מח"ש פתחה בבדיקה, המפכ"ל הורה לבדוק את אירועי האלימות בספורט

play
הם תמכו כרגיל, אבל יצאו מאוכזבים מהיכולת של קבוצתם. אוהדי הפועל תל אביב | מאור אלקסלסי
לפני הדרבי: מכבי חיפה ניצחה 0:2 את הפועל תל אביב ופתחה פער בפסגה 03:27

הסרטונים המזעזעים והתמונות הקשות הביאו את המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים לפעול, השר לביטחון פנים עמר בר-לב בירך על ההחלטה לתחקר את אשר מתרחש במגרשים. שחקני הפועל תל אביב: "מזעזע ומקומם"

קבוצות: הפועל תל אביב
(גודל טקסט)

המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים פתחה בבדיקת התנהלות השוטרים אחרי המשחק אמש (שני) בין מכבי חיפה להפועל תל אביב. כזכור, מאתמול בלילה צצו עוד ועוד עדויות וסרטונים של אוהדים שנפגעו פיזית מאלימות של השוטרים, גם ביציעי האצטדיון וגם מחוצה לו.

הבדיקה מגיעה אחרי ביקורת ציבורית נרחבת, בין היתר מצדם של חברי כנסת שנחשפו לסרטונים המזעזעים ולתמונות הקשות. בנוסף, בהפועל תל אביב הודיעו שיגישו תלונה למח"ש וגם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הודיע על הקמת צוות בכיר, שבראשו תעמוד ראש אג"מ ניצב סיגל בר צבי, שיתחקר את האירוע האחרון וכן ואת האירועים החריגים שהתרחשו במגרשי הספורט בשבועות האחרונים.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, אף הבהיר בהמשך להודעת המפכ"ל על בחינת אירועי האלימות בספורט כי הוא "מברך על הוראת מפכ"ל משטרת ישראל למנות את ראש אג"ם, ניצב סיגל בר-צבי, לבדוק את אירועי האלימות האחרונים בספורט לעומקם ונבין מה הוביל לתמונות שיצאו מהמגרשים אתמול ובשבועות האחרונים".

פוסט עידן ורד אחרי אלימות המשטרה
| צילום מסך, אינסטגרם עידן ורד

גם שחקנים רבים מהפועל תל אביב העלו לסטורי תמונות וסרטונים של האוהדים וכתבו: "קוראים למצות את הדין עם השוטרים שנהגו באלימות חסרת רסן נגד האוהדים שלנו. מזעזע ומקומם, ליבנו איתכם".

בתוך כך, היום התקיים דיון בכנסת ובו דיווח נציג המשרד לביטחון פנים על הקמתה מחדש של היחידה המשטרתית לטיפול באלימות בספורט, שפורקה ב-2020 בשל בעיות תקציב. היחידה המתחדשת תמנה 11 שוטרים.

עוד דובר על כך שחוק איסור אלימות בספורט יעבור שינויי חקיקה, במגמה להפוך עבירות פליליות לעבירות שהעונש עליהן הוא קנס מינהלי. בכך מתכוון צוות משותף למשרד לביטחון פנים, למשרד הספורט ולמשרד המשפטים להפוך את האכיפה והענישה לאפקטיביים יותר ולצמצם את האלימות במגרשי הספורט.

אוהדי הפועל תל אביב
הם תמכו כרגיל, אבל יצאו מאוכזבים מהיכולת של קבוצתם. אוהדי הפועל תל אביב | מאור אלקסלסי

נציג ארגון אוהדי הספורט "היציע", גלעד ניצן, השתתף בדיון בכנסת והציג את עמדת האוהדים בנושא: "אין קשר בין הענישה של משטרת ישראל בכל הנוגע לאיסור על הכנסת ציוד עידוד להפחתת אלימות. הנתונים חד משמעיים בנושא".

לצד הצגת מקרי האלימות הקשים והמזעזעים, הוצגו מטעם ארגון האוהדים מספר צעדים מקבילים לאכיפה. ישנה פעילות מסיבית לסייע לארגוני ועמותות אוהדים ולחזק אותם כחלק מהפיתרון, ומינוי קצין קשר מטעם האוהדים שיוכל להוות מקור לפניות בשעת חירום.

"ארגון אוהדי הספורט מגנה בתוקף את הענישה הקולקטיבית ואת הפעילות האלימה מצד משטרת ישראל אנו קוראים לאסור את נוכחותם של שוטרים במגרשי ויציעי הספורט. מבקשים מהשר לביטחון פנים להקים וועדת בדיקה לאירועים הללו ולפרסם באופן גלוי ושקוף את תוצאותיה". בדיון אף הודה נציג המשטרה כי החלטות המשטרה בנוגע לציוד עידוד נובעות מתוך ענישה בניגוד להודעתה אמש שאין בכך כלי ענישה כלפי אוהדים אלא אמצעי לשמירה על בטחונם.