חלאילה הוא לא ראדי: על שתי הבעיות העיקריות בהחתמה של מכבי ת"א

דודו דהאן, אוסאמה חלאילה
דודו דהאן, אוסאמה חלאילה | מסך, אינסטגרם

אין ספק שחלאילה הוחתם בקרית שלום משיקול ענייני נטו. רק שאם כבר לנהל מלחמה מול הקומץ הגזעני בקהל של מכבי ת"א, היה עדיף לעשות את זה עם שחקן פחות צעיר, יותר מנוסה ושיש לו קבלות. זכריה מנתח

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

יורו 2020 בשיאו, נבחרות עפות והפתעות מתרחשות (מעט מדי, אגב), אבל הנקודה הרותחת באמת על הגלובוס היא – איך לא – שוק ההעברות בכדורגל הישראלי. השנה, בזכות קבוצות שהתחילו לעבוד מוקדם מהצפוי, השוק חם במיוחד. האחים ניסנוב גילו שאפשר להביא רכש כבר בסוף מאי ולא צריך לחכות לחלון ההעברות של ינואר בשנה הבאה, אלונה ברקת רוכשת כל מה שזז (או נופל ברחבה) ואפילו מכבי חיפה והפועל חדרה מתחזקות. אין מה לומר, רכש הוא תמיד הצהרת כוונות.

אם נהפוך את ההחתמה של חלאילה בלבד להצהרת הכוונות של מכבי ת"א עד כה, נראה שהמועדון מנסה לומר בכל דרך – חבר'ה, אנחנו הולכים לעונה פיננסית. אחרי עונה בה לא זכתה באליפות אפשר היה להביא כבר ביוני רכש מפוצץ יותר. מצד שני, עם החתמות ב-3 מיליון שקל וחיזורים אחרי צ'יבוטה וביטון, אפשר לומר שמכבי פועלת להזים את השמועות על עונה פיננסית וכנראה לא תמהר להפקיר את הזירה למכבי חיפה.

לחלאילה יש שבעה שערים בעונה האחרונה ועוד 13 בעונה הקודמת. במכבי שילמו 600 אלף דולר על שלושה רבעים מהכרטיס שלו, כך שכנראה הם מאמינים בו ממש ואולי חושבים שמדובר במואנס דאבור הבא. אבל כדי לפרוח – בטח בקבוצה כמו מכבי, צריך זמן – ואם יש דבר שאין בקבוצה כמו מכבי, בדרך כלל – זה זמן. אלא, כמובן, אם מכבי הולכת מראש לעונה רגועה יותר ומשאירה לקבוצות אחרות את הזכות לריב על התואר.

אוסאמה חלאילה | מכבי תל אביב, האתר הרשמי

יש שתי בעיות עיקריות עם חלאילה, והן קשורות זו בזו. הראשונה, כאמור, היא העובדה שהוא לא מאריות הכדורגל כאן. אולי הוא עוד יהיה, כמובן, אבל כרגע זה לא המצב. הבעיה השנייה היא שחלאילה בא מהמגזר הערבי, ולא ייאמן שזה אישיו במכבי ת"א של 2021, אבל ייתכן שיווצר פה קונפליקט בין הקבוצה לבין חלק קטן ומופרע מהקהל שלה.

כן, גם במכבי ת"א יש פלג גזעני. מאז שמהראן ראדי עזב (אחרי לא מעט תאקלים גזעניים עם חלק מהקהל) ובמשך כמה שנים טובות, לא שיחק בקבוצה שחקן מהמגזר. בניגוד לבית"ר ירושלים, זו אף פעם לא הייתה מדיניות מוצהרת של המועדון עצמו, שמקפיד להילחם בגזענות מהיציע בכל האמצעים העומדים לרשותו (רק לאחרונה מכבי הרחיקה לצמיתות אוהד שנקט בגזענות, ועל הדרך גם דפקה לו שיימינג מהסרטים).

על הדשא, במכבי שיחקו חבר'ה מהמגזר לאורך השנים, אם כי לא הרבה, וזה תמיד היה ענייני – יכולת לדעת שאם מכבי לא מחתימה שחקן מסוים, זה לא בגלל הדת או הלאום שלו, אלא כי הוא לא מתאים לה מקצועית. וכששחקן כן התאים לתוכניות של מכבי מבחינה מקצועית – שוב, ראדי כדוגמא הקלה מכולן – הוא הוחתם מיד.

ריקן ראדי
ריקן ראדי | דני מרון

אז איפה הבעיה? חלאילה הוא לא ראדי. עד שיפרע שטרות ייתכן שיעבור זמן, כי בכל זאת מדובר בבחור צעיר מקבוצת פריפריה שפתאום מצא עצמו בקבוצה הגדולה בישראל. ואת הזמן הזה, סביר להניח, ינצלו הגורמים הקיצוניים ביציעי מכבי ת"א – קבוצה שיש לה מעל מיליון אוהדים שנאלצים לראות איך כמה מאות רדיקלים מכתיבים את התדמית הגזענית של הקהל – כדי להוכיח (מבחינתם) שחלאילה הוחתם "רק כי הוא ערבי" (במקרה הטוב. על המקרה הפחות טוב אין טעם להרחיב אפילו).

אין ספק שחלאילה הוחתם בקרית שלום משיקול ענייני נטו. רק שאם כבר לנהל מלחמה מול הקומץ הגזעני בקהל של מכבי ת"א, היה עדיף לעשות את זה עם שחקן פחות צעיר, יותר מנוסה ושיש לו קבלות. כי אם חלאילה ייכשל, יכול להיווצר מצב שגולדהאר ומכבי ישיגו את המטרה ההפוכה מבחינתם בכל הקשור למאבק בגזענות ביציע.

אוהדי מכבי תל אביב | אריאל שלום

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי