתה תהיה הבלם הטוב בארץ ומהר מאוד תעבור לשחק פה בקבוצות בכירות בישראל ואפילו באירופה" אמר לו. ורפואה ידע מה הוא אמר, כי דוס סנטוס פשוט פרח. לצד עם קרלוס קוויאר, פ"ת הציגה את צמד הבלמים הטוב בליגה אולי, שסחף את הקבוצה לאחת מהעונות המוצלחות שלה בעשור האחרון יחד עם גידי קאניוק, גיא מלמד ודור אלו. דוס סנטוס משך את עיניו של רנה מולנסטיין, מאמן מכבי חיפה באותה התקופה, כאשר בלט בעיקר בצמד הניצחונות של המלאבסים בסמי עופר, במסגרת הליגה והגביע. שם נוצר הקשר הראשוני.


רומאריו פירס, הגורם המאזן (דני מרון)

השינוי הגיע גם בזכות רומאריו פירס. יחד הם הפכו את חדר ההלבשה של פ"ת לאחד השמחים בליגת העל, כאשר מוזיקה ברזילאית הייתה מושמעת שם בקולי קולות. בכלל בפ"ת מספרים שפירס היה מעין האבא שלא היה לאליסון. הוא היה מארח אותו, דואג לו ומייעץ לו. "תמיד כשהיינו רוצים אש באימון ושיהיה אימון ברמה גבוהה היינו שמים את רומאריו ואליסון באותה קבוצה. שניהם לא מסוגלים להפסיד אפילו באימון", סיפרו בקבוצה.

כבר בתחילת העונה שעברה, לחץ המאמן קובי רפואה להחתימו על חוזה ארוך טווח, אך בחודש ינואר, בשיחה שנערכה עם ראשי המועדון הוא הבהיר: "אשתי לא מרוצה כאן ואני עושה מה שהיא אומרת". בסביבת הזוג סיפרו על הצעת קוסמת מאוסטריה וטענו שגברת דוס סנטוס לא מוכנה לשמוע על ישראל. בפ"ת התעקשו ובשיחה שנערכה בנוכחות דוס סנטוס ואשתו ז'נינה, עומר גולן ואבי לוזון ביקשו בפ"ת לדעת מה יאפשר לה להרגיש בנוח יותר. ז'נינה אמרה שמשעמם לה ושהדירה לא מוצאת חן בעיניה. עד כדי כך בפ"ת היו להוטים להחתימו, כאשר תוך שבועיים במועדון דאגו לה לדירה אחרת וניסו למצוא לה עבודה כדי שתהיה לה תעסוקה.

בפ"ת היו משוכנעים שהוכשרה הקרקע לחתימה עם דוס סנטוס, אלא שהבלם דחה ודחה. "בשבוע הבא נשב", היה המשפט הקבוע. לבסוף הצדדים נפגשו, כאשר אבי לוזון הציע את המתווה הבאה: תחתום על חוזה חדש בו נאפשר לך לצאת לחו"ל בחינם, אבל בארץ תשחק רק במכבי פ"ת. דוס סנטוס סירב לחתום על מסמך כלשהו, ואמר: "הוכחתי את האמינות שלי עד כה. לחיצת יד שלי תספיק". וכך נפרדו הצדדים.


העצבים להטו אבל היום הוא מחייך בכרמל (ערן לוף)

ההמשך ידוע: דוס סנטוס היה מועמד לעבור לחו"ל, אך ההתעניינות של מכבי חיפה קסמה לו. גוסטבו בוקולי לקח אותו לסיורים באזור חיפה ובפ"ת מספרים שבאותה התקיפה דוס סנטוס "פרק כל עול". זה התחיל בכך שסיפר לחבריו בחדר ההלבשה: "אני עובר למכבי חיפה". באותה תקופה, דוס סנטוס לא שיתף את ראשי פ"ת בשיחות עם הירוקים ואת השמועות שמעו במלאבס דרך התקשורת.

כשרפואה גילה שדוס סנטוס סיפר לחבריו כי הוא עובר לחיפה, הוא זעם. ב-5 באפריל, דוס סנטוס כבר איבד את העשתונות וחבט באימון בלירוי צעירי. החבטה הובילה לסילוקו מהאימון והשעייתו עד להודעה חדשה. דוס סנטוס מירר בבכי. "יש לו דם חם כיאה לברזילאי וההוכחה היא שהוא ישר התנצל אחרי המקרה ואמר שמה נחליט מקובל עלינו כי הוא התנהג לא בסדר", סיפרו בפ"ת. "אי אפשר להתעלם מזה שיש לו קצת ילדותית והוא מאוד רגיש-לטוב ולרע". אגב, למרות שרצה להשעותו עד לתום העונה כי חש בגידה, רפואה השתכנע והחזיר אותו לסגל, הרבה בעקבות הסגל הקצר שעמד לרשותו והפציעות שהגיעו.

ב-28 במאי ולאחר שהבינו שלא ימשיך בקבוצה, גילו בפ"ת כי דוס סנטוס חתם רשמית במכבי חיפה וזעמו:  "כרגע אליסון רשום ויישאר רשום בשורות מכבי פ"ת. איך שזה נראה עכשיו, תהיה בוררות". ואכן הייתה בוררות, שהוכרעה בתחילת יולי במהלכה קבע הבורר כי דוס סנטוס הוא שחקן מכבי חיפה ועל מכבי פ"ת לשתף פעולה ולאשר את רישומו בקרב הירוקים. למרות זאת, הוא קבע שפ"ת תוכל לתבוע את דוס סנטוס, מה שאכן נעשה: פ"ת תבעה באמצעות יוסי גייר את הבלם וטענה כי: "השחקן התנהל והתנהג כלפי הקבוצה בחוסר תום לב כאשר השלה אותה לחשוב כי ישחק בשורותיה בעונת 2017/18, בהציגו מצג כי לחיצת ידו מחייבת כהסכם".


דוס סנטוס חוגג, בינתיים היחסים הופשרו (ערן לוף)

במועדון עדיין מאמינים כי יוכלו לקבל עליו 250 אלף יורו: הפרש השכר בין החוזה שסוכם עם דוס סנטוס בעל פה לחוזה שנחתם עם מחליפו תומאש סיבוק, הדירה ששודרגה לברזילאי באמצע העונה ועוד. פ"ת תבעה בהמשך גם את מכבי חיפה, אבל לקראת סוף חלון ההעברות ולאחר שרצתה לצרף בהשאלה מספר שחקנים מהירוקים, הסירה את התביעה.

בנוסף, אחד הלקחים שהופקו בצוות המקצועי של פ"ת בעקבות מקרה דוס סנטוס היה שיש להחתים בלמים על חוזה לשנתיים ולא לשנה וכך נעשה עם תומאס סיבוק וז'והאן מרסיאל שהצטרפו השנה, אך בינתיים לא מרשימים. פתח תקווה ספגה 12 שערים בשישה משחקים. לצורך ההשוואה, בכל הסיבוב הראשון אשתקד ספגה 16 ואת העונה סיימה עם ממוצע ספיגה של פחות משער למשחק. דוס סנטוס מנגד עושה חיל.


הנדוניה של לוזון, בריק (עדי אבישי)


ועדיין במלאבס מתגעגעים לדוס סנטוס במקום סיבוק? (עדי אבישי)

בינתיים, למרות פתיחת העונה המהוססת משהו, בחיפה מודים שדוס סנטוס הוא הזר הכי מרשים שלהם, כאשר גם בפ"ת מסכימים: "הוא הבלם הכי מהיר בארץ וגם הכי טוב בארץ. הוא שחקן פייטר ושחקן של מאמן". מי שיצפה במשחק, כדאי שישים לב לנוהל הקבוע שלו: "שהוא מחלץ כדור במשך פעמיים רצופות בזמן קצר, הוא עומד עם ידיים על הברכה כאילו הוא גמור ולא יכול לשחק. היינו אומרים לו בהומור להפסיק עם הפוזות". עם או בלי פוזות, דוס סנטוס – אפילו יותר מקאניוק, אלו ומלמד, הוא כנראה השחקן שהכי חסר למלאבסים.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי