סוף טוב לסרט הטורקי? מכבי נתניה מנסה סוף סוף לבנות מסורת אירופית

play
אחמד סבע שחקן מכבי נתניה במאבק על הכדור עם סרבט צ'טין שחקן גלאטסראיי | ברני ארדוב
מרחק נגיעה מסנסציה: מכבי נתניה סיימה בתיקו 1:1 עם בשאקשהיר 02:41

"השער המגעיל" ששטראובר ספג, היריבה שהיא "לא ריאל מדריד" והמשחק הביתי אליו אפילו הבעלים לא טרח להגיע. ההיסטוריה האירופית של היהלומים רצופה בהזיות ואכזבות. האם היא תרוויח את כרטיס הכניסה ליבשת בגומלין מול בשאקשהיר (19:45, ספורט1)?

קבוצות: מכבי נתניה
(גודל טקסט)

אוניאו דה לייריה מוכרת כקבוצה שבה החל סיפור ההצלחה של ז'וזה מוריניו. שנה וחצי מוצלחות במועדון הקטן ממרכז פורטוגל סללו עבור המיוחד את הדרך לפורטו והשאר ידוע. כמה שנים אחרי מוריניו, הפכה לייריה ליריבה הראשונה אי פעם של מכבי נתניה במפעל אירופי (לא כולל אינטרטוטו). ראשונה מבין שורה הזויה של הופעות ותוצאות לא מרשימות. 15 שנה אחרי, נתניה הרוויחה את כרטיס הכניסה שלה לאירופה עם הופעה נהדרת באיסטנבול. הערב (חמישי, 19:45, ספורט1), היא כבר רוצה להתחיל לבנות מסורת בגומלין מול בשאקשהיר.

אוגוסט 2007. נתניה סיימה כסגנית של בית"ר ירושלים בעונה הראשונה בעידן דניאל יאמר. ההגרלה ההיסטורית סידרה מפגש עם יריבה עבורה זו הייתה הופעה שנייה בסך הכל במפעל. לייריה העפילה לגביע אופ"א אחרי שעברה את היידוק קולה הסרבית באינטרטוטו, בזכות שער בתוספת הזמן של הגומלין שכפה הארכה. למשימת הריגול בפורטוגל נשלחו עוזר המאמן צדוק מלכה והמנהל גדי חן. הם צפו באימוני לייריה וכנהוג באותם ימים, ביקשו מאנשי לייריה את קלטת המשחק מול הסרבים. להפתעתם, אנשי לייריה שלחו אותם לתחנת הטלוויזיה בליסבון. גם משם לא הגיעה הישועה.

המשחק הראשון בפורטוגל אפילו לא שודר בטלוויזיה בארץ. נתניה הנרגשת נסעה כאנדרדוג, אבל האמינה בהפתעה. "לייריה היא לא ריאל מדריד", אמרו שחקנים לפני המשחק הראשון שהסתיים ב-0:0 מבוקר ומכובד. הגומלין התקיים בקריית אליעזר. האוהדים הצהובים הסתערו על הכרטיסים, אבל על הדשא התפתח קרב חפירות איטי, איתי שכטר ואובודו אוקוצ'ה החמיצו מול השוער פרננדו ושער כואב של הקמרוני סרג' נ'גאל בדקה ה-84 שלח את הפורטוגלים לשלב הבא.

"לירייה יכולה להיות קבוצת צמרת בישראל, יש לה שמונה שחקנים ברזילאים", אמר השוער לירן שטראובר בסיום. ובכן, לייריה אמנם מתחה את לברקוזן בסיבוב הבא, אבל בתום אותה עונה ירדה ליגה אחרי שניצחה שלושה משחקים בלבד בעונה. כבר 10 שנים שהיא מדשדשת בתהומות הליגה השלישית אחרי שקרסה כלכלית. מיותר לציין שהיא מעולם לא חזרה לאירופה. נתניה דווקא חזרה אחרי עונה.

איתי שכטר, מכבי נתניה, מול הוגו קוסטה, לייריה
החמצות כואבות. איתי שכטר מול לייריה | שרון בוקוב

אוגוסט 2008. נתניה, שוב הסגנית של בית"ר, שוב בסיבוב המוקדמות השני של גביע אופ"א. הפעם ההגרלה האירה פנים וסידרה מפגש עם צ'רנו מורה ורנה הבולגרית. "הגרלה נוחה", בירך שטראובר, כשהוא מתייחס לכך שנתניה התחמקה מיריבות כמו דפורטיבו לה קורוניה ונאפולי. "לא שם גדול, אבל הכדורגל הבולגרי קשוח", המשיך המאמן החדש לותר מתיאוס. עם אלוף עולם על הקווים, סגל מנוסה וכותרות מפה ועד גרמניה, נתניה של אותה עונה קיוותה לעשות קפיצת מדרגה באירופה וגם בליגה.

בערב חם ולח בבלומפילד, אפשר היה לראות בדיוק לאן הולכת העונה. ניצני חוסר התקשורת בין הגרמני הזחוח לסגל מפוצץ אגו נראו היטב. נתניה קיוותה שלייריה תהיה שכר הלימוד שלה, אבל רשמה הופעה איומה, נראתה לא מחוברת וסיימה ב-1:1. אלכס, קשר בולגרי נמוך ועב כרס, ניסה להגביה ומצא את הרשת של שטראובר. השוער דיבר בסיום על "שער מגעיל", והצהיר: "חסר לנו שלא נעבור". רק שבגומלין, אותו אלכס הקפיץ מעל שטראובר כדור מ-45 מטרים ונתניה הפסידה 2:0. זו הייתה ההתבזות הראשונה.

עונת מתיאוס נחשבת לפספוס הכי גדול של נתניה. בית"ר של גאידמק קרסה, האליפות הייתה על הרצפה ומכבי חיפה הצעירה של אלישע לוי אספה אותה. נתניה סיימה רביעית והייתה רחוקה מהמאבק. זה הספיק לה כדי להשיג כרטיס למפעל החדש – הליגה האירופית. בקיץ 2009, אחרי הכישלון של מתיאוס והסחבת בבניית האצטדיון, יאמר הבין שלא ישיג את מטרותיו וזז הצדה, שלא נאמר נטש. בהיעדר כסף, הכוכבים עזבו אחד אחרי השני.

מאמן מכבי נתניה לותר מתיאוס
עונת פספוס. לותר מתיאוס | ברני ארדוב

באותו קיץ, בקושי הצליחו לגרד שם כסף לצאת למחנה אימון. בסופו של דבר, נסעו לטורקיה, כשברקע, אחרוני השחקנים שעוד נשארו חיפשו לקפוץ מהספינה הטובעת. זאביק חיימוביץ' נטש לטובת הליגה הרוסית וביוואן פרנסמן קיבל אישור לעזוב את המחנה כדי להיבחן באודנסה הדנית. בסגל טלאים מלא בצעירים, נתניה התייצבה לסיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית למגש כפול עם סלימה וונדררס ממלטה. אחרי 0:0 בחוץ במשחק הראשון, הצהובים אירחו את הגומלין בבלומפילד. רק 700 איש הטריחו את עצמם לאצטדיון. יאמר לא היה אחד מהם.

אחרי דקות ארוכות של חרדה וריח של ביזיון שעמד באוויר, כבש מעוז סמיה את הראשון ובדקות האחרונות חן עזרא ואחמד סבע סידרו לנתניה 0:3 – בפעם הראשונה (והיחידה) בהיסטוריה שלה, נתניה עברה סיבוב באירופה. היריבה הבאה? גלאטסראיי. זו הייתה גלא מפחידה. פרנק רייקארד על הקווים, לאו פרנקו בשער, אלאנו, הארי קיוול, מילאן בארוש, שבאני נונדה ועבדולקאדר קייטה. זה לא באמת היה כוחות. למעשה, כל מה שבנתניה רצו זה לא לגמור כמו באר שבע מול רודה או ברצלונה. זה לא היה כל כך רחוק משם.

מול רייקארד וסוללת הכוכבים שלו התייצב נתי עזריה שקודם מעמדת העוזר. "ננסה לפגוע בהם עם רוגטקה בין העיניים", הוא אמר לפני המשחק הראשון. לא ממקום של שחצנות או חוסר מודעות, בדיוק ההיפך. עבור עזריה, זה היה עוד משחק הכנה אחרי קיץ מורכב, אבל הוא לא רצה להתבזות וניסה לעורר התלהבות ולשדר חוסר פחד. זה עבד חלקית. גלא הגיעה מנומנמת לבלומפילד למשחק הראשון, פגשה יריבה מלאת אנרגיות שאפילו כבשה ראשונה מהראש של דלה ימפולסקי בדקה ה-25. זה הספיק כדי להעיר את הטורקים. זה הסתיים עם 4:1 אחרי הצגה של דניאל ליפשיץ בשער.

בגומלין, בעלי סמי יין, נתניה יצאה בזול. היא פיגרה 2:0 בדקה החמישית ונותרה ב-10 שחקנים במחצית השנייה, ואיכשהו הפסידה רק 6:0. עזריה דיבר בסיום על חוויה ושיעור מאלף בכדורגל, רק שנתניה פתחה רע את העונה והוא עצמו פוטר אחרי ארבעה מחזורים. גלא דרסה את שלב הבתים, אבל נכנעה בשלב 32 לאתלטיקו מדריד, שזכתה במפעל באותה שנה. נתניה? ראובן עטר להוביל את נתניה החדשה בתקציב נמוך. שלוש שנים יעברו עד שהצעירים הללו יחזירו את הצהובים שוב למפעל אירופי.

אלמוג כהן שחקן מכבי נתניה מול ארדה טוראן שחקן גלאטסראיי
יצאו בזול. אלמוג כהן מול גלאטסראיי | ברני ארדוב

קיץ 2012. עטר עזב למכבי חיפה, חן עזרא הלך איתו, פיראס מוגרבי נמכר לצרפת ונתניה בנתה קבוצה כמעט חדשה בקיץ. המאמן החדש טל בנין רצה את השחקנים שלו (ופחות את השחקנים של עטר) וגם שינה קונספט. נתניה צירפה שחקנים מנוסים כמו יוסי שבחון, אורי שטרית ועידן שריקי, את עלי חטיב ודרג'אן צ'ראן שהגיעו מהפועל חיפה עם המאמן. היא אפילו השיגה תוצאות טובות במחנה האימון והופיעה מלאת ביטחון למסגרת האירופית. היריבה: קופס, מהמקום האחרון בפינלנד.

נספרים שסקאוט מטעם נתניה נשלח לוויילס לראות את המשחק שבו נקבעה זהות היריבה. בנתניה היו די משוכנעים שלאנלי טאון תעבור את הפינים והתמקדו בה, אבל קופס הפתיעה. לפני המשחק, בנתניה ידעו לספר ש"יש שם שחקן ניגרי שעושה להם את כל המשחק". שטרית, בוגר ביזיון סנטה קולומה, עוד ניסה להזהיר את חבריו משאננות, אבל ללא הועיל. קופס הגיעה לחום של ישראל אחרי שחטפה שישייה בליגה ובנתניה עסקו רק איזו תוצאה תייתר את הגומלין על הדשא הסינטטי בפינלנד.

על הדשא במושבה, נתניה השאננה הפסידה 2:1 באחת התוצאות העלובות של קבוצה ישראלית אי פעם באירופה. אחמד סבע כבש את השער היחיד בגומלין, אבל הצהובים הודחו בגלל שערי החוץ. העונה ההיא הסתיימה בירידת ליגה והשאר כבר זכור. עלייה, ירידה מבזה ופירוק שהחל את עידן אייל סגל. 10 שנים ויומיים אחרי הביזיון במושבה, בקאמבק שלה במפעל אירופי, נתניה עשתה לעצמה תיקון ב-1:1 מול איסטנבול בשאקשהיר. זו הייתה ההופעה הכי טובה שלה באירופה.

שחקן מכבי נתניה גיל יצחק, נגד בשאקשהיר
תיקון באיסטנבול. גיל יצחק מול בשאקשהיר | אימג'בנק GettyImages, Seskim Photo/MB Media

אלמוג כהן ובני לם מדברים בפומבי על בניית מסורת אירופית, על קבוצה שמגיעה כל שנה למעמדים האלה. מסורת (ונקודות דירוג) בונים דרך הפתעה אחת. לכל קבוצה ישראלית שהצליחה באירופה, יש את המשחק שעשה עבורה את השינוי. למשל, עבור הפועל באר שבע זו הייתה אולימפיאקוס ב-2016 עם השער של שיר צדק בטרנר שהוביל למסע אירופי קסום. נתניה מקווה שעבורה זו תהיה בשאקשהיר, יריבה עדיפה בהרבה שהגיעה עם סגל לא מוכן ולא ממש טרחה ללמוד את נתניה, אולי כי ציפתה לקצת פחות התנגדות. מה לעשות, זה המפתח לכל סנסציה.

והנה, שוב עיר שלמה נכנסה לטירוף שמזכיר במקצת את מה שקרה לפני גמר הגביע ב-2019. האצטדיון בנתניה, שנפתח כמה חודשים אחרי קופס, אירח הרבה משחקים במסגרות בינלאומיות, אבל לא את מכבי נתניה. זה משחק אירופי ראשון אי פעם בעיר. זה משחק היסטורי שיכול לשים את מכבי נתניה על המפה ולהוות צעד ראשון בדרך להגשמת החזון של אלמוג כהן. אולי רק הוא, שהיה עד הדשא בעלי סמי יין, מבין באמת איזו סגירת מעגל זו יכולה להיות. אחרי הכישלונות, האכזבות והביזיונות, עליית שלב זה הדבר הכי גדול שיכול לקרות למכבי נתניה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי