אייל צור: "יש שופטים ששמחים כששופטים אחרים נכשלים"

שופט העבר בראיון ב-103FM: "כשיושב שופט ב-VAR כמו ארז פפיר, שראה בדיוק את מה שאנחנו ראינו בק"ש, הוא לא ידע אם הוא יקבל גיבוי או לא כשהוא יקרא לשופט". וגם: ריבוי הטעויות לזכותה של מכבי ת"א

(גודל טקסט)

בצל טעויות השיפוט הקשות העונה, שופט העבר אייל צור עלה אתמול (רביעי) לשידור בתכנית הספורט של 103FM והתייחס לבלבול בקרב השופטים מאז כניסת מערכת ה-VAR, למלחמות האגו וכן לטענות לפיהן מכבי תל אביב נהנתה העונה ממספר החלות שנויות במחלקות.

האזינו לראיון

דווקא כשיש VAR שאמור לסייע ולהקל, נדמה שיש יותר טענות לטעויות שיפוט ולרמת השופטים: "זה הלך הרוח הציבורי והוא נובע ממה שלצערנו קורה בשטח. אנחנו רואים בשנה האחרונה ובעיקר בתקופה האחרונה יותר טעויות שיפוט. אני חושב שמעבר לרמה של השופטים, עצם הכניסה של ה-VAR גרמה לשופטים בלבול מאוד גדול – מתי מתערבים, מתי לא מתערבים, מתי קוראים לשופט המרכזי, אם צריך לקרוא לו. איבדו את המטרה העיקרית של ה-VAR שהייתה לקרוא לשופט כשאנחנו משוכנעים ב-100% אחוז שהוא טעה.

"חוסר האחידות אצל שופטי ה-VAR וגם אצל מקבלי ההחלטות בוועדה המקצועית גרמו לבלבול אצל השופטים שיושבים ב-VAR. למשל, מקרים פשוטים כמו בק"ש נגד מכבי ת"א, גם בשריקה לפנדל וגם בפגיעה בשחקן (נטען כי מאור קנדיל היה צריך להיות מורחק), כשיושב שופט ב-VAR כמו ארז פפיר, שראה בדיוק את מה שאנחנו ראינו, הוא לא ידע אם הוא יקבל גיבוי או לא כשהוא יקרא לשופט. מי שיושב ב-VAR מבולבל. הבלבול וחוסר הגיבוי שהם מקבלים גורם לשופטים להרגיש חוסר ביטחון. השעיות על ימין ועל שמאל לא גורמות לביטחון".

מוחמד שכר, דור אלו, אופיר דוידזאדה, נאאל עודה | מאור אלקסלסי

על מלחמות אגו בין השופטים ובעיות בציוות בין שופט ה-VAR לשופט במגרש: "יש בעיה גדולה במשך שנים באיגוד השופטים. יש שופטים ממעמד א' ושופטים ממעמד ב'. יש שופטים שלא מדברים עם השופטים האחרים, יש שופטים ששמחים כששופטים אחרים נכשלים. אתה (המראיין משה פרימו) מקבל טלפונים משופטים ששמחים ומדווחים על טעויות של אחרים, הם חיים מהכישלונות של השופטים האחרים. בתקופה שלי זה לא היה, לא היה אגו. טעינו, היינו תלויים בעצמנו, וזה שהוסיפו עוד עיניים (שופטי רחבה, שופטי VAR) מוריד אחריות מהשופט, אבל מצד שני החבר שלו יכול לגרום לו לקבל ציון נמוך יותר".

אם תמיד שופטים לטובת המועדונים הגדולים: "אני חושב שבסופו של יום, אם נעשה מאזן, קבוצות ירוויחו ויפסידו את אותו מספר נקודות. נכון שהשנה יש הרגשה, הרבה בגלל שהמאבקים צמודים, שכביכול יש נטייה למכבי תל אביב. סטטיסטית ההרגשה אולי נכונה, אבל אני משוכנע שאף שופט לא בא מהבית ואומר שהיום ישפוט לטובת מכבי תל אביב מול הפועל חיפה, או לטובת מכבי חיפה מול קבוצה קטנה אחרת.

"אי אפשר להתעלם שאתה רוצה לשפוט יותר את המשחקים של הקבוצות הגדולות. אתה לא בא לתת להם, אבל יכול להיות שבתאים מאחורה במוח יש נטייה. זה לא משהו מובנה, או משהו שאתה רוצה. אתה לא שופט לטובת מכבי ת"א כי אתה רוצה לשפוט אותם יותר.

שחקני מכבי תל אביב, עידן ורד | אריאל שלום

"סטטיסטית, מכבי מגיעה לרחבת היריב הרבה יותר פעמים ולכן בוצעו על השחקנים שלה יותר עבירות מאשר על בני יהודה. הסטטיסטיקה שהשופט יטעה במקרים של מכבי יותר גדולה, כי היא מחזיקה יותר בכדור, מסכנת יותר את היריב, נמצאת יותר ברחבה. קבוצה שתוקפת יותר תקבל יותר בעיטות עונשין. הבעיה העיקרית היא להסביר לשופטים מתי הם אמורים להשתמש ב-VAR. אני מקווה שלא נראה בסוף העונה שהשופטים הכריעו מי ירדה, מי עלתה ומי זכתה באליפות. שנים שלא היו מאבקים כאלה צמודים. השופטים צריכים שקט וביטחון והמערכת לא נותנת להם. יש חוסר אמון של הציבור בשופטים, חוסר אמון של השופטים באנשי הועדה המקצועות וחוסר אמון גדול בין השופטים לבין עצמם".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי