עבאס סואן: "נבחרת ישראל נופלת תמיד ברגע האמת, מקווה שהפעם תתעלה"

עבאס סואן, יניב קטן | PEDRO UGARTE/AFP via Getty Images

נאתכו וההמנון ("לקחנו אליפות העולם בדיבורים"), סכנין ("בעייתית בפרידה מסמלים"), משקיע מאבו דאבי לבית"ר ("צעד נכון, חוגג חכם") והמטרה ("יום יבוא ואהיה מאמן שכולם ישמעו עליו"). קשר העבר בראיון מיוחד

קבוצות: בני סכנין
(גודל טקסט)

הכדורגל הישראלי הושבת לאחרונה לאחר העלייה בתחלואה בנגיך הקורונה בישראל, כאשר בני סכנין הייתה מאלו שנפגעו בצורה קשה, ואף הובסה 7:0 נגד מכבי נתניה, הפסד שהתקבל בצורה קשה בקרב ראשי המועדון.

הקורונה עצמה פגעה עמוקות גם בקרב התושבים בסכנין וביניהם נמצא עבאס סואן. קשר העבר, בן 44, ירד בשנים האחרונות לליגות הנמוכות, מאמן בבית ספר לכדורגל בעיר, ומנסה להתאקלם לנגיף. בראיון מיוחד לספורט1 הוא סיפר על ההתמודדות שלו עם המחלה, על מועדון נעוריו, על הסיכויים של הנבחרת מול סקוטלנד, סוגיית נאתכו וההמנון הלאומי, הליגות הנמוכות וגם הרצון של משה חוגג להביא משקיע מאבו דאבי.

כיצד אתה עובר את תקופת הקורונה?
"אני נמצא בסגר כמו כל המדינה ואני נמצא בבית רוב הזמן. מבלה באזור שלי ומנסה לנשום אוויר בהתאם להנחיות. עושה גם ספורט ורץ באופן אישי. מחכה כבר שנתגבר על המחלה הקשה שפירקה את החברה".

איך אתה רואה את השבתת הכדורגל?
"בעיניי, בריאות האדם מעל הכל, אבל גם יש הגיון ולא יכול להיות שיותר מ-4,000 משפחות מכל הליגות שחיות מהכדורגל ייפגעו. צריך למצוא פתרון לכל הליגות, ובעיקר לליגות הנמוכות. צריך לחזור לשגרה תוך פיקוח ואחריות אישית".

שר הבריאות, יולי אדלטיין. " לא יכול להיות שיותר מ-4,000 משפחות ייפגעו" | Anton Novoderezhkin\TASS via Getty Images

עד כמה אתה חושב שזה ייפגע ברמת הכדורגל?
"לדעתי מי שייפגעו יותר אלו הקבוצות הקטנות, כי הגדולות שיחקו ומשחקות באירופה ומוכנות יותר לחזרת הליגה. חלק מהקבוצות בכלל הוציאו את השחקנים לחל"ת ולצערי אני פוגש שחקנים מבני סכנין שרצים גם באזור וזה לא יעזור להם, כי הם צריכים להיות בכושר משחק".

מכת הקורונה פגעה קשות בבני סכנין?
"בהתחלה פתחנו רע את העונה ועשינו דברים לא טובים, וגם התוצאות היו חלשות. לא יודע אם העובדה שבאה הקורונה טובה לנו, אבל היא בעיקר עושה סדר ונותן אפשרות לבדק בית. הקורונה פגעה כי הפסדנו הרבה שחקנים ומשחקים בגללה, וכעת היא נתנה לנו אוויר חדש וזה הזמן שההנהלה והצוות יישרו קו".

אתה חושב שההתנהלות בקבוצה הייתה לא טובה?
"אני לא יודע אם הם היו יכולים למנוע הדבקות. כנראה שהיו שחקנים שהתאמנו עם כאלה שכבר היו חולים והנגיף המשיך להתפשט בגלל זה. מעבר לכך, ישנה אי וודאות גדולה. נפשית, אם השחקן לא מגיע מוכן למשחק, אז שום דבר לא יעזור וזה עבר בראש של שחקני בני סכנין. הקבוצה גם לא הייתה מוכנה מקצועית, למרות הצלחה במשחקי גביע הטוטו".

"כל מי שהיה לו ספק שסכנין מתרצת מרגיש היום אחרת" | דני מרון

בסכנין דורשים לבטל את המשחק מול מכבי נתניה. אתה חושב שזה הוגן?
"אני חושב שלא יבטלו את המשחק ולא יהיה תקדים. המשחק נגמר בתוצאה רעה מאוד, והרגשה לא טובה, אבל ממשיכים הלאה. כל מי שהיה לו ספק שסכנין מתרצת מרגיש היום אחרת. זה אולי התחיל בסכנין אבל התפשט לכל הליגה".

מבחינה מקצועית, הקבוצה עלתה תוך עונה אחת לליגת העל. זה הישג מרשים?
"היא עשתה דברים גדולים. דבר גדול נוסף שקרה הוא ההזדמנות שקיבלו הרבה שחקנים צעירים, והם לקחו אותה בשתי ידיים. זה עשה להם טוב, אך לדעתי מה שהיה טוב בליגה הלאומית, לא יספיק לליגת העל. הקבוצה חייבת עוד להתחזק בכדי לשרוד".

חברך חאלד חלאיילה, שהיה סמל כמוך בסכנין, עזב בטונים צורמים. האם בסכנין לא יודעים לכבד סמלים?
"יש לנו בעיה עם העניין הזה. זה קרה לא רק עם חלאיילה, אלא עם עוד שחקנים שלא קיבלו את הכבוד שמגיע להם. אני חושב שסכנין זה מועדון לחוץ ולצערי לא מוצאים זמן לתת הערכה לאותם שחקנים שהפכו לסמלים. לכל דבר יש דרך, וההתנהלות הייתה צריכה להיות שונה מול שחקנים מסוימים. אני לא יודע מה קרה עם חלאיילה, אבל הוא ללא ספק ראוי לכבוד אחרי שנתן את כל כולו למועדון".

חאלד חלאיילה
חלאיילה. "יש בעיה בסכנין. לא נותנים את הכבוד שמגיע למי שנתן את כל כולו למועדון" | עומרי שטיין

ישראל תשחק מחר נגד סקוטלנד. כיצד אתה רואה את הסיכויים של הנבחרת?
"קודם כל, אני מקווה שלא יהיו עוד חולי קורונה. אם ככה, אז יש לנו סיכוי גדול להצליח. לצערי נבחרת ישראל נופלת כל הזמן ברגע האמת ואני מקווה שהפעם נתעלה ונעבוד מנטלית עם השחקנים, שיחזרו עם הבשורה המשמחת".

לאחרונה דובר לא מעט על העובדה שהשחקנים מהמגזר הערבי לא שרים את ההמנון הלאומי, ובמיוחד על הקפטן נאתכו. מה דעתך?
"לדעתי, זה דבר שולי ויש כאלה שמחפשים קטנות ומדברים על זה. בעייני זה לא אומר כלום על השייכות ויש לא מעט דוגמאות של שחקנים יהודים שהם קפטנים בקבוצה ערבית, ולהיפך. יש קפטן שלא שר את ההמנון כי יש בו מילים שלא מייצגים אותו, וזה לא מפריע ולא צריך להפריע. יש לנו חכמולוגים במדינה וכבר לקחנו אליפות אירופה ואליפות העולם בדיבורים. אבל בנושא גיבוי שחקנים, מאמנים ובעלי מקצוע – אנחנו רחוקים מזה, וחבל. זה קשור גם לאנשי תקשורת כאלה ואחרים".

מה אתה חושב על הרצון של משה חוגג להביא משקיע מאבו דאבי לבית"ר ירושלים?
"אני חושב שמשה חוגג הוא בן אדם חכם, ואיש עסקים מוצלח. הוא עושה צעד נכון כי יש ים של כסף, והוא הראשון שזיהה שאפשר להביא משקיעים. הוא מדבר על 100 מיליון ואם הם ייכנסו אז יביאו אולי יותר ובכלל יכולים לעשות רק טוב לספורט הישראלי".

סואן בנבחרת ישראל. "תמיד נופלים ברגעי האמת, מקווה שהפעם נתעלה" | PEDRO UGARTE/AFP via Getty Images

חוגג יצליח גם להביא שחקן ערבי לבית"ר ירושלים?
"אם הספונסרים יגיעו לארץ ויכנסו לכדורגל, אז אין לי ספק שהם לא יספרו אף אחד וישדרגו קבוצות כמו שעשו באנגליה וצרפת, בכלל ישנו כאן את פני הכדורגל. היום הכסף מדבר".

אגב, דיא סבע עשה היסטוריה וחתם באיחוד האמירויות. עשה נכון לדעתך?
"אם זה מתאים לו מקצועית וכספית, אז כן. אני מאחל לו בהצלחה כי הוא שחקן מצוין שעשה עונה מצוינת בסין והבקיע לא מעט שערים מכריעים. סבע מחפש משהו מעבר לכדורגל ועשה נכון בעיניי. גם מגיע לו".

נחזור אליך. אתה מאמן בליגות הנמוכות לאחרונה
"לא נולדתי עם כפית של זהב בפה. אכלתי קש כאשר התחלתי כשחקן בליגה א' ועד נבחרת ישראל, ויש דרך ארוכה. אני לומד ומשתלם בכל הזדמנות ומתייעץ עם כולם. לאחרונה עברתי השתלמות אצל אלי גוטמן במכון וינגייט ושמחתי לראות שם הרבה מאמנים".

אברם גרנט
גרנט. "מתייעץ עם כולם. אברם הוא איש יקר" | Phil Cole/Getty Images

מי המודל לחיקוי שלך כמאמן?
"רן בן שמעון הוא מאמן שאני מאוד אוהב את הדרך שלו. גם מרוני לוי אני לוקח הרבה דברים, ובטח שמאברם גרנט. הוא איש יקר. מרקו בלבול עבד בסכנין ולקח גם המון דברים מגרנט, יש לבן שמעון פילוסופיה דומה".

כבר שבעה חודשים שלא מתקיימים משחקים בליגות הנמוכות. אתה רואה דרך חזרה?
"מקווה שבחודש הבא נחזור קצת לשגרה ונתחיל לראות כדורגל. לכולם נמאס. בוא ניקח אוויר ונבין שהספורט זה חלק מהחיים. חשוב שכל אחד ייקח אחריות ורצינות בגלל הקורונה".

יש לך רצון לאמן בליגות בכירות יותר?
"כן. אני רוצה להגיע קדימה וליישם את מה שאני לומד בקבוצות מהליגות הנמוכות, שם אני מנסה להעביר את הידע שלי. אני גם בונה מודל של ילדים צעירים בסכנין, שחלקם יהיו, אני מקווה, חלק מהשלד של בני סכנין בשנים הבאות".

לסיום, עבאס סואן יחזור לבני סכנין?
"יום יבוא ועבאס סואן יהיה אחד מהמאמנים שכולם ישמעו עליהם. המטרה היא להגיע כמה שיותר גבוה".

אמרסון, עבאס סואן
סואן עם הילדים מסכנין. "מקווה שיהיו השלד של הקבוצה בשנים הבאות" | אלבום פרטי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי