שפיגל: "יש ירידה ברמת הטכניקה של הכדורגלן הישראלי"

גיורא שפיגל
גיורא שפיגל | ניר קידר

מעמד המאמן ("רוב הבעלים הם אנשי עסקים שרוצים להיות מידי פעם מאמנים"), ההצלחה של מכבי ת"א ("הבסיס של הארגון טוב"), רמת הכדורגל ("אני מזהה ירידה") והאם קבוצה "קטנה" יכולה לקחת אליפות? האזינו

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

גיורא שפיגל, אחד מגדולי הכדורגלנים והמאמנים בתולדות מדינת ישראל, התראיין אתמול (שני) לתוכנית הספורט של 103FM והתייחס בין היתר למעמד המאמן, רמת הכדורגל בארץ וההצלחה של מכבי תל אביב.

על מעמד המאמן: "אני פרשן מאדו קטן לענייני מאמנים, כי אני לא מבקר קולגות שלי. המצב הזה לא השתנה שנים רבות וכנראה שזה ילך ויחמיר בעתיד, בגלל שרוב הבעלים של הקבוצות הם אנשי עסקים שרוצים להיות מידי פעם קצת מאמנים. אני חושב שזו באמת תופעה עולמית ואני גם חושב שמאמנים כיום פחות לחוצים מכך שיפטרו אותם, כי בדרך כלל החוזים שלהם טובים והם ימצאו לעצמם קבוצה אחרת.

"כשמאמן מכין את הקבוצה שלו למשחק, הוא רוצה לנצח והוא יכין אותה בצורה הטובה ביותר. אם מישהו מכריח אותו להרכיב שחקן שהוא לא רוצה, מטבע הדברים הגישה שלו למשחק תהיה שונה, זה ברור. מצד שני, אנחנו לא באמת יכולים לדעת מה קורה בראשו של מאמן לפני משחק ואני מניח שיש מאמנים שלמרות הלחצים הם מתעלים ועושים את מה שהם חושבים לנכון. מאמן צריך לדעת ש-90 אחוז מההשפעה שיש לו היא על השחקן. אם הוא מכין טוב את השחקנים שלו, הוא יוכל להצליח גם אם יהיו תקלות פה ושם".

האזינו לדברים

על מכבי תל אביב הנוכחית: "אני חושב שהבסיס של הארגון הוא הטוב, הניהול טוב, ולכן הקבוצה הזו מצליחה לעשות דברים יפים לאורך זמן, גם אם בתחילת הדרך זה לא הלך כל כך טוב מכיוון שהמאמן הגיע מאוחר ולא הספיק להכין את הקבוצה. אני בהחלט מסכים שמאמן שלא מכין את הקבוצה אז מאוד קשה לו אחר כך. בסך הכל דוניס מצא את השילוב הנכון של השחקנים ואני חושב שמכבי תל אביב משלבת צעירים שגדלו במועדון, שזה דבר חשוב מאוד לאנרגיה של מועדון. יש שם צעירים מוכשרים וזה בא לידי ביטוי".

האם קבוצה "קטנה" יכולה לזכות באליפות העונה: "אנחנו בעידן הקורונה ומה שהיה הוא לא מה שיש עכשיו. דברים השתנו, הכל נראה מוזר, ולכן גם הליגה נראית כך. אני חושב שלמכבי חיפה יש קבוצה מוכשרת וטובה. גם מכבי פתח תקווה קבוצה מוכשרת ויש עוד קבוצות שבעונה כזו, כשמכבי תל אביב מדשדשת בהתחלה וקורים הרבה דברים, אין שום ספק שהליגה כרגע נראית שוויונית. אני מניח שבמשך הזמן הדברים יהיו יותר ברורים ויהיה קו של כמה קבוצות בצמרת. לגבי מרכז הטבלה והתחתית, קשה לומר מה יכול לקרות".

האם יש ירידה ברמה: "כן, אני מזהה ירידה ברמת המשחק. בקבוצות הגדולות פחות. בסך הכל, יש ירידה ברמת הטכניקה של השחקנים, כי לדעתי בגילאים הצעירים לא עובדים מספיק על הנושא הזה. הרי טכניקה זה הבסיס של המשחק. אם אני לא מוסר מדויק, זה לא חשוב כמה הקבוצה שלי תהיה טובה. אם הפס שלי לא טוב, שום דבר לא יקרה. אני מזהה חולשה בפן הטכני. אני לא מבקר שום דבר בכושר הגופני, כי בעידן של קורונה זה מאוד קשה ויש קצב משחקים גבוה. אני רואה הרבה מאוד משחקים עם איבודי כדור שהם לא ברמה שצריכה להיות בליגת העל. צריך להודות שהמשחק מתקדם במיוחד בכיוון האינטנסיביות, המהירות והאגרסיביות והיום צריך שלשחקני כדורגל תהיה חשיבה מהירה לפני שמקבלים את הכדור ואת זה לדעתי עדיין אין לנו. אני גם רואה הרבה פחד אצל השחקנים, הם פוחדים להסתכן ומי שלא מסתכן לא מצליח".

אייל גולסה, נטע לביא | מאור אלקסלסי

האם יש הבדלים במהירות לעומת מה שהיה לפני עשור ויותר: "יש הבדל בין משחק מהיר לבין שחקן מהיר. יש חמישה סוגים שונים של מהירות: מהירות תגובה, מהירות מחשבה, מהירות מסירה, מהירות של יציאה מהמיקום ומהירות לאורך זמן. אני חושב שיש לנו היום שחקנים יותר מהירים, בהחלט, אני חושב שיש היו ממהירות. לא היה הבדל משמעות לרעה לפני עשר שנים, גם שם הייתה מהירות, אבל מה שאין היום זה מהירות מחשבה ומשחק מהיר עם הכדור".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי