מאוחנה ועד הדפיברילטור: מאחורי הקלעים של דרמת אליניב ברדה

אליניב ברדה
אליניב ברדה | דני מרון

ההתמוטטות בלהבים, התושייה של דימה החובש, החרדה מצד הצוות המקצועי, ההצהרה של ינון והחיבוק עם אוחנה בבית החולים סורוקה. חיים זלקאי על השעות שגרמו לנגב להחסיר פעימה

(גודל טקסט)
הסכמתו של דימה טרשצ'נקו לעבור הסבה מקצועית, מעסיין לחובש, הייתה אחת ההחלטות הגורליות בחייו של אליניב ברדה. תושייתו של טרשצ'נקו, שביצע בברדה החייאה שניות אחדות לאחר שהתמוטט מכדור שפגע בחזהו במהלך אימון, הצילה את חייו של קפטן הפועל באר שבע.


במסגרת ההסבה המקצועית עבר דימה קורס חובשים ולמד לתפעל את מכשיר הדפיברילטור, שתפקידו להחזיר את קצב הלב לפעילות סדירה אחרי טראומה לבבית. רק לאחרונה עברו אנשי מערך העזרה הראשונה של האלופה, וביניהם טרשצ'נקו, קורס רענון בתפעול המכשיר מציל החיים. "אפשר להגיד שדימה הציל את החיים של אליניב", אומר ינון ברדה, אחיו הצעיר של אליניב. "ברוך השם יצאנו מזה. היה פה נס גדול".



דימה היה אחד השחקנים המרכזיים בדרמה שטלטלה את באר שבע. הכול התחיל באימון הבוקר שקיימה הקבוצה בלהבים. במהלך משחקון פנימי נבעט כדור שפגע בחזהו של ברדה. מעוצמת הפגיעה התמוטט הקפטן על הקרקע ואיבד את הכרתו. למזלו, צוות רפואי של המועדון שנכח במגרש חש אליו בתוך שניות, ותוך כדי ביצוע פעולות החייאה ראשונות הוזעק לזירת האירוע צוות של מד"א שהיה בקרבת מקום והשתלב בפעולות ההצלה.

אחרי יום קשה וסיום טוב שלו, מגיעה הרבה תודה לאנשי מד"א, בית החולים סורוקה, לצוות שלנו ומעל לכל חיבוק גדול מלא הערכה ואהבה לדימה שלנו!

— Alona Barkat (@AlonaBarkat) November 7, 2017


הפרמדיק גיא שדה המשיך בפעולות לייצוב מצבו של אליניב תוך שימוש בדפיברילטור של מד"א. "היינו קרובים מאוד למקום האירוע כשקיבלנו את הקריאה, ובתוך דקות בודדות הגענו למגרש", סיפר שדה. "ראינו גבר כבן 35 מחוסר הכרה כשהוא מטופל על-ידי צוות רפואי שנכח במקום. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שבמהלכו הוא חזר להכרה מלאה ובהמשך פינינו אותו לבית-החולים, תוך המשך טיפול רפואי כשהוא מתקשר איתנו".


סביב ברדה והצוותים הרפואיים עמדו שחקני הקבוצה והמאמן ברק בכר, שעקבו בחרדה אחר פעולות ההצלה. "זה היה מחזה מפחיד", אמר אחד מהם. מהמגרש בלהבים פונה הקפטן הוותיק, כאמור, בניידת טיפול נמרץ וכעבור מספר דקות הוכנס ליחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי סורוקה כשהוא בהכרה מלאה ומתקשר עם סביבתו.



בכר. עקב בחרדה (עדי אבישי)


המאמן ברק בכר ומספר שחקנים הגיעו אף הם לבית החולים סורוקה, כדי לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות. מיכאל אוחנה, שהכדור שבעט פגע שלא במתכוון בקפטן, היה חיוור בזמן שחברו הוכנס לצנתור אבחנתי שנועד לשלול סיבוכים. כשברדה המחוייך הועבר משם, להמשך השגחה רפואית ביחידה אחרת של המערך הקרדיולוגי, חזר הצבע לפניו של אוחנה. קרובת משפחה של אליניב אפילו ניגשה אליו ועודדה אותו.


מאוחר יותר הורשה אוחנה להיכנס לחדרו של ברדה, והשניים התחבקו ממושכות. "אני זוכר שקיבלתי 'פצצה' לחזה משלושה מטרים, הרגשתי סחרחורת, ואחר כך כשהתעוררתי ראיתי את דימה ואת האנשים באמבולנס", סיפר ברדה לבני משפחתו את מה שעבר עליו, בדקות שעיר שלמה עצרה את נשימתה. לרופאים שהשגיחו עליו ולבני משפחתו שלא משו ממיטתו היה לברדה מסר ברור – "אחרי הפגרה אני חוזר למגרשים".



ברדה. "קיבלתי פצצה לחזה והרגשתי סחרחורת" (מור שבת)


"קרה מה שיכול לקרות במשחקון פנימי, אף אחד מאיתנו לא כועס על אוחנה, הבעיה שהכדור פגע בנקודה הכי רגישה באזור החזה", הוסיף ואמר ינון ברדה. "עכשיו ניתן לו להתאושש יום-יומיים, ובעזרת השם בזמן הקרוב ביותר הוא יחזור למקום האהוב עליו ביותר – כר הדשא".


את מה שעבר על קהל האוהדים הענק של ברדה ועל בני משפחתו ביטאה היטב בעלת הקבוצה, אלונה ברקת, שצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "רגעים של חרדה אמיתית עברו עלינו היום, לאחר שהתבשרנו שהכול בסדר עם אליניב חשנו הקלה גדולה. אנחנו אוהבים את אליניב ומחכים שיחזור למגרש".


רגעים של חרדה אמיתית עברו עלינו היום. הקלה גדולה ואנחת רווחה לאחר שהתבשרנו כי הכל בסדר עם אליניב. אוהבים אותך ומחכים שתחזור למגרש קפטן

— Alona Barkat (@AlonaBarkat) November 7, 2017


לא מזמן ציינו אוהדי הקבוצה עשר שנים למותו של צ'סוואה אנסופוואה, החלוץ מזמביה, שהתמוטט במשחק אימון באצטדיון וסרמיל ולבו נדם. בעקבות המקרה נקבעו תקנות המחייבות את הקבוצות בליגות המקצועניות בארץ לדאוג לכך שבכל אימון יהיה נוכח חובש מיומן בהפעלת ערכת החייאה. "שמענו כבר על מקרים ששחקנים מצאו את מותם בנסיבות דומות, כשכדור שנבעט בעוצמה פגע ב'מרום הבטן' שלהם בזמן שלא היו מוכנים לבעיטה", אמר אחד מאנשי הצוות הרפואי של הפועל באר שבע. 


המציל של ברדה. טרשצ'נקו (אתר רשמי) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי