הוא עוד יחליף את לוזון: הכירו את רוב מאס, עוזר מאמן מכבי חיפה

רוב מאס
רוב מאס | אתר רשמי

מגן קשוח, תלמיד מצטיין בקורס המאמנים, עוזר נהדר, מאמן כושל עם בעיות ביחסי אנוש. השחקנים בוויטסה לא ספרו אותו, העיתונאים שנאו אותו, הוא הגיע עד הונגריה, אבל החבר מו אלאך סידר חבל הצלה בדמות ג'וב בצוות

(גודל טקסט)

מי שחושב מכבי חיפה קיבלה השנה הרבה מאוד החלטות שהתבררו כשגויות, אולי כדאי שלא ימשיך לקרוא. השבוע ביצעו שם צעד מקדים לזעזוע עם המינוי של רוב מאס לתפקיד עוזר המאמן. רק מה? בהולנד משוכנעים שמדובר בטעות אם הכוונה שבעתיד עוזרו של גיא לוזון יקבל את התפקיד של מאמן. הוא היה כישלון מוחלט כמאמן בשתי הקבוצות שהדריך בשנה האחרונה – ויטסה וקמבור. בשלב זה, מאז מוגדר כעוזר. מינוי אישי של מו אלאך שהעסיק אותו בוויטסה. ההירככיה ברורה. גם אם לוזון יסיים את העונה, לעוזרו יש חוזה לעונה הבאה.

מאס היה מגן קשוח מאוד בפיינורד של שנות ה-90. דווקא הכדורגל ההולנדי של אז היה טכני מאוד בעיקרו, אבל אצלו בלטו התכונות הפיזיות. "היה קשה מאוד לעבור אותו במגרש והוא הצליח מאוד", נזכר אחד מחבריו לקבוצה בראיון לעיתון מקומי בהולנד. הוא דווקא החל את הקריירה אצל היריבה איינדהובן לאחר שנולד בעיר ושיחק ב-RKC, אבל התבלט בעיקר בפיינורד בשנים 1993 עד 1996. לאחר מכן עבר לשחק בבונדסליגה בהרטה ובדואיסבורג וחזר להולנד לאלמלו. וולוייק קבוצתו האחרונה.

כשחקן, מאס הצליח לא רע, אבל כמאמן הוא כישלון מוחלט עד כה. "בהולנד מתפלאים שהוא חתם במכבי חיפה. אם זה עוזר מאמן אז בסדר, הוא עשה עבודה טובה עם פטר בוס, אבל אם הוא ישודרג למאמן ראשי זה לא הצד החזק שלו עד כה", אמר כתב "ווטבול אינטרנשיונל" סטפ דה בונט לספורט1. לדבריו את קורס המאמנים בהתאחדות ההולנדית הוא סיים בהצטיינות יתרה. "הפרופסור של הקולג' לאימון אמר שהוא היה התלמיד הכי טוב שלו וחשבו שהוא יהיה מאמן מצליח מאוד, אבל זה לא קרה", מגלה דה בונט.

מאס נחשב בעיני העיתונאים למאמן שאוהבים לשנוא. הוא עצמו נשאל על כך אם הוא חושב שהעיתונאים בהולנד כותבים עליו דברים רעים בגלל שהם שונאים אותו והשיב: "אני פשוט לא יודע. כל אחד זכאי לדעתו. אני חושב ששיפרתי את ההגנה בוויטסה, אבל מילה אחת לא קראתי על זה בתקשורת. לדעתי זה מגמתי. כותבים רק שאני עושה כל הזמן שינויים (ראה גיא לוזון)".

רוב מאס כשחקן. היה מאוד פיזי (טוויטר)
רוב מאס כשחקן. היה מאוד קשוח (טוויטר)

הוא החל את קריירת האימון כעוזר ב-RKC בעונת 2013/14 ולאחר מכן עבר לוויטסה ועבד עם בוס. אחרי שנה וחצי, בוס עזב לישראל ומאס קיבל את המינוי כמאמן עד תום העונה. תחת מאס, הקבוצה שיחקה כדורגל התקפי, דומיננטי, יצירתי והכל היה נפלא, אבל התוצאות היו גרועות. מקבוצה ששיחקה בליגה האירופית היא סיימה את העונה רק במקום התשיעי. "הכל נפל בוויטסה. ההרגשה הייתה שהשחקנים לא ממש ספרו אותו בגלל שהוא למעשה היה מאמן זמני עד סיום העונה כי בוס עזב בינואר. הם לא לקחו אותו ברצינות בגלל שהכירו אותו כעוזר בלבד. השחקנים המובילים של הקבוצה לא ספרו אותו" מסביר הכתב ההולנדי.

מאס הפסיד הרבה משחקים. כשהחל לאמן את ויטסה, היא הייתה מועמדת לשחק שוב באירופה וכשעזב דורגה באמצע הטבלה. זה לא עבד טוב. היו לו בעיות עם שחקנים ובעיקר עם המדיה. אחרי כל הפסד הוא הפך ליותר ויותר עצבני, אגרסיבי, לא אהב לדבר עם התקשורת. "זו הייתה תקופה רעה מאוד עבורו ובסיום העונה הוא עזב", נזכר דה בונט. "לא הייתה לו סמכותיות והוא עשה טעויות של מתחילים. אלאך היה צריך לעזור לו, אבל הוא נשאר שקט מאחורי הקלעים".

כשמאס מונה למאמן ויטסה, ההנהלה ידעה שקשה יהיה לבוא אליו בדרישות להישגים גדולים בגלל שזו הייתה הקבוצה של בוס. הבקשה היחידה שלהם הייתה להגיע לפלייאוף העלייה לליגה האירופית והקבוצה הייתה אז במקום החמישי, אבל אחרי המחזור האחרון באותה עונה שהסתיים בתיקו 2:2 מול טוונטה היה ברור לכולם שהמאמן הולך הביתה כי זו הייתה ההסכמה מראש.

רוב מאס. השחקנים לא ספרו אותו בוויטסה (טוויטר)
רוב מאס. השחקנים לא ספרו אותו בוויטסה (טוויטר)

הוא דיבר למצלמות של רשת "פוקס" ו-"נוס" כאילו דבר לא קרה וסיכם את העונה, אבל ידע בתוכו שהג'וב כבר לא שלו. הוא ניצח רק ארבעה משחקים מ-17 בויטסה וכאשר נשאל על ידי כתב הולנדי לפני המשחק האחרון על העונה הכושלת על האכזבה המאמן כמעט זינק לנשוך אותו. רק קמבור (אז בליגה הראשונה), ווילם II ואקסלסיור השיגו אז תוצאות רעות יותר בליגה מרגע שבוס נטש. מאס גם השיג רק ניצחון ביתי אחד בעוד בוס בילה באצטדיונים בארץ. אוהדי ויטסה זעמו על הירידה ביכולת של הקבוצה ולא נתנו לו גב.

מאס גם סגר את חלק מהאימונים שלו בוויטסה והתרגז אפילו כשהגיעו עשרה אוהדים לאימון. הוא ביצע שינויים מוזרים בתפקודים של שחקנים. למשל הגיאורגי ואלרי קזיאשווילי ששיחק אז כחלוץ (למעשה היה קשר התקפי ששיחק כ-9 מזויף) עבר לשחק בתפקיד אחר (משחק כמושאל ב-MLS). לואיס בייקר, היום במידלסברו, שינה אף הוא תפקוד בגלל מאס. הכתבים המקומיים טוענים שהיה הרבה בלאגן בתפקודי השחקנים בקבוצה. "תוהו ובוהו מוחלט", כהגדרתם.

מאס ספג אז ביקורת לא קטנה וכשנשאל על כך ב"ווטבול אינטנשיונאל" אמר: "אני לא קורא ולא שומע. שהעיתונאים יכתבו מה שהם רוצים. אתם מגיעים לאימון אחד פתוח לרבע שעה ומגיעים למסקנות ואני עובד עם השחקנים מדי יום. לכן אולי חלק מההחלטות שלי לא מובנות לכם". אחד מאלה שפתחו את הפה היה אז קפטן הקבוצה גוראם קאשיה הגיאורגי שאמר חד וחלק: "אני לא מרוצה מהמצב". מאס הגיב אז: "הוא רק שחקן בקבוצה ואם יש לו בעיות שיבוא אליי. הוא לא צריך לדבר עם עיתונאים אלא רק איתי".

רוב מאס. כמעט נשך עיתונאי (טוויטר)
רוב מאס. כמעט נשך עיתונאי (טוויטר)

אבל מאס הוא איש מערכתי. "מו אלאך שמר עליו גם כשהיה כישלון בוויטסה", מספרים בהולנד. "הוא רצה לנסות לשכנע אותו להישאר בתפקיד אחר בוויטסה או להישאר כעוזר המאמן החדש שיגיע, אלאך עבד אז קשה בקיץ להחתים את הנק פרייזר בגלל שמאס עזב וגם עוזרו בעונה ההיא יון דאהל תומאסון שעבר לתפקיד עוזר מאמן דנמרק.

אלאך יצא אז להגנת חברו ואמר: "הוא היה אמיץ כשקיבל את הג'וב כי ויטסה אף פעם לא הייתה קבוצה שקל לאמן אותה. אני חושב שהוא מאוד תחרותי ועשה דברים טובים למועדון, אבל כידוע רק התוצאות קובעות. היינו בקשר כל התקופה הזאת שהוא אימן ושוחחנו כמעט מדי יום. אל תשכחו שהיתה לנו עונה קשה אחר שבוס עזב במפתיע".

הניסיון של מאס להחיות את הקריירה שלו בעונה שעברה בקמבור לא צלח אף הוא. מדובר במועדון גדול ששם לעצמו למטרה לחזור במהרה לליגה הראשונה. בהתחלה כולם היו מאוד אופטימיים לגבי ההצלחה של מאס, אבל אז החלו ההפסדים בלי הפסקה. התסריט של ויטסה תחת מאס חזר על עצמו. קמבור אסרה אז על השחקנים לדבר עם התקשורת בהוראת מאס. בסופו של דבר בגלל היחסים הרעים של השחקנים עם המאמן והעובדה שקמבור דורגה במקום ה-14 הוא פוטר בחודש אוקטובר.

אלאך ובוס. מאס אמיץ בגלל שאימן את ויסה (טוויטר)
אלאך ובוס. מאס אמיץ בגלל שאימן את ויטסה (טוויטר)

אגב, רק לשם השוואה, לאחר שמאס פוטר מקמבור, הקבוצה החלה להתאושש וסיימה את העונה בפלייאוף העלייה לליגה העליונה כשבדרך אפילו רשמה ניצחון בגביע על אייאקס והדיחה אותה במפתיע משמינית הגמר. אחרי שפוטר בעקבות הפסד לדן בוס 3:1 אמר מאס: "זה עושה אותי חולה. קשה לי מאוד עם הפיטורים". בהולנד מספרים שמאס טען אז בפניו סובביו שלא ישמש כמאמן ראשי בתקופה הקרובה. מאס עצמו הכחיש.

במארס 2017, קיבל מאס ג'וב חדש כמנהל המקצועי של מחלקת הנוער בוושאש ההונגרית. המיקןם לא מקרי. לוויטסה ו-ושאש יש שיתוף פעולה וגורם במועדון ההונגרי טען: "אלאך המליץ עליו. הוא בא בחוזה לשלושה חודשים ועשה עבודה טובה. הוא רצה להמשיך, אבל הוחלט להביא במקומו מישהו זול יותר". מאס עצמו סיפר בראיון בהולנד: "ביקשו ממני לפקח על הקבוצות עד גיל 16 ו-17 כדי שיישארו בליגה. נתתי עצות וחלקתי מידע עם המאמנים במחלקת הנוער. אני נהנה מהעבודה, אבל יש לי רצון לחזור להיות מאמן או עוזר מאמן. אשאיר את האופציות פתוחות ונראה מה יגיע".

מי שהגיע היה, שוב, אלאך. המנהל הטכני החדש של הירוקים זכר חסד נעורים לאיש תחתיו בוויטסה ושלח לו חבל הצלה. בחיפה רואים את המינוי כצעד ראשון בדרך לזעזוע העתידי. מאס הוא האיש של אלאך והיא יישאר במערכת כנראה גם אחרי לוזון. בהולנד פורסם שפרייזר, מאמן ויטסה הנוכחי וחברו הטוב של אלאך, לוטש עיניים לאימון איינדהובן שם עבד עם הנוער זמן רב ואולי יחליף את פיליפ קוקו, כך שאין כנראה סיכוי גדול שיגיע לישראל בקיץ הקרוב. אלאך, מאחורי הקלעים, מחפש את האיש הנכון, שכמעט לכולם במערכת הניהולית ברור שלוזון איבד לגיטימציה. השאלה היא האם ייאלץ שוב להשתמש במאס כפתרון זמני?

רוב מאס. יצליח חיפה? (טוויטר)
רוב מאס. יצליח בחיפה? (טוויטר)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי