"פיפ"א הגנה על ישראל, אינדונזיה שבורת לב": האם זה היה שווה את זה?

play
מחאות נגד ישראל באינדונזיה | אימג'בנק GettyImages, ADEK BERRY/AFP
אינדונזיה: עשרות מפגינים נגד השתתפותה של נבחרת ישראל בכדורגל באליפות העולם לנוער 04:20

אינדונזיה הפסידה סכומי כסף עצומים, את הגאווה לאירוח אירוע בינלאומי, את הזכות להשתתף בטורניר יוקרתי ועוד עלולה לספוג עונשים נוספים - הכל כדי לא לארח את ישראל. הפרטים מאחורי הסערה והמחלוקת: "פיפ"א ידעה שהיא חייבת להגן על שחקני ישראל מהאיומים הביטחוניים"

(גודל טקסט)

פיפ"א שללה אתמול (רביעי) מאינדונזיה את הזכות לארח השנה את גביע העולם עד גיל 20 (מונדיאליטו) בעקבות הסערה סביב השתתפות נבחרת ישראל, אבל על פי האינדונזים הסיבה היא "כישלון בעמידה בהתחייבויותיה לטורניר", כשבתקשורת המקומית כלל לא מציינים את שמה של ישראל או הסערה סביבה.

אין ספק שההחלטה למנוע מאינדונזיה לארח את הטורניר שאמור היה להיערך בין ה-20 במאי ל-11 ביוני התקבלה לאחר שהתאחדות הכדורגל של המדינה (PSSI) ביטלה את ההגרלה לטורניר מכיוון שמושל האי באלי סירב לארח את נבחרת ישראל.

"פיפ"א החליטה, עקב הנסיבות הנוכחיות, לבטל לאינדונזיה את הזכות לארח את גביע העולם עד גיל 20 של פיפ"א 2023", נכתב בהצהרה של פיפ"א, "מארחת חדשה תוכרז בהקדם האפשרי, כאשר תאריכי הטורניר יישארו ללא שינוי כרגע. סנקציות פוטנציאליות נגד ההתאחדות האינדונזית עשויות להתווסף בשלב מאוחר יותר".

יושב ראש ההתאחדות לכדורגל של אינדונזיה אריק ת'והיר אמר: "אינדונזיה חברה בפיפ"א, אז בכל נושא של כדורגל בינלאומי, אנחנו חייבים לציית לכללים. אני מבקש מכל אוהבי הכדורגל במדינה להרים את הראש על רקע ההחלטה הקשה הזו של פיפ"א. הגיע הזמן שנוכיח לפיפ"א שאנחנו עובדים קשה יותר כדי לשנות את הכדורגל, לעבר כדורגל נקי ובעל הישגים".

אוהדי נבחרת אינדונזיה
בית של כמה מועדוני ענק. אוהדים באינדונזיה | אימג'בנק GettyImages, Allsport Co.
מוסלמים מוחים ברחובות אינדונזיה נגד נבחרת ישראל
מחאות נגד ישראל באינדונזיה | אימג'בנק GettyImages, ADEK BERRY/AFP

אובדן זכויות האירוח הוא אכזבה גדולה לאינדונזיה, מדינה עם אהבה גדולה למשחק, למרות חוסר ההצלחה הבינלאומית שלה, מאז שהעפילה למונדיאל 1938 כאיי הודו המזרחית. מדובר במכה קשה מאוד עבור חובבי המשחק, שקיוו לפגוש נבחרות גדולות וליהנות מהגאווה לארח טורניר בינלאומי יוקרתי, אחד החשובים בעולם הכדורגל, שמושך תיירים רבים ואנשי כדורגל מכל העולם.

כשנשאל מדוע פיפ"א החליטה להסיר את אינדונזיה כמארחת, זאינדין אמאלי, סגן ראש ההתאחדות ושר הספורט לשעבר, לא דיבר על ישראל ואמר רק כי "פיפ"א החליטה כי אינדונזיה לא עמדה בהתחייבויותיה הקודמות בזמן התמודדות".

עם זאת, גם הוא יודע שמפגינים צעדו החודש בבירה ג'קרטה כשהם מניפים דגלי אינדונזיה ופלסטין ודרשו שישראל לא תותר להשתתף. אוכלוסיית אינדונזיה היא ברובה מוסלמית. רוב המוסלמים האינדונזים הם מתונים, אך בשנים האחרונות חלה עלייה בשמרנות הדתית, שעברה לפוליטיקה.

מוקדם יותר השבוע ההתאחדות של אינדונזיה הזהירה שאובדן זכויות האירוח יפגעו בסיכויי קבוצות הכדורגל האינדונזיות להשתתף בטורנירים אחרים של פיפ"א, ושההפסדים הכלכליים יסתכמו ב"טריליוני רופי". בכותרות העיתונים במדינה תיארו את ההחלטה של פיפ"א כ"מרה ושוברת לב".

עם זאת, בכל הנושא הכספי, פיפ"א הודיעה שהיא עדיין מחויבת לסייע לאינדונזיה מבחינה כלכלית, בעקבות התקרית הקטלנית בשנה שעברה שהובילה למותם של 135 צופים באצטדיון במזרח ג'אווה. "חברי צוות פיפ"א ימשיכו להיות נוכחים באינדונזיה בחודשים הקרובים ויספקו את הסיוע הנדרש", נאמר בהצהרה של פיפ"א. כמארחת, אינדונזיה העפילה אוטומטית למונדיאל עד גיל 20, אך היא לא צפויה לשחק בו כעת, כשהמארחת החדשה תהיה זו שתזכה בכרטיס. אינדונזיה לא שיחקה בטורניר מאז 1979, כך שמבחינתה מדובר גם בפספוס ספורטיבי גדול.

כאמור, בהודעה של פיפ"א ישראל לא הוזכרה. בפרשנות ב-BBC להחלטה, כתבה הפרשן סיימון סטון: "פיפ"א מתעקשת שאינדונזיה לא הייתה מוכנה לארח את הטורניר, אבל התחושה הייתה שיש להזיז אותו בכל מקרה לאור המתיחות סביב ההעפלה של ישראל.

"פיפ"א ידעה שכל החלטה לשלול מאינדונזיה את זכויות האירוח תהיה שנויה במחלוקת מאוד, אבל היא גם הייתה מודעת שהיא צריכה לעשות הכל כדי להגן על שחקני ישראל מפני איומים ביטחוניים פוטנציאליים במדינה. כעת פיפ"א צריכה למצוא אלטרנטיבה לאירוח, ומהר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי