לפני כולם: סיפורו של גדול שחקני נבחרת ישראל בכל הזמנים

גיורא שפיגל
גיורא שפיגל | יח"צ

גיורא שפיגל חולם להצטרף לאייל ברקוביץ' בצוות המקצועי של נבחרת ישראל, גם יצחק שום תומך, אך האם זה יקרה? דיברנו עם אחד השחקנים והמאמנים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי

(גודל טקסט)

בתום משחקי טורניר ליגת האומות בחודש נובמבר, לאחר המפגשים נגד צ'כיה וסקוטלנד, אמור המאמן האוסטרי וילי רוטנשטיינר לסיים את תפקידו כמאמן נבחרת ישראל. כפי שפרסמנו לא אחת, ההתאחדות לכדורגל תפצה את רוטנשטיינר בשבע משכורות ותמנה מאמן לאומי חדש ישראלי כשהמועמדים הם אייל ברקוביץ', יוסי אבוקסיס וניר קלינגר.

לחובבי כדורגל, כמו גם לגורמים בכירים בכדורגל הישראלי, חסר ברשימת המועמדים שמו של מי שלדעת רבים נחשב לאיש האיש הראוי ביותר להשתייך לנבחרת ישראל – גיורא שפיגל, אולי גדול כדורגלני ישראל יחד עם מרדכי שפיגלר ונחום סטלמך ז"ל.

גיורא שפיגל נחשב עד היום לאייקון הגדול של מכבי תל אביב, מי שלבש את החולצה מספר 8 במכבי תל אביב ובנבחרת ישראל עוד הרבה לפני שעשה זאת אבי נמני. כשנשאל שפיגל בשיחה עם ספורט1 מדוע הוא לא חלק מנבחרת ישראל, הוא השיב: "אני לא שם כי מעולם לא הציעו לי את התפקיד. לי אין תשובות. אני כיום לא מאמן, אבל יש לי אתר אינטרנט הקשור לכדורגל. אני מעדיף לדבר על מי שבכדורגל, לא על מי שאינו".

גיורא שפיגל
שפיגל. ישמח לטלפון מההתאחדות | דני מרון

בדיוק לפני שבוע שוחחנו כאן בספורט1 עם אייל ברקוביץ', שסיפר כי ישמח להיות מאמן נבחרת ישראל ולצרף לצדו את גיורא שפיגל. כעת, שפיגל נשאל אם מדובר בתפקיד שהוא רואה לנכון לקחת: "לדעתי אייל ברקוביץ' הוא המתאים ביותר לאימון הנבחרת. מאוד אשמח אם הוא יקרא לי לעזור לו, אגיע בשמחה".

כבר בגיל 15 וחצי העלה ג'רי בית הלוי את שפיגל לקבוצה הבוגרת של מכבי תל אביב, לקבוצה שמוכרת בשם "תינוקות ג'רי" לצדם של צבי רוזן, דוד קרקו, מיקו בלו, אורי קדמי אלי פרחיה ואחרים. שפיגל זכה לכינוי "המהנדס" וכולם התפעלו ממשחקו על כר הדשא. מומחי כדורגל ישראלים ומאירופה באותם ימים שיבחו את שפיגל והתפעלו ממי שסיפק על המגרש חוויה אסתטית, הרבה מעבר לאינטליגנטית.

תבונת המשחק של שפיגל הייתה יוצאת דופן, בהחלט כזו שמי שלא זכה לראות הפסיד. שפיגל סיפק ביצועים כאלה במכבי תל אביב, בנבחרת ישראל, בשטרסבורג ובאולימפיק ליון. שפיגל היה שחקן שלא נבהל ממגרש בוצי, לא מכדור מקפץ ולא משומר אישי. גיורא הוא מאלה שאומרים עליהם "או שיש לך את זה, או שאין לך את זה".

ג’רי בית הלוי בודק את רגלו של שפיגל
ג’רי בית הלוי בודק את רגלו של שפיגל | ספורט1

שדר הספורט דני דבורין ליווה את שפיגל מתחילת הקריירה שלו ובשיחה עם ספורט1 סיפר עליו השבוע: "הייתה לו ראיית משחק מושלמת, פיקחות, טכניקה מרשימה, כדרור וירטואוזי, בעיטה אדירה וגם נגיחה עוצמתית. גיורא שיחק בעידן של שחקנים ענקים כמו יצחק שום, שייע פייגנבויים, צבי רוזן, דוד פרימו ומוצי ליאון. שיתוף הפעולה של שפיגל עם מוטל'ה שפיגלר היה נהדר ואין ספק שהשניים היו הצמד הכי גדול בכדורגל הישראלי".  

גם בעלי הפועל כפר סבא ושחקן העבר יצחק שום, שיבח את שפיגל: "גיורא שפיגל הוא גאון כדורגל, כשחקן וכמאמן. כשאימנתי את בית"ר ירושלים, גיורא היה המנהל המקצועי ולמדתי ממנו בלי סוף על כדורגל. שיחקתי לצדו של גיורא בנבחרת ישראל, כול כדור שיצא מהרגלים שלו היה כדור של גאונות. עבורי היה הכבוד הכי גדול זה ששיחקתי לצדו של שפיגל בנבחרת".  

כששום נשאל את מי משחקני נבחרת ישראל מזכיר לו שפיגל, ענה ללא היסוס: "הכי קרוב אליו היה אייל ברקוביץ'. שים לב שאף אחד משחקני מקסיקו 1970 לא זכה להיות מאמן לאומי, כי פחדו מההילה ומהתהילה של המונדיאל. מה ששפיגל יכול לתת לנבחרת ולכדורגל הישראלי, אף אחד ממאמני הכדור הזה לא יכול".

גיורא שפיגל (שני מימין) עם גביע המדינה של מכבי ת"א ב-1964
שפיגל (שני מימין) עם גביע המדינה של מכבי ת"א ב-1964 | ספורט1

גם עיתונאי "ידיעות אחרונות", משה שיימן המסקר את מכבי תל אביב ונבחרת ישראל מאמצע שנות השישים, מסכים ששפיגל ראוי להיות חלק מצוות הנבחרת: "בתקופתו, לא היה אחד כמו גיורא שפיגל. אם הוא היה משחק היום, שפיגל היה השחקן המרכזי של נבחרת ישראל. המסירות שלו לערן זהבי היו מעלות את ישראל לטורניר גדול, כמו המסירות שלו למוטל'ה שפיגלר שהעלו את ישראל למונדיאל והביאו לשער של שפיגלר נגד שבדיה במקסיקו".

למי שלא יודע, גיורא שפיגל בילה את שנת 1973 בהסגר בינלאומי ועבר לשחק בצרפת, שם הלהיב את האוהדים בשטרסבורג ולאחר מכן בליון לפני ששב לעונה אחת במכבי תל אביב, אותה הוביל לאליפות של 1979. עם מכבי תל אביב זכה שפיגל בשתי אליפויות אסיה למועדונים וכמובן שהיה שותף בכיר בלשון המעטה ל-0:5 ההיסטורי בדרבי ב-1970, בשבת גשומה במיוחד בבלומפילד בה כבש שפיגל שלושה שערים מול הפועל תל אביב. בנבחרת ישראל שיחק שפיגל רק 41 פעמים וכבש 17 שערים.

גיורא שפיגל עם גביע אסיה לקבוצות אלופות ב-1969
שפיגל ושחקני מכבי ת"א עם גביע אסיה ב-1969 | ספורט1

לאחר הקריירה ככדורגלן, כמאמן וכמנג'ר זכה שפיגל עם מכבי תל אביב בגביע המדינה, עם בני יהודה בתואר אליפות ועם מכבי חיפה ב-1994 באליפות הנחשבת לגדולה והמלהיבה בתולדותיה, בה הקבוצה סיימה ללא הפסד.

זו קריאה ליו"ר ההתאחדות לכדורגל אורן חסון: יש לך מועמד ראוי, חלק מנבחרת 1970 ההיסטורית שהעפילה למונדיאל. תרים טלפון מכובד ותדאג שאגדת כדורגל ענקית כמו גיורא שפיגל תזכה לקבל את מקומה הראוי והמכובד.

גיורא שפיגל, מקפיץ לעיני המשפחה כבר בגיל 10
גיורא שפיגל, מקפיץ לעיני המשפחה כבר בגיל 10 | ספורט1

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי