עמיר תורג'מן בראיון מיוחד: "לא הייתי צריך להקשיב לשום, זה רק ייעוץ"

היחסים עם הבעלים ("אולי זה אישי"), חדר ההלבשה ("קיבלתי הודעות בלי יוצא מן הכלל") וההצלחה ("יש לי 60%, אם לא הייתי מצליח לא היו ממשיכים איתי לעונה נוספת"). מאמן הפועל כפ"ס היוצא פותח את הכל לספורט1

קבוצות: הפועל כפר סבא
(גודל טקסט)

התקופה האחרונה לא הייתה קלה עבור עמיר תורג'מן. מאמן הפועל כפר סבא עד השבוע, ספג לא מעט ביקורות מהמועדון בו הוא עובד למרות פתיחת עונה סבירה, כאשר השבוע ולאחר שפיטוריו היו באוויר במשך קרוב לחודש וחצי, הוא סיים את תפקידו.

כעת, מספר ימים לאחר שעזב את המועדון מהשרון הוא מדבר. בראיון מיוחד לספורט1 הוא מספר על חילוקי הדעות עם יצחק שום, לא מבין את ההשתלחות בו, מסביר מדוע השנתיים האחרונות שלו כמאמן לא היו רעות ומספק הצצה לתקופה האחרונה הלא פשוטה שעבר.

"אני חושב שברגע שהתחילו הפרסומים והידיעות, אני לא יודע אם זו הייתה ההתחלה, אבל ידעתי שיהיה הרבה יותר קשה" הוא מספר בגילוי לב. "שיש פרסומים זה תמיד מחלחל לשחקנים. מצד אחד הם באי ודאות ומאוד קשה להם לשחק בשל הלחץ והמשקולות ומצד שני מעמד המאמן מתערער וזה תמיד יותר קשה. אני חייב לציין שבחודשיים האחרונים השחקנים היו שם והיו גברים. בכל משחק הם הגיעו ורצו לנצח וניצחנו משחק אחד ועוד כמה תוצאות תיקו. כן היה רצון להמשיך להתקדם ולהצליח".

מתי הרגשת שלא רוצים אותך?

"להגיד את האמת, לא הרגשתי. אני מכבד את יצחק ועידן וכל מי שפועל שם. יש שם אנשים חמים ועד הרגע האחרון הייתה עבודה רציפה. אני לא צריך שיחבבו אותי או יאהבו אותי. אני צריך לאמן כדורגל ולהביא תוצאות. ברגע שהבאתי תוצאות, אז ברור שזה היה יותר קל. נכון שהיו חילוקי דעות ודיברנו עליהם, אבל בסופו של דבר הכי חשוב זה איך יושרה מקצועית, דרך ארץ ואיך אתה מביא את עצמך גם לשחקנים וגם למועדון. אני חייב להגיד שהראיה היא הודעות בלי יוצא מן הכלל מכל כך הרבה שחקנים במועדון, בעלי מקצוע ועוד. קיבלתי הודעות שמחממות את הלב. עשרה חודשים היו לי שם והייתה לי הנאה, חוץ מהסוף שהיה קשה מאוד".

שחקני הפועל כפר סבא מאוכזבים | דני מרון

איך הצלחת להתרכז בכדורגל בתקופה האחרונה?

"זה לא נעים אבל התעסקתי בכדורגל. למי שהייתי צריך אמרתי שבסופו של דבר לא טוב להפועל כפר סבא כל הציטוטים בעילומי שם. זה מחלחל לשחקנים ומשפיע על המועדון ואם רוצים לעשות משהו יפה ולהצליח, זה חייב לבוא בשקט תעשייתי. בלי רעשים ולחצים מסביב".

באף רגע לא הרגשת שאיבדת את חדר ההלבשה?

"ממש לא. חוץ מיום לפני המשחק מול אשדוד שהאימון עצמו היה לא טוב בגלל כל הלחץ שהופעל כבר מסביב. חוץ מזה, המתח בחדר ההלבשה לפני המשחק, הרצון לעשות את הדברים עד הסוף. אלו דברים שהיו עד הרגע האחרון".

עמיר תורג'מן | אריאל שלום

איזה ציון אתה נותן לעצמך על התקופה שם? הציפיות היו גבוהות…

"אני רואה את זה שהרצון להגיע כמה שיותר גבוה הוא טוב. עם זאת, יש תהליך ודרך. זה אומר שקבוצות ברמה של כפר סבא שבשנה שעברה נשארה בליגה, צריכה בעונה הנוכחית לאסוף כמה שיותר נקודות בסיבוב הראשון, בסיבוב השני ממשיכים קדימה ואם מגיעים במחצית השנייה של הסיבוב השני במצב שאפשר להגיע לפלייאוף העליון, אז דוחפים קדימה ומנסים להשתחל. אבל הדבר צריכה להיות שקטה וצנועה".

"צריך לדעת את מקומנו. עם תקציב של חמישה וחצי מיליון שקלים, זה בכל מקרה לא קל. הדבר הכי חשוב הוא לייצר מומנטום חיובי ואת זה לא הצלחנו לייצר-אני חושב בגלל הרעש מסביב. כל בעל בית יכול להגיד את כאוות נפשו וזה בסדר גמור. אני חושב שהמקום הריאלי של כפר סבא הוא בין 6-10. אם יהיה הלך רוח חיובי במועדון, אפשר להגיע למקומות 7-8. אם כל משחק תהיה הרגשה של סוף עולם אז תהיה בעיה".

אבל שום אמר במסע"ת לפתיחת העונה שהוא רוצה פלייאוף עליון…

"הכי חשוב זה לאמן כדורגל ולקדם את הקבוצה. אם אנחנו מקום 9 או 10, זה מומנטום טוב להגיע למקומות 6-7 שזו נקודת אמצע טובה להגיע למקום השישי. להגיד לך שאפשר להגיע לפלייאוף העליון באמירות? לא. צריך להיות הלך רוח חיובי במועדון גם אחרי תיקו. היה לי קשה שלא הרגשתי את הווייב החיובי הזה. יש בהחלט שחקנים ואנשים במועדון שדוחפים קדימה".

יצחק שום
יצחק שום | מאור אלקסלסי

מה באמת נאמר בשיחות עם יצחק? אילו פערים מקצועיים היו?

"אני חושב שצריך לראות את זה קצת אחרת. זה לא שאני צריך להקשיב לו. אני מתייעץ איתו ואהבתי לדבר איתו. ייעוץ הוא דבר טוב מאוד וכן חשוב לדבר עם בעלים על כל מיני נושאים, בטח עם אחד כזה שמבין כדורגל ואימן. אבל הדבר היותר חשוב הוא שאני אלך הביתה עם התובנות שקיבלתי. בסופו של דבר זה רק ייעוץ, זה לא להקשיב. אני יכול לקבל ואני יכול לא. כמו שאני מתייעץ עם העוזר שלי, עם עידן שום או עם איש מקצוע אחר בכדורגל. אין דבר כזה להקשיב. זה ייעוץ שאני ביום שישי בערב או שבת בבוקר אחרי שדיברתי עם שחקנים, אימנתי אותם יום יום והייתי איתם דקה דקה, צריך לקבל החלטה. אני אגיד לך מה קורה עם להקשיב: אם הקשבתי והדברים הסתדרו אז הכל טוב, אבל אם הפוך – אז זו החלטה שאתה לקחת".

אבל יש דברים שהיית עושה אחרת?

"צריך להכיל דברים ואת זה עשיתי. היו לנו הרבה שיחות אם לשחק בקישור במערך של 1-2 או 2-1 ובשלב מסוים ראיתי ששניים מאחורה זה פחות טוב. הוא המליץ לשחק עם שחקן אחד בקישור האחורי. לקח לי טיפה זמן וראיתי לפי השחקנים שלי שבהחלט אני לוקח את דעתו לתשומת לבי. אבל בסופו של דבר זו הייתה החלטה שלי: אחרי שחשבתי והפנמתי. אין דבר כזה שלוף. אחרי חשיבה מעמיקה, אחרי שמתרגלים ועושים אימונים. אני חושב שהשיחה צריכה להיות של פעם בשבוע וזה קרה. שיחות שמדברים על כדורגל ומה יכול להיות או איך כדאי לשחק. אבל משם אני צריך לקחת את זה".

"קח עוד דוגמה. רצינו לשחק עם שלושה בלמים. זה היה רעיון לא רע מול אשדוד ובאמת שקלתי את זה. התאמנו ביום חמישי והיה סביר פלוס. בשישי לא היה טוב בכלל. שחקנים התבלבלו ולא מצאו את עצמם. יש קבוצות שזה רק עושה להם בלאגן. בנס ציונה שיחקתי עם שלושה בלמים כל השנה וזה הלך מצוין. אז ראיתי שזה לא מסתדר ושיניתי. אני לא הולך ראש בקיר".

עמיר תורג'מן | ירדי עוואמי

היו גם ביקורות שהזרים לא שותפו מספיק…

"זה ההמשך שלי. יש אקסיומה שכל הזרים צריכים לשחק. אני לא חושב שבקבוצת כדורגל צריך להיות משהו כזה. מכיוון שיש 18-20 שחקנים ישראלים וזרים שעליהם אתה מתבסס ומי שטוב ומביא את הסחורה אמור לשחק".

שום אמר שהיה פה את אחד הסגלים הטובים של כפ"ס בשנים האחרונות. מסכים?

"הכול יחסי. שנה שעברה היה סגל פחות טוב והתקציב היה חמישה מיליון. השנה התקציב היה חמישה וחצי מיליון שקלים עם סגל קצת יותר טוב ועדיין השחקנים צריכים להוכיח את עצמם. חלקם עשו דברים יפים והתקדמו וחלקם לא. אתן כדוגמה את סודיק אטנדה: בשנה שעברה הוא היה מצוין בפלייאוף התחתון והשנה הוא קיבלנו הרבה גולים באשמתו או שהיו קשורים אליו והייתי צריך לשנות. מי שעובד יכול לקחת את הצ'אנס וזה בסדר גמור. גם קיזיטו יכול לשבת משחק אחד בחוץ אם הוא לא נתן את מה שהוא היה צריך לתת במשחק מול מכבי פתח תקווה. ואז הוא שיחק מול בני יהודה והיה מצוין. אבל מפה ולקבוע מי צריך לשחק מהזרים אני לא מסכים. פה היינו חילוקים".

סודיק אטנדה | ברני ארדוב

קח דוגמא נוספת: קרפאלה סיסוקו. לפי מידת האמון והדקות שנתת לו… זה לא נראה שאתה הבאת אותו.

"זו הייתה החלטה של מערכת שגם אני כלול בהחלטה הזאת. זה אמור להיות זר שישי צעיר שמביאים אותו במעט מאוד כסף וזה אומר שיש אפשרות לבשל אותו ואם הוא מצליח לפרוץ ולהביא את הסחורה – המועדון ירוויח וגם השחקן. אני חושב שסיסוקו עדיין לא מוכן ברמת המשחק, ההבנה והטכניקה לשחק בליגת העל ולכן היה צריך לבשל אותו לאט לאט. אני כן מסכים עם מועדון שרוצה לקדם אותו. אבל צריך לעשות את זה לאט לאט וזה יהיה בדרך שלי כמאמן. לא לזרוק אותו ישר למים. אני יודע מה צריך לעשות לשחקן צעיר שמגיע למועדון זר במדינה זרה".

יצא לך שם של עקשן?

"מה זה שם? בסופו של דבר מי שמכיר אותי מבפנים יודע שמצד אחד אני מאוד מקשיב ומפנים דברים, אבל מצד שני, לכל אחד יש את האמת המקצועית והפילוסופיה שלו. אם הייתי מקשיב לכל אחד, עם כל כך הרבה אנשים שמדברים איתי במהלך היום, אז הייתי מאבד את עצמי לגמרי. בסופו של דבר הדרך המקצועית שלי היא כבר בת 12 שנים. חלק בנוער של מכבי תל אביב ומאז בקבוצות בוגרים. אני בדיוק יודע מה צריך כל שחקן ואיך לגשת אליו. יש כאלה שיכולים לחלוק וזה בסדר".

בשנתיים האחרונות, תורג'מן לא השלים עונות מלאות בקבוצות בהן אימן. בעונה שעברה היה זה בסקציה נס ציונה והעונה כאמור בכפ"ס. מבחינתו, לא מדובר בכישלון וההסבר לפניכם: "שלח לי מישהו לפני כמה ימים שמאז שאני בכפר סבא יש לי כמעט 60% הצלחה. השארתי את הקבוצה בליגה, עשינו פלייאוף תחתון מצוין והשנה התחלנו אותה בסדר. בנס ציונה עם תקציב של 3.5 מיליון שקלים הגענו למצב שאנחנו נקודה מההישארות בליגה. בסופו של דבר צריך לדעת שמתמודדים עם תקציבים מאוד נמוכים, עם שחקנים ששיחקו בליגה השנייה ועלו לליגה הראשונה".

עמיר תורג'מן | אודי ציטיאט

"ברור שבדרך יש מהמורות אבל אני חושב שבשנה וחצי האחרונות התקדמתי וקידמתי קבוצות. קראתי כתבה על המאמנים הישראלים, שממוצע זמן העבודה שלהם בקבוצות הרבה יותר קצר מהמאמנים באירופה. כי היד קלה על ההדק. לכן, זה נשמע צורם-פיטרו אותי. אבל מה עשיתי בזמן הזה של העשרה חודשים? זה מה שצריך להסתכל. בכפ"ס אמרו כן טוב , לא טוב. אם לא היו מרוצים, לא היו מחתימים אותי לעונה נוספת רק ארבעה ימים לאחר סוף הליגה. אז כנראה שעשיתי דברים טובים אז וגם אחר כך".

תורג'מן שמע את הבעלים שלו עד לפני כמה ימים, יצחק שום, מספק כמה ראיונות לאחר עזיבתו, בהם ביקר אותו וכעת מגיעה התשובה: "צריך לשאול אותו מה הסיבה. זה מאכזב אותי שהוא לקח את זה למקום אישי. אולי זאת הייתה הבעיה, שזה לא מקצועי. אולי זה היה אישי, אני לא יודע. צריך לשאול אותו. אז מה הסיבה שהוא השתלח בי? הרי דיברנו מקצועית, התנהלנו מקצועית ודיברנו שאנחנו מסיימים את זה בצורה מכובדת. עם עידן שום, משה קצב המנכ"ל. אז למה פתאום ככה לצאת? זה מאכזב אותי שהוא לקח את זה למקום אישי. אני מכבד אותו מאוד ומחזיק ממנו מאוד. אהבתי מאוד לדבר איתו, אבל בסופו של דבר יש כבוד הדדי שצריך לדעת לשמור".

יצחק שום | ירדי עוואמי

לאן אתה הולך מפה הלאה?

"אני כרגע ממתין. בסופו של דבר אני בטוח שההצעות יגיעו. פה הרגשתי שאת העבודה שלי ספרו באמצע וזה מה שחבל לי. ברגע שתהיה הצעה טובה שאדע שאוכל לשפר ולקדם את ה קבוצה, אקח אותה".

תגובת הפועל כפר סבא על דבריו של תורג'מן: "הקבוצה ממוקמת כעת במקום ה- 11 בטבלה, בזמן שלסכנין משחק חסר. המשמעות היא שבפועל הקבוצה עלולה להתדרדר עד המקום ה-12 בטבלה. הקבוצה צברה 11 נקודות מתוך 30 אפשרויות – מעט יותר מ-30%. הקבוצה לא כבשה בשישה מתוך עשרה משחקים, ובסך הכל תשעה שערים, ארבעה מתוכם בפנדל. הקבוצה ספגה הכי הרבה שערים בליגה, למעט סכנין. לצערנו הקבוצה רשמה עוד מספר נתונים גרועים במהלך עשרת המשחקים ולפרקים רבים הציגה יכולת רעה. המועדון מאחל לעמיר הצלחה בהמשך הדרך".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי