שניים מעל כולם ומי הכי מאכזב? ציוני האליפות של מכבי חיפה

עשר שנים אחרי הצלחת האחרונה, האליפות חזרה אל הכרמל ומכבי חיפה שוב הקבוצה הטובה בישראל. כמה קיבלו שרי ואצילי, מי הפך את הירוקים ל"קבוצה רעה" וה-איש של יענקל'ה בדרך לפסגה. גיליון מיוחד

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

מכבי חיפה עשתה את זה. אחרי שנים כל כך קשות, אכזבות בלתי פוסקות, נקודות שפל שהמועדון לא ידע בעידן יעקב שחר ותסכול בלתי נגמר של האוהדים – הירוקים הצליחו להחזיר את האליפות אל הכרמל, עשר שנים אחרי האליפות האחרונה. זה לא דבר שהיו רגילים לו במכבי חיפה, שזכתה בשבע אליפויות בין 2000 ל-2011. היא התרגלה לשלוט בליגה, להיות זו שמכתיבה את הקצב, אבל היא חוותה עשור שהוא פשוט סיוט מבחינת מי שהתרגלה להיות זו שתמיד מספר 1. אבל זהו, זה נגמר. מכבי חיפה שוב הקבוצה הטובה בישראל.

הירוקים רשמו עונה נפלאה, עוצמתית, מרשימה, עם כדורגל שמח, ואף אחד לא יכול לערער על האליפות הזו. גם לא העובדה שהם לא ניצחה את מכבי תל אביב – כי הם ניצחו את כל השאר ודרסו את הליגה. הם בלתי מנוצחים בפלייאוף העליון, וזה אומר המון. ברק בכר הביא למכבי חיפה בדיוק את מה שחסר לה. בדיוק את מה שלא היה לה בעונה הקודמת. עוד קצת רוע במובן החיובי של המילה, עוד קצת אגרסיביות, עוד קצת תכליתיות. עוד קצת ברק. לרגל המאורע החגיגי, חילקנו לשחקני האלופה הטרייה ציונים עונתיים. הדבר אולי שהכי צריך להחמיא לקבוצה היא העובדה שזו הייתה עונה מאוד קבוצתית ולא אינדיבידואלית – וזה מרשים. אבל דבר אחד למכבי חיפה אסור לשכוח – הוקרת תודה למרקו בלבול. 

ג'וש כהן – 9
מה שהשוער עשה העונה פשוט יוצא דופן. כמה שקט, כמה ביטחון. כמה תרומה ברגעים הכי קריטיים שיש. לעצור ארבעה פנדלים מתוך חמישה שנבעטו אליו זה תקדים ברמה עולמית, וחלקם היו ברגעים כל כך קרייטים. במחזור ה-11 מול מכבי פתח תקווה בדקה ה-98 הוא סיפק הצלה של אליפות – לא פחות. אלה רגעים שמגדירים אלופה. אי אפשר לשכוח לו גם הצלת ענק לניסיון של אלכסנדר פשיץ' ב-2:2 מול מכבי תל אביב, בו ניצחון צהוב יכול היה לשנות את כל המומנטום. אפשר להגיד חד משמעית – בלי היכולת המדהימה שלו בין הקורות העונה, מכבי חיפה הייתה במקום אחר.

רז מאיר – 6.5
המגן הימני עשה קפיצת מדרגה משמעותית העונה. הוא שחקן מאוד סולידי, מציג יכולת די טובה כמעט תמיד, אבל עדיין, נראה שדווקא כאן מכבי חיפה זקוקה לשדרוג. מאיר הוא ללא ספק שחקן סגל משמעותי וראוי ללבוש את המדים הירוקים, אבל לא בטוח שלהיות שחקן קבוע בהרכב. הוא תמיד עולה ונותן הכל, סותם חורים, אם זה בצד שמאל של ההגנה או בקישור, ובעל כושר גופני מרשים ברמה אירופית. מכבי חיפה צריכה אותו, אבל כדי לעשות צעד נוסף קדימה כקבוצה גם בעונה הבאה, צריכה שחקן שלם יותר בעמדה הזו.

רז מאיר | מאור אלקסלסי

ארנסט מאבוקה – 6
המגן הקמרוני, שיחגוג בעוד כשלושה שבועות יום הולדת 33, עשה בתחילת העונה סימנים של סוף קריירה. הוא הציג יכולת לא טובה, היה נראה כמו החוליה החלשה, ואיבד את מקומו בהרכב בצדק לרז מאיר. בין המחזור החמישי ל-19 הוא כלל לא שותף. הוא חזר לעניינים כשנכנס כמחליף במחצית של הדרבי מול הפועל חיפה במחזור ה-20, בישל, ונכנס חזק לרוטציה. הוא רשם לאחר מכן 90 דקות בארבעה משחקים רצופים ולאחר מכן שב להתנדנד בין ההרכב לספסל. דבר אחד בטוח – היציאות שלו קדימה משפרות את המשחק הקבוצתי של מכבי חיפה משמעותית, אבל כמו שנכתב על השחקן שמעליו, הירוקים צריכים חיזוק בעמדה הזו. הוא יעזוב בסיום העונה עם תום חוזהו וצפוי להגיע מגן ימני זר על חשבונו.

ארנסט מאבוקה | טל לוי

בוגדן פלאניץ' – 8
האיש שהפך מהר מאוד לאהוב הקהל רשם עונה הפכפכה. הוא התחיל בינוני מינוס, והרבה גבות הורמו ונשאלה השאלה – מדוע זה השחקן עליו מכבי חיפה כל כך התעקשה? אבל הבלם הסרבי הצליח מהר מאוד לסתום הרבה פיות, כשמעבר ליכולת המצוינת, הוסיף מימד של לחימה לא מתפשרת ואופי. הוא ניקה כל כך הרבה התקפות של היריב, חיפה על כל כך הרבה חורים ואפילו כבש ארבעה שערים. יש לו ליקויים, הוא לא בלם מושלם, אבל בכל זאת – בול מה שמכבי חיפה הייתה צריכה.

בוגדן פלאניץ' חוגג | מאור אלקסלסי

עופרי ארד – 7.5
עוד קפיצת מדרגה עשה הבלם הצעיר העונה. הוא לא רק בלם טוב, הוא דמות נהדרת ואולי גם סמל ירוק לעתיד. היו לו גם כמה טעויות העונה, אבל אתם מכירים בלם מושלם שלא טועה אף פעם? יש לו אופי שקט, הוא מנהיג, מתקל נפלא ובעל משחק ראש פנטסטי. אין ספק שהוא אחד מהישראלים הכי טובים בעמדתו כיום, והירוקים יכולים לבנות עליו להרבה שנים. בנוסף להכל, רשם 90 דקות בשני המשחקים האחרונים של נבחרת ישראל, נראה שביסס את מקומו בהרכב וזו תוצאה ישירה מהשיפור המתמיד שלו.

עופרי ארד | אריאל שלום

עאיד חבשי – 4
עשר הופעות ליגה רשם העונה הבלם ועשה לא מעט טעויות. שימו לב להידרדרות הממושכת שלו – בחמש המחזורים הראשונים הוא פתח בהרכב, אחר כך איבד את מקומו לארד, ולקראת סוף העונה הוא כבר הפך לבלם הרביעי ברוטציה אחרי רמי גרשון וכמעט לא נכלל בסגל. את האמת? קשה להגיד שלא בצדק. הוא הציג יכולת לא טובה כששיחק, ובחודש ינואר לא הגיע על דעת עצמו לאחד מאימוני הקבוצה. אז איך אפשר לצפות שברק בכר ייתן לו הזדמנות? חבל לראות כיצד שחקן שכבר רשם ארבע הופעות בנבחרת ישראל הולך אחורה בקריירה שלו. בשבילו – הוא צריך לעבור מיידית לקבוצה בה ישחק בהרכב.

עאיד חבשי | מאור אלקסלסי

רמי גרשון – 6
הוא לא שיחק יותר מדי העונה, אבל היה שם בשביל מכבי חיפה כשהיא הייתה צריכה אותו. הוא נראה הרבה יותר רגוע במשחק שלו, שקט, וסוף סוף הירוקים קיבלו ממנו תועלת אחרי שנים חלשות. לא צריך להצהיר הצהרות, אבל החזרה שלו לעניינים היא אחד הדברים החיוביים ביותר מבחינת הקבוצה מהכרמל העונה. הראה שאפשר לסמוך עליו והפך לשחקן רוטציה לגיטימי, ששיחק לא מעט במאני טיים. בסוף חלון ההעברות של ינואר היה אמור לעבור לבני יהודה, אך נשאר בעקבות פציעת חבשי, עקף אותו במעמד ומסתבר ש"הכל לטובה" זו לא קלישאה.

רמי גרשון | אריאל שלום

סאן מנחם – 7.5
קפיצה אדירה למגן השמאלי העונה. הראה שיש על מי לסמוך ובגדול, הפך לשחקן הרכב קבוע בנבחרת ישראל, ומי היה מאמין שעם החתמת טאלב טוואטחה בקיץ זה מה שנראה ממנו? אף אחד, ספק אם הוא בעצמו. הציג העונה שיפור הגנתי, שיפור התקפי, הפך למנהיג רציני בחדר ההלבשה ועל הדשא, והראה שנכון להיום הוא השחקן הישראלי הטוב ביותר בעמדתו. 

סאן מנחם | מאור אלקסלסי

טאלב טוואטחה -4
לפני הביקורת, צריך להגיד שלא קיבל מספיק צ'אנסים העונה להיכנס לעניינים. ולמרות הכל, היה צריך להציג יכולת טובה יותר כששיחק, גישה טובה יותר, והקריירה שלו פשוט נמצאת בשלב קריטי ביותר ובקרוב גם אולי בנקודת אל חזור – כי זו כבר עונה רביעית ברציפות שהוא לא משחק כדורגל באופן קבוע ורציף. הציפיות היו בשמיים והוא אולי היה הרכש הנוצץ ביותר העונה (לפני הגעת עומר אצילי בינואר), ובינתיים הוא הספיק לאבד את מעמדו כמגן הבכיר של נבחרת ישראל ולאבד את האמון של ברק בכר. סיכוי טוב שיעזוב.

טאלב טוואטחה | טל לוי

נטע לביא – 8.5
הקפטן המשיך בשדרוג שלו גם העונה – והציג יציבות מרשימה. מכבי חיפה לא יכולה בלעדיו. התרומה שלו למשחק שלה היא פשוט אדירה. הסיבוב המהיר על המקום, החילוצים, הדחיפה קדימה של המשחק – אלה דברים שיהיה קשה מאוד לירוקים למצוא כשיחפשו לו מחליף אם ייצא לחו"ל. לביא הוכיח שהוא שחקן ראוי להרכב נבחרת ישראל, שחקן שמכבי חיפה תלויה בו, וגם מצא את עצמו בתפקיד מעט יותר קדמי ממה שהוא רגיל אליו. הוא עשה שם עבודה טובה מאוד, למרות שחשוב לציין שהוא פחות מחמיא לו מאשר תפקיד ה-"6" הטבעי שלו.

נטע לביא חוגג | מאור אלקסלסי

חוסה רודריגס – 8
אי של שקט. הקשר הספרדי לא בדיוק היה הרכש לו ציפו אוהדי מכבי חיפה, אחרי שלא הרשים יתר על המידה כששיחק במכבי תל אביב בעונת 2017/18. אבל רודריגס של מכבי חיפה הוא לא רודריגס של מכבי ת"א – הוא מקבל הרבה ביטחון, מקום בהרכב, וגם משחק בעמדה נמוכה יותר. התוצאה? מספר עצום של חטיפות כדור, סדר מופתי בחלק האחורי ויציבות מרשימה. אחד מהגורמים העיקריים ליכולת הטובה של הירוקים העונה ופשוט בינגו של הצוות המקצועי.

מוחמד אבו פאני – 8
כמה מכבי חיפה הייתה צריכה מישהו כמו אבו פאני. הוא אחד ההבדלים הבולטים בין מכבי חיפה של 2019/20 למכבי חיפה של 2020/21. הפיזיות, ה"רוע" והעוצמות שהוא הביא איתו שינו לגמרי את המשחק של הירוקים. הוא שחקן ראוי לנבחרת ישראל ובצדק קיבל מקום של קבע בסגל, והוא כישרון יוצא מן הכלל. קשר 50-50 אמיתי. כמעט בכל פעם שהוא לא שיחק חסרונו הורגש, ולזכותו גם ייאמר שהוא הגיע בגדול למאני טיים בפלייאוף העליון והציג יכולת מצוינת, כמו כל העונה שלו. 

מוחמד אבו פאני חוגג | מאור אלקסלסי

יובל אשכנזי – 5
אפשר להגיד שהציון אפילו עושה איתו חסד. יש לו הרבה הקלות, הוא סבל מכמה פציעות חוזרות, אבל לא הזכיר את השחקן של העונה הקודמת. האינטנסיביות של מכבי חיפה של 2020/21 היא אדירה, והקבוצה נבנתה על חוליית מרכז שדה חזקה ועוצמתית של רודריגס-לביא-אבו פאני. לאשכנזי פחות מתאים סגנון כזה, הוא הרבה פחות פיזי ואין לו יכולות תיקול כמו של השלישייה הנ"ל. מצד שני, לאף אחד מהשלישייה הזו אין יכולת הצטרפות לרחבה וסיומת כמו של אשכנזי. הוא יצטרך לחזור לעצמו בעונה הבאה, אבל אם רודריגס, לביא ואבו פאני ימשיכו בירוק – הוא לא יחזור להיות שחקן הרכב.

יובל אשכנזי | מאור אלקסלסי

דולב חזיזה – 8
עונה גדולה לקשר, למרות הסיום הפחות טוב מבחינה אישית. דולב חזיזה הוא אחד הגורמים העיקריים לכך שמכבי חיפה חזרה להיות קבוצה גדולה באמת בכדורגל הישראלי העונה ובעונה הקודמת – ולא רק בגלל היכולת המקצועית המצוינת. הוא השחקן הרע, זה שמציק לשחקני היריבה, שהרבה זמן לא היה לה. הוא הפך את הירוקים לקבוצה נושכת. לפעמים הראש שלו קצת בורח, אבל הוא הציג העונה שיפור גדול ועונה טובה יותר אפילו מזו שקדמה לה. מעבר לכך, מנהיג את חדר ההלבשה, אהוב על השחקנים והקהל ונותן 200% בכל שנייה ושנייה.

דולב חזיזה חוגג | מאור אלקסלסי

צ'רון שרי – 8.5
להרבה אנשים יש מה להגיד על הקוסם ההולנדי-סורינאמי, אבל כל הטענות כלפיו נובעות מהציפיות הענקיות ממנו. ואי אפשר לבוא בטענות לשחקן זר ששנה שנייה ברציפות מסיים עם מספר דו ספרתי של שערים. הזרים הקודמים שעשו זאת, אגב, היו וןמח וואקמה ו-וידאר קיארטנסון. הוא מוסיף את הברק, את הכדורגל היפה, הוא עושה הגנה כמו לוחם אמיתי והשתיק את כל המלעיזים כשהגיע בגדול למאני טיים. היו לו תנודות ביכולת העונה, אבל בסוף הוא נתן את מה שמצפים ממנו, ולכל שחקן בסגל הירוק כמעט היו תנודות שכאלה, ובכל פעם הקבוצה נשענה על מישהו אחר – שעשה את העבודה.

צ'רון שרי והמשפחה | מאור אלקסלסי

עומר אצילי – 8
סיכוי טוב מאוד שאם הוא היה מתחיל את העונה בירוק הוא גם היה שחקן העונה. חצי עונה פשוט יוצאת דופן של אצילי, שהפך למלך הבישולים של הליגה. בחצי עונה! מדהים. לא זכור רכש של ינואר שהשפיע ככה מאז שערן זהבי הצטרף למכבי ת"א ב-2012/13. לקח לו כמה משחקים להיכנס לעניינים, אבל כשזה קרה – לא היה אפשר לעצור אותו. שיתוף הפעולה שלו עם שרי מרהיב ויש להם הבנה עיוורת כאילו הם משחקים יחד כבר שנים. הקהל של מכבי חיפה כבר התאהב, והוא זה שצריך להוביל גם בעונה הבאה ולהשאיר את הקבוצה בטופ.

עומר אצילי | מאור אלקסלסי

יאניק וילדסחוט – 4
אכזבת ענק. בעונה הקודמת, עונתו הראשונה בירוק, אפיין אותו חוסר יציבות. לקח לו המון זמן להיכנס לעניינים, אך בתקופה הטובה שלו, היה מצוין. שחקן כמוהו, אם ימקסם את היכולות שלו, יכול להיות גדול על הליגה. אבל חוסר יציבות זה מה שאפיין אותו בעונה שעברה, העונה זו הייתה פשוט יכולת חלשה. הוא כשל פעם אחר פעם בפעולות הכי פשוטות כששיחק, נראה כאילו איבד מהמהירות שלו ופשוט חזר חלש מאוד מאז שנדבק בנגיף הקורונה. יעזוב, ובצדק, את הקבוצה בסיום העונה. מזר מצפים ליותר, בטח זר כמוהו.

יאניק ווילדסחוט | מאור אלקסלסי

גודסוויי דוניו – 7.5
יופי של שחקן. לא חלוץ ענק, לא מעל הליגה, אבל תרם הרבה למכבי חיפה העונה ועשה את העבודה שלו כשהקבוצה הזדקקה לו. בעל מהירות טובה, סיומת לא רעה (למרות כמה החמצות גדולות) ויודע לעשות היטב לחץ על שחקני ההגנה. ללא ספק, שחקן סגל משמעותי שהיה חלק לא מבוטל מהזכייה בתואר. לא קיבל יותר מדי צ'אנסים עד שלא הייתה ברירה אחרת כשניקיטה רוקאביצה נפצע, ובפעם הראשונה שפתח בהרכב מול בני יהודה הראה שיש על מי לסמוך עם שער נפלא. מאז, הוא שחקן רוטציה יותר מלגיטימי, שיחק לא מעט פעמים בהרכב ומילא היטב את חסרונו של החלוץ האוסטרלי בתקופה הארוכה בה נעדר.

גודסוויי דוניו חוגג | מאור אלקסלסי

ניקיטה רוקאביצה – 8
מה יש להגיד על הסקורר המדופלם? גם בעונה בה הוא נעדר במשך שמונה משחקים ולקח לו הרבה זמן לחזור לעניינים אחרי שנפצע ונדבק בקורונה הוא מסיים כמלך השערים של ליגת העל – פעם שנייה ברציפות. הפרס – אליפות וזימון מחודש לנבחרת אוסטרליה. נכון, בחצי השני של העונה מכבי חיפה הסתדרה לרוב בלעדיו, אבל בלי היכולת הלא פחות מאדירה שלו בתחילת העונה, סביר להניח שכל העונה הזו הייתה נראית אחרת עבור הירוקים. הוא התחיל את 2020/21 בליגה עם 10 שערים בשמונת מחזורי הפתיחה (כבש בכולם), ובמחזור ה-18 כבר עמד על 16 כיבושים. סחב את הקבוצה על הגב בחודשים הראשונים של העונה, ולכו תדעו, אולי אם לא היה נפצע ונדבק בנגיף גם היה מקבל ציון גבוה יותר, ובוודאי היה עוקף את מספר השערים אליו הגיע בעונה הקודמת (22).

ניקיטה רוקאביצה | מאור אלקסלסי

מוחמד עוואד – 5
בסדר גמור. בעשרה משחקים בליגה מאז שחזר בחלון ההעברות של חודש ינואר מהשאלה בלך פוזנן הפולנית, החלוץ מצא את הרשת פעם אחת. הוא גם פתח בהרכב פעם אחת. היו פעמים שהרשים יותר, היו פעמים שהרשים פחות. הוא כל כך מוכשר, אבל כשהוא יחגוג 24 בעוד ממש כמה ימים הוא כבר צריך להבין – הוא חייב לשחק. כי אולי זה כבר יהיה מאוחר מדי. הוא חלוץ ערמומי, חד, עם סיומת טובה, יודע לכבוש, יודע למסור טוב, אבל אם כל זה לא מקנה לו יותר מהחלוץ השלישי ברוטציה של מכבי חיפה – זה לא המקום בשבילו. הוא בהחלט שחקן שראוי להיות בסגל של מכבי חיפה, אבל עבור הקריירה שלו – זה הזמן ללכת לככב בקבוצה בדרג אחד יותר נמוך בליגת העל.

מוחמד עוואד | מאור אלקסלסי

ברק בכר: 9
ה-איש של האליפות. נכון, הוא צריך לתת המון קרדיט למרקו בלבול, ששינה את מכבי חיפה והחזיר אותה לצמרת הכדורגל הישראלי. בלי הבסיס האיתן שהוא קיבל מהמאמן שעזב בעונה הקודמת – בכר לא היה עושה העונה את מה שעשה. אבל אי אפשר לקחת מבכר את ההישגים שלו. הוא הכניס את המנטליות, את האופי, והמלחמה הפסיכולוגית הבלתי נגמרת שלו בכל ראיון סוף משחק מחדש כנראה עובדת על השחקנים ומחלחלת היטב.

הוא ייזכר בדפי ההיסטוריה כמי שהחזיר את האליפות למכבי חיפה אחרי השנים הכי קשות שלה מאז שהפכה לאימפריה. שנים בהם ילדים גדלו בישראל כשמכבי חיפה לא קבוצה גדולה. הוא, בעזרת הצוות המשובח שלו, הפך את הירוקים לקבוצה עוצמתית בכל אספקט של המשחק. הגנה, התקפה, קישור, ניצול מדהים של מצבים נייחים. אי אפשר להטיל דופי על העבודה המשובחת שלו ושל הצוות המקצועי – ועכשיו הוא צריך להראות שזה לא היה חד פעמי. מכבי חיפה רוצה לחזור לשלוט בכדורגל הישראלי, והרבה מונח על האיש שהוביל את הפועל באר שבע לשלוש אליפויות רצופות. הקהל התאהב, וגם הוא נראה מאוהב בקבוצה אותה הוא אהד כל החיים. שידוך מושלם. ומה יענו עכשיו כל אלה שאמרו שההחלטה של יענקל'ה שחר לוותר על בלבול ולהביא בכר בסיום העונה הקודמת לא נכונה?

ברק בכר | מאור אלקסלסי

שותפו ולא קיבלו ציון: עומרי גלזר, מאור לוי, נהוראי יפרח, סתיו נחמני.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי