העולם שייך להם: חמשת הצעירים שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל

יהב גורפינקל
יהב גורפינקל | אריאל שלום

יהב גורפינקל עשה צרות למכבי ת"א, שי גולן וקריית שמונה ניצחו לראשונה, בר כהן מסתגל לליגה הלאומית, וויליאם אגאדה הולך ומתקרב למעבר לקבוצה בכירה ועוזיאל פרדו מפתיע את בית"ר ירושלים. המדור של רום טל דן

(גודל טקסט)
מחזור נוסף בליגת העל הסתיים לו וכמו בכל שבוע נתייחס לחמשת השחקנים עד גיל 21 (שנתון מקסימום: 1998) שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל. ולקינוח: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הצעיר ביותר ששיחק השבוע בליגות הראשונות.


מקום 5 – שי גולן (קשר), קריית שמונה (20)

אחרי שתי עונות מוצלחות בבית"ר תל אביב רמלה, שי גולן שוחרר ממכבי תל אביב ועבר לקבוצה הצפונית בליגה במטרה לצבור דקות בליגת העל ובמחזור האחרון סוף סוף רשם ניצחון ראשון עם משחק נקי מטעויות. קשר הנבחרת הצעירה לא עבד קשה, במיוחד אחרי האדום של אשדוד, אשר גרם לנסיגה משמעותית במשחק הלחץ, ועדיין הניע את הכדור בביטחון החל מקו הבלמים והיה ערני לתנועה של שחקני הכנף. עכשיו נותר לגולן להראות איכויות גם בחלק ההתקפי.


מקום 4 – בר כהן (קשר), בית"ר תל אביב-בת ים (18)
בחודש מאי האחרון בר כהן, אז שחקן הנוער של מכבי תל אביב, קיבל חמש דקות נגד מכבי נתניה כאשר החליף את אבי ריקן. העונה הקשר המוכשר הושאל לבית"ר תל אביב רמלה ובמשחקו השני בהרכב כבש את שער הבוגרים הראשון שלו בגיל 18 בלבד, ב-1:1 נגד הפועל עכו. ניתן לראות כי כהן אינו בשל לחלוטין מבחינה פיזית לליגה הלאומית, ובכל זאת במקביל אי אפשר להתעלם היכולות הטכניות המרשימות שלו ובמחצית השנייה כמעט השלים צמד לאחר מהלך נהדר. בעיקר בזכות שיתוף הפעולה עם מכבי תל אביב, בית"ר תל אביב רמלה היא ככל הנראה הקבוצה בעלת כמות הכישרונות הגדולה בלאומית וכהן הוא אחד הבולטים שבהם.


מקום 3 – יהב גורפינקל (מגן), הפועל חדרה (21)
שבוע לאחר שמכבי תל אביב הביסה 0:4 את בית"ר ירושלים, האלופה אירחה בבלומפילד את הפועל חדרה וליהב גורפינקל הייתה את המשימה הקשה מכולם, לשמור את השחקן הצטיין מאותו משחק בטדי, צ'יקו אופואדו. המגן המושאל ממכבי חיפה, הסתדר בצורה טובה מאוד מול הניגרי והיה השחקן הטוב ביותר של חדרה – הוא הוביל את קבוצתו בחילוצי כדור, במאבקים ובדריבלים, אך הדבר המרשים מכל הוא שמכבי תל אביב תקפה הכי הרבה את האגף של גורפינקל ואחוז ההצלחה משם היה הנמוך ביותר. גם בהתקפה עשה צרות לשחקני מכבי תל אביב עם פריצות טובות קדימה וככל הנראה אם חדרה הייתה מעט פחות זהירה, גם היה מסיים את המשחק עם בישול. 




גורפינקל עוצר את דור מיכה (אריאל שלום)


מקום 2 – וויליאם אגאדה (חלוץ), הפועל קטמון (20)
מלך השערים בלאומית עשה זאת שוב אתמול כשכבש שער ליגה שמיני העונה וחמישי בתוך ארבעה משחקים, אבל זה לא רק השער. החלוץ בן ה-20 מציג יכולות פיזיות מרשימות שמזכירות את ג'ורג' אקפביו בימים היפים בקטמון, אך לעומתו גם בולט בצד הטכני, עם נגיעה ראשונה ברמות הגבוהות של ליגת העל ותנועה חכמה ללא כדור. הפועל קטמון שניצחה 1:2 בטדי את עפולה ואתמול גברה 0:2 על רמה"ש, צריכה ליהנות ממנו ככל שאפשר כי אם ימשיך כך, ייתכן שיעבור לקבוצה בכירה יותר כבר בחודש ינואר.


מקום 1 – עוזיאל פרדו (חלוץ), הפועל אשקלון (20)
בעוד בבית"ר ירושלים צמד החלוצים, שלומי אזולאי ואנתוני וארן, כבשו ביחד שער ליגה אחד, עוזיאל פרדו שמושאל להפועל אשקלון הספיק לרשום שישה שערים במדי קבוצתו, והשווה את מספר שעריו מכל העונה שעברה בקבוצת הנוער של בית"ר ירושלים. ביום שני האחרון החלוץ הנהדר מצא את הרשת פעמיים תוך פחות מ-80 דקות במשחקה של הפועל אשקלון, חילץ אותה מהמקום האחרון עם צמד שני העונה בדרך ל-2:4 גדול על אחי נצרת. מאז משה חוגג רכש את בית"ר ירושלים הוא דוגל בהחתמת הצעירים – ישראלים או זרים – הטובים בליגה ובקיץ הוציא סכום לא מבוטל עם מספר פרוספקטים. הבעלים כנראה לא תיאר לעצמו שהשחקן המצליח מכולם יהיה דווקא פרדו חסר הניסיון שנשלח לעונת השאלה במדי אשקלון המפורקת.




חלק ב', אירופה 

הכובש המצטיין: פאטסון דאקה (גיל 20, שלושה שערים)
קבוצה: רד בול זלצבורג (אוסטריה)
המספרים של רד בול זלצבורג חורגים העונה מגבולות ההגיון, גם יחסית לשנים עברו בבונדסליגה האוסטרית. האלופה בשש השנים האחרונות כבשה 46 שערים בעשרה מחזורים (לא כולל תשעה שערים בשני משחקים בליגת האלופות) – רק לשם השוואה מדובר בכמות שערים גבוה יותר משל 10 קבוצות בליגת העל בכל העונה שעברה ובדיוק כמו של מכבי חיפה שסיימה כסגניתה של מכבי תל אביב. במחזור האחרון דרסה 0:6 את אלטאך ופאטסון דאקה כיכב עם שלושה שערים. חלוץ נבחרת זמביה שבעיקר שימש כמחליפו של מואנס דאבור סיים את כל העונה שעברה עם שלושה שערים, השנה יש לו כבר תשעה והוא במרחק של שני כיבושים נוספים מארלינג הולאנד ושון וייסמן בפסגה. בליגת האלופות הוא פעיל פחות, אבל מעטים השחקנים שיכולים להתגאות בהישג אירופי כמו של דאקה – בשנת 2017 הוביל את קבוצת הנוער של רד בול לזצבורג לזכייה סנסציונית בליגת האלופות לנוער כשכבש את שער הניצחון בחצי הגמר נגד ברצלונה ואף הוסיף כיבוש נוסף בגמר נגד בנפיקה במצב של 1:0 בדרך לניצחון 1:2 מרשים בניון.


Great team spirit = Great results. Everybody did their part and gave 110%.

I'm grateful to God for my talent and I will use it to praise his name. On that note, 3 goals and the match ball ⚽️#BolaNaLesa⚽️#Nalipalwa#PD20
#WirSindSalzburg#12MANagementpic.twitter.com/RryzEJaAM9

— Patson Daka Jnr (@PatsonDaka20) 6 October 2019


השחקן הצעיר של השבוע: אמרה דמיר (גיל 15 ו-‭ 267‬ימים)
קבוצה
:קייסריספור (טורקיה) 

כבר בחודש מאי בעונה שעברה אמרה דמיר נכנס לארבע דקות נגד אקהיסאר הפך לשחקן הראשון משנתון 2004 שמשחק באחת הליגות הראשונות באירופה. מאז ערך שתי הופעות כשבסוף השבוע שיחק חמש דקות חסרות חשיבות בהפסד 4:0 לגוזטפה. בסך הכל לקשר בן ה-15 יש עשר דקות בלבד בליגה הטורקית הראשונה, כמובן שי אפשר לשפוט לכאן ולכאן על היכולת ועל השלכות עתידיות, ועדיין לשחק בגיל כה צעיר זה דבר כל כך נדיר שיהיה מעניין להמשיך לעקוב לאיזה כיוון הקריירה שלו תלך בשנים הבאות.

Emre Demir:

✅15 years of age
✅born in 2004
✅attacking midfielder
✅3 games for Kayserispor
✅28 games & 6 goals for Turkey youth
✅second-youngest player in the history of Turkish Süper Lig

Amazing talent. The future of Turkish football. pic.twitter.com/tfZfSxdpfd

— FootballTalentScout (@FTalentScout) 24 August 2019

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי