"בכדורגל וגם בכדורסל ירצו להכריז על אלופה. לא יהיה ויכוח מי היא תהיה"

נייג'ל האסלביינק, דן גלזר
נייג'ל האסלביינק, דן גלזר | דני מרון

הקיצוצים ("70% מהעובדים שלי בחל"ת. נפצה את הקבוצות, אך יהיו סדקים") והקפאת העולות והיורדות? ("חלופה טובה"). בצל משבר הקורונה, מנכ"ל משרד הספורט, יוסי שרעבי, בראיון

(גודל טקסט)

בימים שבהם משרד הבריאות קובע את ההנחיות בעקבות משבר הקורונה, הספורט הישראלי נמצא בהקפאה. ובכל זאת, האיש החזק בתחום מלבד השרה מירי רגב, הוא יוסי שרעבי, מנכ"ל משרד הספורט, שבימים האחרונים נמצא בין ישיבות מנהלת הליגה בכדורגל לישיבות מנהלת הליגה בכדורסל. עתיד הענפים, אומרים במשרד הספורט, מטריד אותו. הכדורגלנים מתדפקים על דלתות המועדונים, בתקווה שהקיצוץ יחלוף מעליהם, שהמועדונים לא יורו להם לצאת לחופשה ללא תשלום, שאחריה – לפחות חלק מהם – יקצצו עשרות אחוזים בשכרם.

כל הבעיות האלה מתנקזות למשרד הספורט. שרעבי, שמשבר הקורונה מקפיץ אותו מהצורך לפתור בעיה אחרת ולהתמודד עם השניה, מבין שההשלכות על המשרד שלו רחוקות מלהסתיים, אולי אפילו עדיין לא התחילו. התביעות הרבות נגד המדינה שמתכננים הספורטאים ובעלי הקבוצות והכפיפות למשרד הבריאות במשבר הקורונה, יוצרות תסריט בלתי רגיל, שספק איך יעבור אותו. דבר אחד ברור, אומרים בכירים ענף הכדורגל – הקריסות בענף רק החלו והמשבר עדיין לפניהם.

"זאת מציאות החיים. אין לי טענה וחצי טענה למשרד הבריאות. האירוע הוא מתגלגל", אומר שרעבי בראיון לספורט1. "ההקשבה לצרכים של הספורט הייתה גבוהה מאוד, זו הסיבה שהגבילו אותנו ל-5,000 צופים ולא סגרו מלכתחילה את הליגה. בהמשך ירדנו למתווה אחר, אישרתי נסיעות של קריטריונים אולימפיים כמו בענף ההתעמלות. אבל ההגבלות החמירו ככל שהמגיפה התרחבה. הייתה הקשבה, כי כולם הבינו שהספורט הוא חלק מהחוסן של המדינה והחופש של הציבור, הבינו שזה דבר שצריך לשמר אותו. אנחנו לא חיים בבועה, אלא חלק מעולם גלובלי, יש קבלת החלטות ואנחנו חלק ממסגרות בינלאומית. כל עוד היורוליג לא סוגר אז מכבי צריכה לשחק. כל עוד ליגת האלופות נמשכת, הפועל ירושלים צריכה לשחק. את כל הדברים האלה קיבלנו. גם ברגע זה, מתאמנים יחידניים יכולים להתאמן. אבל אין יותר מדי מה לעשות כשאין תחרות בינ"ל. אני אומר את זה בסיפוק, שלא קיבלנו החלטות שהרעו את מצבם של הספורטאים הישראלים. לא מנענו מאף ספורטאי להגיע לתחרות בינלאומית ולא סגרנו את שערנו בפני קבוצות זרות לפני סגירת הליגה האירופית. נחה דעתי בעניין הזה. אני לא מנכ"ל צעיר, כבר חמש שנים בתפקיד ומכיר את העולם לפני זה. עברתי תהליכים ורפורמות משמעותיות שהשרה מירי רגב ביקשה לקדם – קידום השחקן הישראלי הוא מעל הכל, הרפורמה בשוק ההימורים – ועוד".

הרפורמות נכונות, אבל בשורה התחתונה – קבוצות הכדורגל הודיעו על קיצוצים רוחביים של 20-50 אחוז, מועדונים שלמים הוציאו שחקנים לחל"ת. מה אתם עושים למען השחקנים?
"הגדרנו שתי מטרות: הראשונה, לגרום לכל הקבוצות לא להתרסק והשניה היא להכין אותם ליום של אחרי. הוצאתי מכתב לכל הקבוצות אחרי דיון עם החשב בכללי. עד יום רביעי, על פי טבלה שבנינו, אנחנו רוצים לאמוד את הנזק שנגרם להם כי הן הפסיקו את הפעילות שלהן. מדובר באיך להקטין את הנזק, כדי שלא יפגעו חלילה. ביום שבו הקורונה תיעלם מחיינו, נצטרך להחזיר אותם לפעילות. הקבוצות צריכות לפגוש מישהו. הדבר השני, לא פחות חשוב, אנחנו מתחילים לעבוד על מנועי הצמיחה, לבחון את ההשקעות הנכונות בספורט ביום שאחרי. רוצים לאושש אותו מהמשבר הנורא הזה".


מתחיל לעבוד על מנועי הצמיחה. יוסי שרעבי (אודי ציטיאט)

הבנו שהיית שותף לפגישות עם ראשי המנהלת. אתה בעד להקפיא את הליגות ולאחד אותן במקרה שהליגה לא תסתיים בזמן?
"הייתי שותף כמובן לשיחות עם שני הענפים. בכדורגל קיבלו החלטה לפני שבועיים, ואני לא חולק עליה, שהוצגה בפני השרה רגב. בכדורסל יש הרבה מאוד שחקנים זרים ולכן ההחלטה היא שונה. הכדורסל סיים את העונה בפועל. הליגה הזאת כבר לא תתחדש, גם אם לא אמרו את זה. בשני הענפים ירצו להכריז על אלופה, גם כאן וגם כאן. לא יהיה ויכוח גדול לגבי ההכרזה על האלופה. זה לא יעורר התקוממות".

אין לי ספק שיהיו כאלה שיתנגדו למהלך.
"כולם מבינים שאנחנו בשנה מיוחדת. אין החלטה לגבי הפלייאוף, יכול להיות שירצו פלייאוף ויכול להיות שיעשו אותו רק בעונה הבאה. את דעתי הבכירים שמעו – יש כמה נוסחאות, ואני לא חושב שאפשר לקבוע עולות ויורדות כאילו הליגה הסתיימה בשנה רגילה".


כלומר, אתה בעד הקפאה. אתה מבין שתקציב הקבוצות בליגה הבכירה בשני הענפים עשוי להיפגע, שאולי הרמה תרד?
"ברור לי. זה לא הולך להיות פשוט. ההכנסות הולכות לרדת באופן דרמטי, גם בגלל הכנסות הטוטו. יש משבר. זכויות שידור לא יהיו בהיקף שהיה להערכתי. אנחנו לא באותה מציאות. נדרשים להיערכות אחרת לחלוטין. המשבר הזה לא יחלוף כאילו לא היה".

שחקים טוענים שהם לא מסוגלים לגמור את החודש. מחוזה של 100-200 אלף שקל, לפחות מעשרת אלפים שקל נטו.
"אני חושב שזו המציאות של כל המשק. היום הוצאתי 70 אחוז מהעובדים של המשרד לחל"ת. כל המשק במצב הזה. הגעתי להבנה עם הרשות לעסקים קטנים, אחרי שיחה של השרה עם אלי כהן – אנחנו מאפשרים לקבוצות לקבל אתה הלוואות שהמדינה מעמידה בתנאים טובים לתקופת המעבר. כל מועדון שירצה ליהנות מהכסף הזה לתזרים המזומנים, לתת פתרונות לשחקנים, יכול לעשות את זה. באמצעות המסמך נראה איך מפצים אותם על הנזקים שהיו להם. בינתיים אנחנו מעבירים את התמיכה החודשית לקבוצות".


"כל המשק נמצא במצב זהה" (מאור אלקסלסי

יש קריאה למשרד הספורט לתקצב את זה. כלומר, לשפות את הקבוצות ובתמורה השחקנים יוכלו להשלים חלק מהשכר. זה יקרה?
"אני לא יורד לרזולוציות האלה, אבל כן נקבל נתונים מכל העמותות לגבי הנזקים שלהן. לקחנו שלושה רואי חשבון, לבנות נוסחה ומנגנון שנציג לאוצר, כדי לפצות קבוצות ספורט אחרי הקורונה".

אתה מעריך שחלק מהזרים, שלא יכולים לקבל אבטלה, יעזבו? קבוצות יקשו עליהם, זה ברור.
"אני מקווה שלא תהיה נהירה החוצה. תראה, זה משבר עולמי, לא בטוח שמדינת ישראל זה המקום הפחות טוב להיות בו. יכול להיות שזרים ירצו להישאר. עדיף להישאר כאן. עדיין מוקדם לומר את זה".

מצד אחד, כדורגלן יכול להתנגד לחל"ת, אבל מצד שני, אפשר לפטר אותו. אבל איך מפטרים? יש חוזה. הקבוצות מסתמכות על כוח עליון.
"בוא נאמר ששמעתי לא מעט, מכל הכיוונים, את המונח 'כוח עליון' בימים האחרונים. אני לא יוצר הידברות, זה לא תפקידי, אבל כשיש מחלוקת יודעים להביא אותי. ארגון השחקנים מאוד מעורב, יו"ר הארגון דיבר איתי, אבל תבין, זה לא משבר של הישראלים. הרבה מההחלטות שלנו נבלמות כי יש השלכות רוחב. יצירתיות היתר מאפשרות לנו לנווט. תקופה ארוכה היינו רגישים, קשובים, אבל צריכים לעבוד מסודר".


הספורט הישראלי יעבור את המשבר הזה?
"אף אחד לא יעבור את המשבר בלי סדקים. בסוף, כולם יעברו טראומה וכולם יצטרכו לעשות. לא בטוח שנחזור לאותה נקודה, נקודת הסיום לא תהיה תחילת המשבר, מכל הבחינות. גם לא תקציבית".

אם מנהלת הליגות בכדורגל תחליט על הקפאת היורדות והעולות, על איחוד עם העונה הבאה, זה יהיה מהלך נכון?
"המנדט הוא שלהם. אבל אני לא חושב שזה רעיון רע. בוודאי לא טיפשי. מבין החלופות, זו חלופה טובה".


שרעבי עם ראשי ענף הכדורסל (עודד קרני)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי