"גם אם תעשו שמיניות באוויר, לא יקרה כלום בנבחרת ישראל"

וילי רוטנשטיינר, ערן זהבי
וילי רוטנשטיינר, ערן זהבי | לירון מולדובן

"וילי אחד הטובים בעולם, אבל הוא חייב להיראות פחות בבוגרת. אין סיכוי שהוא יהיה המאמן. במדינות אחרות זה לקח בין שש לשמונה שנים, פה רוצים הצלחה מיידית". ד"ר איציק בן מלך, האיש שהביא את האוסטרים, בראיון

(גודל טקסט)

לאנדי הרצוג ולווילי רוטנשטיינר היו לא מעט תקוות מקמפיין מוקדמות היורו. בהתאחדות היה מי שאמר כי המקום השלישי, תוך תצוגת כדורגל חיובית כפי שראינו בקמפיין ליגת האומות, תקדם את הנבחרת. אבל אז הכל התהפך. הקמפיין אמנם נפתח ברגל ימין, אך הנבחרת גירדה ניצחון אחד פרט לצמד המשחקים מול לטביה וסיימה במקום החמישי והלפני אחרון.

רוטנשטיינר הוא זה שספג את רוב הביקורת מהתקשורת, שם היה מי שהאשים את חברי ועדת האיתור, שהעדיפה אותו על פני פיליפו גאלי האיטלקי. כעת, מי שהביא אותו לישראל, ד"ר איציק בן מלך, שספג ביקורת יחד עם חברי הוועדה, מספר בראיון מדוע רמת ההצלחה של הכדורגל הישראלי כלל לא תלויה במאמן הנבחרת שיגיע לכאן.

"באיזשהו מקום, אישית, נעשתה לי סוג של הקלה כשהבנתי מה קורה בקמפיין הזה, חשבתי שאחרי שהנבחרת הפסידה יבינו שלא יקרה משהו עם הנבחרת יעשו שינויים אחרים, יתחילו לטפל מלמטה", אומר חבר הוועדה. "למדינות אחרות זה לקח בין שש לשמונה שנים לעשות שינוי, כאן רוצים הצלחה מיידית".


"שם המאמן לא משנה, רק מנהל מקצועי יכול להוביל שיקום" (אודי ציטיאט)

"קח לדוגמא את מכבי תל אביב. הגיע גולדהאר ולקח חמש שנים עד שקרה משהו. יש לנו מעט מדי מאמנים שמסוגלים להוביל אותנו לרמות גבוהות. אנחנו לא מסוגלים, כנבחרת, לעשות הכי טוב. אני יכול לומר דברים שכתבנו לפני שנה בערך. הכדורגל בישראל זקוק לשיקום. ושיקום בכדורגל יכול להתבצע רק בתהליך של שש שנים לפחות. לא נכנס לנושא המאמן כי זה לא משנה. מי שיכול לעשות תכנית זה רק מנהל המקצועי".

"אני נהנה מהרצוג, אבל זה לא העניין. הדבר העיקרי הוא תכנית לטווח ארוך. דרך הנבחרת לא יקרה כלום, אתם יכולים לעשות שמיניות באוויר. מאמן יכול להפסיד ולנצח משחק, אבל זה לא ישנה כלום. השיקום צריך להתבצע דרך תכנית המשחקים במחלקות הנוער, נושא ההדרכה ושיטות האימון – הכל חייב לעבור שינוי. בנבחרות לא יהיה שינוי משמעותי כי השחקן עובד בבית היוצר, המועדון, שחייב לקבל עזרה. צריך סבלנות, שום דבר לא יקרה במכה".

"מי צריך לעשות את השינוי? המנהל הטכני. הבעיה היא שמנהל טכני מתפתה לכיון של הנבחרת הלאומית ואז אנשים צועקים מימין ומשמאל. המטרה של רוטנשטיינר לא צריכה להיות הנבחרת הבוגרת. ציבורית נראה כאילו הוא מתמקד בנבחרת הבוגרת, אבל זה בכלל לא משנה מה יקרה איתה. 99 אחוז מהזמן השחקנים לא נמצאים עם הנבחרת".


גם במקרה שלו זה לקח זמן. מיץ' גולדהאר (דני מרון)

לטענתו של ד"ר בן מלך "רוטנשטיינר הוא אחד הטובים בעולם בתחומו שיכולים לעשות את השינוי. הוא עובד מהבוקר מוקדם עד מאוחר בערב על התשתיות והבסיס. לצערי זה לא מגיע לציבור. הוא צריך לעשות מאמץ להציג את זה ופחות להיראות בנבחרת הלאומית. חשבו שהוא יאמן את הנבחרת, אז אמרתי שאין סיכוי. אין אפשרות לאמן נבחרת ולהיות מנהל מקצועי. הוא בחר את הרצוג, אני לא נכנס לזה. אומרים שהיו לו טעויות בשיטה ובבחירה, אבל אני לא מתמחה בזה. אני רק יודע שווילי חייב להציג חלק יותר עיקרי בעבודה שלו, שלא נעשה עד עכשיו".

על ההמלצה שלו למנות אותו לתפקיד אמר: "רוטנשטיינר לא אחד שהיה לא ידוע, הוא אחד המצליחים באירופה מבחינת ניהול מקצועי, לא היה מועמד אחד שהאפיל עליו. אם הוא יעזוב בעוד שנתיים או שלוש המדיניות צריכה לקבל אורך רוח, אחרת לא עשינו כלום. אם הנבחרת טובה או לא? זה סיפור אחר. אם ננצח את שני המשחקים הבאים זה לא היה אומר שהכדורגל שלנו טוב. יש הבדלים בין נבחרות אחרות לבין הנבחרת שלנו. במהירות, בתשוקה למשחק, בכל דבר. את זה צריך לשנות מהיסוד". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי