הם קוראים לו הקומפיוטר: יוריס ואן אובריים פורח אצל רובי קין במכבי תל אביב

play
יוריס ואן אובריים, שחקן מכבי תל אביב | אריאל שלום
שלושער לזהבי, שער יפה לתורג'מן: מכבי ת"א נפרדה מפרץ עם 1:4 על צלייה 04:45

הוא פתח בעונה שעברה רק במשחק ליגה אחד ושיחק בליגה הסדירה רק 135 דקות. אם אייטור קראנקה היה נשאר, לא היה לו צ'אנס למשהו אחר. אז איך פילס יוריס ואן אובריים דרך לבאנקר של רובי קין בקישור של מכבי תל אביב?

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

קצת נתונים על יוריס ואן אובריים, זה שהפך אצל רובי קין לבאנקר בעמדה מספר 6. בעונה שעברה הוא שיחק בסך הכל 135 דקות בליגה הסדירה. במצטבר בדיוק משחק וחצי מתוך 26 מחזורים. בתשעה מחזורים לאורך כל העונה לא היה בסגל מסיבות מקצועיות. בשלושה נעדר עקב פציעות, כך שמתוך 36 מחזורי ליגה הוא לא התלבש ב-12 משחקים.

רוצים עוד? הוא פתח אצל ולאדן איביץ' באמצע חודש יולי במשחק הרשמי הראשון במחזור גביע הטוטו של האירופאיות מול מכבי נתניה אבל אז יובש מההרכב עד 1 במארס. למעלה מחצי שנה לא ראה הרכב ופתח למעשה רק במשחק גביע המדינה מול מכבי פתח תקווה. זה היה משחק הגומלין של שלב רבע הגמר כשההתמודדות כבר הוכרעה חודש קודם במשחק הראשון מבין השניים בו ניצחה מכבי תל אביב 0:4.

יתרה מכך, מי שקנה לעצמו בשלב הזה מקום קבוע אצל רובי קין פתח בכל העונה שעברה רק במשחק ליגה יחיד וגם הוא היה רגע לפני שהעונה הסתיימה. רק ב-15 במאי העלה אייטור קראנקה את ואן אובריים באחד עשר הפותחים במשחק מול הפועל באר שבע, או מה שנשאר ממנה אחרי אירועי טרנר והאלימות עם מכבי חיפה. מכבי תל אביב ניצחה אז 0:3 בבלומפילד וקראנקה קיווה שזה יעזור לו להישאר, מה שלבסוף לא קרה.

יוריס ואן אובריים, שחקן מכבי תל אביב
יוריס ואן אובריים, שחקן מכבי תל אביב | אריאל שלום

קראנקה איתו סיימנו את החלק הזה הוא דמות מפתח בסיפור של ואן אובריים. אם איביץ' אמר לא מזמן בשיחת סיכום חברית עם מכריו שואן אובריים קופח אצלו ושהגיעו לו הרבה יותר דקות, קראנקה לא מיצמץ לכיוון ההולנדי בבואו לתכנן את העונה הקרובה. הבאסקי היה בטוח שהוא נשאר על פי חוזהו לעונה הבאה והוא לא התכוון לשנות גישה כלפי ואן אובריים. בקרית שלום מספרים שאחת המחלוקות המקצועיות הגדולות שלו עם ברק יצחקי היתה באשר לואן אובריים. יצחקי חשב שהקשר צריך לקבל הרבה יותר דקות. קראנקה חשב אחרת ולעונה הזו תיכנן להביא קשר אחורי זר. העמדה הזו היתה ברשימת הזרים שלו. ואן אובריים היה אולי אפילו יוצא להשאלה.

ואן אובריים חתם במכבי תל אביב הרבה לפני איביץ'. הרבה לפני שהסרבי החליף סרבי אחר, מלאדן קרסטאיץ', ואן אובריים כבר היה במכבי תל אביב. כיהודי, בן לאימא שהיתה פעם ישראלית לכל דבר, ואן אובריים שאף לטעום מהארץ. הוא הגיע לכאן כילד לביקורים משפחתיים ולא במקרה בחר את הדירה השכורה שלו במרכז הישן של תל אביב. בעוד שזרים רבים מעדיפים לגור במגדלי יו בפארק צמרת שעל מחלף ההלכה או בבניינים החדשים בדרום בת ים, ואן אובריים בחר במרכז העיר הלבנה, שתי פסיעות מבתי הקפה והמסעדות שהוא כל כך אוהב.

את החוזה שלו הקפיץ כמעט פי שניים כשהגיע מהולנד לישראל. עזרה לו העובדה שמכבי חיפה גם חיזרה אחריו במרץ. הוא היה יותר קרוב אליה, אבל מכבי תל אביב פעלה יחסית מהר, שלא כמנהגה, והחתימה אותו אצלה. התחרות עליו הקפיצה את המחיר.

מאמן מכבי תל אביב אייטור קראנקה
מאמן מכבי תל אביב אייטור קראנקה | לירון מולדובן

ביחס לדקות המועטות בעונה שעברה, הדרישה שלו לשיחות אישיות עם המאמנים או עם יצחקי כמנהל המקצועי, היתה ממש שולית. ואן אובריים שתק רוב הזמן והתאמן. ניסה דרך הדשא לבנות מעמד, אבל איביץ' וקראנקה לא חשבו שצריך להפקיד אצלו את המפתחות למרות שאם קיים קונצנזוס סביב ואן אובריים, זה באשר לראש שלו. במכבי תל אביב קוראים לו המוח. הקומפיוטר. זה שיודע לקרוא את המשחק הכי טוב. שיטות המשחק של איביץ' וקראנקה לא היטיבו עימו. איביץ שיחק 352 וקראנקה 442. ואן אובריים גדל על 433. ככה משחקים בהולנד.

שחקן מכבי תל אביב, יוריס ואן אובריים
זוכה לאהבה גם מהיציעים | ברני ארדוב

במערך הזה הוא דג במים. מרגיש הכי נוח בתפקיד הקשר האחורי כשלידו שני קשרים ועל הקווים שני קיצוניים עם חלוץ מרכזי אחד, ערן זהבי. ככה משחק רובי קין. באימונים של קין הוא מבליט את מה שמייחד אותו בקבוצה. הוא תמיד בתנועה, תמיד פנוי לקבל פס מהבלמים ובדרך כלל ימצא בפס מדויק את השחקן הפנוי בין הקווים. הוא עדיין לא מושלם. רחוק גם מעלי מוחמד הנהדר שעושה את העמדה הזו במכבי חיפה, אבל ברוב המשחקים מכבי תל אביב מוצאת יריבות שמתבנקרות מולה והיא צריכה עוד קשר שיודע לפתוח את המחסומים. ואן אובריים נותן לה את האלמנט שאצל דן גלזר היה פחות בולט.

מהיציעים הוא כבר זוכה לאהבה והגישה שלו לחיים כמו לכדורגל היא תמיד להביט על חצי הכוס המלאה. "אני לא מסתכל לאחור באכזבה, אלא מביט תמיד קדימה בתקווה", אמר לפני חודש בשאלה על העונה שעברה. התקווה של ואן אובריים היא התקווה של מכבי תל אביב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי