ההתאחדות לכדורגל וחברת האבטחה יזומנו לשימוע במשטרה

play
פארסת ענק. אוהדי בית"ר ירושלים פורצים לכר הדשא | מאור אלקסלסי
אוהדי בית"ר ירושלים פרצו למגרש, נשיא המדינה חולץ על ידי המשטרה 00:07

המשטרה החלה לתחקר את אירועי גמר הגביע ומפנה אצבע מאשימה להתאחדות. מאחורי הקלעים של המחדל האבטחי במשחק בחיפה

קבוצות: בית"ר ירושלים
(גודל טקסט)

במשטרה יתחילו הבוקר (רביעי) לתחקר את ההשתוללות רבתי אמש באצטדיון סמי עופר במשחק גמר גביע המדינה בין בית"ר ירושלים למכבי נתניה (0:3 לבית"ר ירושלים), שבסיומו אף לא התאפשר להעניק את הגביע לזוכה ושוטרים נאלצו למלט את נשיא המדינה יצחק הרצוג, למען בטחונו. "ההתאחדות לכדורגל וחברת האבטחה שלה יזומנו לשימוע", אמר לוואלה! גורם בכיר במשטרה.

המשטרה שעומדת בראש מערך האבטחה הבטיחה טרם המשחק "לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה בכדי למצות את הדין עם אלו המבצעים עבירות אלימות בכלל ואלו הקשורות באלימות בספורט בפרט, תוך פגיעה בבטחון הציבור". במשטרה דוחים מכל וכל את הטענה שמדובר בכישלון קולוסאלי שראוי לתחקיר מעמיק. גורם בכיר במשטרה מפנה אצבע מאשימה להתאחדות לכדורגל ולחברת האבטחה שעבדה בשמה. במשטרה חוזרים ומדגישים מאז אמש כי הם אחראים לכל מה שקורה לפני ואחרי המשחק, וכי בתוך האצטדיון האחריות היא של חברת האבטחה.

כאילו דבר לא נלמד מאסון מירון. כאילו לא היה השבוע תמרור אזהרה כשחגיגות האליפות של מכבי חיפה יצאו משליטה בסמוך לאצטדיון ושוטרים נאלצו להרים ידיים ולהסיר את גדרות הבטחון כדי למנוע דוחק קטלני – ולאפשר להמונים לזרום כאוות נפשם אף לתוך מינהרות הכרמל, להצית אבוקות גם שם ולהביא לחסימתן לכשלוש וחצי שעות. בנס הסתיים גם האירוע של אתמול ללא הרוגים. שוטרים כמעט ולא נראו על כר הדשא כשאלפים התעלמו מהמחיצות וירדו מהיציעים אל כר הדשא וגדשו את המגרש. פה ושם אמנם נראו שוטרים בהמון, אבל הם היו חסרי אונים. עשרות מול עשרות אלפים. במשטרה אומרים שבזכות הגלישה הזו של ההמונים למגרש נטול הגדרות נמנע דוחק קטלני.

הנשיא יצחק הרצוג מפונה מגמר גביע המדינה
חולץ מהמגרש כדי לשמור על ביטחונו. הנשיא הרצוג | ברני ארדוב

פארסת ענק: אוהדי בית"ר פרצו למגרש, הנשיא הרצוג חולץ מהמקום
שינו זוארץ מבטיח: "נסיק מסקנות, לא נטאטא את זה מתחת לשטיח"
מסתמן: הגביע יוענק לבית"ר, עומדת בפני עונש כבד
אברמוב הטיל וטו: החגיגות של בית"ר צפויות להתקיים הערב – עם הגביע
השקט שנשאר: השפיות של אברמוב והחיבור עם אבוקסיס הביאו גביע

מה שעשו אתמול אוהדי בית"ר זה בושה וחרפה. גם שרקו בוז לנשיא", סיפר לוואלה! ספורט עמי ארגוב בן ה-77, אוהד מכבי נתניה שהגיע ליהנות ממשחק גביע עם ארבעת נכדיו, "כבר אחרי 10 דקות מהצד של בית"ר הוצתו אולי 100 אבוקות, אולי יותר, לכל רוחב המגרש. זה היה משהו מדהים. טירוף כזה מעולם לא ראיתי. אם זה היה יום העצמאות הייתי אומר חגיגה אמיתית, אבל זה אמור להיות ספורט וברור שאי אפשר לשחק ככה. לנתניה הלך כל המומנטום בגלל עצירת המשחק. זה כבר לא היה אירוע ספורט. זה פוגע בספורט. זה היה נראה כמו שמישהו נתן סימן וכולם פעלו יחד. אחר כך גם בנתניה גם זרקו אבל אצלנו עניים אז רק עשרים-שלושים ואחרי כמה דקות הושלכו עוד איזה 50 אבוקות בצד של בית"ר. בגלל שזה אצטדיון חצי סגור ולא הייתה רוח אז היה המון עשן וריח חריף נוראי התפשט ביציע. זה היה נורא. אני כבר לא ראיתי את השער. השופט היה צריך להפסיק את המשחק. 17 דקות הארכה בתום המחצית הראשונה זה נותן אינדיקציה לכמה זמן אי אפשר היה לשחק".

"הכניסה הייתה מסודרת, אז איפה הייתה האבטחה הדקדקנית שלא גילתה את האבוקות? בכניסה קצת מיששו אבל מי שרוצה מכניס מעל הגרב או מסתיר באופן אחר וזהו. בפריצה למגרש מאשימים את המשטרה שלא עצרה אבל מי יכול? אני רוצה לרואות מישהו שיעמוד מול אלפים שזורמים לדשא"

במהלך הערב הספיקה דוברות המשטרה להודיע כי עכבה עד אותה עת 14 אוהדים כאשר "על פי החשד חלקם השליכו והחזיקו אבוקות, אוהד נוסף החזיק ברימון עשן ו- 9 נוספים טיפסו על הגדרות ונכנסו ליציע שלא תאם את סוג הכרטיס בו החזיקו". היא מסרה שאוהד נוסף עוכב לאחר שנתפס ברשותו רימון עשן ואף כי הורחק בתום חקירתו למשך 60 ימים ממגרשי הכדורגל החל מתחילת העונה. אחר כך, עם קריסת מערך האבטחה, נדם קולה גם של הדוברות. הודעות עדכון נוספות לא יצאו. תגובה להודעות חסרות התקדים של נשיא המדינה, שר התרבות והספורט ויו"ר ההתאחדות לא באו.

הבוקר המספרים התעדכנו: 18 נעצרו, מתוכם 5 נכלאו ויובאו הבוקר בפני שופט בבית משפט השלום בחיפה. אחד בגלל איומים על שוטר, 2 על גרימת נזק לשער, 2 על הדלקת אבוקות.

קהל בית"ר ירושלים פורץ למגרש גמר גביע המדינה
עונש כבד לעונה הבאה. אוהדי בית"ר על הדשא | מאור אלקסלסי

הכנות כביכול דווקא היו, ויומיים קודם למשחק המכריע הודיעה דווקא המשטרה באחת מהודעותיה השבלוניות כי היא ערוכה. בהודעה מטעם מחוז חוף נמסר שכ-387 שוטרים וכ- 670 סדרנים ומאבטחים, פרשים, יחידות האופנועים וכלבנים יתפרשו החל משעות הצהריים במגרש ומחוצה לו, על מנת לשמור על הסדר והבטחון. בנוסף, הודיעה המשטרה שטרם המשחק ובמהלכו יופעלו כלבי איתור חומרי נפץ במטרה לאתר פריטי אמל"ח כגון אבוקות, רימוני עשן וחזיזים. אותם פריטים בדיוק שמאות ואולי אף אלפים מהם הופעלו במהלך המשחק שדקות ארוכות נראה יותר כמו מופע פירוטכני ביציעים מאשר משחק כדורגל על כר הדשא.

במסגרת ההודעה על ההיערכות ראתה המשטרה לנכון לציין כי פנתה בבקשה להתאחדות לבחון הצבת מגנומטרים בכניסות השונות לאצטדיון, כך שאוהדים שיוחשדו כמי שנושאים עליהם חפצים אסורים, יידרשו לעבור בהם – זאת על מנת לשמור על שלומו ובטחונו של הציבור. זה לא קרה.

המשטרה הבטיחה שבדיקות שכרות ייערכו לאותם אוהדים שיוחשדו כמי שנמצאים בגילופין ותאסר עליהם הכניסה למגרש. היא ציינה כי כמו כן, במגרש עצמו יותקנו מצלמות במיקומים שונים על מנת לתעד את הקהל במהלכו. במהלך היום ייתברר אם המצלמות האלה הצליחו לתעד ולהפליל מי שהובילו את ההשתוללות וסיכנו את עשרות אלפי האוהדים שבאו להנות מאירוע ספורטיבי.

המשטרה הודיעה כי ייתקיים בידוק קפדני, ואף הזהירה בשל כך מעיכובים "משמעותיים" בכניסות והמליצה לקהל הצופים להקדים הגעתו למשחק. בפועל, מאות ואלפי אבוקות וחזיזים ומי יודע מה עוד הוברחו פנימה והופעלו במהלך המשחק שנקטע שוב ושוב לדקות ארוכות בשל האש והעשן.

אוהדי בית"ר ירושלים, גמר גביע המדינה
אוהדי בית"ר ירושלים, גמר גביע המדינה | ברני ארדוב

"לא המשטרה, לא ההתאחדות ולא הנהלת האצטדיון אשמים", קובע ארגוב, "אשמים רק אוהדי בית"ר". אבל אשר להשלכות האירוע, הוא זהיר, "אני לא חושב שצריך לקחת מהם את הגביע כפי שקובע התקנון, כי לצערי אני חייב להודות שהגביע לא מגיע לנתניה. מה שקרה בסוף היה כבר אחרי שהמשחק הסתיים. אבל ברור שאי אפשר לעבור לסדר היום. הייתי מוריד לבית"ר 15 נקודות בעונה הבאה וסוגר להם את האצטדיון לחצי שנה".

משטרת ישראל הודיעה טרם המשחק שתפעל נגד גילויי אלימות בכפוף ל"חוק אלימות בספורט" שמטרתו לאפשר לאוהדי הספורט השונים חווית ספורט מכל סוג שהוא ותמצה את הדין עם אלה שיפרו את החוק. מס שפתיים. בפועל, מתוך המאות שהשתוללו נעצרו על פי ההודעה רק קומץ. כמה מהם יובאו היום בפני שופט, ואם לשפוט על פי התנהלות השיגרה של בית משפט השלום בחיפה, הם צפויים להיות משוחררים בתוך זמן קצר.

ממשטרת ישראל נמסר: "ניהול המשחק, הבידוק בכניסות לאצטדיון וניהול הטקס הינם כולם באחריותן של חברות האבטחה. לאור תפקוד לקוי בניהול הארוע, החליטה משטרת ישראל לפרוס שוטרים בתחומי המגרש ולפיכך מיד עם פריצתם של אלפי אוהדים לכר הדשא במהלך הטקס, החליטה המשטרה להוציא את נשיא המדינה ופמלייתו באופן מיידי מהמגרש ובבטחה. לאור האמור לעיל, בכוונת המשטרה לזמן את מנהל הארוע לשימוע".