בדרך לשושלת? מכבי חיפה מצאה חיסון לכסף של גולדהאר

בגיל 41, ברק בכר עצר את הרצף של מכבי ת"א פעמיים וזכה בארבע אליפויות. המפתח לשינוי מבחינת הבעלים הקנדי של הצהובים, המהלך ששחר חייב לבצע וההבדל בין אליפות מקרית לשושלת מפוארת

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

בניגוד לזכייה שלה באליפות ב-2001, שבאה אחרי שבע שנים עקרות, ונתנה אות לשבע אליפויות בתוך 11 עונות, הזכייה של מכבי חיפה באליפות ה-13 שלה מעוררת תהיה: האם זו זכייה חד פעמית וספוראדית שניצלה עד תום מינוי מאמן לא מוצלח למכבי ת"א ועונת בלהות של הפועל ב"ש, בית"ר ירושלים והפועל ת"א, או שאולי זו תחילתה של שושלת?

צריך לזכור, למכבי חיפה היו שתי שושלות בהיסטוריה שלה. הזכייה הראשונה ב-1984 סימנה שמונה עונות בהן זכתה בארבע אליפויות והתמודדה פעמיים על תואר האליפות. בשנים האלה היו היריבות שלה בית"ר ירושלים, עוד בטרם זכתה בתואר אליפות אחד בתולדותיה, או הפועל ת"א שגם בשיאה זכתה רק בשלוש אליפויות והתרסקה ברעש גדול לליגה השנייה. מכבי נתניה ירדה מהבמה, מכבי ת"א לא הייתה בסביבה, אבל כשכבר הגיחה מעבר לפינה, גם קבוצת פאר של מכבי חיפה – טובה מזו שזכתה באליפויות הקודמות – לא הספיקה לה אלא כדי לזכות באליפות אחת.

גם בשושלת השנייה היריבה היתה בעיקר הפועל ת"א וכשהיתה למכבי ת"א עונה אחת טובה, היא קטעה את רצף האליפויות של חיפה, וכך גם הכסף הגדול של גאידמק. ולכן, האליפות הזו של מכבי חיפה שונה בתכלית מהאליפויות הקודמות, כי היא מתרחשת לה בעיצומה של שושלת צהובה, זו שזכתה בחמש אליפויות בין 2013 ל-2020. ומי קטע למכבי ת"א את הרצף קודם? הפועל ב"ש. ומה שמשותף להפועל ב"ש של אמצע העשור הקודם למכבי חיפה של העונה הוא ברק בכר.

ברק בכר | מאור אלקסלסי

מה שעשה בכר בכדורגל הישראלי הוא חסר תקדים. בגיל 41 הוא זכה בתואר אליפות רביעי בקריירה שלו. בגיל שלו היו לדוביד שוייצר רק שתי אליפויות, לאברהם גרנט רק שתי אליפויות ולדרור קשטן אליפות אחת. אם מוסיפים את הגביע עם קריית שמונה, עושה רושם שמי שהיה עדיין מגן בקבוצה שעלתה ליגה בקרית שמונה רק לפני 11 שנה, עשה פה עשור מטורף כעוזר (בעונת אליפות נוספת) וכמאמן, בכל שלוש הקבוצות בהן אימן. כבר עכשיו אפשר לומר שבכר בדרך להפוך למאמן הגדול ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי, והוא יצטרך לעלות לשלב הבתים של ליגת האלופות כדי לקבל את החותמת הסופית לכך.

ולכן בכר הוא המפתח לשינוי רדיקלי ביחסי הכוחות בכדורגל הישראלי. אם הכסף של גולדהאר הצליח להפוך את מכבי ת"א חזרה למועדון הכי גדול בכדורגל הישראלי, אז בכר הוא החיסון לכך. הדרך היחידה של גולדהאר לסלק את המכשול הזה מפניו הוא לסדר לו קבוצה בחו"ל, את נבחרת ישראל או פשוט לשנות קונספט ולהחתים אותו. אם יענקל'ה שחר רוצה לרדת מהבמה בדיוק במקום בו עלה עליה – כמועדון הכי עוצמתי בכדורגל הישראלי – הוא יצטרך להפוך את בכר לאישיות מספר 1 במועדון.

כדי שזה יקרה, צריך בכר להמשיך ולהשביח את מצבת הזרים במועדון, ברמה שבה הזרים משפיעים על מכבי ת"א, והוא צריך לקבל יד חופשית לכך. הוא יצטרך להמשיך ולקחת את השחקנים הכי טובים אליו, ולא בגלל פרשיות מין כמו במקרה של עומר אצילי. זה קצת מפחיד ברמה הכלכלית, כי שחר בחיים לא ישכיב תקציב כמו של גולדהאר, אבל אוהדי מכבי חיפה הוכיחו בעשור השחון שלהם שהם קהל נאמן, וקהל כזה מכניס כסף ונותן דחיפה לעשות עוד כסף, דרך אירופה למשל.

יעקב שחר, ארז כלפון | מאור אלקסלסי

הדרך של חיפה לשושלת צריכה לעבור בכל המקומות: שחקנים ישראלים מובחרים, זרים משובחים, עליה לשלב בתים באירופה. כשזה יגיע – בדיוק כמו הפועל ב"ש בעונת האליפות השנייה שלה 2016/17 – זו תהיה שושלת. ואז, היא גם תנצח את מכבי ת"א בשלושה מארבעת המשחקים שיהיו לה במהלך העונה. הפרט הזה הוא שולי, אבל הוא ההבדל בין אליפות מקרית לשושלת מפוארת.

וגם אם ילך פחות טוב, ושחר מכיר את זה מגיורא שפיגל שאימן במועדון בין 1992 ל-1997 או שלמה שרף שאימן שם בין 1983 ל-1987 ובין 1990 ל-1992 וזכה בשלוש אליפויות – המפתח לשושלת הוא מאמן קבוע.

ברק בכר, מוחמד אבו פאני
ברק בכר, מוחמד אבו פאני | טל לוי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי