"אבא מת בגיל שלוש. מצאתי את עצמי מורעב, מחפש אוכל ברחובות"

קיזיטו פורץ על חשבון ארמנדו קופר | אודי ציטיאט

הילדות ("ניקיתי בשביל כסף, בגיל 10 עזבתי את הבית") וההצעות מפורטו ובנפיקה ("שלחו אותי לקבוצה אחרת בגלל עמלה"), וגם: ההתעניינות מליברפול, התחושות בכפ"ס והמסר לגדולות. קיזיטו נפתח בראיון מטלטל לספורט1

קבוצות: הפועל כפר סבא
(גודל טקסט)

סיפורו של קיזיטו לוואגה, חלוץ הפועל כפר סבא, הוא כנראה אחד המטלטלים שתשמעו: נער שעבר ילדות קשה באפריקה, עזב את הבית, זכה להתעניינות מאימפריות בליגה הפורטוגלית ומצא את עצמו בישראל. לאחר פתיחת עונה מוצלחת מאוד במדי הקבוצה מהשרון, האוגנדי העניק היום (שישי) ראיון מיוחד לספורט1 בו פתח את הלב ודיבר בהרחבה.

בגיל שלוש, קיזיטו איבד את אביו: "הוא מת ממחלה, אני אפילו לא זוכר אותו", מסביר החלוץ, שנאלץ לסייע לאימו מבחינה כלכלית ובעקבות כך התבגר בשלב מוקדם מאוד, בו מרבית בני גילו עסוקים בדברים אחרים. "לא היה לנו אוכל. אני זוכר את עצמי יוצא החוצה לחפש משהו לאכול. הייתי הולך לישון רעב. זה היה קשה מאוד עבור אמא שלי, שרצתה לפרנס אותנו ללא הצלחה. הייתי הולך לנקות עבור קצת כסף לקנות אוכל".

קיזיטו הסביר כיצד הכל התחיל: "כשהייתי בן שבע, מישהו ראה אותי משחק כדורגל ברחוב והציע לי להצטרף לאקדמיה. אמא שלי התנגדה בגלל המציאות באפריקה וחטיפות הילדים. היא לא רצתה שאלך. הקשבתי לה ונשארתי לשחק ברחובות. באחד המשחקים בין בתי הספר, כעבור שלוש שנים, אותו בחור חזר. הוא שוב רצה לצרף אותי והפעם הלך לדבר עם אמא שלי באופן אישי, הפעם היא נכנעה. הוא סיפר לה שהוא ידאג שאני אלמד במקביל, כי היא לא הייתה יכולה לשלם על לימודים. למעשה, בגיל 10 עזבתי את הבית".

קיזיטו חוגג, איאד אבו עביד מאוכזב | אודי ציטיאט

איך זה שינה את החיים שלך?

"אני רוצה לתת יותר לאמא שלי ובמקביל גם לסייע לאנשים שחוו ילדות כמו שלי. כיום, ברוך השם, אני יכול לתמוך באמא ב-100%. כל עוד יש לי, אתן לה הכל. היא החברה הכי טובה שלי. כשהגעתי לישראל, היא קראה כמו כולם המצב ושאלה אם אני שפוי שאני חותם פה. הרגעתי אותה. באוגנדה, למדנו על מבצע אנטבה ועל כל מה שקרה עם אידי אמין, אז אתה מבין איך זה עובד".

נולד לך ילד לא מזמן.

כמובן שאני רוצה להעניק לו יותר, שלא יעבור את מה שאני עברתי. אני רוצה שהוא ילמד להיות אדם חזק. אני לא רוצה שהוא יצטרך ללכת לחפש אוכל ברחוב בגיל חמש, כמו אבא שלו".

בגיל 19, הקריירה של שחקן ההתקפה עברה מפנה: הוא עבר לקבוצת ליישוש מהליגה הפורטוגלית השנייה והפך להיות הכדורגלן האוגנדי הראשון במדינה. שם, הוא רשם עונות שהובילו את הקבוצות הגדולות להתעניין בו. "התחלתי טוב את הפרק שלי בפורטוגל. פורטו ואפילו בנפיקה וספורטינג ליסבון התעניינו בי. היה בלבול ביני לבין הסוכן שלי. הייתי ילד צעיר ולא ידעתי על השיחות עם הנשיא של ליישוש בנוגע לסכומים ולמעבר שלי. לי הוא סיפר שהקבוצות הללו רוצות אותי ושאל במי מהן אבחר. הבחירה שלי הייתה פורטו, כי זו עיר שקרובה גאוגרפית למקום בו שיחקתי".

קיזיטו שומר על נטע לביא
קיזיטו, נטע לביא | מאור אלקסלסי

ומה קרה אז?

"חיכיתי להצעה. פורטו רצתה אותי, הנשיא רצה לקבל עליי כסף והוא העדיף לשלוח אותי לקבוצה אחרת, אולי בגלל עמלה. הוא רצה שאלך לבנפיקה. אני לא דיברתי פורטוגזית, הייתי ילד ועד היום אני לא יודע מה באמת קרה שם. אני רק יודע שסיימתי להעסיק את הסוכן שלי אחרי התקופה הזאת. כשגיליתי מה הוא עשה, אמרתי לעצמי שאני לא יכול להמשיך לעבוד איתו".

הוא הסביר לך איך העסקה נפלה?

"הוא אמר לי שהוא לא רצה לפגוע במעבר שלי, אבל ליברפול שלחה סקאוטים לראות אותי ושהיא התעניינה בי. הוא רצה שאחתום בליברפול, אבל האנגלים רצו שאחכה, הם רצו לראות אותי יותר לאור יותר זמן. שאלתי אותו למה הוא לא שיתף אותי והתעניין בהעדפות שלי, כי אני, כמו שאמרתי, רציתי לעובר לפורטו".

ואיך זה התגלגל משם?

"אחרי שלא מכרו אותי, השאירו אותי שבעה חודשים מחוץ לכדורגל. אמרתי לסוכן שאני רוצה לשחק או לחזור למדינה שלי. הייתי ממש מותש, אבל קבוצות ראו שחקן שלא שיחק פרק זמן כל כך ארוך, אז הן לא רצו אותי. פתאום הערך שלי ירד. לא רק שהם לא מכרו אותי כשהיו הצעות, גם לא נתנו לי לשחק כדוגל".

קיזיטו בועט | אודי ציטיאט

אחרי שעזב את ליישוש לספורטינג קובייה, קיזיטו המשיך לחורר רשתות בפורטוגל כשעזר לקבוצתו עם 16 שערים כולל שלושער מול האקסית שפגעה בהתקדמו. משם הדרך לליגה הראשונה הגיעה, כשהוא חתם במדי ריו אבה בשורותיה לא זכה לדקות משחק משמעותיות.  הוא הושאל לפירנסה מהליגה השנייה, לה סייע להעפיל לליגה הראשונה רק כדי להספיק לחזור בשנית לריו אבה ושוב לבלות זמן רב על הספסל.

"לפעמים אני מרגיש מאוכזב ממה שהיה. אני מסתכל על הקריירה שלי ואומר לעצמי ששיחקתי בליגה השנייה בפורטוגל נגד שחקנים כמו ברנרדו סילבה (ששיחק בקבוצה השנייה של בנפיקה ליסבון) וז'ואו קנסאלו והייתי השחקן המוביל בליגה, אבל תראה איפה הם, שניהם במנצ'סטר סיטי הגדולה, ואיפה אני".

לאחר שש עונות מתישות מבחינה נפשית, הגיעו מבול של שינויים עבור קיזיטו שכללו מעברים ליאשי הרומנית, באטה בוריסוב הבלארוסית ושחטאר קרגאנדי הקזחית, בטרם הובא להפועל כפר סבא על ידי אופיר חיים בחודש ינואר האחרון ומאז הספיק להבקיע שלושה שערי ליגה ב-14 הופעות (רק תשע מהן בהרכב הפותח).

ברנרדו סילבה
ברנרדו סילבה | Gettyimages

איך הגעת לכפר סבא?

"הייתי בקזחסטן, שיחקתי במדי שחטאר קרגאנדי. לאחר סיום העונה, הסוכן שלי הציע לי את ישראל. כל מה שידעתי על המדינה היה קשור למלחמות ובלאגן. התייעצתי עם חבר שלי, טימותי אוואני ממ.ס אשדוד, והוא אמר לי שאין פה שום בעיות ושזו מדינה נהדרת. התחלתי להתעניין ולקרוא על הקבוצה. אחרי כמה חודשים כאן בארץ, אני חושב שזו הייתה החלטה טובה לחתום. כפר סבא זה מועדון טוב עם אנשים חמים".

הגעת לקבוצה שנאבקה על ההישרדות בליגה ופתאום המטרות השתנו.

"ראיתי את הפועל כפר סבא עוד לפני שהגעתי לישראל, צפיתי בכמה משחקים שלה וגיליתי קבוצה שמשחקת טוב ולוקה בסיומה. ידעתי שאני אהיה זה שיעזור לה ושנישאר בליגת העל. השנה אנחנו רוצים להיות בפלייאוף העליון".

אתה כבר לא אנונימי בישראל

"הגעתי לאחר חודשיים ללא אימונים, כי הליגה בקזחסטן הסתיימה בנובמבר. שיחקתי מול שחקנים שכבר היו בכושר. בנוסף, ישר נפצעתי וזה הוריד אותי מנטלית. חזרתי למחזורים האחרונים עם יותר כוח ולאט לאט התחלתי לעזור לקבוצה השנה, אני מקבל יותר ביטחון ומרגיש רצוי. לאורך כל הקריירה שלי, כשהרגשתי רצוי, זה בא לידי ביטוי על המגרש. גם אם הייתי עולה לשחק עשר דקות, הייתי נותן הכל עבור המועדון".

עומר פדידה וקיזיטו | אודי ציטיאט

ביממה האחרונה, כידוע, הוחלט בין היתר שההתקדמות של קיזיטו ושל הפועל כפר סבא תיעצר כאשר מממשלת ישראל החליטה על סגר במדינה שבעקבותיו הופסק הכדורגל. "אני מרגיש רע, מאוכזב, כי התחלנו להתחבר ואנחנו מרגישים טוב פיזית וטקטית. אחרי הסגר, אולי נחזור אחורה וזה לא יעשה לנו טוב. יותר מדי זמן ללא אימונים ומשחקים, זה רע עבורנו. הקורונה משפיעה על כל השחקנים".

מה המטרות שלך להמשך הקריירה?

"אני רוצה לחזור לכושר שלי ולקחת את הפועל כפר סבא למקומות גבוהים. לאחר מכן? לשחק בליגת האלופות, אולי במדי קבוצות ישראליות כמו מכבי תל אביב ומכבי חיפה שיכולות להגיע לשם. החלום הכי גדול שלי? לשחק בפרמיירליג. אני אוהד של ליברפול. להחליף מסירות עם מאנה? זו פנטזיה מבחינתי".

סאדיו מאנה
סאדיו מאנה | Jan Kruger/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי