זמן ההכרעה: החשיבות של ג'ורג'ה יובאנוביץ' למכבי תל אביב ושאלת עתידו

play
שחקן מכבי תל אביב ג'ורג'ה יובאנוביץ' | מאור אלקסלסי
כל שעריו של חלוץ מכבי תל אביב ג'ורג'ה יובאנוביץ' העונה 04:58

הוא שחקן הכרעה מהטובים ביותר שנראו פה, וכבר הוכיח שהוא גדול בכמה מידות על ליגת העל - באתלטיות, בפיזיות וגם במספרים, אבל אחרי ששעון החול שלו התהפך, הצהובים חייבים להבין מתי יגיע הרגע הנכון למכור אותו

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

הכותרות בתקשורת הטורקית הלכו כנראה צעד אחד רחוק מדי ומוקדם מדי, אבל כדאי שנתחיל להתרגל אליהן. "נורי שאהין ביקש מההנהלה לצרף את ג'ורג'ה יובאנוביץ' כמחליפו של חאג'י רייט", נטען בטורקיה. חלוץ נבחרת ארה"ב מבוקש בפרמיירליג ועשוי להכניס לקופת אנטליהספור סכום של שמונה ספרות. שאהין ראה את הסרבי של מכבי תל אביב בפעולה במשחק האימון בין הקבוצות בפגרת המונדיאל. החיבור הזה כשלעצמו עדיין לא מקרב את יובאנוביץ' לטורקיה, בטח לא במחיר של שני מיליון יורו, אבל בהחלט אפשר להעריך שמכירה אפשרית של הסרבי היא עניין של הצעה טובה. יובאנוביץ' עשה בישראל מספיק כדי להמשיך הלאה. הוא עמד במטרה ששם לעצמו כשהגיע.

יובאנוביץ' הגיע למכבי תל אביב במטרה ברורה להמשיך את מסע החזרה שלו למקומות אליהם ניבאו שיגיע. התוכנית הרב שלבית התחילה עם חזרה לסרביה לצ'וקריצ'קי, שם החזיר את עצמו לתודעה עם מבול של שערים בזמן קצר. שלב ב' היה מעבר למועדון גדול יותר וחזרה לנבחרת סרביה. יובאנוביץ' אולי לא הצליח להגיע עם מכבי תל אביב לשלב בתים אירופי או לזכות בתואר אשתקד, אבל כן סיפק מספרים שיאפשרו לו – אולי כבר בסיום העונה – לסמן וי גם על השלב הזה, ולהתקדם. שעון החול התהפך. הסרבי, מי שכנוה חלוץ העתיד של פרטיזן, איבד כבר מספיק שנים. זה לא הזמן להיתקע במקום.

ג'ורג'ה יובאנוביץ' שחקן מכבי תל אביב חוגג שער
שעון החול התהפך. יובאנוביץ' | אריאל שלום

עכשיו בואו נחזור אחורה. יובאנוביץ' היה בן 17, כשפרטיזן הציגה אותו כשחקן בוגרים. "אני גאה להציג בפניכם את הפנינה האמיתית של פרטיזן והעתיד של המועדון. אני באמת משוכנע שאנחנו נחזה ביצירת הצמד הקטלני יובאנוביץ' – ולאחוביץ'", אמר המנהל הספורטיבי דאז איביצ'ה אילייב, והוסיף בדיחה: "הוא ילבש את החולצה מספר 99 כי הוא יבקיע כמו שני חלוצי 9".

יובאנוביץ' היה הרבה יותר מהבטחה גדולה של פרטיזן. הסיפור שלו הוא הסיפור של ילד שבגיל 5 נסע עם משפחתו מאות קילומטרים מלפוסאביץ' לבלגרד לצפות בפרטיזן מהיציע. ילד שהגשים חלום לשחק במועדון חלומותיו. הוא התגלה על ידי "הדוד טרבה", הסקאוט המיתולוגי של פרטיזן דושאן טרובייביץ', בגיל 10 ובמשך כמה שנים היה מגיע מביתו רק למשחקי קבוצות הילדים, עד שהיה מבוגר מספיק ועבר להתגורר יחד עם סבו ואחיו בבלגרד. יובאנוביץ' גדל, התחנך ונשם רק פרטיזן. החלום שלו היה לשחק בבוגרים ולהבקיע שער בדרבי נגד הכוכב האדום. החלום הזה התנפץ לרסיסים.

"יובאנוביץ' הוא העתיד של המועדון, אין בכלל ספק, אבל הוא צריך לעבוד על החסרונות שלו שקשורים יותר בדרך שבה הוא נע במצבים מסוימים ולא רק לעבוד על יכולות אישיות", אמר עליו מרקו ניקוליץ', המאמן שהעניק לו בכורה בבוגרים. ניקוליץ' ויובאנוביץ' ניהלו לא מעט שיחות. "ההזדמנות תגיע", הבטיח לו המאמן. זה לא קרה. שחקנים עזבו ובאו, גם ניקוליץ' עזב ויובאנוביץ בעיקר הרגיש שלא סופרים אותו. למרות מיעוט ההזדמנויות, ברקע הוא שמע לחשושים. "חודשיים אני שומע אנשים שאומרים שאני לא שחקן ברמה של פרטיזן, שאין לי את האיכויות. הראיתי להם את האמת", אמר אחרי אחד ממשחקיו האחרונים.

ג'ורג'ה יובאנוביץ' במדי פרטיזן בלגרד, 2017
"הראיתי להם את האמת". יובאנוביץ' בפרטיזן | אימג'בנק GettyImages, Srdjan Stevanovic

הוא לא יכול היה לשאת את התחושות. עצוב ונבגד, הוא ניסה דרך עקיפה. שנתיים וחצי אחרי אותן הצהרות מפוצצות של אילייב, יובאנוביץ' נמכר ללוקרן תמורת 450 אלף יורו בלבד. ההמשך היה רצף אומלל של נסיבות. בחירה רעה של קבוצות ומגפה עולמית אחת. יובאנוביץ' שרד חצי שנה בכאוס המקצועי של לוקרן המרוסקת, חתם בקאדיס וסבל מהתעלמות טוטאלית, התגלגל עד השאלה בקרטחנה מהליגה השלישית ואחרי שנתקע חודשים בספרד בזמן הקורונה, נודה והתגלגל לסכסוך משפטי עם קאדיס, מצא את עצמו בסוף 2020 שחקן חופשי. החתימה בצ'וקריצ'קי הייתה צעד ראשון בדרך לשיקום הקריירה מההריסות. בסרביה טענו כבר אז: "היהלום של פרטיזן שנעלם ממפת הכדורגל חוזר".

יובאנוביץ' לא אחד שמוותר. "הוא מאוד מחויב, גם מחוץ למגרש. תמיד מבקש עצה, שואל מה עשה לא בסדר ומה הוא היה צריך לעשות", אמר עליו בעבר מירוסלב ווליצ'ביץ'. מגן העבר של פרטיזן שימש כמעין מנטור ליובאנוביץ' כשזה עלה לבוגרים. שניהם ילידי לפוסאביץ'. עבור ווליצ'ביץ', יובאנוביץ' לא היה רק כישרון אלא גם אח קטן שצריך לשמור עליו. "הוא לא מסתפק רק בשערים, הוא רוצה ללמוד ויודע שיש לו הרבה מה לשפר. הוא בחור לדוגמא בכל מה שקשור בהתנהגות. הוא לוקח כל משחק אימון כהזדמנות להוכיח שכל הדיבורים עליו בשנתיים-שלוש האחרונות כפוטנציאל נכונים".

בשנתיים האחרונות, קרו ליובאנוביץ' דברים נהדרים על הדשא. שימו לב למספרים. הוא כבש 20 שערים ב-32 משחקי ליגה במדי צ'וקריצ'קי ומאז המעבר למכבי תל אביב לפני שנה כבש בדיוק 20 שערי ליגה ב-32 משחקים. 10 מ-20 שערי הליגה שלו הם כאלה שהעלו את מכבי תל אביב ל-0:1. כל שערי הליגה שלו הובקעו במשחקים בהם הקבוצה ניצחה למעט אחד, שער השוויון בקריית שמונה לפני שבועיים וחצי. הוא כבש בנוסף שלושה שערי ניצחון ואת השער המכריע שהעלה את מכבי תל אביב ל-1:2 מול מכבי חיפה בעונה שעברה בדרך לניצחון 1:3. בקיצור, הוא שחקן הכרעה מהטובים ביותר שנראו פה. שחקן שמשנה משחק.

שחקני מכבי תל אביב סטיפה פריצה, ג'ורג'ה יובאנוביץ'
עבר משבר עם עזיבתו. סטיפה פריצה | דני מרון

יובאנוביץ' גדול בכמה מידות על ליגת העל – באתלטיות, בפיזיות וגם במספרים. יש לו שילוב לא מובן מאליו בין קטלניות מדהימה מול השער, משחק עם שתי רגליים, ניתור, מהירות, זריזות ואובססיה לגולים. הוא מגוון מאוד במשחק שלו, קבוצתי מאוד, יכולת המסירה שלו גבוהה, הטכניקה מפתיעה, הוא יעיל עם הגב ועם הפנים לשער ובגדול, הוא מהווה איום בלתי פוסק על כל יריבה. ההשתלבות שלו הייתה מדהימה. הסרבי כבש כבש שישה שערי ליגה בששת המשחקים הראשונים שלו, ואחר כך חווה כמו יתר חבריו ירידה בפלייאוף העליון שם "הסתפק" בשלושה שערים.

גם בעונה הנוכחית היו רגעי משבר אחרי העזיבה של החבר סטיפה פריצה והאדום מול קריית שמונה, אבל כשמסתכלים על המספרים, מתקבלת תמונה אחרת לחלוטין. תקופת היובש הארוכה ביותר של יובאנוביץ' בשנה האחרונה הייתה ארבעה משחקי ליגה ללא שער. אלו מספרים נדירים של מכונה. חלוץ זר שבא והשתלט פה על העסק בלי תקופת התאקלמות. יובאנוביץ' הוא כנראה בטופ 10 החלוצים הזרים שהגיעו לישראל וטופ 3 במכבי תל אביב. כולם מדברים בתקופה האחרונה על היעד הבא של אוסקר גלוך. בקרוב מאוד, יחלו הדיונים גם לגבי עתידו של יובאנוביץ'.

עבור מכבי תל אביב, עסקת יובאנוביץ' הייתה דומה לזו של פרדראג ראיקוביץ' בזמנו – לשלם הרבה כסף על שחקן עם פוטנציאל מכירה גבוה. היא הביאה אותו כדי להוציא ממנו מקסימום בזמן שהוא נמצא ולמכור ברווח. "הבעיה" היחסית בעסקאות מהסוג הזה היא שצריך לזהות את המועד המדויק לעשות עסקה. כשמגיעה הצעה טובה על שחקנים כאלה, לפעמים צריך למכור גם באמצע העונה אחרת אתה מסתכן שהנכס יתקרר והשווי שלו יירד. זה בדיוק כמו שעשתה צ'וקריצ'קי כשמכבי תל אביב באה אליה עם 1.9 מיליון יורו ביד.

הערב: בית"ר ירושלים – מכבי תל אביב (20:30)
"הפניות ממשיכות להגיע, אבל זהבי לא יעזוב את מכבי תל אביב"
קראנקה: "אסביר לאוסקר גלוך שהוא צריך להישאר עד סוף העונה"

ג'ורג'ה יובאנוביץ' שחקן מכבי תל אביב עם מאמנו אייטור קראנקה
מה התחנה הבאה? יובאנוביץ' וקראנקה | אריאל שלום

מועדונים ישראלים גדולים לא תמיד אוהבים להסתכל על עצמם כתחנת מעבר, אולי כחלק מהפער בין איך שאנחנו תוספים את עצמנו לאיך שרואים אותנו בחוץ. יש בישראל הרבה מאוד כסף יחסית למעמד של הליגה בקרב סקאוטים מבחוץ. לא כל כך מהר שולפים סכומי עתק על שחקן מליגת העל, גם אם אתה הפנינה של פרטיזן, ויובאנוביץ' יצטרך כנראה ליגת מעבר נוספת בדרך למקומות עליהם חלם. הוא יחגוג בחודש הבא 24, הוא יודע שזה גיל טוב מבחינתו להתקדם הלאה. בטוח שאמרו לו שלהיתקע בישראל יותר מעונה וחצי זה לא טוב לעסקים – כן, גם של מכבי תל אביב.

בינתיים, תוכנית יובאנוביץ' עומדת לסיים את שלב ב'. הילד שחלם על הדרבי של בלגרד כבר מזמן הפך לפרקטי. "מי יודע מה היה קורה אם הייתי נשאר בפרטיזן. אולי הייתי עובר בהעברה גדולה ואולי הייתי מת שם", אמר בעבר אחרי החזרה לסרביה. "הבנתי שעדיף לי להימכר מצ'וקריצ'קי מאשר מפרטיזן". עם המספרים בישראל והזימון לסגל המורחב של הנבחרת לפני המונדיאל, אפשר רק לנחש שסיבוב הפרידה מישראל מתחיל עכשיו.