21 שנה, לך תזכור: כך הפך קלינגר מסמל במכבי ליקיר האדומים

ניר קלינגר
ניר קלינגר | מאור אלקסלסי

ההתנהלות מול הניסנובים, ההחלטה בפרשת בוזגלו והמינוי של סיני. עם שחקנים פחות מחויבים אבל עם בעלים מעורב, קלינגר מנסה לשחזר את התהליך מהפועל חיפה, גם באמצעים פוליטיים. איך עושים את זה? תשאלו את אוסידון

(גודל טקסט)
לא בטוח שבכל הזדמנות אחרת השידוך הזה, בין ניר קלינגר להפועל תל אביב, היה מצליח. דווקא הזיהוי המובהק כל כך עם מכבי תל אביב לא הפריע לבעלי הפועל תל אביב, האחים ניסנוב, שנמצאים בימים האלה עם הראש בבקשת הפירוק שהוגשה בנוגע לרשת הפארם שלהם, למנות אותו לתפקיד. מה שסלל את המינוי, היה הרקע שקדם לו. הוקל לו, לקלינגר, מספרים בהפועל – כשהבין שמשה סיני שרצה אותו יהיה הצינור המקשר בין המאמן להנהלה.


החשיבות הרבה של מינוי "מתווך" מגיעה על רקע הדברים שעבר בהפועל חיפה. קלינגר הוא אדם של מערכת, יודע לנתב בדיוק לאן שהוא צריך לטובת המועדון, אבל הימים שעבר בקריית חיים לימדו אותו שהוא חייב להיות מחוסן. לא פשוט היה לו לנהל שיחות אינטנסיביות, לתוך הלילה, עם יואב כץ. גם קודמיו לתפקיד העידו על קושי מסוים בניהול המערכת המסובכת הזאת, אבל זה בכלל לא הסיפור. קלינגר של הפועל תל אביב הוא אותו קלינגר של הפועל חיפה, אבל בניגוד לעבר, הוא נמצא בתוך מערכת גדולה עם תכונות אחרות וכללי משחק שונים לגמרי. כפי שתבינו מיד, גם בשבועות הבודדים שבהם הוא מאמן את הקבוצה אפשר למצוא קווים מקבילים לתהליך שעבר בקריית חיים. גם כאן, הפוליטיקה הפנימית משחקת תפקיד חשוב בחדר ההלבשה, ביציע וגם בצורה בה הוא מתקשר עם הבעלים.


החשיבות של משה סיני בתוך המערכת הזאת היא נקודת חשובה שצריך להתעכב עליה. היום, בניגוד לעבר, סיני שמשמש כדמות מרכזית בתוך הפאזל החדש שמרכיבים בהנהלת הפועל תל אביב, עורך שיחות תכופות עם הבעלים ונפגש ארוכות גם עם קלינגר. המסרים נותרו אותם מסרים, אבל התמונה שונה לגמרי – הם מועברים בשני שלבים. סיני יודע בדיוק מה לסנן, הוא משתדל להגיע לפגישות עם קלינגר עם השורה התחתונה, אבל לזכותו ייאמר – הוא לא מנסה להיות חותמת הגומי של האחים ניסנוב, אלא משתף פעולה עם שני הצדדים כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר בשביל המועדון. זה אולי נשמע פשוט, אבל למערכת מורכבת כמו הפועל תל אביב היה דרוש מישהו שיאזן אותה כדי לאפשר לאדם כמו קלינגר לעבוד.



הוקל לקלינגר כשהבין שסיני יהיה נציג הבעלים (עדי אבישי)


קובי רפואה, פעם בהפועל תל אביב, סיפר שהאחים ניסנוב התערבו לו. זה נגמר בתביעה ובקדנציה נוספת בקריית שמונה. "הם טענו שלא דיברתי עם דן רומן ובכך הפרתי חוזה", סיפר לי לאחרונה. "למזלי אני מריח דברים, עליתי על כך שדן רומן קיבל תפקידים בלי שאדע. להפועל תל אביב קשה מאוד עם מאמן כריזמטי. גם מכתב לשימוע הם לא נתנו לי. זו שכונה. אצלי הם טענו שהפרתי חוזה כי אני צועק על שחקנים".


קלינגר לא עבר דברים דומים בהפועל חיפה, אבל הסיפור של רפואה רק ממחיש שהפוליטיקה של קלינגר, או אם תרצו היכולת המופלאה שלו לפשר בין שחקנים, לשמור על שקט בשעת רוטציה ולתת הרגשה לרוב השחקנים הבכירים שהם השחקנים הכי חשובים אצלו – צריכה לשחק תפקיד ראשי גם במועדון החדש שלו.


רוצים דוגמה טובה? רק בימים האחרונים קלינגר עמד במרכזה של כמעט סערה כזאת. רבים חושבים שמאור בוזגלו הוא זה שיזם את העברת סרט הקפטן לדגני ודמארי, מהלך שהושלם במהלך הימים האחרונים. אבל מאחורי הקלעים, גם אם לא יודה בכך, מדובר במהלך שיזם המאמן. כמו בהפועל חיפה, גם כאן הטיימינג שיחק לטובתו. קלינגר הבין שבוזגלו סובל ממחלת הנשיקה כבר שבועיים, כלומר הרבה לפני הפרסום על כך, וידע שזאת שעת השין שלו. הוא העביר את המסר בעדינות, דגני ודמארי הסכימו ובוזגלו החליט לפרסם את הפוסט שתומך במהלך תוך שהוא יודע שלא ישחק בזמן הקרוב. זיהוי צרכי המערכת והטיימינג הנכון, אומרים בהפועל, הוא ניצחון בסאגה המשמעותית הראשונה שלו במועדון.


 

 

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קפטן זה לא סרט על היד, קפטן זו שייכות, מחוייבות והמון לב ונשמה ובדיוק כך אני מרגיש בהפועל תל אביב, אבל הסרט הוא בעיקר סימבולי ואמור להיות שייך למי שעבר כברת דרך ורגעים לא תמיד פשוטים עם המועדון ולכן אני חושב שמן הראוי שהסרט יועבר לאוראל דגני ודמארי שהמועדון הזה משמש כאבן דרך משמעותית בחיים ובקריירה שלהם.

A post shared by MAOR BUZAGLO (@buzaglomaor_11_official) on



"חדר ההלבשה הוא המומחיות שלו", קובע דורון אוסידון, מי שניהל אז את הפועל חיפה, אבל בעבר כיהן בתפקיד בכיר גם בהפועל תל אביב. "שחקנים שמשחקים אצלו יודעים שני דברים: א. שהוא לא מתפשר, שהוא יכול להיות סוג של אח גדול ואבא. ב. כשצריך הוא יודע להצליף במי שצריך. רוצה לומר, שחקנים יודעים שאסור לזלזל. מה הוא עשה בהפועל חיפה? פשוט, הוא הוציא מהם את המקסימום דרך שיחות, אבל לא ויתר להם". אוסידון מדגיש גם את היתרונות שלו בחלק הטקטי. "הייתי איתו בעשרות אסיפות, אין שחקן בקצה הספסל שלא יודע איפה לעמוד. הוא מאוד יסודי, לפני המשחק הוא לא מפסיק לשבת על הווידאו. הוא עושה שיחות אישיות, גורם לשחקנים לשלוט בחומר. מה עבד לו בהפועל חיפה שאמור לעבוד גם בהפועל תל אביב? חדר ההלבשה, מלמטה עד למעלה, כל המועדון חייב להיות מחובר אצלו. הוא יודע להביא את השחקנים לרמת מחויבות מאוד גבוהה, גם אליו וגם לקבוצה".


הדברים של אוסידון מתחברים למספר שינויים שקלינגר דרש לערוך לאחרונה במועדון. "הוא מצא קבוצה עם המון בעיות, בעיקר כל מיני פציעות, דקות משחק חסרות, בעיות גופניות. ברגע הראשון שהוא נכנס לכאן הוא דרש את לבדוק את כל ה-GPS של השחקנים מתחילת העונה, לפי אימונים ומשחקים". המסקנות היו ברורות: הקבוצה זקוקה לשינוי דרסטי. מעתה, הוא הבהיר: שחקנים שלא ישפרו את הנתונים שלהם לא ישחקו בהרכב. 


שלושה ימים לפני המשחק הראשון, אז מונה לתפקיד, קלינגר הבין שהסגל שעומד לרשותו חסר לפחות חמישה שחקנים פצועים. קלינגר החליט לעלות שני שחקני נוער כדי לגרום לתחרות וקפץ למים. זה נגמר בניצחון, אבל הוא לא ממש מתרשם ממנו. למחרת, הוא הודיע למנהל הקבוצה לקבוע אימונים כפולים בפגרה ושני משחקי אימון כדי לייצר עומס מסוים על השחקנים, שנמצאו לטענתו בכושר ירוד. בזמן הזה, הוא זימן שחקנים לשיחות. את חלקם הוא לא הכיר. הוא רצה לזהות את המנהיגים וסימן את אלה שראויים לענוד את סרט הקפטן. אחרי סבב השיחות, הוא הודיע לסיני כי בכוונתו להחזיר כמה שחקנים לרוטציה: עלי כנאנה, מוטי ברשצקי ועבאדי פרחאת. אנחנו חייבים להרחיב את הרוטציה, הסביר לו קלינגר, אחרת שחקנים ירגישו שאין להם תחרות. בינואר יגיע שלב הסינון. חמישה שחקנים זרים יש לקלינגר, הוא רוצה לצרף את אולהה, אבל הוא מתכנן לשנות את מצבת הזרים בינואר.


בימים האחרונים הוא הוצף בהודעות. בדיוק כמו במקרה הפועל חיפה, מועדון שהוכיח שהאוהדים שלו מסוגלים לנצח במאבק בין שחקן (אושרי רואש) למאמן (אלי כהן) – קלינגר יודע להתייחס אליהם. השבוע הוא ישב על ההודעות הנכנסות שלו, והיו עשרות כאלה, והוא ענה לכולם בסבלנות. "אנחנו רק רוצים שהשחקנים יילחמו, שיהיו כמוך", כתב לו אחד האוהדים.


פעם, כבר שכחו בהפועל, הוא נלחם ופרש במדי מכבי. 21 שנה, לך תזכור.



ידהים את מכבי כמאמן הפועל? ניר קלינגר (מאור אלקסלסי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי