קפטן פנטסטיק: נטע לביא מסמל את המהפכה שעברה מכבי חיפה

נטע לביא
נטע לביא | דני מרון

החיבור עם גל אלברמן, המנהיגות על הדשא ומחוצה לו, המספרים המרשימים, ולקינוח: השער הנהדר שכבש השבוע בטרנר. הקשר חווה עונת שיא, והוא לא מתכוון לעצור

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

דקות ארוכות לאחר שריקת הסיום בבאר שבע עוד נותרו שחקני מכבי חיפה על הדשא המטופח באצטדיון טרנר, כשהם חוגגים עם מאות האוהדים שעשו את הדרך הארוכה מחיפה. זמן קצר לפני כן ניצחו הירוקים 0:2 את הפועל ב"ש – תוצאה שכולה הצהרת כוונות עם סיום הסיבוב הראשון בליגת העל.

זה היה הסיבוב הטוב ביותר של מכבי חיפה בשמונה השנים האחרונות, ואפשר גם להגיד בעשור האחרון. הקבוצה של מרקו בלבול הציבה ב-13 המשחקים הללו מספרים דומים לאלה שרשמה בעונת 2009/10 – עונה שאומנם הסתיימה ללא אליפות, אך שבסיומה הצליחה הקבוצה הירוקה מהכרמל לשבור את שיא אחוז ההצלחה בליגת העל – שיא שנשמר עד היום ושעומד על 82.9%.

אחד ממובילי החגיגה בטרנר היה הקפטן נטע לביא, שכבש את השער הראשון במשחק, שהיה גם שערו הראשון העונה. לביא הוא אחד הסמלים העיקריים לשיפור שביצעה מכבי חיפה העונה, ובהחלט אחד השחקנים המשמעותיים בסגל המנצח שבנה בלבול. המספרים של לביא מדברים בעד עצמם, אך במקביל הפך הקשר האחורי בן ה-23 למנהיג הבלתי מעורער של הירוקים.

האיש של מרקו

כבר לפני כמה שנים סומן לביא כ"קפטן הבא" וכיורשו של דקל קינן, שעזב את סמי עופר ב-2018. לביא גדל במחלקת הנוער ובניגוד לקינן, לבש אך ורק את המדים הירוקים – אפילו מבלי שיצא לעונת השאלה. לסגל הקבוצה הבוגרת הוא הוקפץ בעונת 2015/16, אבל לאורך השנים סבל מפציעות וגם מחוסר אמון מצד כמה מהמאמנים שעברו בחיפה מאז.


קיבל את המושכות ממקרו בלבול. נטע לביא (דני מרון)

בפתיחת העונה שעברה היה לביא חלק מהסגל של המאמן פרד רוטן, אבל מיעט לשחק. כשהגיע בלבול לכפר גלים, מצא המאמן במהירות את מי שיהיה האיש שלו על המגרש. הוא העניק ללביא את המושכות – וזה החזיר לו בגדול על הדשא. עד תום העונה שעברה כבר השלים לביא 90 דקות בכל משחק, אבל את הזינוק הגדול הוא עשה הקיץ. מתחילת העונה קפטן מכבי חיפה לא החמיץ ולו דקה ממשחקי הקבוצה, כשהוא מוביל את קשרי ליגת העל בתיקולים מוצלחים, במסירות מדויקות  ובחילוצי כדור בחצי המגרש של היריבה – כלי הנשק החביב על הירוקים העונה.

השיפור הדרסטי ביכולתו של הקפטן נזקף בין השאר לזכותו של גל אלברמן. בעונה שעברה עוד היה אלברמן חלק מהסגל, אך פציעה טורדנית ממנה התקשה להחלים כבר אותתה לקשר האחורי שכבר רשם 401 הופעות בליגת העל כי קריירת המשחק שלו עומדת בפני סיום. אלא שעוד לפני שתלה את הנעליים כבר החל אלברמן לקחת את הקשר הצעיר תחת חסותו, והחל לכוון אותו ולקיים עמו שיחות ארוכות – דבר שתפס תאוצה לאחר מינויו של אלברמן לעוזרו של בלבול בקיץ.

"אלברמן לא היה חייב להגיע לאימונים. גם כשהגיע, זה היה בעיקר לעבודה בחדר הכושר. אבל הוא בחר להיות נוכח במגרש, לצפות באימון ולערוך לא מעט שיחות עם נטע ולייעץ לו", סיפרו השבוע בחיפה. הציוות עם אלברמן החל לשאת את פירותיו, בלבול התרשם מהשדרוג ביכולת והפתיע את אנשי המועדון כשלא התעקש על חיזוק בעמדת הקשר האחורי.

"אני רוצה בלם, קשר מתחת לחלוץ ושחקן כנף. בקישור יש לי את נטע, אז אני לא לחוץ", אמר המאמן באחת מפגישות העבודה שנערכו בין הצוות המקצועי והניהולי לקראת העונה הנוכחית. אז עוד רצו במכבי חיפה להמשיך את הרומן עם ג'ורג' מנדג'ק, אבל דרישותיו הכספיות הגבוהות והביטחון שהפגין בלבול בלביא גרמו להם לוותר על הקמרוני. 


"יש לי את נטע, אז אני לא לחוץ" (אודי ציטיאט)

בסופו של דבר נחת בחיפה הקשר האחורי ז'אנדו פוקס, שמיעט לקבל דקות ועשוי לסיים את דרכו במועדון כבר בחלון ההעברות הקרוב, לאחר שלא הצליח לערער ולו במעט את מעמדו של לביא. "אתה ראוי לכל דקת משחק שאתה מקבל", החמיא אלברמן ללביא לאחרונה, "אתה הולך ומשתפר, מראה ביטחון וללא ספק נכנסת למשבצת הקשר האחורי של מכבי חיפה".

קפטן מחוץ למגרש

את האות לקבלת סרט הקפטן נתן בלבול ללביא עוד בעונה שעברה, אבל במקביל לשיפור ביכולת על הדשא, הגיע העונה גם שדרוג בהתנהלותו של הקשר גם מחוץ למגרש. לביא הפך למנהיג, והשחקנים מספרים כי למרות גילו הצעיר, בולטים אצלו השקט והנכונות לסייע ליתר השחקנים. "הכל עובר דרכו. אם אנחנו צריכים חופש או מרגישים עומס באימונים, הוא זה שפונה לצוות המקצועי", מספרים חבריו.

מדי כמה שבועות מגיע לביא לפגישה אצל מנכ"ל המועדון אסף בן דב, שמעוניין לשמוע את חוות דעתו על הלך הרוח בקרב השחקנים. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא בקשתו של לביא להיות נוכח בוועדת המשמעת שנקבעה לירדן שועה לפני כמה שבועות. לביא שוחח עם שועה ואמר לו: "אתה חלק מאיתנו, ואנחנו רוצים לעזור לך. כולם עושים טעויות, אבל חשוב שנישאר ביחד".

עוד קודם לכן, לפני המשחק נגד מכבי ת"א בבלומפילד פנה הקפטן הירוק לשחקניו לאחר אימון סוער במיוחד, בו התעמתו שחקנים רבים זה עם זה. "בואו נשאיר את הכביסה המלוכלכת בתוך המועדון, ולא נוציא אותה החוצה לתקשורת", ביקש לביא מהשחקנים, "ואם אתם כבר מוציאים החוצה, אז שיהיה משהו קטן".

פרשן "ספורט1", אורי אוזן, משוכנע שלביא יכול להתחיל לחשוב על המשך הקריירה מעבר לים. "השיפור שלו מדהים", אמר השבוע, "הוא לוחץ באופן יוצא מן הכלל, לדעתי הטוב בליגה. הוא צמצם משמעותית את איבודי הכדור, וגם בועט לשער, כמו שראינו בטרנר. אין ספק שהוא אחת ההצלחות בחיפה, והלוואי שיוכל לצאת לליגה ההולנדית, למשל, שם יוכל לשפר את הנעת הכדור ולהפוך לשחקן עוד יותר מגוון".


היעד הבא הולנד? נטע לביא (Gettyimages)

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי