היורש האופטימלי: חמש אופציות למכבי ת"א להחלפת איביץ'

פאונוביץ', סלאדס, קרדוסו, בובאץ', מו | GettyImages

אחרי שהסרבי יעזוב רשמית את הצהובים לאחר המשחק מול הפועל ב"ש, מיכאל יוכין הכין לאלופה חמישה מועמדים מעניינים להיכנס לנעליים הגדולות שהותיר

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

אחרי שנתיים סופר מוצלחות, מכבי תל אביב הודיעה אתמול (שני) שהמאמן ולדימיר איביץ' יעזוב את הקבוצה לאחר המשחק האחרון של העונה, הערב, כשהאלופה תגיע לאצטדיון הי"א למפגש מול הפועל באר שבע.

עם עזיבתו הרשמית של המאמן הסרבי המוצלח, הצהובים מתפנים לחיפושים אחר יורשו האופטימלי. הנה חמש אופציות מעניינות, עם מאפיינים שונים לחלוטין.

וליקו פאונוביץ'

הסרבי בן ה-42 הוזכר לאחרונה בתקשורת היוונית כמי שנכלל ברשימת המועמדים של מכבי, ואפשר להבין מדוע – על הנייר הוא עונה היטב על רוב הדרישות. בעידן מיץ' גולדהאר, הצהובים לא מנסים בדרך כלל להחתים מאמן לטווח ארוך, אלא דווקא מזהים מראש איש מקצוע צעיר יחסית ושאפתן אשר יראה באלופת ישראל קרש קפיצה ראוי, ועל הדרך יסייע למועדון להשתפר. איביץ' הוא דוגמא קלאסית להצלחת הימור כזה.

פאונוביץ' מביא איתו קבלות של אלוף עולם – הוא הצעיד את נבחרת סרביה עד גיל 20 לזכייה במונדיאל ב-2015, כאשר פרדראג ראיקוביץ' כיכב בין הקורות, והשוער אף עשוי להמליץ עליו בחום. יש לו עבר עשיר כשחקן – כקשר התקפי בילה פאונוביץ' שנים לא מבוטלות באתלטיקו מדריד, והיה דמות פופולרית במיורקה ובחטאפה. עם נסיון רב בליגה הספרדית, הוא בהחלט עונה מתאים למורשת שהותיר ג'ורדי קרויף. כמאמן, דוגל פאונוביץ' בכדורגל מאורגן אך התקפי מאוד – ולראיה דרישתו משחקני סרביה לנסות להבקיע שער שלישי בגמר גביע העולם, אחרי שעלו ליתרון מול ברזיל בדקה ה-118 בהארכה. הוא דובר אנגלית נהדרת, ובילה ארבע שנים מוצלחות יחסית על הקווים של שיקגו פייר ב-MLS. המנטליות שלו מזכירה את איביץ', ואופיו חזק – במיוחד לאור העובדה כי חווה בנעוריו מלחמת אזרחים ביוגוסלביה.

וליקו פאונוביץ' | Jon Durr/Bongarts/Getty Images

מיגל קרדוסו

אם מחפשים מאמן מבטיח עם סגנון ייחודי אשר חייב לשקם את הקריירה, הרי שהפורטוגלי בן ה-48 עשוי להיות בחירה מצוינת. כמו מאמנים רבים בני ארצו, קרדוסו מעולם לא שיחק כדורגל מקצועני, וצמח מלמטה – כולל אימון הקבוצה הצעירה של פורטו בתקופתו של ז'וזה מוריניו. הוא יודע לעשות צעדים הרפתקנים בקריירה, ועבד במשך ארבע שנים כמאמן צעירים ועוזר מאמן בשחטאר דונייצק, בצוותו של פאולו פונסקה. לאחר מכן, בעונת 2017/18, קיבל לידיו את ריו אבה, ועשה עבודה פנטסטית מכל הבחינות. הקבוצה הצנועה סיימה במקום החמישי בזכות סגנון החזקת כדור אטרקטיבי, בעוד קרדוסו התבלט כדמות כריזמטית מאוד, וזכה לכינוי ספאלטי הפורטוגלי, בעיקר בזכות הדמיון במראה החיצוני.

לצערו, הוא לא קיבל בהמשך דרכו זמן כדי לבסס את דרכו. נאנט, סלטה ויגו ואא"ק אתונה אינן ניחנות בסבלנות בלשון המעטה, והפורטוגלי פוטר שלוש פעמים תוך פחות משנה. מאז אוגוסט 2019 הוא מובטל וזקוק נואשות למועדון עם שקט תעשייתי אשר ייתן לו לפחות שנה אחת כדי להסביר לשחקניו את משנתו. מכבי תל אביב עשויה להיות אופציה אדירה עבורו – וזה עשוי לעבוד גם בכיוון השני ולהפוך את קרדוסו למועמד רלוונטי מאוד.

אוסקר קרדוסו | David Ramos/Getty Images

אלברט סלאדס

אם ג'ורדי קרויף היה כאן, למה שחברו לשעבר לחבורה הצעירה של ברצלונה מאמצע שנות ה-90 לא יגיע בעקבותיו? סלאדס בן ה-44 פוטר לפני שבוע מוולנסיה, אשר סבלה מחוסר יציבות בהדרכתו, אך בהחלט רשמה גם הישגים נאים, כולל ניצחון 0:2 על ברצלונה וכמעט ניצחון על ריאל מדריד, שהשוותה ל-1:1 במסטאייה עמוק בזמן פציעות. כמו כן, על שמו רשומה גם עליה לשמינית גמר ליגת האלופות מהמקום הראשון בבית שכלל את צ'לסי ואייאקס.

סלאדס, שעבד במשך שנים עם הנבחרות הצעירות של ספרד ואף שימש כעוזרו של ז'ולן לופטגי בנבחרת הבוגרת ובריאל מדריד, הוא קרויפיסט בנשמתו. כבוגר לה מאסיה, הוא מצהיר כי "הכדור צריך לרוץ מהר יותר מהשחקנים". הוא נותן לחניכיו חופש פעולה, מטפח אותם ועוזר להם לבטא את כשרונם. שחקני הנבחרות הצעירות נהנו תמיד לעבוד איתו, גם אם היו פרשנים שהאשימו אותו במחדלים טקטיים. הוא הרפתקן מטבעו, כפי שתעיד החלטתו לעבור לריאל מדריד זמן קצר אחרי שהועזב מברצלונה כשחקן. שליטתו באנגלית סבירה, והוא אף שיחק בניו יורק רד בולס. לא יהיה קל לשכנע אותו להגיע לתל אביב, אבל העיתוי עשוי להיות מעניין מבחינתו.

אלברט סלאדס | MIGUEL MEDINA/AFP via Getty Images

ארלינג מו

מאמנים סקנדינבים טרם היו כאן, אבל למה לא לנסות? ארלינג מו, שיחגוג החודש את יום הולדתו ה-50, לא צפוי להתקדם באופן מיידי לליגה בכירה יותר מליגת העל הישראלית, והצעד הזה עשוי להיות מעניין מבחינתו. מדובר באיש מקצוע מצוין ונעים הליכות, אשר עבד במשך ארבע שנים כעוזרו של אולה גונאר סולשיאר במולדה, שם היה אחראי, בין היתר, על שיפור יכולותיו ההתקפיות של ארלינג הולאנד. אחרי עזיבתו של חלוץ העבר למנצ'סטר יונייטד, קיבל מו את תפקיד המאמן הראשי והצעיד מיד את הכחולים לאליפות נורבגיה בשנה שעברה, עם כדורגל התקפי סוחף (72 שערי זכות ב-30 משחקים).

מו מעולם לא שיחק כדורגל מקצועני, פילס את דרכו בהתמדה וניחן באופי נוח. אם רוצים לנסות משהו קצת שונה, אפשר לנסות לפנות אליו – גם אם חוזהו במועדונו הנוכחי לא הסתיים, ועונת 2020 בנורבגיה רק יצאה לדרך.

ארלינג מו | OZAN KOSE/AFP via Getty Images

ז'ליקו בובאץ'

במשך 17 שנה שימש הבוסני כעוזרו של יורגן קלופ – במיינץ, בדורטמונד ובליברפול. הוא היה יד ימינו של כוכב העל הכריזמטי, ואחראי במידה לא מבוטלת לעיצוב סגנונו. אחרי שדרכיהם של השניים נפרדו במפתיע ב-2018, רבים ציפו כי בובאץ' ינסה את מזלו כמאמן עצמאי. במקום זאת, הוא מונה בתחילת השנה הנוכחית דווקא למנהל הספורטיבי בדינמו מוסקבה, אם כי אף אחד בתקשורת הרוסית לא מסוגל להבין מה הוא עושה שם – כי אין לו נסיון ניהולי אמיתי.

כמאמן, בובאץ' דווקא עשוי לתרום רבות, ובגיל 58 זמנו אוזל. אם לא ינסה את מזלו עכשיו, הוא לא יעשה את זה אף פעם. מבחינה כספית, מכבי תל אביב לא יכולה להציע לו אלטרנטיבה בהשוואה לדינמו (גם אם המצב הכלכלי בכדורגל הרוסי התדרדר מאוד), אך מקצועית זה עשוי להיות אפילו שדרוג. הפרויקט במוסקבה לא הולך לשום מקום. אם רוצים להרים טלפון ולגשש, זה לא יכול להזיק.

יורגן קלופ, ז'ליקו בובאץ' | PAUL ELLIS/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי