מה סיכויי ההצלחה לתביעה הייצוגית של אוהדי מכבי חיפה?

השערורייה התורנית בליגת העל כבר הובילה אוהדי מכבי חיפה להגיש תביעה ייצוגית נגד מועדון בני סכנין בגין ביטול המשחק. מהם סיכויי התביעה, ומי עוד יכול לתבוע ולהיתבע?

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

בליגת העל שלנו שערורייה רודפת שערורייה, מחדל רודף מחדל – ובכל זאת קשה להיזכר מתי בפעם האחרונה חווינו ביזיון בסדר גודל כדה, כאשר פחות משעתיים לשריקת הפתיחה של משחק האליפות של מכבי חיפה, וכש-7,000 אוהדי האלופה כבר עושים דרכם לאצטדיון שלמה ביטוח, נאלצה המשטרה להודיע על ביטול המשחק בשל מחדלה של סכנין לספק את כמות הסדרנים הדרושה.

יומיים בלבד לאחר האירוע הביזארי, מיהרו מספר אוהדי חיפה להיעזר בשירותיהם של עורכי-דין, וכבר הגישו לבית-המשפט בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד מועדון הכדורגל של בני-סכנין. האם מדובר במהלך עם סיכוי ממשי להצלחה?

אוהדי מכבי חיפה
הם היו בכלל צריכים להיות בתוך המגרש | קובי אליהו

עו"ד דוד מנע, מומחה בתביעות ייצוגיות ודיני נזיקין, אומר: "על פניו עושה רושם כי לאוהדי חיפה אכן יש עילה טובה לתביעה ייצוגית. לפחות לפי מה שדווח עד כה, בני סכנין אכן התרשלו בהכנותיהם למשחק ואחראים למחדל הזה. גם ביחס לשאלה האם אכן נגרם נזק לאוהדים, נראה שהסיכויים של האוהדים טובים, שכן קשה יהיה להתווכח עם הטענה שלאוהד שרכש כרטיס וכבר עשה דרכו למשחק לא נגרם נזק, וזה עוד לפני שדיברנו על חשיבות המשחק שוודאי גרם לציפייה מיוחדת אצל האוהדים".

עם זאת, מסייג עו"ד מנע, "אישור של תביעה ייצוגית תלוי בעוד המון גורמים אחרים: זהות התובע המייצג, המהלכים שעוד ייתכן שיינקטו על-ידי המועדון כדי לרפא את הנזק ועוד. ייתכן כי גם הפעם העניין ייגמר בפשרה שתובא לאישור בית-המשפט, כמו שקורה עם מרבית בקשות האישור לתביעות הייצוגיות שבבסיסן עילה סבירה".

גם מנהלת הליגות על המוקד

אוהדי חיפה הם לא היחידים שמחזיקים בעילת תביעה טובה נגד המועדון שהתנהל ברשלנות. כפי שמסביר מנע, "גם הספקים השונים של המועדון, כמו בעלי המזנונים ומי שכבר נערכו למשחק ובסופו של דבר נותרו עם סחורה ללא דורשים, יכולים לתבוע את המועדון".

עוד הסביר עו"ד מנע, כי גם מנהלת הליגות לכדורגל, שהיא הגורם המפקח שהיה אמור לוודא כי סכנין נערכה כראוי למשחק, יכולה למצוא עצמה נתבעת. "גם אם לא תיתבע באופן ישיר, ייתכן בהחלט כי מועדון בני-סכנין יבקש לגלגל את האחריות, או לפחות חלקה, למנהלת באמצעות מה שמכונה בעגה המשפטית 'הודעת צד ג'".