דאבל טראבל: משחקי גמר הגביע בהם מכבי חיפה פספסה דאבל

play
"מאכזב מאוד לא לזכות וזה גורע קצת באותו רגע מהאליפות כי זה המשחק האחרון". קטן | ברני ארדוב
קפטן הפועל באר שבע מיגל ויטור לצד אליניב ברדה, מאמן מכבי חיפה ברק בכר ליד שון גולדברג 01:52

ארמלי, קלינגר ורוסו החמיצו פנדלים, רוזנטל נעצר אצל מזרחי וקטן פספס ב-2002, 2009 ו-2011. מכבי חיפה הגיעה חמש פעמים לגמר הגביע עם צ'אנס לזכות בדאבל והפסידה בכולן. אחרי עונה של שבירת שיאים ומחסומים, אולי הערב היא תתגבר על הנאחס

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

כאשר ברק בכר חתם במכבי חיפה הוא הבין שיצטרך לשבור לא מעט מחסומים. אחרי שזכה באליפות, המאמן התפנה העונה לשבור כמעט כל מחסום אפשרי: שלב בתים אירופי אחרי שנים של יובש, ניצחון על מכבי תל אביב אחרי שכבר היה נדמה שהירוקים לא מסוגלים לעשות זאת, אליפות שנייה ברציפות ולא מעט שיאים אישיים וקבוצתיים.

אם יש מחסום אחד שהמועדון מהכרמל לא שבר מעולם הוא להגיע לגמר גביע ולצאת ממנו עם דאבל. לירוקים יש דאבל אחד, אבל אז הם זכו בגביע לפני האליפות. חמש פעמים הגיעה חיפה לגמר גביע כשהיא יודעת שנצחון יעניק לה דאבל ובכל אחת מהפעמים כשלה.

הערב (שלישי, 20:30) תוכל להגדיל לעשות: לא דאבל, אלא קוואדרופל. "ברור שיש חשיבות גדולה לדאבל ולזה שהרבה פעמים בעבר כשלנו", אמר אחד השחקנים, "כולנו מגיעים דרוכים כדי לשנות את זה הפעם. יש תחושה שהעונה הזו היא מיוחדת ואפשר לשבור עוד שיא".

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
מכבי חיפה אחרי פספוס הדאבל ב-2011 | ברני ארדוב

1985 | מכבי חיפה – בית"ר ירושלים 1:0

שנה אחת בדיוק אחרי שרשמו אליפות ראשונה בהיסטוריה, שחקני מכבי חיפה רצו לקחת צעד קדימה ולרשום דאבל היסטורי. האליפות הראשונה הגיעה אחרי מהפך, אבל השנייה צוינה בעונה דומיננטית של הירוקים ונדמה היה שלא יהיה ניתן לעצור אותם. הרוב ביציעים היה של האוהדים מהבירה והאווירה באצטדיון רמת גן הייתה פנטסטית. השחקנים של שלמה שרף לא הצליחו לנצל את ההזדמנויות בפתיחה, זאהי ארמלי החמיץ ובדקה ה-25 יוסי מזרחי לקח כדור כמעט בלתי אפשרי מהראש של רוני רוזנטל.

"במחצית הראשונה היינו מצוינים, בית"ר לא עברה את החצי", נזכר משה סלקטר, "בסוף באחד המצבים הבודדים שלה, בית"ר ניצלה טעות שלנו וניצחה את המשחק". ואכן כמה דקות לפני הסיום אלי אוחנה מצא את הרשת ומנע מהירוקים דאבל ראשון אי פעם.

"עליתי עם זריקה", מוסיף סלקטר, "ככל שהתקדם המשחק ולא הצלחנו לכבוש, נכנס גם אלמנט המזל. בסוף זו לא קלישאה שלגביע יש חוקים משלו כי במשחק אחד הכול יכול לקרות באמת. גמר גביע זה פשוט משחק אחד שאתה צריך להתעלות בו".

משה סלקטר
"במחצית הראשונה בית"ר לא עברה את החצי". סלקטר | יח"צ – חד פעמי, עדי אבישי, מעריב

1989 | מכבי חיפה – בית"ר ירושלים 4:3 בפנדלים (3:3 ב-120 דקות)

ארבע שנים עברו מההפסד ההוא לבית"ר והירוקים שוב נפגשו עם הירושלמים לקרב על הגביע הנכסף. ושוב – זכייה הייתה משלימה דאבל של חיפה. זה היה אחד ממשחקי הגמר הגדולים בתולדות גביע המדינה.

ראובן עטר כבש ראשון (13), אורי מלמיליאן (48) ואבי כהן (73) הפכו וכשנדמה היה שבית"ר עומדת בפני ניצחון, עופר מזרחי קבע 2:2 בתוספת הזמן ושלח את המשחק להארכה. כהן השלים צמד (92), עטר הבקיע את השני שלו (100) ובסיום 120 דקות לוח התוצאה הורה 3:3. בית"ר הבקיעה את כל ארבעת הפנדלים שלה, זאהי ארמלי וניר קלינגר החמיצו בצד השני והגביע שוב עלה לבירה.

"הגענו למשחק הזה כשהמשמעות מבחינתנו לא הייתה גביע, אלא דאבל. זה שונה" מסביר ארמלי, "נתנו משחק טוב, אבל לפנדלים כבר הגענו מותשים מאוד. לצערי גם אני החמצתי והפסדנו את המשחק. התחושה בסוף הייתה קשה מאוד כי הרגשנו שפספסנו משהו גדול. ידענו שכשאתה לוקח דאבל מדברים עלייך לאורך כל ההיסטוריה. עובדה שעד היום מדברים על הדאבל היחידי. גם היום למכבי חיפה יש סיכוי גבוה לעשות את זה ומבחינתי הם טובים יותר וחייבים הפעם לעשות את זה".

זאהי ארמלי
"כשהמשמעות היא דאבל ולא רק גביע, זה שונה". ארמלי | פלאש 90, משה שי

2002 | מכבי תל אביב – מכבי חיפה 4:5 בפנדלים (0:0 ב-120 דקות)

למשחק הזה מכבי חיפה הגיעה כפייבוריטית ברורה. הירוקים שטפו את הליגה והחזיקו בסגל נוצץ שכלל את יוסי בניון, יניב קטן, ננאד פראליה ואחרים. התחושה באצטדיון הייתה שהפעם אף אחד לא יקח מהירוקים את הדאבל וככה זה נראה ברוב הדקות על הדשא: מכבי חיפה יזמה ושלטה, אבל נתקלה ביום שיא של לירן שטראובר בין הקורות של היריבה.

ג'ובאני רוסו רשם החמצה גדולה ואם זה לא מספיק, בדו קרב הפנדלים הוא היה היחיד שלא הצליח לכבוש. כמה ימים לפני כן, הקרואטי הוכתר ל"שחקן העונה", אבל לצערו הוא החמיץ את הפנדל החמישי של קבוצתו וכשהוא שרוע על הדשא, ראה את אבי נמני שולח כדור לרשת לרץ לחגוג.

כחצי שעה לאחר המשחק עוד נשארו האוהדים הירוקים ועודדו את רוסו שאחרי דקות ארוכות על הדשא ניגש אל הקהל והודה לו. התחושה הייתה חמוצה אחרי שגם בעונת שיא, הדאבל חמק מהירוקים.

הפנדל של ג'ובאני רוסו גמר גביע המדינה 2002
| אתר רשמי, מתוך יוטיוב

2009 | מכבי חיפה – בית"ר ירושלים 2:1

אחרי קרב מתיש בליגה עם הפועל תל אביב, הירוקים הגיעו למאני טיים כדי להשלים עונה חלומית, אבל לא הופיעו למשחק. אלופה הופתעה כשהירושלמים הציגו משחק אגרסיבי ופחות התקפי מבדרך כלל, והקשו מאוד על היריבה. יניב קטן נפצע בתחילת המחצית השנייה, המשימה הפכה לקשה יותר ואחרי שערים של כריסטיאן אלברס (19) ואבירם ברוכיאן (38), בירם כיאל הצליח רק לצמק (88).

"אני חייב להגיד שלא הרגשנו תחושה של לחץ יתר כי זה דאבל", מספר קטן, "אני יכול לספר שהייתי בשלושה משחקי גמר ולא זכיתי בגביע כי זו באמת לא קלישאה, בגביע הכול יכול לקרות ואנחנו רואים שזה קורה כל שנה, בכל בעולם. זה מאכזב מאוד לא לזכות וזה גורע קצת באותו רגע מהאליפות כי זה המשחק האחרון. אני מאוד מקווה ומאמין במכבי חיפה שתעשה את זה היום. דאבל הופך עונה מוצלחת לעונה היסטורית".

אייל גולסה שחקן מכבי חיפה עם יניב קטן
"מאכזב מאוד לא לזכות וזה גורע קצת באותו רגע מהאליפות כי זה המשחק האחרון". קטן | ברני ארדוב

2011 | מכבי חיפה – הפועל תל אביב 1:0

בקיץ 2010, אחרי אובדן אליפות הקיזוז, הירוקים הבינו שאם לא יתעשתו הם יכולים להתרסק. כבר בטרום העונה הקפטן יניב קטן דרש מכולם להבין שהפעם אף אחד לא ייקח להם את האליפות ושהם יוכיחו שמה שקרה בעונה לפני היה בניגוד לכל הגיון אפשרי. הירוקים אכן הבריקו ובניצוחם של קטן, עידן ורד, ליאור רפאלוב ותומר חמד זכו באליפות.

בתום העונה הייתה למכבי חיפה הזדמנות לנקום בהפועל תל אביב ולזכות בדאבל, אבל נתקלו ביריבה עיקשת ולוחמנית – בדיוק מהסוג שהאוהדים חוששים שייפגשו הערב נגד הפועל באר שבע. סלים טועמה הבקיע בדקה ה-3 ולאחר מכן הפועל תל אביב נעלה את המשחק ויצאה ממנו עם תואר.

"ברור שהערב אנחנו רוצים לשנות את הסטטיסטיקה", אומר גורם במכבי חיפה, "בסופו של דבר יש תחושה טובה, השחקנים מוכנים ונקווה לשמח את הקהל כי מגיע לו".