עוד אחד בדרך? חמשת משחקי החוץ הכי גדולים של מכבי חיפה באירופה

play
אדורם קייסי כובש מול שטרום גראץ במשחק ההפלה לליגת האלופות | רויטרס, רויטרס
שער ליגה ראשון לשרי לא הספיק, 2:2 למכבי חיפה באשדוד 06:04

ההצגה של דוידוביץ' בוולנסיה, השער של בניון בפריז, הגול של ארבייטמן נגד זלצבורג והרגע הגדול בקריירה של אלון מזרחי ואדורם קייסי. לפני המפגש מול סלביה פראג (22:00, ספורט2), נזכרנו ברגעים הכי מתוקים ובלתי נשכחים של הירוקים במשחקי חוץ באירופה

(גודל טקסט)

5. ולנסיה vs מכבי חיפה 0:0

אחרי שרשמו הישג שיא לקבוצה ישראלית בקמפיין שלב הבתים בליגת האלופות בעונת 2002/2003, הגיעו הירוקים לעונת 2003/4 עם ציפיות לרשום עונת שיא נוספת באירופה, הפעם בגביע אופ"א. לאכזבתם של הירוקים, ההגרלה זימנה להם כבר בסיבוב השני את מוליכת הליגה הספרדית דאז ולנסיה. הירוקים הגיעו למשחק מול העטלפים והשאלה היחידה שריחפה באוויר הייתה כמה גדולה תהיה התבוסה של חיפה.

כבר מדקות הפתיחה היה ניתן לראות את העליונות של הספרדים, אלא ששוער הירוקים ניר דוידוביץ' נעל את השער בתצוגת שיא והלכה למעשה, הצליח לסיים את המשחק בלי לספוג שער. ההתקפה הירוקה אמנם לא סיכנה כמעט כלל את השער של המארחת, אך התצוגה של דוידוביץ' שזיכתה אותו בכינוי תמנון והתיקו המרשים מול קבוצה מהטופ האירופאי, הפכו את המשחק במסטאייה לאחד מהמשחקים הכי זכורים בתולדות המועדון הירוק. "כולם חגגו בטירוף בסוף המשחק", נזכר דוידוביץ' באחד מהראיונות שלו לפני שפרש ממשחק פעיל, "אבל אני לא חגגתי כי פשוט הייתי תשוש מדי". ואכן הירוקים חגגו במשך כמה ימים את ההישג האדיר, אך בגומלין נכנעו לוולנסיה והודחו מהמפעל.

ניר דוידוביץ' שוער מכבי חיפה במשחק הפרישה
המשחק שזיכה אותו בכינוי "התמנון". ניר דוידוביץ' | אדריאן הרבשטיין

4. זלצבורג vs מכבי חיפה 2:1

שש שנים בדיוק לאחר שהעפילו לראשונה לשלב הבתים באלופות, הגיעו הירוקים לפלייאוף מוקדמות ליגת האלופות למפגש כפול מול זלצבורג האוסטרית. ההגרלה הכריעה שהמשחק הראשון יתקיים בחוץ והחניכים של אלישע לוי רק רצו לחזור עם תוצאה שתשאיר סיכוי לגומלין בקרית אליעזר. בפועל, לוי הפתיע את כולם כשעלה עם הרכב התקפי מאוד, וכבר במחצית הראשונה ההימור הצליח כשמוחמד גדיר הצעיר כבש את השער הראשון. האוסטרים עוד השוו ותקפו גלים גלים את הירוקים, אך שבע דקות לסיום שלומי ארבייטמן הצליח להבקיע שער ניצחון מבישול של ליאור רפאלוב וקבע יתרון אדיר לירוקים לקראת הגומלין. בגומלין הירוקים השלימו את המשימה והעפילו לשלב הבתים של ליגת האלופות בפעם השנייה בתולדות המועדון.

"הייתה שמחה אדירה אחרי המשחק באוסטריה", נזכר אחד השחקנים בחיפה באותה עונה, "הבנו שמאנדרדוג אנחנו הופכים לפייבוריטים ברורים לעלות בזכות ניצחון החוץ הזה".

שער שהיה שווה העפלה לליגת האלופות. שלומי ארבייטמן | מכבי חיפה

3. פריז סן ז'רמן vs מכבי חיפה 1:1

בחיי מועדון כדורגל יש כמה נקודות ציון שהופכים לאבן דרך בהיסטוריה של המועדון כולו. אחת מהנקודות האלה במכבי חיפה היא המשחק בצרפת במסגרת הסיבוב הראשון של גביע המחזיקות. הירוקים הגיעו לצרפת למשחק מול פריז, שהייתה גם אז מעצמת כדורגל אירופית לכל דבר. בחיפה וגם בצרפת רק חיכו לראות כמה "חתיכות" השחקנים הישראלים של המאמן הצ'כי דושאן אוהרין יקבלו, אלא שככל שהמשחק התפתח היה ברור שחיפה לא באה לשמש כתפאורה. אחרי פיגור 1:0 הצליחו הירוקים דווקא בדקות הסיום להשוות ממבצע גדול שכלל מסירה נהדרת של אופיר קופל לילד יוסי בניון ומשם לרשת של השוער האגדי ברנרד לאמה. התיקו של הירוקים הפך לאבן דרך, כאשר בגומלין תלמיד תיכון בשם יניב קטן עלה לבכורה והדהים את כולם כשביחד עם בניון, אלון מזרחי והאחרים הדהימו את הצרפתים, ניצחו 2:3 והפעילו לשלב הבא ובדרך לקמפיין חלומי שנעצר רק ברבע הגמר של המפעל.

יוסי בניון שחקן מכבי חיפה מול פריס סן ז'רמן
שער שהוא לא ישכח נגד פריז. יוסי בניון | אתר רשמי, מכבי חיפה

2. שטורם גראץ vs מכבי חיפה 3:3

לפני שנת 2002 אף אחד בישראל לא באמת האמין שקבוצה ישראלית יכולה להימנות על רשימת הפאר של קבוצות שמגיעות לשלב הבתים בליגת האלופות. הירוקים קיבלו את מאמנם החדש יצחק שום וזה כבר באימון הפתיחה, כך מספרים יודעי דבר, שידר לשחקנים שהעונה הם יעשו היסטוריה ויעפילו למפעל החשוב ביבשת. הירוקים הגיעו למשחק המכריע אחרי שבמשחק הראשון בבית הם ניצחו 0:2 והגיעו עם מקדמה אדירה שהייתה אמורה להספיק. אלא שכבר בדקה ה-11 האוסטרים עלו ליתרון ולפתע היה ששוב קבוצה ישראלית תקבל רגליים קרות ברגע האמת. בדקה ה-27 ג'ובאני רוסו, מי אם לא הוא קבע 1:1 ולכולם היה ברור שהמשחק גמור. אלא שהאוסטרים לא אמרו נואש ועלו ל-1:3 בדרך למה שהיה נראה כמהפך והדחה של הירוקים. לקראת הדקה ה-70 החל רוסו לנסות לדרבן את יתר החברים והבהיר להם שמפה הם יורדים רק עם הכרטיס לליגת האלופות. ואכן, בדקה ה-76 היה זה אדורם קייסי שקבע 3:2 ושחרר את כל הלחץ. לאחר מכן ואליד באדיר הוסיף שער משלו והירוקים חגגו על אדמת אוסטריה את אחד מהרגעים הכי גדולים בתולדות המועדון.

1. פארמה vs מכבי חיפה 1:0

עם כל הכבוד ליתר היריבות והמשחקים, אין ספק שהניצחון הכי יוקרתי של הירוקים במשחק חוץ (המשחק מול יונייטד היה משחק בית למרות ששוחק בקפריסין) היה על פארמה בשנת 1993. האיטלקים נחשבו אז לאחת מהקבוצות הכי טובות באירופה וניצחו בישראל 0:1 קטן שהקנה לירוקים מחמאות רבות. למשחק באיטליה הגיעו איל ברקוביץ', אלון מזרחי ויתר החבורה שנחשבת בעיני רבים עד היום לקבוצה הטובה בהיסטוריה של ישראל כאנדרדוג מובהק, ונדמה היה שאפילו הפסד של שלושה שערים ייחשב לסוג של הישג. אלא שמי שמכיר את אותם שחקנים של גיורא שפיגל מבין שמדובר בחבורה של ווינרים שלא נשברת. אחרי תשעים דקות קסומות הירוקים הובילו 0:1 משער של האווירון וההכרעה הלכה לבעיטות מ-11 מטר, שבסופן הירוקים אולי הודחו, אך זכו לכותרות בכל רחבי אירופה על אחת הסנסציות הגדולות של אותה תקופה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי