כשאירופה הייתה בידינו: הצביעו בסקר – מה היה הקמפיין הכי מרשים של קבוצה ישראלית

הישראליות באירופה
הישראליות באירופה | Gettyimages

כבר שנתיים שאין לנו נציגה בשלב הבתים. ובימים האלה של המשבר אין כמו להתרפק על העבר. מכבי חיפה של הצ'מפיונס או הפועל ת"א של רבע גמר גביע אופ"א או השאר?

(גודל טקסט)

יש תחושה מסוימת שהכדורגל הישראלי מעט בנסיגה, ואחת הסיבות לכך היא חוסר ההצלחה של הנציגות שלנו באירופה. מכבי תל אביב, האלופה הבלתי מעורערת, שכבר שנתיים כושלת במוקדמות הליגה האירופית – מהווה דוגמא מצוינת. הפועל באר שבע של ברק בכר החלה את הדעיכה שלה עם ההשפלה נגד דינמו זגרב בליגת האלופות (5:0). כבר שנתיים אין לישראל נציגה בשלב הבתים, ואת הקמפיין של הצהובים ב-2017/18 סביר שיעדיפו לשכוח. אין ספק שבמשבר הקורונה – אין כמו להתרפק על העבר.

אחרי שבחרנו את האלופה הטובה ביותר בעשור האחרון, ספורט1 מציג עבורכם את שבעת הקמפיינים הטובים ביותר של הישראליות באירופה, מגביע המחזיקות, דרך גביע אופ"א וליגת האלופות כמובן, ימים אליהם נותר רק להתגעגע. הצביעו בסקר ובחרו את הקמפיין המרשים מכולם. ההתקפה הנפלאה של מכבי חיפה או אולי דווקא הגנת הברזל של הפועל תל אביב? שלב הבתים בליגת האלופות והניצחון על מנצ'סטר יונייטד או רבע גמר גביע אופ"א, לא פחות מכך? ומה עם ברוך דגו ומכבי תל אביב או פריצת הדרך של הפועל באר שבע?

הצביעו בסקר



 

מכבי חיפה 1998/99, רבע גמר גביע המחזיקות
דושאן אוהרין הצ'כי-סלובקי מונה למאמן הירוקים, מחזיקי הגביע (לאחר ניצחון 0:2 על הפועל ירושלים), כשגיורא שפיגל עזב. ילד הפלא של הכדורגל הישראלי, יוסי בניון, הצטרף מהפועל באר שבע, ויחד עם "האווירון" אלון מזרחי, שם נרדף לכדור ברשת – הובילו השניים את מכבי חיפה עד לרבע גמר גביע המחזיקות עם משחקים בלית נשכחים. קמפיין שדחק, לפי הדירוג שלנו, את עונת 1993-94 של "הבלתי מנוצחים" שהצליחו לנצח את פארמה. הירוקים התחילו עם ניצחון על גלנטורן באירלנד והשלימו ניצחון כפול. בשלב הבא חיכתה להם פריז סן ז'רמן. הירוקים השיגו 1:1 מכובד בחוץ כשיוסי בניון עוקף את השוער ברנרד לאמה ומשווה בדקה ה-87, חמש דקות לאחר פנדל של מרקו סימונה. באותו מגרש בו הנבחרת ניצחה את צרפת, הגיעה תוצאה טובה, לא מעט בזכותו של ניר דוידוביץ' שרשם הצגה בין הקורות.


בניון מול פ.ס.ז'. השאיר את הצרפתים מאחור (PATRICK KOVARIK/AFP via Getty Images)

בגומלין זו הייתה דרמה עוצרת נשימה. אדורם קייסי העלה את חיפה ליתרון, ניקולאס פריירה השווה. מזרחי קבע 1:2 בדקה ה-82 לאחר מהלך נהדר של בניון ויניב קטן הצעיר, אך ג'יי-ג'יי אוקוצ'ה השווה בדקה ה-86. ואז בדקה האחרונה בניון שלח הקפצה נפלאה למזרחי שקבע 2:3 והקפיץ את הירוקים לשלב הבא. "ב- 22.30 קרסו היציעים בקרית-אליעזר" תיאר זאת יצחק הברמן, ההיסטוריון של מכבי חיפה. בשלב הבא נכנעה חיפה 2:1 באוסטריה אך גמלה לס.ו ריד ב-1:4 גדול כשרק שחקן זר אחד פתח בהרכב. מזרחי, קייסי, בניון ודורו כבשו. הירוקים סיימו את הקמפיין בשלב רבע הגמר כשהפסידו 3:0 ללומוטיב מוסקבה בחוץ, ונכנעו 1:0 בגומלין.

הפועל חיפה 1999/00, סיבוב שלישי בגביע אופ"א(התחילה את דרכה בליגת האלופות)
קבלו את הקבוצה הראשונה בתולדות הכדורגל הישראלי שהעפילה לסיבוב השלישי במוקדמות ליגת האלופות. ההישג הזה שמור לחבורה של רובי שפירא ז"ל והמאמן אלי גוטמן. הפועל חיפה, האלופה המכהנת (זכתה בתואר בפעם הראשונה והיחידה בתולדותיה) הובילה בבטחה באיסטנבול נגד בשיקטאש משער של שחקן העונה שעברה, ג'ובאני רוסו, אך ספגה שער שוויון אכזרי. זה לא שינה דבר שכן אחרי ה-1:1 בטורקיה, הקבוצה האדומה-שחורה מהכרמל העפילה בשל שערי חוץ (0:0 בחיפה). היריבה הבאה הייתה ולנסיה של הקטור קופר, קבוצה שתגיע לגמר ליגת האלופות. החניכים של גוטמן התקשו, כצפוי, ונכנעו פעמיים 2:0.

הפועל חיפה המשיכה בגביע אופ"א ובעטה מהדרך את ברוז', שוב בשערי חוץ – ניצחון גדול 1:3 בחיפה הביא לכך שהפסד 4:2 בגומלין היה לא רלוונטי (רוסו ותורג'מן כבשו). בחיפה זו הייתה מחצית מהפנטת עם יתרון של שלושה שערים, כשעמיר תורג'מן כובש צמד. ב-21 באוקטובר 1999 הגיעה אייאקס לקריית אליעזר, כבשה כבר בדקה השלישית, הוליכה 0:2 בדקה ה-12 וניצחה 0:3. אבל הפועל חיפה לא ראתה בגומלין משחק לפרוטוקול והשיגה ניצחון סופר-מכובד 0:1 באמסטרדם ארינה בזכות שער של רוסו, איך לא. בסיום אותה עונה גוטמן עזב לבית"ר ירושלים, הקבוצה מהכרמל עוד עברה עונה נוספת בצמרת ב-2000-01 ואז החלה לדעוך.


רוסו. אוהדי הפועל חיפה מתגעגעים לימים האלה (MENAHEM KAHANA/AFP via Getty Images)

הפועל תל אביב 2001/02, רבע גמר גביע אופ"א
הישג שספק אם יחזור. הפועל תל אביב של דרור קשטן, קבלן תארים בארץ הקודש אך חסר הצלחה באירופה, העפילה עד לשלב שמונה האחרונות, כשהיא מנצחת בכל סיבוב לפחות יריבה אחת. הפסד הבכורה שלה הגיע בסן סירו נגד מילאן. זו הייתה קבוצה עם הגנת ברזל על טהרת ישראלים – השוער שביט אלימלך שקיבל את הציון 10 על הופעתו בסטמפורד ברידג' נגד צ'לסי, עם שמעון גרשון ואסי דומב במרכז ההגנה, אילן בכר (שקיבל חוזה בספרד בראסינג סנטאנדר בתום העונה) ויגאל אנטבי (היה מבוקש בפרוג'ה האיטלקית), יוסי אבוקסיס המנוע שמשך עניין ובאירופה התאכזבו לגלות שהוא כבר בן 30, וגם חלוץ חוד אימתני השם מילאן אוסטרץ שבעונת ליגה קשה כבש לא פחות משבע פעמים במפעל – לונדון, מוסקבה, פארמה.

מסע שהחל איי שם בירבאן בתחילת אוגוסט נמשך עד מרץ. זו הייתה התקופה של הפיגועים והאינתיפאדה בארץ ורבים מצאו נחמה בהישג של האדומים. פנדל מאוחר של גרשון סמוך לתוספת הזמן ונגיחה אדירה של סרג'י קלצ'נקו נגד צ'לסי השחצנית ("וזה לא נגד קריית גת", אמר יורם ארבל ששידר) הביאו מקדמה יפה לגומלין בלונדון. הפועל עברה גם את לוקומוטיב מוסקבה שנשרה מליגת האלופות, אחרי ניצחון כפול – 1:2 בארץ ו-0:1 קטן במינוס 14 מעלות, כשאנטבי הוריד חולצה בשלג ואלימלך בכה. ובשמינית הגמר, אחרי תיקו מאופס בארץ, גברה 1:2 על פארמה בטארדיני משערים של אוסטרץ' ואישטוון פישונט כשפיני בלילי בישל פעמיים. "הפועל הזו היא כנראה קבוצה שלא הייתה כאן. דווקא משום שלא התרגשנו מהכוכבים האלה כמו ג'פראנקו זולה", שחזר גרשון. הפועל אירחה את מילאן בניקוסיה בשל המצב הבטחוני, קלצ'נקו כבש מהאוויר אחרי בישול של אבוקסיס, אך בגומלין הפועל הפסידה 2:0. רוי קוסטה כבש שער בכדור חופשי והקפטן גרשון נגח לשערו-הוא.


אלימלך צוהל עם שחקני הפועל בלונדון (Phil Cole /Allsport)

מכבי חיפה 2002/03, מקום שלישי בשלב הבתים בליגת האלופות
האמת היא, רק מלהזכיר את השמות הגדולים של אותה קבוצה יש לנו צמרמורת, ולא צריך להיות אוהד מכבי חיפה בשביל זה. ג'ובאני רוסו, איגביני יעקובו, ריימונד ז'וטאוטאס, ננאד פראליה, כולם בשיא הקריירה. וגם יניב קטן, שבדקה השמינית כבש בין הרגליים של פביאן בארטז באולד טראפורד וגרם לאלפים מאוהדי מכבי חיפה שהגיעו אז – לחלום. שנה אחרי פרשת הפקס העצובה שמנעה משחק היסטורי נגד ליברפול, וללא יוסי בניון שפרש כנפיים לספרד – מכבי חיפה העפילה לשלב הבתים בליגת האלופות ויצחק שום, שהיה באור הזרקורים, הטביע את המונח: 'צ'מפיון ליג'. אנחנו זוכרים את הדמעות של אדורם קייסי אחרי שצימק ל-3:2 במשחק הגומלין בשטרום גראץ', אבל זה היה עוד כלום.

אחרי התבוסה באולד טראפורד, הירוקים הוציאו עצבים על אולימפיאקוס עם שלושער ענק של הגיבור יעקובו, שהיה ברור שיהיה בלתי אפשרי לשמור עליו בינואר. צמד המשחקים נגד באייר לברקוזן היו מאכזבים, בעיקר המשחק השני כשדודו אוואט ספג שער די באשמתו ואבישי ז'אנו החמיץ פנדל. ואז הגיע המשחק הכי גדול בתולדות הירוקים. הכוכבים של אלכס פרגוסון לא הגיעו לארץ כי הישראליות לא יכלו לארח בשל המצב הבטחוני, אבל גם בניקוסיה זו הייתה חגיגה גדולה. 0:3 ענק, כל שער בצבע – הבעיטה של קטן, הפצצה של ז'וטאוטאס לחיבורים וגם הפנדל של יעקובו בסיום. חיפה אפילו סיימה במקום השלישי בשלב הבתים והמשיכה למפגש עם אא"ק אתונה בגביע אופ"א, שם תש כוחה. שבע נקודות, 12 שערים, מה עוד אפשר להגיד? רוסו סיכם זאת היטב: "היינו בלתי מנוצחים". בחיפה לא מבינים עד היום איך לא הצליחו לזכות באליפות באותה עונה, אבל קמפיין כזה לא קורה כל יום.

מכבי חיפה – 3, מנצ'סטר יונייטד – 0. בנאדו לא מאמין (NICHOLAS KAMM/AFP via Getty Images)

מכבי תל אביב 2004/05, שלב הבתים בליגת האלופות
לאחר שמכבי תל אביב זכתה באליפות עם ניר קלינגר, היא כשלה בניסיון להעפיל לשלב הבתים, אבל שנה לאחר מכן נהנתה משינוי הפורמט, כשגם המקום השני העניק כרטיס למוקדמות. זו הייתה קבוצה צעירה ואחרת, בלי אבי נמני וטל בנין שעזבו עוד בקיץ 2003, עם לירן שטראובר המנוסה בשער וברוך דגו הדומיננטי בקישור. מכבי נהנתה בסיבוב השלישי מניצחון טכני 0:3 על פאוק והעפילה לשלב הבתים שאפשר רק לחלום עליו. שלוש אימפריות ענק, שלוש אלופות אירופה: יובנטוס, באיירן מינכן ואייאקס אמסטרדם.

מכבי אמנם התפרקה בגרמניה נגד באיירן אך לא הייתה בשר תותחים. בערב ראש השנה היא נכנעה 1:0 לבאיירן באצטדיון רמת גן רק בגלל פנדל של רוי מקאיי אחרי שגיאה של ג'ון פנטסיל. היא הפסידה שוב 1:0, הפעם בטורינו נגד יובנטוס, וסיימה את הסיבוב הראשון עם תבוסה 3:0 בהולנד. ואז הגיעה התשובה והניצחון המרגש ברמת גן. דגו כבש צמד בזק במחצית השנייה במשחקו הגדול בקריירה, הראשון אחרי בישול בנגיחה של ישמעאל אדו כשהוא סיים בבעיטה אדירה, ודניאל דה רידר בצד השני רק צימק. דגו הוסיף עוד שני פנדלים עד תום הקמפיין, כולל 1:1 מכובד מאוד נגד יובה, כשמכבי הייתה הראשונה שהצליחה לכבוש בשלב הבתים נגד הגברת הזקנה. בראיון הפרישה שלו שחזר דגו: "יש לי צמרמורת בכל פעם שאני רואה את המשחקים בליגת האלופות והילד שלי רואה את המשחק נגד אייאקס. הוא שואל אותי, 'אבא, זה אתה?'. זה מרגש.


ברוך דגו. האס של מכבי בשלב הבתים (TAL COHEN/AFP via Getty Images)

הפועל תל אביב 2009-10, שלב 32 האחרונות בליגה האירופית
הקבוצה של אלי גוטמן הייתה כה שונה מהאדומים בתחילת העשור. כלומר היו שם וינסנט אניימה ודגלאס דה סילבה, השוער והבלם הטובים בישראל, אבל זו הייתה קבוצה התקפית במלוא מובן המילה. נקודת המפנה הייתה במשחק החוץ בהמבורג בשלב הבתים. הפועל עלתה במערך הגנתי, פיגרה 2:0, ואז איתי שכטר עלה מהספסל והביא לשינוי גדול. הפועל נכנעה 4:2 אבל גוטמן הבין – הוא חייב לנצל את הכישרון של שחקני ההתקפה שלו. במשחק השני נגד המבורג, בישראל, הפועל ניצחה 0:1 משער של סמואל יבואה וסיימה במקום הראשון בליגה האירופית, הקבוצה הישראלית הראשונה שעשתה זאת.

העונה האירופית הריחה טוב מהרגע הראשון. הפועל זכתה להגרלה לא פשוטה בדמות גטבורג השבדית אבל ניצחה 1:3 בחוץ. ביברס נאתכו סיפר שלאחר המשחק הבין את גודל הפוטנציאל של הקבוצה הזו. הפועל עברה בדרך לשלב הבתים גם את טפליצה הצ'כית ופתחה עם 1:2 גדול על סלטיק על אף שפיגרה עד לדקה ה-75. צמד המשחקים נגד ראפיד וינה היו היסטוריים. הפועל השיגה 1:5 גדול בבלומפילד וכעבור שלושה שבועות "מול 50 אלף אוהדים הצמאים לנקמה", כפי שסיפר גוטמן – רשמה 0:3 ענק עם פצצה של אביחי ידין, שער גדול של גילי ורמוט, ממצטייני הקמפיין, ושער נוסף של נאתכו. אותו נאתכו עבר לרובין קאזאן קצת אחרי שלב 1-16 הגמר, כשהפועל התקשתה בתנאי המגרש הקשים והובסה 3:0. במשחק הגומלין בישראל, בטמפרטורה נמוכה ועם גשם זלעפות – המגרש היה מלא כשהקהל האדום רצה רק להגיד – תודה. הפועל, גם בלעדיו, המשיכה לדאבל.


הפועל מפרקת את ראפיד וינה. סיימה במקום הראשון בשלב הבתים (David Silverman/Getty Images)

הפועל באר שבע 2016-17, שלב 23 האחרונות בליגה האירופית
עד אותו קמפיין, כך נראה, הפועל באר שבע באירופה הייתה מזוהה עם אותה עשירייה ידועה לשמצה שספגה מול רודה. אלופת המדינה הגאה, הקבוצה של ברק בכר, חלמה על ליגת האלופות ועברה בדרך את שריף (2:3) ואולימפיאקוס (0:1, שער מאוחר של שיר צדק). סלטיק ב"סלטיק פארק" הייתה משוכה קצת גבוהה מדי והאדומים הובסו 5:2, אך לא הורידו את הראש והיו כפסע מההעפלה. בן שהר ואובדיו הובאן הבקיעו ורק שער אחד היה חסר לסנסצייה. למרות זאת, החורף של באר שבע היה חם בהחלט – בליגה האירופית.

עם מיגל ויטור, סלע ההגנה הפורטוגלי שהשתלב למן הרגע הראשון, מאור בוזגלו בקמפיין יוצא דופן, ומרכז שדה חזק – הקבוצה מהדרום הצליחה להעפיל משלב בתים לא פשוט בכלל. שלב הבתים נפתח בניצחון ענק 0:2 על אינטר בסן סירו וזה לא חשוב בכלל שהנראזורי לא ממש הביעו עניין. בוזגלו בישל לוויטור ואז כבש בעצמו בכדור חופשי. לפני המשחק, בכר הפגין נאום יוצא דופן בחדר ההלבשה והחדיר אמונה בחניכיו, כפי שחשף בוזגלו. בשני משחקי הבית לא הצליחה באר שבע לכבוש – תיקו מאופס עם סאות'המפטון והפסד מאכזב לספרטה פראג, ואז הגיע הניצחון הענק על אינטר בתוספת הזמן אחרי בישול של מוחמד גדיר לבן שהר. במחזור הסיום בוזגלו כבש שער נפלא באנגליה נגד סאות'המפטון ו-וירג'יל ואן דייק השווה אך זה לא היה משנה. הקבוצה סיימה את דרכה בשלב הבא לאחר שהודחה על ידי בשיקטאש עם הפסד כפול.


ויטור חוגג בסן סירו ו-וואקמה בא לברך (אודי ציטיאט)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי