מכבי חיפה למשטרה: "ההחלטות שלכם פגעו פיזית ונפשית באלפים"

play
אוהדי מכבי חיפה בעימותים עם שוטרים | צילום מסך, .
אירוע מכוער בנתניה: אוהדי מכבי חיפה התעמתו עם שוטרים ונטשו את היציע 00:09

הרוחות עדיין סוערות בעקבות האירועים החריגים בנתניה. המנכ"ל איציק עובדיה שיגר מכתב חריף למפקד המחוז: "האם להבנתך בסיכומו של האירוע, הצלחתם במשימתכם לשמור על שלום ציבור אוהדי הכדורגל?". בכר: "עדויות מדאיגות, זה ציער אותי מאוד"

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

מנכ"ל מכבי חיפה, איציק עובדיה, שיגר היום מכתב לניצב אבי ביטון, מפקד מחוז מרכז במשטרת ישראל, בעקבות העימותים אמש (שני) ביציעים באצטדיון נתניה ומחוצה לו, במהלך ואחרי המשחק נגד מכבי נתניה. האירועים כללו פציעות של אוהדים ושוטרים ושימוש כאמצעים לפיזור הפגנות כגון רימוני הלם וגז מדמיע. מכבי חיפה שוקלת להצטרף לאוהדים ולהגיש בעצמה תלונה במח"ש.

במכתב הארוך של עובדיה, אליו כותבו בין היתר גם המפכ"ל יעקב שבתאי וראשי מנהלת הליגות, נכתב בין היתר:

"לצערנו, מעדויות שקיבלנו עולה תמונה מטרידה מאוד של התנהלות המשטרה, שהחלה מיד עם
פתיחת המשחק. העדויות מלוות בסרטונים, תמונות, עדויות של הורים, ילדים קטנים ובלתי
מעורבים רבים, שכן עולה כי המשטרה פעלה באגרסיביות, בחוסר שיקול דעת ואלימות כלפי
אוהדים, בצורה שאיננה זכורה לנו במגרשי הכדורגל.

"האירוע אמש החל מיד עם פתיחת המשחק, כאשר מסיבה שאינה מובנת לנו עלה ליציע המזרחי
כוח שיטור אגרסיבי ואלים (בניגוד גמור לנ הלים בכל האצטדיונים בארץ) מה שהוביל לאירוע
מסוכן ואלים עם עשרות נפגעים. לצערי במשחק אמש התקבלו החלטות קשות שהובילו לתקלות מקצועיות חמורות ופגעו פגיעה קשה, פיזית ונפשית באלפים מאוהדי הכדורגל בישראל וזאת לצערי, כך נראה, מבלי להפעיל שיקול דעת מספק.

"לאחר האירוע עולות מספר שאלות קשות המחייבות התייחסותכם:

1. האם נרשם אירוע קיצוני ביציע האוהדים, שחייב הכנסת שוטרים ליציעים ולמעשה בכך
יצר את החיכוך עם הקהל והוביל לאירוע שיצא מכלל שליטה?

2. האם הייתה הצדקה להפעיל אמצעים כה אגרסיביים, כגון גז מדמיע ורימוני הלם, בתוך
האצטדיון ומחוצה לו?

3. האם קבלת ההחלטה להיכנס ליציע ולהפעיל כוח מופרז, עברה בכל שרשרת הפיקוד?

4. מדוע היה צורך לפזר את האוהדים שוב בשימוש של רימוני עשן, בפיזור אחרי המשחק?

5. האם להבנתך בסיכומו של האירוע, הצלחתם במשימתכם לשמור על שלום ציבור אוהדי
הכדורגל?".

אוהד מכבי חיפה שנפגע מאלימות משטרתית
מראות קשים. אוהד מכבי חיפה שנפצע | צילום מסך, צילום גולשים
אלימות משטרתית כלפי אוהדי מכבי חיפה
מראות קשים | צילום מסך, צילום גולשים

עמותת האוהדים "היציע הצפוני" שלחה היום מכתב לח"כ סימון דוידסון מסיעת יש עתיד ובו כתבה בין היתר:

"אין חולק כי היה זה מקרה האלימות הקשה ביותר כלפי קהל כדורגל בארץ מאז ומעולם. אוהדים
רבים נפצעו, חלקם אף בצורה קשה, ילדים נפגעו, נשים נדחפו והכל מסיבה לא ברורה. סוגיית האלימות בכדורגל הישראלי, היא סוגיה עליה דובר רבות בשנים האחרונות, כולל שלל ועדות ומסקנות אשר רובן ככולן מסמנות את קהל האוהדים כבעייתי. כך לדוגמה, כוונת הממשלה הקודמת לקדם קנסות מנהליים כלפי אוהדי כדורגל וזאת ללא זכות טיעון וללא יכולת להגן על עצמם. לטעמנו, עיקר האלימות במגרשי הכדורגל נובעת דווקא מהמשטרה וכפועל יוצא מדרכי פעולתה. כניסת שוטרים ליציע )למעט במקרי קיצון(, מייצרת רק יותר חיכוך, יותר אלימות ויותר נפגעים. אשר על כן אנו מבקשים ממך לטפל בנושא זה מייד עם כניסתך לתפקיד: יש לפעול על מנת לוודא שהמשטרה לא תכנס ליציעים אלא רק חברת האבטחה שמוסמכת לטפל באירועים השונים".


ארגון האוהדים ULTRAS HAIFA כתב היום:

"אתמול היינו נוכחים לעוד ערב מפואר בחסות משטרת ישראל, שהחליטה לעשות תרגיל רטוב על אוהדי הכדורגל.

"היינו כותבים עליהם שהם עבריינים במדים, אבל זו מחמאה לארגון הכושל הזה, כי גם לעבריינים הכי גדולים בעולם יש מעט כבוד, הם לא רומסים נשים, ילדים וילדות ובעצם מכל הבא ליד. ראינו אמש שוטרים משתוללים עם נשקים, סוסים וחומרי נפץ. בנס מניין הפצועים הוא קטן ובמצב קל, בנס ולא משיקול דעת נכון שלהם.

"לאף אחד, עד עכשיו, אין מושג מה הם ניסו לעשות. אין שום סיבה הגיונית לדבר הזה חוץ מלהראות לקהל – אנחנו כאן להשליט אווירת טרור, כי אין לנו שום יכולת לעשות את זה במקומות אחרים.

"סיימנו לשתוק – אנחנו לא שק אגרוף של אף אחד, מקומם מחוץ ליציע. אנו קוראים לכל הנוגעים בדבר לעשות מעשה, החל מהנהלת מכבי חיפה ועד הליצנים שבכנסת. תוציאו אותם מהכדורגל, לפני שזה יהיה מאוחר מדי.

"זהו צו השעה, ומתוך ההבנה של חומרת המצב אנו יוצאים בהצהרה חריגה אך בלתי נמנעת:
אנחנו קוראים לארגוני האוהדים האחרים למצוא יחד את הפלטפורמה המשותפת המתאימה, אשר תהיה ייעודית למטרה אחת בלבד – מלחמה באלימות המשטרתית במגרשי הספורט בישראל.

"אירוע חסר תקדים כמו אתמול אשר הכיל פגיעה בציבור אוהדים רחב, חסר אונים וחף מפשע הוא אירוע שאסור שיקרה בשום יציע, לא בארץ ולא בשום מקום אחר. היום פגעו בקהל אוהדי מכבי חיפה, מחר יפגעו בקהל אוהדי קבוצות אחרות. הדם הוא אותו הדם והכאב הוא אותו הכאב".

לאות סולידריות עם האוהדים שנפגעו, פרסמה גם הפועל תל אביב הודעת גינוי בה נכתב: "האלימות המשטרתית במגרשי הכדורגל אינה פוסחת על אף אחד. אמש חזינו בתמונות קשות מהאצטדיון בנתניה, עם שימוש באמצעים לפיזור הפגנות כנגד אוהדי כדורגל. אנו מזכירים שוב לכלל גורמי האכיפה, כי מקומם של השוטרים אינו ביציעי האוהדים ונוכחותם מתסיסה את האווירה ברובם המכריע של המקרים. אין צורך לדון בשאלות 'איך הכל התחיל' או 'מי הצית ראשון את המדורה', אלא כיצד אנו נמנעים מסיטואציות דומות בהמשך".

במשטרה מנגד טוענים שאוהדי חיפה החלו בהתנהגות האלימה ותקפו שוטרים ולכן היה צורך לפנות אותם מהמקום, זאת לאחר שגם חסמו צירי תנועה. האוהדים כאמור יגישו היום תלונות למח"ש, וגם במועדון שוקלים הגשת תלונה על ההתנהלות המשטרתית אמש. חיפה פרסמה אמש הודעות רשמיות התומכות בקהל ומזועזעות מהתנהגות המשטרה. "עם כל הכבוד לניצחון במשחק, אתמול היה יום עצוב", אמרו במועדון. "לא יכול להיות שמשטרה תגיע ותתנהג ככה מול אוהדים, חבל שהמשטרה גורמת לאוהדים להתרחק מהמגרשים".

ברק בכר כתב בחשבון האינסטגרם שלו: "לא ככה רצינו לסיים את המשחק, מול יציעים קרחים ועדויות מדאיגות. כולם יודעים שהקהל הוא השחקן ה-12 שלנו ולחשוב שרבים מהם חוו אירוע לא פשוט, ציערה אותי מאוד. הכדורגל והתוצאה חשובים, אבל הרבה יותר חשוב שכולם יחזרו הביתה בשלום. בריאות לכולם".