מכבי חיפה בעננים: "יש פה קבוצה ברמה של ליגת האלופות"

play
עלי מוחמד שחקן מכבי חיפה | מאור אלקסלסי
צמד למוחמד, מכבי חיפה חגגה עם 0:4 אדיר על אפולון לימסול 05:58

השחקנים חגגו בחדר ההלבשה את ה-0:4 על אפולון לימסול, במועדון מאושרים: "שחר הביא לבכר כל מה שהוא רוצה במטרה ברורה - להצליח באירופה. זה הוכיח את עצמו". וגם: ההלם מהשערים של מוחמד ("זה פעם ב-200 שנה"), המחמאות לחזיזה וללביא והשחקנים שצפויים לעזוב

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

1. שמחה אדירה במכבי חיפה אחרי ה-0:4 שהנחילה האלופה הישראלית לאלופת קפריסין אפולון לימסול. השחקנים חגגו זמן רב עם הקהל הירוק וכאשר צעדה כל הקבוצה לעבר היציע הצפוני בסמי עופר, האוהדים העבירו מסר ברור כששרו לשחקנים "ליגת אלופות". גם בחדר ההלבשה נרשמו חגיגות גדולות כאשר גם יעקב שחר שהסתובב במסדרונות נראה מחויך מתמיד. "יענקל'ה הביא לברק בכר את כל מה שהוא רצה", קובע גורם במועדון, "וזה היה במטרה ברורה – לרשום הצלחה באירופה. זה הוכיח את עצמו".

עוד לפני המשחק הבהיר בכר לשחקנים באסיפה שלמרות התחושה שהקבוצה הקפריסאית היא נוחה, הוא צופה ליריבה קשה. יחד עם זאת ציין המאמן את העובדה שהכושר הגופני של קבוצתו צריך להיות טוב יותר – ואת זה צריך לנצל. ואכן, שחקניו ניצלו זאת עד תום והצליחו להביס את הקפריסאים, הרבה בזכות היכולות הפיזיולוגיות והכושר.

המאמן התעקש שהסגל שלו יושלם לפני היציאה למחנה האימונים והבהיר לראשי המועדון שזו המתכונת להגיע מוכנים העונה , וכך היה: כל השחקנים יצאו למחנה והדבר ניכר בתיאום של הקבוצה. "הפקנו לקחים משנה שעברה, אבל קשה לשפוט לחומרה כי הגענו לסיבוב אחרי שבועיים וחצי של הכנה וקייראט הייתה היתה באמצע העונה", הסביר המאמן. "ברור שהיו מסקנות, ואיך שהסתיימה הליגה ישבנו המון ישיבות להחליט מה לעשות כדי להגיע הכי טוב. זה חלום של כל צוות להגיע לרמה כזו בשלב כזה מוקדם".

בזכות הרמה הזו, הירוקים משוכנעים שניתן יהיה לרשום רגע היסטורי ולהעפיל לשלב הבתים של ליגת האלופות. "יש פה קבוצה ברמה של ליגת האלופות", קבע שחקן בקבוצה. "אנחנו מרגישים מגובשים וטובים הרבה יותר אבל עכשיו צריך לנצח את המשחק בקפריסין ולא לזלזל כדי להמשיך במומנטום ואז הכל אפשרי".

שחקני מכבי חיפה חוגגים
0:4 שני ברציפות. מכבי חיפה חוגגת | מאור אלקסלסי

2. כשמעלים את השם עלי מוחמד, הרבה פעמים נשמעת האמרה – "אם עלי היה כובש שערים, הוא לא היה בליגה הישראלית". מספר ארבע של הירוקים הגיע בתחילת העונה שעברה והפך לאחד השחקנים החשובים במערך, אך עד אתמול לא הבקיע אפילו שער אחד בקבוצה. מוחמד החל את העונה בעמדה מעט קדמית יותר כאשר הוא חולק עם נטע לביא את עמדות 6 ו-8. אתמול הקשר הניז'רי כבש את השער השני לירוקים וכולם הופתעו. הגדיל לעשות מאוויס צ'יבוטה, חברו הטוב, כשתפס את הראש כלא מאמין על הספסל. גם שדר המשחק ברדיו חיפה עמית פלטקביץ' הדגיש את ההפתעה כשהכריז: "זה פעם במאה שנה, עלי מוחמד". שמונה דקות לאחר מכן מוחמד כבש את השני ופטלטקביץ' המופתע הכריז: "פעם במאתיים שנה, עלי מוחמד". אמנם לא מאתיים, אך הקשר כן חיכה 25 שנה לרגע בו יבקיע צמד והפך לאיש המשחק של הירוקים.

"עלי הוא נכס", קובע אחד מחבריו לחדר ההלבשה. "תמיד נדמה שיש כמה עלי על המגרש ועכשיו כשהוא מצטרף להתקפה אז גם שם הוא מגיע הרבה פעמים לכדור וקרוב הרבה יותר לשער".

אם לא הצמד של מוחמד אין ספק שדולב חזיזה היה זוכה בתואר איש המשחק. הקשר נמצא בכושר מצוין וזוכה למחמאות אדירות מהצוות המקצועי. חזיזה סוחב שני כרטיסים צהובים והיו כאלה שציפו שהקשר שכבר ראה את המקדמה יספוג במכוון צהוב כדי להיעדר בגומלין ולא להסתכן בהחמצת משחק בשלב הפלייאוף. "אני לא מתעסק יותר בתכנון צהובים, שנה שעברה תכננו ובסוף החמצתי משחק אליפות", אמר, "אני משתדל לא להתעסק יותר עם שופטים ואם מגיע לי צהוב אז מגיע". בחיפה אכן חוששים שחזיזה יקבל בגומלין צהוב ולא מן הנמנע שיתחיל את הגומלין על הספסל. מי שעוד זכה למחמאות גדולות הוא נטע לביא, שעושה רושם שחוזר לכושרו מעונת האליפות הראשונה.

עלי מוחמד שחקן מכבי חיפה
פעם ב-200 שנה? מוחמד | מאור אלקסלסי

3. כשנשאל פעם בכר מה הסוד שלו היה בבניית הקבוצה בהפועל באר שבע, השיב שכשהוא בונה קבוצות הוא מתחיל בעונה הראשונה במהפכה ובניית שלד, בעונה השנייה מחזק מעט ובעוה השלישית רושם חיזוק נוסף שמשלים את הקבוצה. אם בבאר שבע היו אלה שיר צדק, טוני וואקמה ומיגל ויטור כחלק מעונת המהפכה הראשונה, בחיפה בכר צירף את בוגדאן פלאניץ', מוחמד אבו פאני וחוסה רודריגס לעונת המהפכה ולאחר מכן את עומר אצילי, שון גולדברג ועלי מוחמד כחיזוקים. העונה, עונתו השלישית של בכר, החליט המאמן שכדי להתמודד מול קבוצות אירופאיות לגיטימיות הוא חייב לשפר את עמדות המגנים.

בתחילה עשה רושם שהירוקים מתמהמהים לצרף שחקנים לעמדות אלה, אך האמת היא שגל אלברמן ובכר התעקשו להביא את השחקנים הספציפיים שחשבו שישדרגו את הקבוצה ולבסוף הצליחו להנחית אותם – דניאל סונדגורן ופייר קורנו. אמש מול לימסול הוכיחו השניים שבזמן הקצר שהם נמצאים הם התחברו היטב ולתחושת הצוות המקצועי הם פגעו בינגו. "אין ספק שהם משדרגים את הקבוצה בצד ההתפקי וגם בכל מה שנוגע לאחריות", קובע גורם בקבוצה. "גם פיירו מראה למה התעקשו עליו, בעוצמות של אירופה הוא משמעותי מאוד להצלחה".

כעת, לאחר שהבטיחו כמעט סופית את ההעפלה לפלייאוף מוקדמות ליגת האלופות, הירוקים צפויים לשנות שוב את הסגל. בחיפה ידללו את המצבה ושחקנים דוגמת שריף כיוף, נהוראי יפרח ועילאי חג'ג יושאלו. אורי דהן גם ייצא להשאלה אם יסכים לכך כאשר מוחמד אבו פאני עדיין מחפש קבוצה ומעבר לים ואם תגיע הצעה הוא צפוי לעזוב. בן שהר ומוחמד עוואד גם כן צפויים לעזוב – הראשון חזר לאימונים על הדשא אך העובדה שיש שלושה חלוצים בכירים מבחינת בכר עשויה לגרום לו להיות בורג משמעותי בקבוצה אחרת. במקביל לעוזבים, בחיפה ינסו לצרף שני שחקנים, האחד בקישור והשני בעמדת הבלם. אם האלופה לא תצליח לאזרח את עלי מוחמד או דניאל סונדגורן עד סוף חלון ההעברות, ייעשה ניסיון ניסיון נוסף לצרף את חאתם עבד אלחמיד, כשגם שחקן קישור ישראלי עשוי להגיע.

פייר קורנו שחקן מכבי חיפה חוגג שער
בינגו. קורנו | מאור אלקסלסי

4. במכבי חיפה סימנו עם הגעת בכר גם מטרה לשפר דרסטית את הניקוד האירופאי של הקבוצה. עד העונה שעברה צברו הירוקים במשך שנים ניקוד מינימלי לאחר שלא הגיעו לשלב בתים במפעל אירופאי כלשהו. אשתקד רשמה הקבוצה שלוש נקודות ושבע נקודות דירוג כולל, אך זה היה רחוק מלהבטיח לה דירוג בסיבובים המוקדמים. ההצלחה במשחקים מול אולימפיאקוס ואפולון לימסול הבטיחו כבר 2.5 נקודות דירוג, וכדי להבטיח דירוג בסיבוב השני יצטרכו הירוקים לרשום עוד כחמש נקודות דירוג, כך לפי הסטטיסטיקה של העונות האחרונות. בחיפה משוכנעים שיוכלו לעשות כך. לשם השוואה, מכבי תל אביב רשמה בעונה שעברה 9 נקודות. ניצחון של חיפה בגומלין בניקוסיה ומעבר לשלב הבתין של ליגת האלופות כבר יעלה את הדירוג של הירוקים ל-14.5 וגם הדחה לשלב הבתים של הליגה האירופית יכולה להבטיח ניקוד רב, אם חיפה תשיג שם מספר נקודות. "אין ספק שהמטרה היא להתקדם באירופה מעונה לעונה", קובע גורם במועדון. "כרגע המטרה היא לנצח בקפריסין אבל בהחלט אפשר לרשום עונה שתקל עלינו את הדרך בעונות הבאות אם נגיע לשלבי המוקדמות באירופה".