גרוטו: "לא כדאי לבנות על ספורט קבוצתי בחצי שנה הקרובה"

סמי עופר
סמי עופר | מאור אלקסלסי

ועדה התכנסה כדי לדון בהקפאת הספורט, המשנה למנכ"ל במשרד הבריאות הצהיר: "לא חושב שיהיה שינוי משמעותי". ח"כ רזבוזוב תקף: "לא נאפשר לזה לקרות. התוכנית של רגב מנותקת"

(גודל טקסט)

הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, בראשות חבר הכנסת עופר שלח, התכנסה הבוקר (ראשון) כדי לדון בסוגיית הספורט – הקפאת ענפי הספורט והשלכות איסור פעילות גופנית לציבור. בדיון השתתפו ח"כ יואל רזבוזוב שהדיון נערך לבקשתו, נציג משרד התרבות והספורט, נציג משרד הבריאות פורום מועדוני הכושר ואורחים נוספים שהועלו לשיחות מביתם, ביניהם ספורטאים שפעילותם הושבתה.

דווקא לקראת סיום הדיון הגיעה הבשורה הלא פשוטה מפי פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות שאמר ללא היסוס: "אני חושב שתהיה לנו בעיה עם מסיכות ו שמירה על שני מטר, בעניין הזה אני לא רואה אופק מאוד גדול. יש את כל הנושא של אימוני הקבוצות, שאפשר להתייחס אליהם כאל מקום עבודה".


מתי יהיו החלטות יותר ספציפיות לגבי ענפי הספורט וחדרי כושר:
"לגבי ריצות ארוכות יותר וחדרי כושר, אני מניח שבתוך כשבועיים נוכל להגדיר הגדרות הרבה יותר ברורות, זאת במידה שהכל יתקדם כמו שאנחנו מצפים ולא תהיה קפיצה גדולה פתאום בתחלואה. אני לא מחכה בגלל שקשה לי, אלא שאנחנו רוצים לראות מה מצב התחלואה. שבועיים זה המינימום שנצטרך לחכות. אפשר לקבוע יעדים ולשנות אחר כך. יש דברים שהיעד שלהם הוא חודשים קדימה, כמו ספורט קבוצתי. יש דברים שאפשר לעשות כבר עכשיו, כמו ספורט במגבלה של 500 מטר ואני חושב שאפשר להאריך את זה יותר, אבל יש דברים שתלויים מאוד במצב. אני מסכים שצריך להכין תוכנית, צריך לעשות כמה שינויים ותיקונים בתוכנית הנוכחית ולהתאים אותה. בסוף זה עניין שאנחנו לא יכולים לעבור מאפס למאה, צריך לעשות את זה בשלבים לאחר דו"ח בקרה מסודר למצב התחלואה. עמדתי האישית היא שלפחות חצי שנה אי אפשר יהיה לעשות ספורט תחרותי. ספורט שיש בו מגע, ספורט קבוצתי, לא כדאי לבנות על זה בחצי שנה הקרובה, כי אני לא חושב שיהיה איזשהו שינוי משמעותי".


שוער בית"ר ירושלים, איתמר ניצן, צייץ בטוויטר מיד לאחר הצהרת המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "איזה נחמד זה לשחרר הצהרות מפחידות לאוויר, לדכא ולהבריח אנשים, כי היי זה רק ספורט וחיים של מאות אלפים לא תלויים בזה…". חברו לקבוצה, הקפטן עידן ורד, הוסיף: "אין צורך להתייחס לכל אמירה, המצב בספרד הרבה יותר גרוע והם מכוונים לחזרה בסוף מאי, כמובן ללא קהל".

בנוסף, ח"כ יואל רזבוזוב מסר בתגובה לדברי פרופסור גרוטו: "אמירה לא אחראית. אין תסריט כזה שחצי שנה לא יהיה ספורט במדינת ישראל. בתרחיש אימים כזה הספורט פשוט יקרוס ולא ניתן יהיה לשקם אותו. לא נאפשר לזה לקרות".


הדיון הבוקר (דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

עוד במהלך הוועידה, רזבוזוב גם התייחס לתוכנית של משרד הספורט, לפיו אולי ליגת העל תוכרע בטורניר מצומצם: "התוכנית של השרה רגב מנותקת מהמציאות ולא שווה את הנייר שהיא כתובה עליו. התכנית פורסמה דקה לפני כניסת השבת, רק כדי לסמן וי ולצאת ידי חובה. אין טביעת אצבע של אנשי מקצוע. לא התייעצו עם אף גורם מקצועי מענפי הספורט השונים. אם אני הייתי שר הספורט הייתי ישן במשרד הבריאות ולא הייתי זז עד שלא הייתי משיג פתרונות והקלות לספורט. בזכות הרב קנייבסקי מותר להתפלל עד 19 אנשים. הגיע הזמן שגם לספורט הישראלי יהיה רב קנייבסקי משלו".

עוד אמר רזבוזוב: "עלינו לדרוש ולגרום למשרדי הבריאות והספורט לגבש תכנית רצינית להחזרה גורפת של כל ענפי הספורט האישי והתחרותי, לרבות החזרת חדרי הכושר והגדלת טווח היציאה מהבית למטרות פעילות גופנית".

ביטי דויטש, אלופת ישראל בריצת מרתון 2019, השתתפה מביתה בדיון ואמרה: "בכל מדינה אחרת האזרחים כבר יכולים לצאת לאוויר הפתוח ובארץ שלנו אנחנו מרגישים כמו פושעים, השלטון גורם לקהילה שלמה להרגיש שהיא עושה עבירה. לא ניתנת שום עזרה ותמיכה לספורטאים מקצועיים, אפילו קניתי הליכון, ואני גרה ביישוב עם מלא שבילים וטבע ליד הבית, אבל לא רציתי לעבור על החוק. פנינו וניסינו לקבל אישור אך לא קיבלנו שום עזרה. אני מייצגת את הספורטאים המקצועיים אך גם מאוד חשובים לי הרצים העממיים, ריצה זה צורך בסיסי וחיוני לכל אחד, הגבלת ה-500 מטר מאוד מקשה. אנחנו בתקופה שמאוד קל להיכנס בה לדיכאון, ומאוד חשוב מבחינה מנטלית ופיזית שיתאפשר לרוץ ולעשות לפעילות גופנית. צריך שהפעילות הגופנית תחזור לחיים שלנו".

ביטי דויטש (ענת מחנאי)

יו"ר הוועדה, ח"כ עופר שלח סיכם את הדיון כך: "בספורט העממי אתם קיצוניים מידי ואני בטח לא צריך לומר לכם את הנזק הבריאותי והנפשי שיצטברו כתוצאה מכך. עד עכשיו אתם לא נותנים פתרונות טובים. מצד אחד מיקרו ניהול של ראש הממשלה מצד שני אנחנו מתקשים להבין מי מנהל את הנושא ואם יש רפרנט אז איך מנכ"ל משרד הספורט לא מכיר אותו? אין שום סיבה שהחלטות לגבי הספורט העממי לא יתקבלו עכשיו. לא שמענו שום הסבר מניח את הדעת שגם ההגבלות הקיימות לא יאפשרו לאנשים להתאמן בשטחים הפתוחים. אם חוששים מהטיילת בת"א אז שיאסרו פעילות שם. הדבר הזה צריך לקרות, ולקרות מהר. הקונצנזוס ששמענו מכל הדוברים צריך לבוא לידי ביטוי גם בפעילות ושכל אחד יפעיל את כובד משקלו במקום שבו הוא נמצא. זה צריך לקרות מהר".

"ספורט הוא עמוד התיכון של חברה בריאה בכל זמן, ועל אחת כמה וכמה בימי מגיפה. אבל הטיפול בספורט העממי והמקצועני בישראל לוקה בכל החוליים של ניהול משבר הקורונה בכלל: החלטות שרירותיות וחסרות הגיון, איסורים גורפים שלא לצורך, ומשרד ממשלתי שחומק מאחריות ומפיל הכל על משרד הבריאות. בדיון היום בוועדת הקורונה בכנסת התברר שאין שום תאריך להסרת המגבלות הלא מוצדקות על פעילות ספורטיבית בטבע, או להכשרת פעולתם של חדרי כושר במגבלות המתחייבות. אין דיון פרטני מה באמת צריך להגביל ומה לא, ואין תכנית של ממש להחזרת הספורט המקצועני בינתיים ילדים ומבוגרים עולים במשקל ויורדים בבריאות, וספורטאים רואים את כל הקריירה שלהם הולכת לאיבוד. משרד הספורט הכין תכנית, שכרגע היא באוויר לגמרי, והשרה לא מפעילה את משקלה הפוליטי כדי לשנות את המצב. ספורט חשוב תמיד, ועוד יותר בימי קורונה. לא נניח לנושא הזה עד שיוסדר".

גם ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) הגיבה להתפתחויות האחרונות בוועדה: "צריך לתת לספורטאים להמשיך להתאמן ולבדוק את האפשרות להגדיר את ספורטאי העילית כחיוניים. גם בדיון הזה מסתמן שהנושא נופל בין גופים ואנשים שונים ונראה שאין כתובת".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי