"פ.ס.ז' וליון רצו אותי". רישאר סומא בראיון בלעדי

רישאר סומא
רישאר סומא | אודי ציטיאט

הגיניאי של מכבי פ"ת, שלא שוחרר בזמנו מגנגאן בראיון לספורט1: "סולומון יכול לשחק באירופה וצריך לזכור שאין 10 הזדמנויות, רק 1, 2". על אבי לוזון: "הוא כאילו משחק אתך על המגרש". על בניון: "הלוואי שיבוא"

(גודל טקסט)

רישאר סומא הגינאי היה שחקן הרכש הראשון של מכבי פתח תקווה וקובי רפואה הקיץ. אחד משלושה דוברי צרפתית שהגיעו הקיץ לקבוצה. הוא הרשים מאוד במשחקי גביע הטוטו ואחר כך דעך כמו יתר החברים לקבוצה. רפואה כבר לא במכבי פ"ת, ינואר מתקרב ואיתו השמועות לגבי מהפכה במצבת הזרים. רגע לפני המשחק שינעל את הסיבוב הראשון מול מכבי ת"א, תפסנו את סומא לשיחה על כדורגל, הקריירה המפוספסת, החיים בישראל וגם אבי לוזון, יוסי בניון, מנור סולומון וההבדל בין המאמנים.

איך הרגשת שהמאמן שצירף אותך התפטר כבר לאחר ארבעה מחזורים ואיך התרשמת ממנו?
"אין לי הרבה מה להגיד על קובי כי הוא לא אימן אותי זמן רב. זה קשה להיות מאמן כי שופטים אותך רק על התוצאות. לא היו לנו תוצאות טובות בהתחלה, אז מעמדו לא היה טוב. הוא צועק המון וכולם רואים את זה, אבל הוא בחור טוב. מי שלא הסתדר איתו ועם הצעקות שלו? זה תלוי בשחקן. לפני שהוא עזב קיימתי איתו שיחה ואמרתי לו: 'אם אתה רוצה לצעוק תצעק, אבל זה הדבר היחיד שאתה יכול לעשות כי שמת אותי במגרש ואתה סומך עליי'".

מה ההבדל בין קובי למחליפו שרון מימר?
"הם אנשים שונים. גם שרון יודע המון כדורגל, והוא אוהב שכל דבר מתבצע בצורה מושלמת. אם אני צריך להשוות? קובי הוא מאמן אמוציונלי ושרון הפוך מכך. שרון יותר שקט ומשדר רוגע. שרון יותר מתרכז בענייני טקטיקה ורוצה לתקן כל דבר. אספות הווידאו שלו טובות מאוד. קובי מאמן עם המון תשוקה וזה ההבדל".

שרון מימר. יודע המון כדורגל (דני מרון)
שרון מימר. יודע המון כדורגל (דני מרון)

סומא העפיל בתום העונה שעברה עם קבוצתו אמיין, לליגה הבכירה בצרפת, אך הוא לא המשיך בקבוצה, ופספס הזדמנות לחוות שוב את הליגה, בה שיחק במדי ברסט בעברו, יחד עם עדן בן בסט. "בסוף העונה היו לי כמה בעיות עם המנהל הספורטיבי. אמנם זה היה רק איתו, אבל הוא היחיד שהחליט מי מגיע ומי הולך, ולא הגענו להסכמות. הרגשתי באמת טוב שם באמיין, שיחקתי הרבה וההחלטה לא הייתה מקצועית, אלא אך ורק בגלל יחסי אנוש. אהבתי את כל האנשים באמיין, חוץ מבן אדם אחד – שהוא המחליט. אני לא עשיתי בעיות. זה אני, אם אתה אוהב את מי שאני מעולה ואם לא, אין בעיה. הייתה לי הצעה מהליגה הצרפתית השנייה, אבל לא רציתי להישאר שם. מבחינתי אם זה לא היה לעלות ליגה עם אמיין, זה לא היה להישאר בליגה השנייה".

היה לך מקום בליגה הצרפתית הראשונה?
"אני חושב שכן, אבל אני לא מחליט. קל להגיד את זה, אבל צריך להראות את זה במגרש. כדי להוכיח את זה, הייתי צריך לקבל צ'אנסים וברגע שהיו לי את הבעיות עם המנהל הספורטיבי, לא יכולתי לקבל את הצ'אנס".

הגעת למכבי פ"ת על תקן קשר אגף ובמחזורים האחרונים אתה משחק כמגן שמאלי. מה אתה מעדיף לשחק?
"אני מעדיף לשחק כקיצוני, אבל אין לי בעיה לשחק כמגן. אם המאמן חושב שאני יכול לעזור כמגן, אני אעשה את זה. אם המאמן ישים אותי כשוער אנסה לתת את הכל. אין לנו את הפריבילגיה כרגע לבחור איפה לשחק. הקבוצה חייבת ניצחונות. אחרי שננצח, אולי עוד אוכל לדבר, אבל כרגע זה לא המצב". 

רישאר סומא. חושב שיכול לשחק בצרפת (אודי ציטיאט)
רישאר סומא. חושב שיכול לשחק בצרפת (אודי ציטיאט)

למרות פתיחת העונה הרעה, מכבי פ"ת עדיין יכולה להעפיל לפלייאוף העליון?
"כיום אנחנו לא שווים פלייאוף העליון. התחלנו לשחק טוב יותר, אבל זה לא מספיק. התחלנו לשחק בצורה יותר קבוצתית. אם הקהל רואה משחקים רעים? מהמגרש ומהיציע זה נראה שונה. אני לא בא ואומר ששיחקנו מאוד טוב. אני רק אומר שהתחלנו להרגיש טוב יותר לעומת מה שהיה קודם. כשאין לך ביטחון, זה לא שווה, ושרון העלה לנו את הביטחון ותיקן הרבה דברים טקטיים שיכולים להביא את השינוי. גרם לנו לחשוב כקבוצה. הוא שם דגש על דברים קטנים שמשנים משחק, אבל זה לוקח זמן. אני חושב שאנחנו יכולים לסיים במקומות 4-6, אבל בשביל זה נהיה חברים להשתפר".


במכבי פ"ת רוצים את יוסי בניון. כמה אתה רוצה שזה יקרה?

"זה יכול רק לעשות טוב למכבי פ"ת. אם היית שואל לפני כמה שנים אנשים בקבוצה אם יוסי בניון, השחקן ששיחק בליברפול, בצ'לסי ובארסנל, יגיע למכבי פ"ת, הם היו חותמים על זה. ראיתי גם את היכולת שלו, תאמין לי שהוא יכול לתרום הרבה והוא ממש לא סיים את הקריירה. הוא אולי השחקן הכי טוב בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. הוא יכול להביא ניסיון ולא רק יכולת. הוא יביא את כל הדברים שהוא חווה. גם אני יכול ללמוד ממנו, כי בכל גיל אפשר ללמוד משחקן כזה".

ראית הרבה נשיאים ובעלי קבוצות, ואז פגשת את אבי לוזון. מה דעתך עליו?
"הוא חי בשביל מכבי פ"ת וכשהוא יושב באצטדיון, אתה מרגיש שהוא משחק איתך על המגרש. לפעמים הוא מתנהג כאוהד, אבל זה אבי לוזון. אם הוא היה יכול לבחור לשחק איתנו, הוא היה משחק איתנו. בצרפת הנשיאים גם אוהבים כדורגל, אבל הם עושים כל אחד את תפקידו. אבי פשוט עושה הכל. זה המועדון שלו. אין מכבי פ"ת בלי אבי לוזון".

יוסי בניון. יגיע גם למלאבס? (דני מרון)
יוסי בניון. יגיע גם למלאבס? (דני מרון)

לאט לאט, אנחנו מגיעים לנושא השחקנים הזרים. לאחר העונה הקודמת שהתאפיינה בשחקנים בולטים כמו קרלוס קוויאר, אליסון דוס סנטוס, רומאריו פירס ומיחאי רומן, השנה קיימת אכזבה בפ"ת מהזרים וסומא הוא אחד מאלו שעלולים לעזוב את הקבוצה בינואר: "נתחיל מזה שאני לא קורא עיתונים או אתרים. אני באתי לפה לשחק כדורגל, ולהתרשם ממדינת ישראל. לא אכפת לי מה אומרים עליי בחוץ. השחקנים הזרים יודעים מה קורה איתם וזו לא השנה הראשונה שלהם בכדורגל, אבל הם מנסים לעשות את הכי טוב שלהם. כל משחק עבורם הוא מבחן? גם כל יום בחיים הוא מבחן. התרומה של הזרים למכבי פ"ת? לפעמים היא טובה, ולפעמים לא. אולי קל לדבר על זרים כמו בכל ליגה. הנה תראה את קבאני. הוא כבש בשנה שעברה 50 שערים ועדיין אומרים עליו שהוא לא מספיק טוב. אם יגידו לי לעזוב? מה אוכל לעשות? זה החיים".

שיחקת עם שחקנים גדולים בקריירה שלך, מה דעתך לגבי הפוטנציאל של מנור סולומון?
"למנור סולומון יש את הכישרון להיות בקבוצה גדולה בעתיד, אבל צריך לתת לו את הזמן כי הוא בן 18. דיברתי איתו ואני יודע שהוא צריך לשרת עכשיו בצבא, אבל אם יהיה פתרון שהוא יכול להשלים שירות מאוחר יותר, זה יהיה טוב עבורו. הרי הוא לא בחור שיילך לצבא ויילחם, הוא צריך לשחק כדורגל. אם אני אסתכל רק על היכולת שלו, הוא יכול כבר עכשיו לשחק באירופה. אין לך 10-11 הזדמנויות בחיים. יש לך אחת או שניים, ואני חושב שהוא ישתפר באירופה. זה לא רק הדריבלים, כשבאתי לכאן לראשונה, אנשים דיברו עליו הרבה ואמרתי לעצמי הוא כישרון גדול והכול, אבל מעניין אותי איך האישיות שלו. אחרי שפגשתי אותו, אני חושב שיש לו את המנטליות להצליח באירופה. הליגה הטובה ביותר עבורו? הוא יכול לשחק בצרפת, ספרד ואנגליה. הוא יעבוד על השרירים ויסתדר גם באנגליה. ניימאר גם לא כזה גדול, אבל הוא כשהוא שיחק נגד קבוצות אנגליות היה קשה לעצור אותו".

המשחק מול מכבי ת"א ביום שני יהיה מעניין עבור סומא. הוא יפגוש את כריסטיאן באטוקיו, נגדו שיחק בליגה הצרפתית השנייה ואת יובל שפונגין, עמו שיתף פעולה במונס. "מכבי הביאה את באטוקיו לסייע לה באירופה בעיקר ולא רק בליגה. אולי הציפיות היו גבוהות יותר מדי", הוא מתייחס ליריבו.

מנור סולומון. יכול להגיע לקבוצה גדולה (דני מרון)
מנור סולומון. יכול להגיע לקבוצה גדולה (דני מרון)

בוא נדבר על עוד שחקן ששיתף איתך פעולה, עדן בן בסט ששיחק איתך בברסט.
"עדן הוא שחקן מצוין ובן אדם מצוין. ביקרו אותו כאן? כשהוא שיחק בברסט אף אחד לא ביקר אותו. הוא שיחק טוב בצרפת גם בברסט וגם בטולוז. בקריירה של שחקן, לא הכל טוב".

ההורים של סומא נולדו בגינאה, אך בגיל קטן עברו להתגורר בצרפת ולכן בפני השחקן הייתה את האפשרות לבחור היכן ירצה לשחק. "זה כמו פה, אני מכיר שחקן עם דרכון ישראלי ורומני. גם דייגו קוסטה וטיאגו מוטה שיחקו במדינות שהם לא נולדו בהם". כבר לאחר כמה הופעות הוא מספר "הבנתי שעם כל הכוכבים שיש אין לי איפה לשחק. שיחקתי עם ג'ימי בריאן, קווין גמיירו, יוהאן גורקוף וגם בלס מטווידי. עד היום אני שומר על קשר עם מוסה וג'ימי, ג'ימי עדיין משחק בגנגאן אפילו. גם לבחורים האלה הייתה יכולה להיות קריירה טובה יותר".

רישאר סומא. התקשה להתחרות עם כוכבים (אודי ציטיאט)
רישאר סומא. התקשה להתחרות עם כוכבים (אודי ציטיאט)

סומא נולד בעיר קרטיי, פרבר הצמוד לפאריס, שם גם התחיל את הקריירה שלו בגילאי הנוער. לאחר מכן, גדל ועבר להתאמן באקדמיה של מחלקת הנוער של ראן, ביחד עם שחקנים כמו בריאן ומוסה סו, אך רצה הגורל וכעבור כמה שנים, הוא זכה בגביע הצרפתי יחד עם גנגאן, בעודה בליגה השנייה, וניצח את אותה ראן בה גדל בגמר. הזכייה הזאת, בה סומא לקח חלק משמעותי, הפכה אותו לשחקן מבוקש. "אנטואן קומבוארה, מאמן פ.ס.ז ב-2010, רצה להחתים אותי, וגם מאמן ליון דיבר עם הסוכן שלי. הם רצו לחתום, אבל היו צריכים לרכוש אותי מגנגאן. היה לי חוזה לעוד שנתיים וגנגאן רצו הרבה יותר כסף ממה שהקבוצות הסכימו לשלם. אם הקריירה שלי היא פספוס? כן, בחלקה. זה כמו בחיים: יש לך כמה רגעים בחיים שיכולים לקחת אותך למעלה או למטה, אבל לשחקנים אין שליטה על הכל. גם שאומרים שמנור חייב ללכת לשחק באירופה, הוא חייב קודם לדבר עם אבי ועומר וכאן זה קשה יותר כי יש בעיה עם הצבא. יכול להיות שיכולתי להיות במקום אחר היום או ברמה טובה יותר, אבל פגשתי בחיים שלי הרבה אנשים טובים בכדורגל שעזרו לי".

הופתעת מהרמה בליגה הישראלית?
"זה שונה קצת ממה שראיתי בעבר. הכדורגל בצרפת טוב יותר לדעתי, אבל אנשים יכולים גם לא להסכים איתי. המנטליות שונה. בישראל אתה יכול למצוא שחקנים מצוינים, אבל לכמה שחקנים יש בעיה לשחק קבוצתי. אתה צריך את חברייך לקבוצה והם צריכים אותך. אם אתה רוצה לשחק לבד, לך לשחק טניס".

עדן בן בסט. שיתף פעולה עם סומא ברצפת (אודי ציטיאט)
עדן בן בסט. שיתף פעולה עם סומא ברצפת (אודי ציטיאט)

איך אתה מסביר את לגיון הצרפתי שהגיע לשחק העונה בליגה?
"אני לא יודע להסביר, אולי זה מזג האוויר. יש בישראל הרבה צרפתים, בנתניה, בתל אביב, בחיפה יש קצת, אז כנראה שהצרפתים אוהבים את החברים בישראל. אין לנו קבוצת וואטסאפ כמו לברזילאים. לברזילאים יש קבוצה כזו בכל מדינה בעולם. אם הייתי רוצה לראות עוד צרפתים, הייתי חוזר לצרפת. אני אוהב את המדינה כאן, את האוכל, את החומוס והטחינה".


לאחר כמעט חצי שנה כאן, מה דעתך על המצב הפוליטי?

"אני לא מופתע מהרוגע שיש פה. כמו שכשהגעתי ודיברתי עם כמה ישראלים והם חשבו שבצרפת כל הצרפתים רוצחים את היהודים. ישראל אמנם במצב שיכול להתפתח פה בלאגן, אבל תראה כמו שאנחנו יושבים פה ועושים את הראיון הזה, אנחנו יכולים ללכת לטייל עכשיו ולאכול. אם ייפלו פה הרבה טילים? יכול להיות שאעזוב וזה נורמלי, אבל אני לא מפחד. אתה יכול גם למות מזה שתלך לקנות דברים במכולת ויירו בך. אנשים שוכחים שהם יכולים למות גם מלחצות מעבר חצייה. הדבר היחיד שלא הבנתי הוא למה טראמפ היה צריך להכריז את ההכרזה הזאת (שירושלים היא בירת ישראל). אם רוצים לפתור את המצב צריך לעשות ולא לדבר".

רישאר סומא. המזג אוויר בישראל מושך צרפתים (אודי ציטיאט)
רישאר סומא. מזג האוויר בישראל מושך צרפתים (אודי ציטיאט)

"if you want to shoot shoot , dont talk"
"(צוחק) זה בדיוק המשפט שאבי לוזון אומר לי תמיד".

רגע לפני סיום הראיון אשר נערך מעבר לכביש מגרש האימונים בבן דרור, ולסופו המתינו גרגורי טאדה וז'והאן מרסיאל, שני חבריו לקבוצה, עוברים במקרה מספר ילדים שזה עתה סיימו אימון במגרש האימונים. אם מישהו חיפש הוכחה לכך שאף זר בפ"ת לא הותיר מספיק חותם בקבוצה, הוא ימצא את זה בילדי המועדון: "טאדה" הם קוראים לו. "סומא", אני מתקן. "אתם שחקנים כדורגל (הטעות במקור)", הוא שואל ורגע אחרי אומר לי: "שבת עכשיו לא? צריך ללכת". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי